Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

MooYe Taekwondo?

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

TKDman
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 64
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Jossain

#76

Viesti TKDman »

Minä ja muutama kaverini oltaisiin aloittamassa tämä MooYe tkd. Aika hyvältä ainakin tekniikkaluettelon perusteella vaikutti. Toivottavasti ei ole mikään McDojang.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#77

Viesti Mika »

TKDman kirjoitti: Toivottavasti ei ole mikään McDojang.
Kuten tästä ketjusta huomaat, ei ole.


Tuollaisia toteamuksia voisi muuten jonkin aikaa pohtia ennen Lähetä-näppäimen painamista.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Pride
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Lokakuu 2006

Re: MooYe Taekwondo?

#78

Viesti Pride »

Olento kirjoitti: Hello!

Löytyyköhän täältä ko. tyylisuuntaa harrastavia ihmisiä? Tyyli on siis Helsingin itsepuolustuskoulun pääjehun Timo Räkköläisen ja perustama tyylisuunta/opetusohjelma. Pääpainona itsepuolustus. Ammentaa tekniikkansa ilmeisesti taekwondosta ja hapkidosta. Kuuluu ITA:han (independent taekwondo association). Kyseessä Combat Hapkidon perustajan John Pellegrinin perustama liitto.

Lueskelin opetusohjelmaa eikä se itse asiassa noin äkkiseltään vaikuttanut pöllömmältä, vaikka erittäin epäillen aluksi suhtauduinkin, enkä ehkä vähiten tuon ITA:n takia:). Mukana oli myös opetusta stressireaktioista, ennakoinnista, väkivaltatilanteen jälkihoidosta, lakipykälistä (koskien hätävarjelua) yms.

Jos täällä on harrastajia, olisi mukava kuulla millaisia treenejä ko. tyylissä noin suunnilleen vedetään. Ja millä tavalla esim. tuota stressireaktio-asiaa tuodaan esille, onko kyseessä vain luentotyyppinen homma, tyylin:"uhkaavassa tilanteessa kehossanne voi tapahtua seuraavia reaktioita blaablaablaa jne...", vai harjoitellaanko niiden hallintaa oikeasti, esim. jollain Redman.tyyppisillä harjoitteilla?

-Olento
Morjens!

Olen itse treenaillut HIPKOssa Moo Ye Taekwondoa vuodesta 2001. Lajin synnystä ja sun muusta en tiedä juuri mitään, eipä ole koskaan erityisemmin kiinnostanut. :D Mutta itse harjoittelusta, harjoitusmetodeista ja muusta vastaavasta voinen kertoa.

Mainittakoon, että jonkin verran on eri lajeista kertynyt kokemusta vuosien saatossa (Karate, Judo, Jujutsu, Sin Moo Hapkido).

Ja lyhyestä virsi kaunis.

Moo Ye Taekwondo on itsepuolustuslaji, jossa noin puolet harjoituksista käytetään vapaaseen itsepuolustukseen. Ei siis seurata orjallisesti aikataulua, jotta seuraava vyö saadaan suoritettua ja "vaaditut" tekniikat opeteltua. Tällaista "katutappelutekniikkaa" lähinnä, ei juuri ninjailua ja kikkailua, vaikka Taekwondolle tyypillisiä korkeita potkuja löytyykin.

Maunulan salilla emme ole tehneet perinteisiä Taekwondo-tekniikoita juuri ollenkaan, vaikka esim. liikesarjat vyökokeessa täytyykin esittää (kohtalaisen kelvottomilla suorituksella selviää, kokemusta on :D)

Tekniikoita on enemmän kuin harrastamissani japanilaisissa lajeissa, mutta reilusti vähemmän kuin esim. Sin Moo Hapkidossa.

Normaali treeni (60-75min) etenee jotakuinkin näin:

1) Alkulämmittely ja venyttely - 25% ajasta
-Juoksua
-Lihaskuntoa
-Kaatumisia
-Kevyitä lyönti- ja potkulämpöjä parin kanssa

2) Pariharjoituksia ja sparrausta (mitä Ilkka (I.J.T.K.) lupailikin lisätä :lol:) - 65% ajasta
-Vapaita itsepuolustustekniikoita
-Vyötekniikoita
-Sparrailua (pystyottelua, nyrkkeilyottelua, pystypainia, mattopainia ja yhdistettyjä)

3) Meditaatio/loppulämpö 10% ajasta

Treenejä meillä on Moo Yessa kahdesti viikossa. Tällainen "todellisempi" itsepuolustautuminen tuntuu hyvältä täydennykseltä Sin Moo Hapkidolle, jossa pyöritellään (joissakin tekniikoissa) astetta enemmän. Toisaalta Sin Moo Hapkidossa tekniikoita on pirusti enempi, joten lajit tuntuvat täydentävän mukavasti toisiaan. Kun opettajatkin ovat samat. :)
Rasputin
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#79

Viesti Rasputin »

Hei Olento, tässä toinenkin Mooye Taekwondon harrastaja, kun kerran kysyit. Harrastanut olen parisen vuotta, muista lajeista ei valitettavasti juurikaan kokemusta (syytän sumeilematta nuorta ikääni).
Pride tuossa kertoikin (luultavasti paremmin kuin minä ikinä) treenien pääpiirteet.

Pidän lajista ja mielestäni se on hyvin pätevä ja äärettömän monipuolinen; valmistaa monenlaisiin itsepuolustustilanteisiin monella eri tavalla. Olen ollut tyytyväinen siihen että olen aloittanut itsepuolustuslajien harrastamisen kyseisestä lajista, sillä jos ei muuta, se antaa ainakin hyvät perusteet kaikelle muulle monipuolisuutensa takia. Nyt tuntuisikin luontevalta lähteä vaikka muiden lajien saleille muuta kokeilemaan, jos mieli tekisi.
Vaan minunpa ei juurikaan mieli tee. Ehkä vielä joku päivä. Fanitan
lajia :D

Itse nimen ympärillä pyörivään keskusteluun vain sen verran; että eiköhän se ole ihmiselle melko sama mikä nimi lajilla tai tyylisuunnalla tai harjoitusohjelmalla on, jos se vain toimii. Ja jos toimivuutta epäilette, tulkaa kokeilemaan.
Tämä on tietysti vain minun pieni mielipiteeni, ja olen aina ollut huono kumartelemaan kuvia (vaikka ehkä pitäisi), sen myönnän.
"Tyttäreni, papin tulee elää semmoista elämää että siitä riittää mistä saarnata."
SPR
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 10
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#80

Viesti SPR »

Vaikuttaa mielenkiintoiselta wondotyyliltä.

Saako Mooye -sparrissa käyttää alapotkuja? Treenataanko paljon myös lyöntejä päähän esim. nyrkkeilyhanskoja käyttäen?
KukiHilli
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 463
Lauteille: Elokuu 2005

#81

Viesti KukiHilli »

SPR kirjoitti: Vaikuttaa mielenkiintoiselta wondotyyliltä.

Saako Mooye -sparrissa käyttää alapotkuja? Treenataanko paljon myös lyöntejä päähän esim. nyrkkeilyhanskoja käyttäen?
Lyönnit treenataan nimenomaan länsimaisen nyrkkeilyn mukaisesti ja otteluharjoituksissa saa käyttää alapotkuja.
On tietysti myös sparritreenejä, joissa rajataan tekniikoita.

Opetusohjelmaan on otettu myös tekniikoita BJJ:stä, joten mattopuolenkin saa hyvin haltuun.
HIPKOn pääopettajalla on ruskea vyö BJJ:ssä.
Kaikki kirjoittamani on jokaisen seuran virallinen kanta asiaan.
Kimmo Skogberg
SPR
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 10
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#82

Viesti SPR »

Kiitos vastauksesta KukiHilli.

Sitten heräsi sellainen kysymys, että onko Mooye Taken porukoilla vielä yhteyksiä Koreaan, missä ei ilmeisesti lajia Mooye-muodossa ole?

Eli jos huvittaisi joskus fiilistellä ja lähteä treenimatkalle Koreaan onnistuuko se Mooye pohjalta?

Ei sillä että epäilisin tulevani joskus Räkköläistä paremmaksi niin että täytyisi lähteä hakemaan muualta lisäoppia, mutta treenimatkahan olisi loistava syy lähteä ilman perhettä travelleeraamaan.

Täytyykin tästä lähteä katselemaan matkailusivuilta kuinka mielenkiintoinen matkakohde Korea on muilta osin.

Mooye-tyyli kiinnostaa kamppailurealistisuutensa takia enemmän kuin muut wondotyylisuunnat.

Ja anteeksi etä lipsahteli vähän off topicin puolelle.
KukiHilli
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 463
Lauteille: Elokuu 2005

#83

Viesti KukiHilli »

SPR kirjoitti: Kiitos vastauksesta KukiHilli.

Sitten heräsi sellainen kysymys, että onko Mooye Taken porukoilla vielä yhteyksiä Koreaan, missä ei ilmeisesti lajia Mooye-muodossa ole?

Eli jos huvittaisi joskus fiilistellä ja lähteä treenimatkalle Koreaan onnistuuko se Mooye pohjalta?
Räkköläinen on ollut kolme kertaa Koreassa leirillä, joten tarvitteassa kyllä tuttuja löytyy.

Suhteita tarvitsee tosin vain, jos haluaa johonkin huippuseuraan, jotka yleensä tähtäävät kilpailemiseen kansainvälisellä tasolla.

Helpoimmalla pääset, kun paikanpäällä katsot yksityisen salin ja kävelet ovesta sisään.
Kaikki kirjoittamani on jokaisen seuran virallinen kanta asiaan.
Kimmo Skogberg
Pride
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Lokakuu 2006

#84

Viesti Pride »

Nostetaan! :)
Junnuna 1v karatea.
Judoa 5v perään.
Jujutsua 1v.
Vuodesta 2000 Sin Moo Hapkidoa ja vuodesta 2001 Moo Ye Taekwondoa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 48 kurkkijaa