Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Wonhwa-do

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#61

Viesti Mika Väyrynen »

Moi TheJuha,

kävin tosiaan Kuusankoskella olisiko ollut vielä 1991, juuri ennen lopullista poistumista amerikantyylin systeemeistä.

Yleensä en vastaisi lajin sisäisiä asioita koskeviin tiedusteluihin, mutta tässä tapauksessa päätin kirjoittaa allaolevan - jotta lukijat saavat selvän käsityksen tämän lajin tilanteesta. Tämä ja edellinen kirjoitelmani toimivat kokonaisuutena, jossa edellinen kertoo lajin tilanteesta ja historiasta versus Tong Il Moo Do (aiemmin ns. amerikkalainen Wonhwa-do) ja tämä kertoo siitä, miksi suomessa on ollut kolmisen vuotta aika hiljaista korealaisen WonHwaDon tiimoilta. Myös toiminnan mahdollista uudelleen aloittamista ajatellen on hyvä "tuulettaa kaapit", jolloin treenaamaan tulevien ihmisten ei tarvitse arvella tai epäillä mitään omituista.

Yleensä ongelmat ovat ongelmia kulttuurien välillä: korealaiset katsovat välillä asioita ikäänkuin muuta maailmaa ei olisi olemassakaan. Kun sitten tuo "muu maailma" matkustaa koreaan ja löytää sieltä jotakin yllättävää, on törmäyskurssi valmis. Näin kävi 2004 (Saattaa muuten olla jopa edellinen vuosi, muisti pätkii ja aika kuluu nopeasti..), World WonHwaDo festival:lla heilui porukkaa joiden ei olisi pitänyt olla siellä.

Kyse oli siitä, että välittömän mielihyvän periaatetta noudattaen (toimiensa seurauksia ajattelematta) suurmestari oli hyväksynyt jonkin rikkaan henkilön festivaalin sponsoriksi - tuo tyyppi oli tarjonnut dojangin ja majoitustilat ym. Länsimaiset pillastuivat asiasta, erityisesti suomalaiset. Tuo rikas henkilö kun olikin "jonkin" johtaja, minulle ei ole selvinnyt oliko kyse uskonlahkosta, bisneksestä vai mistä. Kun kukaan ei osannut lukea koreankieltä, ei selvinnyt mitä seinillä roikkuvissa banderolleissa luki... siitähän porukka pillastui. Sen kun piti olla puhdas WonHwaDo- leiri ja tapahtuma. Erityisesti suomalainen toteaa että "perkele", mitäs se tämä on - tänne asti matkustettiin ja jotakin on vialla!! Ei aina niin harkintaa edistävä ja järkevä reaktio...

Selvennyksen vuoksi täytyy todeta, että itse en ollut paikalla. Lähetin suuren joukon oppilaitani sinne (suomalaiset taisivat olla suurin ulkomaalaisporukka sinä vuonna), mutta oma siviilityöni ei sallinut matkustamista. Kuulin asioista erilaisina versioina eri oppilailta, ja ulkomaalaisilta mestareilta. Asiat saivat suomessa suuremmat mittasuhteet kuin mitä ne tosiasiassa taisivat olla.

Niin tai näin, monelta henkilöltä meni maku lajin organisaatioon ja he jäivät pois. Hurmoshenki kun ruokkii itseään, muutama hysteerinen henkilö yhdessä aiheuttaa erikoisen yleisreaktion. Intoa homman pyörittämiseen ei löytynyt ja homma alkoi kuivua kokoon. Muutama alempivöinen oli toki kovin innokas jatkamaan, mutta heidän taitonsa ja tieetonsa eivät riittäneet uusien oppilaiden innostamiseen lajin pariin. Alkeiskurssit eivät ottaneet tulta. Allekirjoittanut ei tahtonut sekaantua noihin sotkuihin ja vetäytyi taka-alalle. (Yksinkertaisesti v...tutti rankasti: niin korealaisten ajattelemattomuus kuin suomalaisten oppilaiden osin hysteeriset ylireaktiot. Yhtäältä en tahtonut selitellä suomalaisille korealaisten edesottamuksia, enkä toisaalta korealaisille suomalaisten harrastajien reaktioita. Kumpikaan kun ei ymmärrä lainkaan toistaan. Siinä välissä on ikävä olla.)

Olen vuosien mittaan ollut huomaavinani, että erityisesti pienet koulukunnat tahtovat olla heikosti organisoituja. WonHwaDon ongelmana on ollut se, että suurmestari päättää yksiselitteisesti aivan kaiken. Toiminta ja hänen päätöksensä eivät ole kansainvälisesti katsottuna olleet aina loogisia, tuo on vuosien mittaan aiheuttanut kaikenlaista ongelmaa.

Mm. se, että hän opetti amerikantyylin (Wonhwa-do/Tong Il Moo Do)opettajille WonHwaDoa 1980-luvun lopussa oli iso virhe. Toinen virhe oli se, että hän leirin päätteeksi heitti lähes kaikille amerikantyylin henkilöille WonHwaDon opettajavyön (Jong Hwa) kouraan. Hän kai uskoi että nuo henkilöt vaihtavat WonHwaDon pariin ja levittävät lajia, mutta tosiasiassa he vain hakivat hiukan lisää tietoa omaan lajiinsa ympättäväksi.

Sen jälkeen ei ollutkaan enää mitään tehtävissä: amerikantyylin opettajat laativat oman lajihistoriansa jossa WonHwaDo olikin yht´äkkiä osa heidän lajiaan, eivätkä korealaisen WonHwaDon edustajat voineet tehdä asialle mitään. Amerikantyylin opettajilla kun oli pätevyydestään todisteena jopa vyöarvo WonHwaDossa - saatu muutaman päivän "leirillä" (mutta sertifikaatit useimmilta puuttuivat). Lisäksi WonHwaDoa rahoitettiin milloin mistäkin jne. kaikenlaisia suuria ja pieniä virheitä. Ei siis oikeasti ole ihme että mestari/opettajaporukka (allekirjoittanut mukaan lukien) on välillä menettänyt toivonsa ja jopa motivaation.

Havaittavissa kuitenkin on, että muutos on käynnissä. Suurmestarin vanhin poika Hyung Suk Han on pikkuhiljaa kehittynyt korkeatasoiseksi mestariksi, ja lähtenyt eurooppaan vuodeksi oppimaan täkäläistä kulttuuria, koulutusta, moodo-toiminnan periaatteita ja länsimaista mentaliteettia. Suurmestari ei itse puhu riittävän hyvin englantia, mutta hänen poikansa puolestaan on oppinut erittäin hyvän englannin. Näin kommunikointi on jatkossa sujuvaa. Uskon että Hyung Suk tulee aikanaan paitsi ottamaan isänsä paikan lajin johdossa, myös toimimaan hyvässä yhteistyössä länsimaisten harrastajien kanssa.

Organisaatio-ongelmista huolimatta tahdon vielä korostaa, että WonHwaDo itsessään on mielenkiintoinen ja haastava laji. Se, että lajissa on niin paljon potentiaalia ja sillä on paljon tarjottavaa, on ongelmista huolimatta pitänyt treenikipinän yllä, edes kytemässä. Kyseessä ei ole mikään väkisin väännetty "McDonalds-systeemi", vaan omaperäinen, harkittu ja kokonaisuutena looginen järjestelmä. Antoisa paitsi kamppailuteknisesti, myös terveydellisesti ja henkisen hyvinvoinnin kannalta. Ikääntymisen myötä harjoittelun painopisteitä voi muuttaa ja sitä kautta jatkaa lajin parissa pitkään. Kunhan treenihomma aikanaan alkaa pyöriä, tervetuloa kaikki tutustumaan.

On hyvä muistaa, että ei kaikki josta ei itse satu tietämään ole soopaa, maailmalla on monia upeita ja vähemmän tunnettuja kamppailulajeja.

Olen pitkään ollut hiljaa kaikesta WonHwaDo:on liittyvästä höpinästä, keskittynyt tärkeämmiksi katsomiini asioihin. Katsoin viimein parhaimmaksi kertoa kertaheitolla hiukan enemmän tästä puuhasta, jotta huhupuhe ja perusteeton löpinä saadaan loppumaan. Luettuani tältä palstalta joitakin arveluja ja kommentteja näistä asioista, totesin että aika kaukana totuudesta ollaan. Nytpä ainakin tätä lukevat ihmiset tietävät jotakin jota voisi jopa kutsua sanalla "fakta". Jos joskus joku kysyy asiasta, onpahan tämän lukeneilla hiukan enemmän sanottavaa - ja huhupuheet saadaan pikkuhiljaa poikki.

Mika Väyrynen
thejuha
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 252
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Järvenpää

#62

Viesti thejuha »

Jep. Saattoi hyvinkin olla tuo vuosi 1991.
Loppuiko muuten yhteistyöt noita aikoja. Ainakin silloin tuota yhteistyötä hehkuteltiin. Silloin oli hyvin paljon suunnitelmia Suomen tasolla tehdä vaikka mitä viritelmiä. Suurin osa jutuista meni minulta ohi korvien, koska silloin kiinnostukseni perustui ihan muihin syihin.

Tuo historia vuodenlta 2004 kuulosti jo paljon paremmalta kuin mitä olin kuullut. Varmaan välikäsinä olleet ovat vain muistaneet kertoa jotain katkeria palasia lajin hajoamisesta Suomessa. Viittaukset uskonlahkoihin yms saattoivaat osittain johtua myös jenkkipuolen jutuista (vääriä yhsitämisiä ja johtopäätöksiä). Mutta olenkin jättänyt nuo kommentoimatta, koska eivät liity mitenkään faktoihin.

Itse olen ollut jonkin aikaa tekemisissa korealaisten ja korealaisten lajien kanssa. NIitä tosiaan ympäröin hassut piirteet, joissa on välillä hyvin vaikeaa ymmärtää koko kuviota. Varmaan syynä on, että kuviot ovat hyvin monimuotoiset ja laajat - ja kommunikointi pettää pahasti. Onhan näitä muistakin kuin korealaisissa lajeissa, mutta omalla kohdalle on sattunut historiastani johtuen näitä asioita korealaisten kanssa.

Lajien sisältö on todella hyvä ja siksi kaiken sen muun. Jotta mielekkyys pysyy sopivana, niin olen koittanut olla aina riittävän kaukana politikoinnista. Liian monta kertaa olen silti joutunut huonoon välikäteeen, vaikka sitä olen koittanutkin välttää. Siten koen ymmärtäväni tilannettanne erityisen hyvin.

Kuten sanoin, kiva kuulla innokkuudesta laittaa hommat pyörimään tauon jälkeen. Älkää antako tauon olla liian pitkä - niin vanhoja harrastajia on helpompi saada mukaan. Tästäkin on omia kokemuksia.

P.S. Ainakin itselleni jäi aikoinaan hyvä kuva wonwhadosta. Tosin silloin suurin osa yhteistyöstä oli tuon US version kanssa. Vaan eipä heilläkään kovin aktiivista toiminta ole - sääli.
Jos vasara on ainut työkalu, niin kaikki
ongelmat alkavat näyttää nauloilta.
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#63

Viesti Mika Väyrynen »

No jaa,

enpä tiedä kuka sitä "yhteistyötä" oikein aktiivisimmin viritteli...

Kun jenkki wonhwa-don kytkökset Moonilaisuuteen valkenivat (sitä oli piiloteltu aika tarkkaan.) ja se fakta että korealainen WonHwaDo ei olekaan osa jenkkikoulua valkeni, oli lähtö edessä. Hetken aikaa olin yhtä aikaa molempien lajien systeemeissä, mutta lyhyen ajan. Avioerokin vaatii pienen sopeutumisajan... (olin myös yksi helsingin seuran treeneistä vastaavista).

Kaikenkaikkiaan se "yhteistyön" virittely taisi olla varsin yksipuolista, niin maailmalla kuin suomessakin. Koreassa siitä ei tiedetty yhtään mitään. Siellä ei tänä päivänä edes tiedetä mitä on Tong il Moo do, keskustelin siitä pari viikkoa sitten suurmestarin pojan kanssa hänet tavatessani.

Mutta kaikenkaikkiaan on turha jauhaa 1990-luvun alun tapahtumista. Ne kun ovat olleet ja menneet.

Ne tahot jotka ovat kertoneet/kirjoitelleet näkemyksiään WonHwaDo-toiminnan loppumisesta ovat tod.näk. eräs/eräät espoon seuran vanhoista oppilaista. Jokaisella oma näkemyksensä asiaan, kuten siinä hysteriassakin. Ns. amerikkalaisen Wonhwa-don porukalla ei voi olla korealaisen WonHwaDon sisäisistä asioista yhtään mitään tietoa - heistä kukaan kun ei ole käynyt salillamme tai leireillä.

Samat henkilöt jotka kumarsivat syvään harjoituksissa ja vyökokeissa, ovat nykyään aika kärkeviä sanomaan kaikenlaista. Jätän nuo puheet omaan arvoonsa. Olen opettanut heitä aika kauan, ja WonHwaDon käsitysten mukaan kaikki jotka ovat joskus treenanneet ovat osa WHD yhteisöä - olivat aktiivisia tai eivät. Huolimatta siitä, mitä virheitä kuka tahansa (niin mestarit, opettajat kuin oppilaatkin) ovat tehneet, kaikki ovat tervetulleita dojangiin. Virheitä tekevät kaikki, mutta parhaimmillaan ne kehittävät asioita eteenpäin.

Seuratoiminnan aloittaminen tapahtuu, jos tapahtuu, sitten kun ilmaantuu muutama selkeästi halukas korkeampi vyö jotka tahtovat sitoutua treenaamiseen/opettamiseen edes kevyesti. Yksin en kykene vastaamaan kaikista treeneistä, etenkin kun tällä hetkellä Haidong Gumdon opiskelu (reissaaminen Helsingin ja Dublinin väliä Instructor coursen vuoksi, sekä tekniikoiden treenaaminen täällä päivittäin) vie lähes kaiken Moodo-ajan. Mutta Hanguk WonHwaDo ry. tulee toimimaan jollakin tapaa, kenties yhdistelmänä WonHwaDoa ja Haidong Gumdoa.

Mika Väyrynen
Ps. selasin äsken tätä aihetta alusta läpi, ja kuinka ollakaan - vaikutti siltä kuin erään henkilön viesti(t) olisi kadonnut tästä. Voisin vaikka vannoa nähneeni jonkin "asiantuntijan" tekstin eilen-kun satuin ensimmäistä kertaa tälle sivulle.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#64

Viesti JanneM »

selasin äsken tätä aihetta alusta läpi, ja kuinka ollakaan - vaikutti siltä kuin erään henkilön viesti(t) olisi kadonnut tästä. Voisin vaikka vannoa nähneeni jonkin "asiantuntijan" tekstin eilen-kun satuin ensimmäistä kertaa tälle sivulle.
Tästä ketjusta ei ole poistettu viestejä vissiin koskaan. ELi kaikkien viestien pitäisi olla kohdallaan kuetn eilenkin.

Saanko udella hieman aiheen vierestä?
Minkälaista yhteistyötä sinulla on Kudokwan hapkido-porukan kanssa haidong gumdon saralta? Oletko käynyt heidän harjoituksissaan tai treenaatteko muuten yhdessä?
Olen edelleen katkera itselleni, kun oma treenaamiseni ja instructor course on jäänyt kesken, työkiireiden ja muun turhan hapatuksen vuoksi.

Kiitos valaisusta WonHwaDon historiasta ja tsemppiä tulevaan. Niin ja tervetuloa lauteille! =)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#65

Viesti Mika Väyrynen »

Asia selvä,

Selaillessani vaan sattui erään tutun kaverin nimimerkki eteen, ja jokin maininta häneltä. Saattaa olla että se oli jossakin muussa aiheessa, koskapa sitä en tästä aiheesta tänään löytänyt. Mutta tuttu kaveri, ja tätä hommaa/tekniikkaa sivuava kommentti.

Kyllä, olen tavannut Johannes Hentusen ja muuta HDGD porukkaa jo salilla. Kudokwanin porukka kävi instructor coursensa Ruotsissa, ja allekirjoittanut siitä tietämättä aloitti Irlannissa (löysin heidät kun selailin Googlea).

Katsos, kun WonHwaDo mestari Dorim Kim on nykyään myös Irlannin HDGD vastaava. Hän on ollut minun opettajani ja ystäväni vuodesta 1999 jolloin tapasimme Koreassa, joten oli luontevaa aloittaa HDGD hänen opissaan- ja Ryanair lennättää puoli-ilmaiseksi Tampereelta Dubliniin. Oma instructor courseni on nyt siinä jamassa että kaikki 1.dan tekniikat on opetettu. Lähden vielä 10.2 muutamaksi päiväksi Irlantiin treenaamaan, ja tarkistuttamaan tekniikoita. Maaliskuun alussa Mestari Han muuten tulee Suomeen, kuten myös mestari Lim Ruotsista ja Mestari Kim Irlannista. Jos luoja suo, silloin pitäisi näyttää tekniikat, kynttilät ja leikkaukset kokeessa.

Irlannissa on muuten hyvä treenata. Mestari Kimillä on oma Dojang, joka takaa sen että treenata voi joka päivä lähes niin kuin huvittaa/jaksaa. Olen kuitenkin poikkeustapaus johtuen yhteisestä mestari-oppilas historiasta mestari Kimin kanssa. Käsittääkseni Suomen HDGD toiminta on yhteistyössä Ruotsin ja Mestari Limin kanssa - ja tietenkin mestari Hanin.

Mestari Han on hyväksynyt sen että treenaan Dorim Kimin alaisuudessa, ja Suomen HDGD-porukka myös. Mestari Park, joka HDGD:n laittoi maassamme alulle, on toivottanut tervetulleeksi Suomen HDGD- yhteisöön. Käyn jatkossa Helsingin HDGD treeneissä kun joudan, Espoossa muutama vanha WonHwaDo-ohjaaja kokeilee parhaillaan HDGD:a. Jos kaikki menee hyvin, Espoossa aloitetaan julkinen HDGD jossakin vaiheessa. Näin Suomen HDGD voipi alkaa kasvamaan pikkuhiljaa.

Eli ihan virallisesti tässä ollaan liikkeellä - ja hyvässä yhteismmärryksessä kaikkien kanssa.

Nyt pistän pisteen tälle kirjoittelulle - siviilielämä kutsuu. Muutenkin olen aika huono kirjoittelemaan moisiin sivuihin. Mutta tuo WonHwaDo-jutustelu alkoi siinä määrin ärsyttää että päätin, tapojeni vastaisesti, kommentoida asiaa.

Kunhan toimintaa tulee (WonHwaDo tai Haidong Gumdo), laitan/laitamme tietoa tulemaan. Jos joku Moodo-harrastaja espoosta tahtoo tutustua HDGD:n, olemme Tapiolan Tuulimäen Judosalissa sunnuntaisin 18.30-20.00. En ole ihan joka kerta paikalla (kuten irlannin reissujen aikaan), mutta joku siellä on. Ihan alussa kaikki vielä, mutta pikkuhiljaa. Ja Kudokwanin kautta löytyy Helsingistä ihan oikea toimiva Haidong Gumdo seura.

Terveisin,
Mika Väyrynen
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#66

Viesti JanneM »

En minä missään vaiheessa epäillytkään etteikö toiminta olisi vahvalla ja terveellä pohjalla. =)
Dorim Kim on kuitenkin tuttu nimi ja tiedän hänen opettavan irlannissa. Kunhan utelin, kun olen itsekkin kiinnostunut Haidon Gumdosta.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#67

Viesti Mika »

Kaima, :tervetuloa:

On ollut varsin valaisevaa - jopa näin ulkopuoliselle - lukea viestejäsi. Ehdottomasti olet tervetullut lisä potkulaisten sakeaan joukkoon!

Muuten, koska Haidong Gumdosta on myös ketjunsa täällä, voisitko kirjoittaa myös siihen?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
liri
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 41
Lauteille: Elokuu 2005

WHD

#68

Viesti liri »

Väyrynen väitti tuossa eräässä viestissä kirjoittelevansa katkaistakseen siivet huhuilta, mutta en nyt ihan käsitä mitä huhuja hän tarkoittti.

Kuten jo aikaisemmin sanoin niin suomen ainoalla toiminnassa olevalla WHD:llä (suora, wonhwa-do) ei ole enää mitään tekemistä tuon TIMD:n kanssa. Ja jos minun sanallani olisi ollut mitään merkitystä niin suomessa harjoiteltavalla suoralla WHD:llä ei olisi mitään tekemistä tuon pyörivän lajin kanssa. Itse en nimittäin koskaan nähnyt mitään järkeä siinä, että kaksi niin erilaista lajia oli ympätty yhteen. Tuolloin kuitenkin oli tahoja jotka halusivat harjoitella kumpaakin lajia ja eri seuroissa olikin erilaisia painopisteitä.

Yhteistyötäkin tehtiin suomen suoran WHD:n ja korealaisten pyörijöitten välillä. Hommattiin jopa koreasta kaveri pitämään leiriä. Kaiken kaikkiaan leiri oli pettymys, sillä korean kaverin ammattitaito opetuksessa hipoi nollaa. Mutta yhteistyötä tehtiin.

Joillain tahoilla tuntui tuolloin kiivaimpina aikoina olevan kova vimma sortua tähän "minun tekniikka parempi kuin sinun" syndroomaan josta yhtenä esimerkkinä olivat nuo Väyrysen mainitsemat "tippivyöt". Saman verran olivat treenanneet pyöriskelyä kuin nuo varsinaiset pyörijät. Osahan kieltäytyikin noista vöistä. Mutta herättivät ne silti närää pyörijöitten keskuudessa.

Yhteenvetona voisi vielä sanoa, että suomessa (josta olen kaiken aikaa puhunut) wonhwa-do:ssa harjoiteltiin sekä pyörivää, että suoraa ja kummassakin opetuksen taso oli riittävän korkealla. Väyrysen WonHwaDo:ssa pelkkää pyörivää ja en epäile etteikö heidän opetuksen tasonsa ollut korkea. (mennyt aikamuota siksi, että suoraa treenataan edelleen aktiivisesti, muttä pyörivää omana lajinaan ei)
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: WHD

#69

Viesti AriJ »

liri kirjoitti: Yhteistyötäkin tehtiin suomen suoran WHD:n ja korealaisten pyörijöitten välillä. Hommattiin jopa koreasta kaveri pitämään leiriä. Kaiken kaikkiaan leiri oli pettymys, sillä korean kaverin ammattitaito opetuksessa hipoi nollaa. Mutta yhteistyötä tehtiin.
Muistan 1993 kesällä kun treenasimme Laakson väestönsuojassa Wonhwa-don kanssa naapureina heille saapui vieraaksi opettaja, ja muistelen että oli korealainen ja ymmärsin että ihan tekijämies.

Juttelin porukan opettajan kanssa (Samuli?) aina silloin tällöin, ja muistan kuinka hän kommentoi että se ympyrätekniikka oli jotain uutta eikä kukaan oikein vielä tiennyt mistä siinä oli kyse, hommaa vasta tutkittiin. Jopa se vieraileva opettaja lajin kotimaasta.

Liekö juuri tuo sama leiri...?
______________________
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

WonHwaDoa

#70

Viesti Mika Väyrynen »

Kirjoittelen leirilta ulkomailta, eika tassa koneessa ole kaikkia kirjaimia. Siksi teksti on hiukan outoa...

Se korealainen josta pari edellista viestia vihjaavat, oli nuori ja erittain innokas WHD ohjaaja In Su Choi. Han alkoi sooloilemaan ja otti yhteytta ihan omaehtoisesti amerikan Wonhwa-do tyylin ohjaajiin suomessa.Tarkoituksenaan kai saada itselleen satelliittiporukkaa suomeen. Tapasin herran kun kavi suomessa. Han tahtoi olla yhteydessa Kinnusen ja Kimmo Saukon porukan kanssa, ja tottahan toki matkusti suomeen kun kutsuttiin. Naki kai itsensa tulevana euroopan WonHwaDon johtajana...

In Su Choi hommat kaatuivat aika lyhyeen, ja samoin Kimmo seka kumppanit eivat jatkaneet treenia. Meilla oli kylla puhetta etta mikali oikeasti tahtovat liittya korealaisen WHDn organisaatioon ilman lajin sekoittamista amerikkalaiseen Wonhwa-doon, niin ei muuta kuin tervetuloa ja aletaan kasvattamaan lajia yhdessa suomessa. Kimmo ja kumppanit eivat ryhtyneet tuohon ja se siita sitten.

Selvyyden vuoksi taytyy kertoa, etta 90 luvun alussa koreassa oli kourallinen In Su Choin kaltaisia innokkaita nuoria kavereita. He tahtoivat kaikki matkustaa ja luoda omia kuvioitaan. Suurin osa heista vain sotki niin omia kuin muidenkin asioita. Kaikki nuo henkilot ovat lopettaneet treenaamisen.

Korealainen WonHwaDo ei ole kadonnut suomesta. Syksylla 2007 harjoittelua jatketaan, ainakin pienimuotoisesti.

Ns. amerikkailainen Wonhwa-do on oma lajinsa, ja sen asiat ovat ihan omiaan. Niinpa en kommentoi sen porukan toiminnan laajuutta tai tilannetta. Toivottavasti toiminta kukoistaa, ja harjoittelijat nauttivat treenista.

Piste talle jauhamiselle. Ainakin minun puolestani.

Mika
Pete H
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 582
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#71

Viesti Pete H »

Hienoa, selkeää ja arvostelematonta tekstiä, kiitos :) Selkeytti ja alkoi jopa kiinnostaa.
Pete, se läski ja rikkinäinen.
liri
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 41
Lauteille: Elokuu 2005

Re: WHD

#72

Viesti liri »

Yamazu kirjoitti:
liri kirjoitti:Yhteistyötäkin tehtiin suomen suoran WHD:n ja korealaisten pyörijöitten välillä. Hommattiin jopa koreasta kaveri pitämään leiriä. Kaiken kaikkiaan leiri oli pettymys, sillä korean kaverin ammattitaito opetuksessa hipoi nollaa. Mutta yhteistyötä tehtiin.
Muistan 1993 kesällä kun treenasimme Laakson väestönsuojassa Wonhwa-don kanssa naapureina heille saapui vieraaksi opettaja, ja muistelen että oli korealainen ja ymmärsin että ihan tekijämies.

Juttelin porukan opettajan kanssa (Samuli?) aina silloin tällöin, ja muistan kuinka hän kommentoi että se ympyrätekniikka oli jotain uutta eikä kukaan oikein vielä tiennyt mistä siinä oli kyse, hommaa vasta tutkittiin. Jopa se vieraileva opettaja lajin kotimaasta.

Liekö juuri tuo sama leiri...?
Ei, kyseessä oli eri leiri.

Minun mainitsemani leiri järjestettiin 90-luvun lopussa. Se aloitettiin Kuusankosken urheilutalolla ja osa jatkoi sitten vielä pohjoisessa (en muista tarkemmin missä) Minua ei enää tuon Ksnk:n perusteella kiinnostanut lähteä mihinkään kyseisen kaverin treeneihin. Kyseessä ei myöskään ollut sama kaveri jonka Väyrynen mainitsi, sillä tämä "mestari" ei ollut aikaisemmin ollut Suomessa.
liri
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 41
Lauteille: Elokuu 2005

Re: WonHwaDoa

#73

Viesti liri »

mvayryne kirjoitti: Ns. amerikkailainen Wonhwa-do on oma lajinsa, ja sen asiat ovat ihan omiaan. Niinpa en kommentoi sen porukan toiminnan laajuutta tai tilannetta. Toivottavasti toiminta kukoistaa, ja harjoittelijat nauttivat treenista.


Mika
Juuri näin.

Valitettavan usein on joutunut selittelemään WHD:tä suomessa tämän nimisekaannuksen vuoksi. Esimerkkinä tämän viestiketjun otsikko jossa selvästi lukee Wonhwa-do. Suomen Wonhwa-do:n edustajat eivät koskaan ole halunneet lajiaan sekoitettavan WonHwaDo:on (vaikka pyöriviä treenataankin jonkin verran)
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Re: WonHwaDoa

#74

Viesti JanneM »

liri kirjoitti:
mvayryne kirjoitti:
Ns. amerikkailainen Wonhwa-do on oma lajinsa, ja sen asiat ovat ihan omiaan. Niinpa en kommentoi sen porukan toiminnan laajuutta tai tilannetta. Toivottavasti toiminta kukoistaa, ja harjoittelijat nauttivat treenista.


Mika
Juuri näin.

Valitettavan usein on joutunut selittelemään WHD:tä suomessa tämän nimisekaannuksen vuoksi. Esimerkkinä tämän viestiketjun otsikko jossa selvästi lukee Wonhwa-do. Suomen Wonhwa-do:n edustajat eivät koskaan ole halunneet lajiaan sekoitettavan WonHwaDo:on (vaikka pyöriviä treenataankin jonkin verran)
Minkä vuoksi siis WonHwa-Do:n edustajat eivät kutsu lajiaan tongilmoodoksi joka lienee käsitykseni mukaan korrektimpi nimi lajille nykyään. Ei menisi WonHwaDo:n kanssa sekaisin?
Tämä siis ihan tälläsenä perus tyhmän jätkän kyselynä. =)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
liri
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 41
Lauteille: Elokuu 2005

Re: WonHwaDoa

#75

Viesti liri »

JanneM kirjoitti:
liri kirjoitti:
mvayryne kirjoitti:
Ns. amerikkailainen Wonhwa-do on oma lajinsa, ja sen asiat ovat ihan omiaan. Niinpa en kommentoi sen porukan toiminnan laajuutta tai tilannetta. Toivottavasti toiminta kukoistaa, ja harjoittelijat nauttivat treenista.


Mika
Juuri näin.

Valitettavan usein on joutunut selittelemään WHD:tä suomessa tämän nimisekaannuksen vuoksi. Esimerkkinä tämän viestiketjun otsikko jossa selvästi lukee Wonhwa-do. Suomen Wonhwa-do:n edustajat eivät koskaan ole halunneet lajiaan sekoitettavan WonHwaDo:on (vaikka pyöriviä treenataankin jonkin verran)
Minkä vuoksi siis WonHwa-Do:n edustajat eivät kutsu lajiaan tongilmoodoksi joka lienee käsitykseni mukaan korrektimpi nimi lajille nykyään. Ei menisi WonHwaDo:n kanssa sekaisin?
Tämä siis ihan tälläsenä perus tyhmän jätkän kyselynä. =)
Tästä nimihässäkästä keskusteltiin silloin aikanaan ja tällöin Wonhwa-do liiton johto päätyi siihen lopputulokseen, että toiminta ja nimi ovat vakiintuneet Suomessa. Lisäksi todettiin, että Suomen Wonhwa-do ei enää ole sama laji kuin tuo TIMD. Nimi siis säilytettiin näillä perusteilla. Vasta jälkeenpäin saatiin tietää, että Suomessa toimi porukka samankaltaisella nimellä. Tämä ei kuitenkaan liiton mielestä ollut peruste nimimuutokselle sillä nimi oli jo rekisteröity.

Lopuksi voi todeta, että tuo tong il moodo ei ole korrektimpi nimi sillä kuten jo aikaisemmin todettiin TIMD:lla ja WHD:lla ei tänä päivänä ole mitään tekemistä toistensa kanssa, ei suomalaisten mielestä eikä myöskään korealaisten / jenkkien mielestä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 12 kurkkijaa