Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Wonhwa-do

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Wonhwa-do

#1

Viesti Mika »

Tästä lajista kyseltiin aiemmin, mutta silloin ei kukaan osannut sanoa paljoa (ja kysymys liittyi Tampereen seuran toimintaan).

http://kotisivu.mtv3.fi/wonhwado/

Onko täällä harrastajia? Tietääkö JanneM lajista?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#2

Viesti mronkain »

Hmm. Voisi kuvitella että korealaisen lajin nimi olisi kirjoitettu korealaisilla kirjoitusmerkeillä?

- Marko
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#3

Viesti tabitha »

Älä nyt, kiinalainen kirjoitus nauttii huomattavaa arvostusta Koreassakin. Käsittääkseni siellä se ei ole kuitenkaan osa virallista kirjoitusjärjestelmää niin kuin Japanissa. Vai miten onkaan. JanneM?

Japanilaiset kun ei kirjoita kuin verbien päätteitä ja adverbejä ja joitain sanoja "japanilaisilla" merkeillä ja katakana ja hiragana on nekin kyllä kopsittu kiinalaisilta merkkejä yksinkertaistamalla.

Hangulin alkuperästä en tiedä. Useimpien korealaisten lajien nimet olen kyllä yleensä nähnyt kirjoitettavan hangulilla.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#4

Viesti Jussi Häkkinen »

tabitha kirjoitti: Hangulin alkuperästä en tiedä.
Eräs legenda hangulin synnystä on se, että merkit kuvaisivat ihmisen suuta kunkin äänteen aikana. Sivusta katsottu suu, siis. Yhteen "isoon" merkkiin tulisi sitten 1-4 äännemerkkiä (olikohan 4 maksimi...hmm, Janne?).

No, joka tapauksessa hangulit ovat äännemerkkejä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#5

Viesti JanneM »

wonhwadosta:
Tampereella oli Wonhwado seura ja ilmisesti toimintaa pyritään käynnistämään uudestaan. Tämän hetkisestä tilanteesta en ole kovinkaan varma. Tampereen seuran vetäjä oli ainakin erittäin mukavan oloinen ja ulospäin todella pätevän näköistä touhua esitti. Myös lajin suomen pääopettaja on erittäin mukava herrasmies ja kova tekijä mies hänkin.
Wonhwadoa on kahta erinlaista (kuten montaa muutakin korealaista lajia)
Molemmissa ympyrä liike on erittäin kovassa huudossa. (won=ympyrä) Molempia mielestäni treenataan suomessa pienissä määrin... Toinen näistä (ei tämä mitä on Tampereella) on lhes täysin yudon (judo) ja taekwondon yhdistelmä. Toinen (Tämä mikä on suomessa ja kansainvälisestikkin hieman laajempi) on ilmeisesti enemmän hapkidon (tai jumalten oppiin tai vast.) perustuvaa.
Sen verran mitä minä olen wonhwadoa nähnyt on laji vallan mainion oloinen.
toivottavasti tänne palstoille saataisiin joku lajin harastaja, niin saisimme faktoja pöytään, niin ei tarvitse minun kokemusten ja perstuntuman varassa mennä. :)

http://koti.mbnet.fi/jreponen/whd/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä linkki sen toisen Wonhwadon (jota löytynee Tampereeltakin) kotisivuille.

PS. Jos saitte käsityksen, että tuo alkuperäinen linkki vei jonkin muun kuin tämän Tampereellakin vaikuttaneen wonhwadon sivuille, niin unohtakaa. Mä tipuin kärryiltä, kun löysin kaksi eri lajin syntytarinaa suomeksi kirjoitettuna... Saman niminen henkilö kuitenkin esiintyi molemmissa...
Wonhwado miehet ja naiset AUTTAKKEE!!

Hanguleista ja kiinalaisista merkeistä:
Hangul kirjoituksen kehitti (käski kehittää) Kuningas SaeJong vuonna kivi ja kypärä. Tähän mennessä Koreassa oli käytössä kiinalaiset kirjoitusmerkit. Vielä tänäkin päivänä kiinalaisia kirjoitusmerkkejä käytetään (esim tieteellisissä termeissä), mutta yhä vähenevässä määrin.
Jussi, yhden tavun (sylaabeli) maksimi kirjain määrä on periaatteessa 5 (käytännössä kuitenkin 4) mutta just nyt ei tule mieleen mitään sanaa missä olisi yhdistelmävokaali ja yhdistelmäkonsonantti samassa tavussa. Minimissään tavussa on aina kaksi kirjainta, kun pelkkää konsonanttia ei voi olla. Silloin lisätään konsonantin perään (oikeastaan alle) lisätään ü:tä muistuttava äänne joka kirjoitetaan pelkkänä poikki viivana. _ Jos sana tai tavu alkaa vokaalilla lisätään tavun alkuun null konsonantti joka kirjoitetaan kuten gn äänne eli ympyrä (o) mutta jätetään lausumatta kokonaan.
Tuon huulten asentoon perustuvan väitteen olen kuullut jostakin, mutta en nyt muista misä, eli en tiedä onko se kovinkin validi. Ei se suu ainakaan siltä näytä kovinkaan monessa äänteessä. :-]
Toivottavasti oli tarpeeksi sekava selitys. ;-)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
liri
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 41
Lauteille: Elokuu 2005

#6

Viesti liri »

WHD:stä

Kuten tuolla WHD:n kotisivuilla mainittiin alunperin WHD:n suomeen toi Kinnusen Samuli. Tuolloin nuo pyörivät tekniikat olivat vielä lapsenkengissään.

Myöhemmin noita pyöriviä tekniikoita sitten alettiin harjoitella enemmän ja joissain seuroissa niitä painotettiin sitten enemmän kuin toisissa.

Jossain vaiheessa kuvaan astui myös päällekkäinen graduointijärjestelmä koska suoran ja pyörivän WHD:n kattojärjestöt erosivat toisistaan mutta kumpienkin tekniikoiden harjoittelua jatkettiin Suomessa saman lajin alla.

Myöhemmin tämä aiheutti sen, että pyörivä ja suora WHD erosivat toisistaan myös suomessa. Niissä seuroissa joissa harrastetaan suoraa (judon ja taekwondon sekoitus) WHD:a tehdään myös pyöriviä tekniikoita.

Pyörivän tekniikan WHD tekee pelkkää pyörivää tekniikkaa.

Joskus tästä nimiasiastakin on väännetty kättä, ja perussääntö on se, että suoran WHD:n seurat käyttävät pelkkää Wonhwa-do nimeä ja pyörivässä on joitain etuliitteitä.

Edelliset asiat siis koskevat vain Suomea. Ulkomailla tämä nimiasia on aika sekavaa. Taitaa olla jopa niin, että suoraa WHD:a ei enää WHD nimellä ole muualla kuin Suomessa. Tämän lisäksi Suomalainen suora WHD on muokkaantunut alkuperäisestä huomattavasti. Tekniikkavalikoimaan on otettu mukaan muunmuassa alapotkut ja mattotekniikoita.

WHD:n harjoitteluun on aina kuulunut erilaiset itämaiset hoitomuodot. Näissä asioissa Samuli Kinnunen on asiantuntija.

Harrastajamäärät suorassa WHD:ssä ovat tällä hetkellä pieniä. Leirejä järjestetään muutamia vuodessa. Pyörivän WHD:n tilanteesta en ole selvillä.

Itse olen harrastanut useita lajeja joista budo lajina WHD oli ensimmäinen. Se antoi hyvän pohjan josta pystyi kehittämään itseään joko budo lajien ja -filosofian harrastajaksi tai kamppailu-urheilijaksi. Itse taivuin jälkimmäiselle uralle. En ole silti WHD:a lopettanut vaan osallistun edelleen satunnaisesti leireille ja erilaisiin tilaisuuksiin.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#7

Viesti JanneM »

Kiitoksia vastauksestasi liri.
Kirjoituksesi selventi ainakin minulle hieman WHDn tilaa suomessa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#8

Viesti Jussi Häkkinen »

liri kirjoitti: WHD:n harjoitteluun on aina kuulunut erilaiset itämaiset hoitomuodot. Näissä asioissa Samuli Kinnunen on asiantuntija.
Mistä hän on asiantuntemuksensa hankkinut? Onko hänellä myös oikeita lääketieteellisiä opintoja takanaan?
Itse olen harrastanut useita lajeja joista budo lajina WHD oli ensimmäinen.
Miten WHD voi olla budolaji?
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#9

Viesti JanneM »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
liri kirjoitti:WHD:n harjoitteluun on aina kuulunut erilaiset itämaiset hoitomuodot. Näissä asioissa Samuli Kinnunen on asiantuntija.
Mistä hän on asiantuntemuksensa hankkinut? Onko hänellä myös oikeita lääketieteellisiä opintoja takanaan?
Jos Wonhwadon kuuluu hoitouodot, niin eikö ole luonnollista, että sitä lajia pisimpään harrastanut ja niihin hoitomuotoihin keskittynyt(?) henkilö on noissa asioissa asiantuntija? (Tarkoitan WOnhwadon käyttämiä hoitomuotoja)
Miksi tähän tarvittaisiin lääketieteellistä koulutusta?
Itse olen harrastanut useita lajeja joista budo lajina WHD oli ensimmäinen.
Miten WHD voi olla budolaji?
Meinasin itsekkin kirjoittaa ihan saman, mutta tulin siihen tulokseen, että ihan kaikkia ei nämä asiat välttämättä kiinnosta niin paljoa kuin toisia.

Niille ketkä eivät tiedä:
Budô viittaa Japaniin ja tämän sanan korealainen vastine olisi mudo (moodo)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#10

Viesti Jussi Häkkinen »

JanneM kirjoitti: Miksi tähän tarvittaisiin lääketieteellistä koulutusta?
Tunnistamaan huuhaa ja estämään mahdollisesti haitallisten hoitomuotojen käyttö.

Meinasin itsekkin kirjoittaa ihan saman, mutta tulin siihen tulokseen, että ihan kaikkia ei nämä asiat välttämättä kiinnosta niin paljoa kuin toisia.
Lajiesittelyn kirjoittajan - ja kenen tahansa alkeiskurssin käyneen - tulisi tuntea ero.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#11

Viesti JanneM »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
JanneM kirjoitti:Miksi tähän tarvittaisiin lääketieteellistä koulutusta?
Tunnistamaan huuhaa ja estämään mahdollisesti haitallisten hoitomuotojen käyttö.
Riittäisikö se, että hänen opettajansa, tai hänen opettajansa opettaja on tutkinut asioita myös siltä kannalta?

Meinasin itsekkin kirjoittaa ihan saman, mutta tulin siihen tulokseen, että ihan kaikkia ei nämä asiat välttämättä kiinnosta niin paljoa kuin toisia.
Lajiesittelyn kirjoittajan - ja kenen tahansa alkeiskurssin käyneen - tulisi tuntea ero.
Kyllä se mun korvaan edelleenkin karahtaa jos joku puhuu budôlajeista korealaisten, tai muun maalaisten kuin japanialaisten lajien keskuudessa, mutta olen tehnyt tietoisen valinnan, että en anna sen häiritä itseäni sen enempää.
Tärkeämpänä pidän sitä, että itse tiedän miten asia on ja ne ketä opetan tietävät miten asian laita on.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#12

Viesti AriJ »

Itse tutustuin kursoorisesti Wonhwadohon kesällä 1993 kun treenasimme vierekkäisillä tatameilla Laakson väestösuojassa (Olympiastadionin salit olivat rempassa). Vetäjänä oli tuolloin Kimmo (kuvassa vas.). Taisipa silloin kesän aikana käydä joku ulkamaanvieraskin heillä, en nyt muista oliko ihna lajin silloinen päämies vai miten, mutta iso tekijä lajin kotimaasta kuitenkin. Tuolloin Kimmo kertoili, että työ pyörivä tekniikka oli vielä "tutkimuksessa", ei vielä ollut selkoa mistä siinä oli oikein kyse. Ymmärtääkseni ei edes tuolla ulkomaanvieraalla. Se mitä harjoittelusta näin, niin homma tuntui pyörivän hyvin. Paljon laitoin siitä kyllä vetäjän (Kimmo) karisman ja taidon ansioksi.
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#13

Viesti Mika »

Iiri, kiitos vastauksesta! :)

Jos haluat kertoa lajista lisää, anna mennä vain. Onko teiltä kukaan tulossa Potku-tapaamiseen?

Tervetuloa sivustolle!
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
liri
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 41
Lauteille: Elokuu 2005

#14

Viesti liri »

Jep, jep!

Pilkunnussijoita on joka lähtöön. :D

WHD:ssä kouluttajat ovat alusta lähtien pääsääntöisesti olleet japanilaisia. Mm 90- luvulla Tadao Kawahara (euroopan pääkouluttaja, japanilainen) ja Kensako Takahashi (maailman pääkouluttaja, japanilainen) eivät ikinä puhuneet moodosta vaan budosta ja sen ajatusmaailmasta. WHD:tä ei nyt ehkä kuitenkaan puhtaasti voida pitää korealaisena lajina (englanninkielinen nimi oli unified martial arts) ja tästä johtunevat ristiin menevät termit. Tosin itselleni on täysin yhdentekevää millä nimellä kyseistä ajatusmallia tai malleja kutsutaan sillä en niistä erityisemmin perusta. Tekniikka on tekniikkaa ja toimii tai ei riippumatta siitä millä kielellä niitä käsketään tekemään.

Eipä tainnut noita WHD:n harrastajia niin kauheasti täällä lueskella joten tuskimpa niitä sinne tapaamiseenkaan saapuu. Ehkä joskus tulevaisuudessa.
Viimeksi muokannut liri, elo 23, 2005, 19.14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
liri
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 41
Lauteille: Elokuu 2005

#15

Viesti liri »

Vielä noista hoitomuodoista sen verran, että minun mielestäni esim pääasiassa hierontaan ja venyttelyyn perustuvissa hoitomenetelmissä ei kyllä välttämättä tarvita lääketieteellistä koulutusta. Tosin nykyaikaisissa koulutusohjelmissa sitä väkisinkin tarttuu.

Jotain Samulin ja muidenkin hoitomuotoja löytyy http://www.kurssiyhdistys.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse olen erittäin huono tarinoimaan tästäkin aiheesta sillä aihe ei ole minua juurikaan kiinnostanut.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 25 kurkkijaa