Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hapkiyusul - tulevaisuus Suomessa?

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

IIsakki
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1624
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: E-Pohojanmaa

#16

Viesti IIsakki »

Eli (varovasti sanottuna) hiukan aikidon tapaista?
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#17

Viesti JanneM »

IIsakki kirjoitti: Eli (varovasti sanottuna) hiukan aikidon tapaista?
Joo. Ei tartte sanoa edes varovasti.
Samasta juuresta (Daitoryu aiku jujutsu) ne on molemmat peräisin.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Naked
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2185
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Yhteystiedot:

#18

Viesti Naked »

Mites paljon tämä Hapkiyusul eroaa Hapkidon puolella opetettavista ns. "pehmeistä" tekniikoista, jotka nekin ovat hyvin "aikidōmaisia"?

En tiedä Hapkidon eri tyylisuunnista tai mistään mitään, mutta muutamaa Hapkidonäytöstä olen kyllä käynyt katsomassa. Itseasiassa ainakin viimeisimmässä tuntui siltä, että ne näytetyt "pehmeät" tekniikat olivat huomattavasti lähempänä Aikidōn tekniikoita kuin sitä mitä Daitō-ryū Aikijūjutsusta olen nähnyt.
Nuutti Kotivuori

"Karvainen ja helppo"
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#19

Viesti JanneM »

Naked kirjoitti: Mites paljon tämä Hapkiyusul eroaa Hapkidon puolella opetettavista ns. "pehmeistä" tekniikoista, jotka nekin ovat hyvin "aikidōmaisia"?

En tiedä Hapkidon eri tyylisuunnista tai mistään mitään, mutta muutamaa Hapkidonäytöstä olen kyllä käynyt katsomassa. Itseasiassa ainakin viimeisimmässä tuntui siltä, että ne näytetyt "pehmeät" tekniikat olivat huomattavasti lähempänä Aikidōn tekniikoita kuin sitä mitä Daitō-ryū Aikijūjutsusta olen nähnyt.
En nyt tiedä mitä tarkoitat tuolla hapkidon pehmeämmällä tekniikalla.
Omat kokemukseni nyky hapkidosta rajoittuvat aika pieneen otokseen.

Mitä olen hapkido porukan kanssa jutellut on hapkiyusul ollut saman tyylistä heidän tyylinsä kanssa. Monet ketkä ovat päässeet tutustumaan myös Daitō-ryū Aikijūjutsuun ovat pitäneet näitä erittäin lähellä toisiaan olevina. Varmasti yhtäläisyyksia Aikidōōn varmasti löytyy sillä onhan nämä molemmat lajit samasta alku juuresta. Aikidōlle ominainen (IMO) vastustajan yletön pyörittäminen näyttää Hapkiyusulista puuttuvan. Hapkiyusul (ja kuulemani mukana myös Daitō-ryū Aikijūjutsu) on hieman suoraviivaisempaa kuin Aikidō.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#20

Viesti AriJ »

Se Hapkido jota itse olen meillä Inksassa nähnyt on ollut semmoista ottelupainotteista taekwondo/nyrkkeily hybridiä (AFAICT). Mitään pehmeää "aikimaisuutta" en ole - niissä näytöksissä joissa olen käynyt - päässyt näkemään. IP-tekniikat ovat toimineen samalla dynamiikalla kuin "muukin harjoittelu" (rajusti irti, otteluasento, rajusti vastahyökkäys).

Mutta, eikös tästäkin lajista ollut siis tyylisuuntia useitakin....
______________________
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#21

Viesti JanneM »

Hapkidohan on aika laajallekkin levinnyt ja aika laajasti varioitu.
Löytyy katuIPmättöHapkidoa (Combat jne.) sekä ihan tätä perinteistä missä aikin(jap.) käytö on oleellinen osa edistyneiden tekemistä, tai tähtäin on siinä (Yong Sul Kwan, Jungkikwan) ja kaikkea siitä väliltä.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#22

Viesti AriJ »

Hieman seurailin sukupuuta ja seuraavaan päätelmään päädyin (internetin tietolähteiden luottamusrajoituksin :) )...

Kwan Nyom Hapkido (Inksassa opetettava Hapkidon versio) :arrow: australialaisen Geoff Boothin johtaman International Hapkido Alliancen (IHA) alainen :arrow: Korealainen pääjärjestö ei hyväksy jäsenekseen :arrow: aiemmin lajin nimi oli Tolkido (näin siis vain Suomessa) :arrow: aiempi nimi Hoi Jeon Moo Sool :arrow: sitä ennen Moo Yae Do (vain Suomessa) :arrow: lajin toi Suomeen Cheol Yong Park (hänen kauttaan jonkinlainen linkki International Hapkido Federation -nimiseen suureen hapkidoliittoon).

Lähde: Kwan Nyom Hapkido Suomessa
______________________
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#23

Viesti JanneM »

No ei ihan noinkaan, mutta melkein...

Mestari Park tuotettiin suomeen opettamaan Hapki muyedoa, tai hankidoa, tai mikä lieneekään tämä laji ollut nimeltään ennen hanmoodoa.
Hoijeon moosool/tolkido kuviot tulivat sitten siihen erikseen eikä mestari Parkilla liennyt mitään tekemistä tämän lajin kanssa. Nykyään hän opettaa Hapkidoa Sörkassa omalla salillaan.

Jose osannee kertoa tarkemmin tästä kuviosta, kun on mestari Parkin oppilas.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#24

Viesti AriJ »

Luinko sitten väärin vai mitä mutta noin sen tuolta sivustolta olin kuvioivinani.... :(
Kwan Nyom Hapkido saitti kirjoitti: Moo Yae Do oli Suomen Taekwondon isänäkin tunnetun Dae Jin Hwangin projekti, jonka opetuksesta vastasi Hwangin kutsusta Suomeen saapunut hapkidomies Cheol Yong Park. Parkin kautta lajilla oli jonkinlainen linkki International Hapkido Federation -nimiseen suureen hapkidoliittoon, mutta käytännössä Moo Yae Do oli paikallinen ilmiö, jota ei tunnettu Suomen ulkopuolella. Lajin tarina loppui kuitenkin lyhyeen, sillä Hwangin ja Parkin tiet erosivat heti 1990-luvun alussa.
______________________
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#25

Viesti JanneM »

Yamazu kirjoitti: Luinko sitten väärin vai mitä mutta noin sen tuolta sivustolta olin kuvioivinani.... :(
Kwan Nyom Hapkido saitti kirjoitti:Moo Yae Do oli Suomen Taekwondon isänäkin tunnetun Dae Jin Hwangin projekti, jonka opetuksesta vastasi Hwangin kutsusta Suomeen saapunut hapkidomies Cheol Yong Park. Parkin kautta lajilla oli jonkinlainen linkki International Hapkido Federation -nimiseen suureen hapkidoliittoon, mutta käytännössä Moo Yae Do oli paikallinen ilmiö, jota ei tunnettu Suomen ulkopuolella. Lajin tarina loppui kuitenkin lyhyeen, sillä Hwangin ja Parkin tiet erosivat heti 1990-luvun alussa.
Kuten tuollakin sanotaan ei Park tuonut Moo Yae DOta suomeen vaan hänet tuotettiin tänne sitä opettamaan. Moo Yae DO oli Hwangien (Dae-Jin ja Soon-Yoon A.K.A Yong-Suk) keksintöä ja Moo Yae Dosta muottoutui Hanmoodo, tai Moo Yae Don tilalle kehitettiin Hanmoodo ihan kuinka vain. Hoijeonmoosool kuvio on täysin irralaan mestari Parkin kuvioista. Tai oikeastaan ei aivan täysin, koska mestari Parkilla on suhteet myös Hoijeonsoolin suuntaan, mutta käsittääkseni hän ei suomessa kuitenkaan ole koskaan HJMSia opettanut.

Kuten sanoin jo aikaisemmin Jose tietää näistä asioista paremmin kuin minä ja toivottavasti näistä meille tarkemmin kertoo.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Jig
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4
Lauteille: Marraskuu 2005

#26

Viesti Jig »

Kuulostaa kyllä varsin mielenkiintoiselta. Tässä olisi tarkoitus kohta muuttaa tuonne Turun suuntaan, ja jos mahdollista niin voisi sieltä sitten tehdä pienen tutustumisreissun Tampereelle :)
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#27

Viesti JanneM »

Jig kirjoitti: Kuulostaa kyllä varsin mielenkiintoiselta. Tässä olisi tarkoitus kohta muuttaa tuonne Turun suuntaan, ja jos mahdollista niin voisi sieltä sitten tehdä pienen tutustumisreissun Tampereelle :)
Kannattaa ajoittaa tutustumisreissu hyvin, jos meinaat Hapkiyusuliin tutustua. Minä kun asun itse Jyväskylässä. ;)

Toki tännekkin voi tulla käymään.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Jig
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4
Lauteille: Marraskuu 2005

#28

Viesti Jig »

Oho. No sitten siis jyväskylään :)
HMD 2005 kevät ->
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#29

Viesti JanneM »

Jig kirjoitti: Oho. No sitten siis jyväskylään :)
Tere tulemast vaan. Laita ensin vaikka viestiä, niin katotaan miten mulla on aikaa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Jig
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4
Lauteille: Marraskuu 2005

#30

Viesti Jig »

Noh ei kannata hengittämättä odottaa. Muutto vasta tulossa ja siinä nyt on varmaan yhtä sun toista häslinkiä pitkään.
HMD 2005 kevät ->
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 29 kurkkijaa