Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

MooYe Taekwondo?

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

#61

Viesti Jussi*M »

Yamazu kirjoitti: Tyypilliseen tapaani karrikoiden voisin alkaa väittämään Neoniamme Sebringiksi, mutta ei se silti Sebring olisi, eikö? Joku muu on määrittänyt jo mimmoinen auto on Neon ja mimmoinen Sebring, minä en sille enää mitään voi...
Et voikaan mutta voit päättää millä itse ajat...

Mee nyt hyvä mies Autoprismaan tai Autosalpaan ja vaihda se Neoni uuteen Nissaniin tai Volvoon :D/
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#62

Viesti AriJ »

Jussi*M kirjoitti: Mee nyt hyvä mies Autoprismaan tai Autosalpaan ja vaihda se Neoni uuteen Nissaniin tai Volvoon :D/
....mutku ku se on vaimon auto :(
______________________
Kuvake
Kenzu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 367
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#63

Viesti Kenzu »

Vielä tuosta Mooye Taekwondosta....kun kävin alkeiskurssin 1995 seurassa oli eräs vanhempi harrastaja joka kertoi käyneensä mestari Hwangin pitämän alkeiskurssin taekwondossa, jota kutsuttiin Mooey taekwondoksi aivan 1990-luvun alussa. Mestarin molemmat pojat harjoittelivat myös värivöisinä silloin kertomuksen mukaan. Jos tämä pitää paikkansa, onko Räkköläinen kysynyt luvan mestari Hwangilta nimenkäyttöön tai sopinut siitä muuten ?????
Kenneth Skurnik
TKD/WTF 1995-
Krav Maga 1984
Jaakko Suhonen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 158
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Varsova

#64

Viesti Jaakko Suhonen »

Alkuperäiseen aiheeseen enemmän palatakseni, mielestäni Räkköläisellä on erittäin hyvät perusteet kutsua opetussuunnitelmaansa taekwondoksi.
Onhan kaverilla todella pitkä taekwondohistoria, ja lisäksi Moo Ye Taekwondo kattaa käsittääkseni lähes 1:1:teen WTF:n ohjelmassa olevat asiat. Se, mitä se MYTKD kattaa tämä lisäksi ei mielestäni anna painavaa syytä kutsua ohjelmaa joksikin muuksi kuin TKD:ksi.

Sir Häkkinen, kiitos tarkennuksesta olen siis kaukana SINUN totuudestasi, kuten perustelustasi kävi ilmi. Itse taas menen tatamille tai kehään vain ja ainoastaan oppimaan kulloinkin kyseessä olevaa taistelumenetelmää. Ohessa saatan bondata kavereiden ja tuttujen kanssa mutta se on sivutuote. Tämä tapahtunee yleensä tauoilla, jolloin voitaisiin yhtä hyvin istua vaikka bissellä niin tilanne olisi sama. En silti koe olevani erityisen pahasti pihalla todellisuudesta nyt, vuonna 2006. Oppilailtani saattaa toki löytyä eriävä mielipide tästä. :roll:

Mitä tulee lumilautailuun, niin yhtälailla siitä löytyy liittoja ja koulukuntia tai tyylisuuntia kuin tappelulajeistakin.
"it is better to be hated for what you are
than to be loved for something you are not."
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 19104
Lauteille: Helmikuu 2005

#65

Viesti Jussi Häkkinen »

Jaakko Suhonen kirjoitti: Itse taas menen tatamille tai kehään vain ja ainoastaan oppimaan kulloinkin kyseessä olevaa taistelumenetelmää.
Miksi? Asutko alueella, jossa sinun täytyisi "taistella" usein? (Jos asut, mikset muuta pois?) Joudutko "taistelemaan" työssäsi?

Vai onko kamppailu sinulle harrastus - hyvä liikunnallinen harrastus?


Lumilautailussa on toki liittoja, mutta ne ovat kilpailullisia liittoja. Koulukuntia - formaalisia sellaisia - ei ole. Tämän asian tiedän tietäväni taatusti sinua paremmin. :)
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
I.J.T.K.
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 25
Lauteille: Toukokuu 2005

Oikaisu

#66

Viesti I.J.T.K. »

Hipkossa opetettava tkd ei ole "uutta tyylisuuntaa". Kyseessä on systemaattinen,monipuolinen ja itsepuolustukseen painottuva opetusohjelma.

Mestari Hwang ei ole ikinä opettanut Mooye Taekwondoa.

Lisätietoa HIPKOn toiminnasta http://www.helsinginitsepuolustuskoulu.fi" onclick="window.open(this.href);return false; sekä saleiltamme.


I.Koivu
TKD 3.Dan(WTF,ITA)
COMBAT HAPKIDO 1.Dan(ICHF, KIDO)
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#67

Viesti diesel 64 »

Itse käytän taekwondo nimeä ja tässä "pieni" historiikki :)


Vaikea ottaa kantaa kukkiwonin ja ITF:n puolesta,kun en noudata niiden virallista opetusohjelmaa

"vapariottelulla"on ainakin minun vetämissä(ITA)taekwondo treeneissä merkittävä osuus ja miksen voisi treenata "oman"opetusohjelman mukaan
,minkä olen todennut hyväksi ja saanut sille Suomen / Pohjoismaiden vastaavan( A.Laine ) ja ITA:n Päämiehen GM J.Pellegrinin hyväksynnän.

En väheksy kenenkään tapaa tyylistä riippumatta harjoitella taekwondoa,itse olen ottanut päämääräksi hyvän itsepuollustustaidon harjoittelemisen ja opettamisen.Tämän vuoksi minun tkd tulkinta on aika "laaja"

Minun "kivijalkana"on kuitenkin -84 aloitettu tkd-harjoittelu ja sieltä minua seurannut "opetusohjelma".

Tekniikkojen määrä: Niitä on mielestäni riittävästi,kun peilaan sitä omaan ja harrastajien osaamis tasoon.Näillä on luotu se "kivijalka",jonka pohjalta saavutamme riittävän hyvän itsepuollustus taidon ja sen ylläpitämisen:

Nopeasti laskettuna:
Lyönnit/iskut 14 kpl
Torjunnat 12 kpl
Potkut 14 kpl
Heitot 7 kpl
Seisonnat/asennot 10 kpl
Kaatumiset 7 kpl

Ottelut (askel,wtf,vapaa,lukko,...)
Liikesarjat 1-5
Murskaus (taito,voima/käsi,jalka)

Mudo(Budo) (käytös,vaatimattomuus,kärsivällisyys,uhrautuvaisuus,kunnioitus,mielen ja kehon puhtaus.)

näihin olen päätynyt oman kokemuksen ja osaamisen pohjalta.ja olen kokenut ne riittävän haasteellisiksi,eli niissä riittää ainakin minulle riittävästi haastetta myös tulevaisuudessakin matkalla kohti "täydellistä minän hallintaa" ja hyvää itsepuollustus taidon saavuttamista.

Tämä ei pois sulje muitten(liikesarjat,hermopisteet,voimankäyttö,ym....)kehittämistä ja tutkimista,mutta oma tietämykseni ja osaaminen on rajallinen.Sen vuoksi on olemassa Matto-ohjelma(Timo,Alf),veitsi/keppi-ohjelma(Mikki,Eero)joitten avulla parannamme edellä mainittuja päämääriä ja sitä kautta hyvän itsepuollustus taidon saavuttaminen.

"Taekwondon harrastaja on tasapainoinen,harkitseva ja tiedostava ihminen,jonka itseluottamus on vahva ja hän elää sopusoinnussa itsensä ja ympäristönsä kanssa.Tosiasiassa taekwondon harrastus ei aloittamisen jälkeen pääty milloinkaan,vaan taekwondosta kasvaa elämäntapa,jonka mukaan harrastaja elää matkansa viimmeiseen hetkeen asti".

Terveisin Ari Jouppi 5 dan taekwondo ITA
Tuli vastaan Japanilaiselta (Judo) puolelta mielenkiintoinen Harri Niemenmaan gradu työ:

BUDOLAJIT

Yhteisnimitys kaikille japanilaisille kamppailulajeille on budo. Yleisimpiä ovat judo, jujutsu, aikido ja karate. (Niiniketo 1982, 23.) Kuitenkin Östermanin (1991, 102) mukaan tarkasti ottaen budolajeihin kuuluvat vain perinteiset japanilaiset taistelulajit ja näin ollen ei Okinawalta tullut karate ei varsinaisesti kuuluisi budolajeihin. Saati sitten muut muissa maissa kehitetyt kamppailulajit.

Budolajit ovat kokonaisvaltaisia järjestelmiä, joiden opetuksessa tulisi pääpaino asettaa oppilaan henkiseen kasvuun. Tavoitteena on tasapainoinen ihminen, joka kykenee toteuttamaan budolajinsa fyysisiä ja henkisiä periaatteita jokapäiväisessä elämässään. Tässä mielessä eri budolajit ovat vain erilaisia teitä kohti samaa päämäärää. (Klemola 1985, 7.)

Japanilaisessa kulttuurissa liikuntamuoto voi siis olla elämäntapa, tie. Budolajien do-sana tarkoittaa tietä, ja se viittaa elämäntapaan. Tiet mahdollistavat toiminnallisen tavan harjoittaa kehoa ja mieltä. Perinteisiä teitä ovat:

1) budolajit eli itsepuolustus ja taistelutaidot

2) kirjalliset tiet (runous ja kalligrafia) ja

3) talouden hoitoon liittyvät tiet (chado eli teeseremonian tie ja kado eli kukkien asettelun tie). (Koski 1990A, 18.)

Uudet liikuntamuodot ovat tulleet Suomeen kaukoidästä, aikaisemmin suomalaisille vieraasta kulttuurista. Siitä huolimatta ne ovat saavuttaneet tunnustetun aseman sekä kilpailu- että kuntolajeina Suomessa ja muissakin länsimaissa. (Vuolle & Puronaho 1986, 103.)

Budolajit edustavat Suomessa uutta liikuntakulttuuria. Lajit itsessään ovat vanhoja, mutta meillä ne ovat uusia nimenomaan päämääriensä puolesta, koska meiltä puuttuu budolajien kaltainen suhtautuminen liikuntakulttuurin. (Koski 1990A, 14.) Eri kamppailulajien tyypillisiä ominaisuuksia on esitelty. Näistä esitellyistä lajeista budolajeja ovat jujutsu, karate, aikido, judo ja kendo.
Täältä: http://www.kauhajoki.fi/~vesan/Judotiedosto.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


Kyllä minäkin painotan toiminnallista tapaa harjoitella ja ykkösenä on itsepuollustus.

Ari Jouppi 5dan ITA
:) :) :) :) :)
Jaakko Suhonen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 158
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Varsova

#68

Viesti Jaakko Suhonen »

Häkkinen kysyi:

Miksi? Asutko alueella, jossa sinun täytyisi "taistella" usein? (Jos asut, mikset muuta pois?) Joudutko "taistelemaan" työssäsi?

-Siksi, että kavereita voi tavata jossain muualla. Tatami tai kehä on treenipaikka. Mitä asuinalueeseen tulee, kalju pää ja Vuosaaren Rastila on mainio yhdistelmä.(yli 20% asukkaista maahanmuuttajia) Muutan kyllä heti Westendiin tai Kuusisaareen kun niistä löytyy edullisia pieniä asuntoja.
Työssäni taistelulajiopettajana joudun taistelemaan melko usein ja yritän tehdä ihmisistä ensisijaisesti mahdollisimman hyviä taistelijoita organisaationi edustamalla menetelmällä.Välillä tekee vähän kipeääkin.
En ole kasvattamassa ihmisiä henkisesti, opettamassa teenkeräilyä tai paperintaittelua tai Korean historiaa tai pitämässä yllä keskustelupiiriä.



Vai onko kamppailu sinulle harrastus - hyvä liikunnallinen harrastus?

-Kuten yltä kävikin ilmi ei hapkido ole minulle kiva liikunnallinen harrastus vaan ammatti jossa viihdyn, toivottavasti joskus ei tarvitsisi muuta tehdäkään. Onneksi me ollaan Koivun ja Räkköläisen kanssa kehittelemässä uutta vielä parempaa tyylisuuntaa, Super-Taekwondoa. :D

Jaakko Suhonen
Kwan Nyom Hapkido 4.dan
"it is better to be hated for what you are
than to be loved for something you are not."
Jaakko Suhonen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 158
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Varsova

#69

Viesti Jaakko Suhonen »

Super-Teakwondo tunnilla seistään suomenhevosseisonnassa ja luetaan yhteen ääneen Soulin puhelinluetteloa kansallistunteen vahvistamiseksi. Loppuaika piirrellään mustalla kajaalilla treeniparin silmiä vähän itämaisemmiksi ja päivitellään hiljaisella äänellä mahdollisimman kauan sitten kuolleiden mestareiden erinomaisuutta ja ylipäätään puhutaan porukalla vaikka salkkareista. Tavataan kavereita. KA-VE-REI-TA.
Lupa on saatu mestari Pederseniltä, joka kehitti muun muassa maukkaan maksapasteijan. Mustat vyöt sertifioidaan Kik-ko-Manilla mutta vain jos ovat ymmärtäneet Super-Teakwondon totuuden ja ajatuksen. Tämä onnistuu vain jos on saavuttnut hyvin muhineen joulukinkun
kypsyysasteen.

"-klik- Reksa? REKSA? Nyt tais tulla pahasti offtopikkia ja
liirumlaarumia enkä saa lausetta poikki. Laita Elvistä. Äkkiä. Kovaa Elvistä. -klik-"

Jaakko "Old Suk" Suhonen
Super-Teakwondon Chosen One
"it is better to be hated for what you are
than to be loved for something you are not."
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#70

Viesti AriJ »

...ja vaikken taas tämän osion mode olekaan, niin itse kukin keskustelija voi taas alkaa miettimäänn iitä kuuluisia sanavalintoja ja välttää henkilökohtaisuuksien teräviä karikoita!!!!

:hippy2:
______________________
Jaakko Suhonen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 158
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Varsova

#71

Viesti Jaakko Suhonen »

Pahoittelen itseni ja Suomen Super-Teakwondoakatemian puolesta.
Henkilöt joiden kohtaisuuksiin menin voisivat laittaa vaikka sähköpostiosoitteensa niin laitetaan virallinen lappu.
Kaikkea sitä tulee päissään kirjoiteltua.

Kiitos ja anteeksi.

-Suukko Jahonen
"it is better to be hated for what you are
than to be loved for something you are not."
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#72

Viesti AriJ »

Ja kun aihe on se Mooye Taekwondo, niin "mitä Mooye Taekwondo on"...

Tuolta päätellen on tuon oman tyylin perustamiselle lupa, koska kuitenkin sertifioidaan isojen järjestöjen kautta.

EDIT: tagi korjattu
______________________
kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#73

Viesti kaik »

Jaakko Suhonen kirjoitti: Kaikkea sitä tulee päissään kirjoiteltua.
Enkös minä jo kysellyt joskus känni-threadin perään? Sille olisi ilmeisesti tarvetta. :lol:

EDIT: Vaan olisiko oikea paikka Kahvila vai Ilokaasuteltta. :)
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
I.J.T.K.
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 25
Lauteille: Toukokuu 2005

2.OIKAISU

#74

Viesti I.J.T.K. »

Yamazulta on ilmeisesti aiempi oikaisuni jäänyt lukematta. Kyseessä ei ole mikään uusi tyylisuunta, vaan opetusohjelma. Kts. http://www.helsinginitsepuolustuskoulu.fi" onclick="window.open(this.href);return false; tarkemmin, ennenkuin alat jauhamaan luvista. HIPKO ei tarvitse keneltäkään lupaa taekwondonsa opettamiseen.


I.Koivu
TKD 3.dan(WTF,ITA)
COMBAT HAPKIDO 1.Dan(ICHF,KIDO)
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: 2.OIKAISU

#75

Viesti AriJ »

I.J.T.K. kirjoitti: Yamazulta on ilmeisesti aiempi oikaisuni jäänyt lukematta. Kyseessä ei ole mikään uusi tyylisuunta, vaan opetusohjelma. Kts. http://www.helsinginitsepuolustuskoulu.fi" onclick="window.open(this.href);return false; tarkemmin, ennenkuin alat jauhamaan luvista. HIPKO ei tarvitse keneltäkään lupaa taekwondonsa opettamiseen.
Pahoittelu, jos asiani väärin ilmaisin.

Sanon yhä että itse katson asiaa ehkä eri kulttuuripohjan kautta, ja siellä tuo lupa on oltava joltakulta, että lajin/tyylin nimeä saa ylipäätään käyttää (virallisesti). Tietty, kuka tahansa saa kutsua mitä tahansa miksi tahansa. Yhä. Enkä siis sano että näin olisi Mooye Taekwondon kohdalla. Ja mielestäni olikin hyvin asia selostettu antamassani linkissä.

Hyvää kesän jatkoa.
______________________
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 16 kurkkijaa