Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Trox Taekwondo/ Combat Hapkido

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

JTJ
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 41
Lauteille: Heinäkuu 2005

Trox Taekwondo/ Combat Hapkido

#1

Viesti JTJ »

http://personal.inet.fi/urheilu/trox.ta" onclick="window.open(this.href);return false; ... eurat.html

Tuossa sivulla mainitaan, että Ylivieskassa on seura Trox Taekwondoon/Combat Hapkidoon onko asia näin?
Jos on, kuka on seuran ohjaaja?


Terveisin
JTJ
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#2

Viesti JanneM »

TROX taekwondo taitaa nykyään olla aika lepo noin niinkun taekwondona. suomessa ei liene enään TROX taekwondo toimintaa, vaan kaikki entiset TROX seurat keskittynevät Hapkidoon.
Tämä johtuu yhden TROXin perustajan hämärästä taustasta taekwondon parissa. TROXin nykyinen johto ei halua olla enään tekemisissä tämän kuprun takia ja ilmeisesti ainakin osittain taekwondo toiminta on heiltä loppunut.

Jos olet kiinnostunut combat hapkidosta, niin ota yhteyttä Ari Laineeseen jonka yhteystiedot tuolta sivuilta löytyy. Hän voi sinulle myös valottaa TROX taekwondon tilaa tällä hetkellä.
(TROX taekwondoslla on sitten erittäin vähän tekemistä oikeasti taekwondon kanssa, joten jos taekwondoa haluaa treenata, niin suosittelen etsimään ihan oikean taekwondoseuran.)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#3

Viesti Mika »

Tää nyt menee ehkä hieman ohi, mutta Combat Hapkidosta keskusteltiin täällä, jos laji sinällään sattuu kiinnostamaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#4

Viesti flammee »

JanneM kirjoitti: TROX taekwondo taitaa nykyään olla aika lepo noin niinkun taekwondona. suomessa ei liene enään TROX taekwondo toimintaa, vaan kaikki entiset TROX seurat keskittynevät Hapkidoon.
Täh? Eihän siitä kauaa ole kun jossain foorumilla sanoivat että se TKD-puolikin on vielä vahvasti elossa. CHKD on kyllä levinnyt moneen TROX-seuraan mutta kyllä mulle jäi sellainen käsitys että ne myös TKD:a treenaisivat, ei tosin ehkä ihan joka seurassa, mutta suuressa osassa seuroja kuitenkin?
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#5

Viesti JanneM »

Mä kuulin eräältä ITA taekwondoa (TROX myös saa vyöndä ITAsta*) ja COmbat Hapkidoa opettavalta hepulta, että se taekwondo touhu olisi hiipumassa kasaan ja paino olisi Hapkidossa.


*TROX kuuluu ITAhan, mutta kaikki ITAhan kuuluvat seurat eivät ole tekemisissä TROXin kanssa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Jido
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 89
Lauteille: Toukokuu 2005

#6

Viesti Jido »

JanneM kirjoitti: Tämä johtuu yhden TROXin perustajan hämärästä taustasta taekwondon parissa. TROXin nykyinen johto ei halua olla enään tekemisissä tämän kuprun takia ja ilmeisesti ainakin osittain taekwondo toiminta on heiltä loppunut.

Jos olet kiinnostunut combat hapkidosta, niin ota yhteyttä Ari Laineeseen jonka yhteystiedot tuolta sivuilta löytyy. Hän voi sinulle myös valottaa TROX taekwondon tilaa tällä hetkellä.)
Troxin perustajista kuprun tekijä on silti suhteellisen kova wondoka.
Valmensi monia ottelijoita WTF puolella ja pidettiin hyvänä wondokana ja sitähän se kieltämättä oli. Vanhemmat karpaasit muistavat kyllä hemmon ja tietävät jokainen, että hemmolla oli homma hanskassa. Miksi sitten hölmöili kun muuten oli osaava kaveri. Kukaan ei ole täydellinen. Henkilökohtaisesti minulla ei miestä vastaan ole mitään. Pidän Hemmoa melko kovana kamppailijana.

Trox taekwondosta ei juurikaan ole kuulunut mitään. Combat hapkido on taas aivan eri juttu. Tutustuin lajiin Pellegriinin leirillä ja ehdin muutaman sanan mestarin kanssa vaihtaa. Erittäin ammattitaitoinen ja valtavan tietomääärän omaava heppu. Innostuin asiasta ja kävin Hemmon leirillä myös Espanjassa. Samalla reissulla kävin treenaamassa taekwondoa ja opettajana oli Mestari Oh.. Oh on taekwondossa yksi parhaita näkemiäni potkijoita. Tästä mestarista jotkut puhuvuvat myös kaikenlaista, mutta hän osaa todella potkia. . Mielenkiintoista oli todeta se, että Pellegriini harrasti nuoruudessaan Shotokan karatea ja suoritti siinä ensimmäisen dan arvonsa. Sitä eivät kaikki tiedä.
Pellegriini on mielenkiintoinen persoona joka on kulkenut pitkän tien kamppailulajeissa. Pellegriini kertoi myös harjoitelleensa Koreassa ja olleensa vuosia In Sun Seon oppilas. In Sun Seo on yksi merkittävä henkilö Hapkido kuvioissa joka on saanut ensimmäisen mustan vyönsä Hapkidon perustajalta.
Jotkut perinteiset tyylit eivät pidä combat hapkidosta, mutta perinteiset tyylit eivät pidä mistään muistakaan tyyleistä. Pellegriini on silti treenannut perinteisellä tavalla pitkään ja oman elämäntilanteensa vuoksi kehitellyt modernia Hapkido tyyliään. Pellegriini kertoi saaneensa kadulla joskus turpaansa kunnolla ja halusi muokata tyyliä. Hän kertoi myös, etteivät kaikki ole kuin Mestari In Sun Seo. Hän tarkoitti sillä sitä, ettei kaikilla ole fyysiset ominaisuudet samaa luokkaa. On löydettävä tehokkaita ja yksinkertaisia keinoja selviytyä uhkatilanteista. Aina ei voi myöskään käyttää tehokkainta tapaa, sillä seuraukset voivat olla vakavat. Maltillinen ja tehokas itsepuolustus vaatii harjoittelua ja järkeä. Alussa se varmasti herätti ennakkoluuloja, eikä juttu mennyt hetkessä läpi. Useiden vuosien yhteistyön kautta Suur mestari In Sun Seon kanssa homma alkoi saada hyväksyntää Hapkido tyylinä. Kido myönsi Combat Hapkidolle täyden tunnustuksen aitona Hapkido tyylinä. Kidon antama nimi Combat Hapkidolle on Chon Tu Kwan Hapkido. Pellegriini kertoi omistavansa 15 kpl:tta erilaisia tuliaseita ja harjoittelevansa säännölisesti ammuntaa. Mielenkiintoni maestroon vain kasvoi.
Hemmo osaa myös ampua. Hän kertoi ettei aseen riistämistä voi oppia jos ei tunne aseita. Olen täysin samaa mieltä. Itse harjoittelin Aikidoa pitkään ja minua ärsytti pitkän kepin käyttö opettajilla jotka eivät hallinneet miekan käyttöä.
En jaksa nyt selvittää tätä tarkemmin, mutta asiaan perehtyneet kyllä tietävät mitä tarkoitan.
Tutkin tuota asiaa pitkään ja otin siitä vaikutteita omaan harjoitteluuni. Nyt minulla on kiinnostuksen kohteena kiinalaiset lajit.

Niin, jos haluaa tietoa troxin nykyisestä tilasta ja Combat hapkidosta, niin varmasti Ari Laine osaa kertoa asiasta parhaiten. Olisi mielenkiiintoista saada kommenttia itse Laineelta tälle foorumille. Laineellla on Kidon tunnustama vyöarvo Hapkidossa. Uskoisin Laineen tietävän paljon jo pelkästään Hapkidosta.
Lainetta en ymmärtänyt silloin haastatella kun kävin leirillä, mutta ehkä jonain päivänä vielä. Laine kävi kerran opastamassa minua leirillä ja mieleenpainuvaa oli se, että äijällä oli paksut ranteet ja vahvat sormet. Lukot tuntui olevan selkäytimessä. Noin yleisesti katsottuna muuten melko tavallisen näköinen vanhempi herrasmies, mutta ranteet olivat vahvat. Joskus katsoin Aven ranteita, ne olivat samanlaiset. Onko näillä hemmoilla jokin erityinen rannetreeni olemassa.

Tämä tuli kirjoitettua kiireessä ja univelkaisena, mutta kai siinä jotain jutun juurta sitli oli.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#7

Viesti JanneM »

Kuprun tehnyt kaveri oli todellakin erittäin kova taekwondoin varsinkin ottelupuolella.
Harmi vaan, että koppa olikin laho...

Erittäin hyvää tekstiä Jidolta Combat hapkidosta ja Pellegriinistä. Itsekkään ent iennyt tuota Pellegriinin Shotokan taustaa. Olen myös ollut siinä käsityksessä, että Pellegriini olisi ollut Ji Han Jaen (Sin Moo hapkido) oppilas. Tuosta In Se Suh (Kuk Sool Won) kontaktistakaan en tiennyt.

Cambat hapkido on varmasti tutustumisen arvoinen laji kaikille modernista itsepuolustuksesta kiinnostuneille. (Mä oon aina pitäny CH:a Jenkkien Hokutoryunä)
Sabunim Ari Laine on henkilö joka tietää eniten CH toiminnasta suomessa ja hän voi myös vastata TROX taekwondoon liittyviin kysymyksiin. Nämä kaksi asiaa (CH ja TROX TKD) kannattqaa pitää kuitenkin erillään koska ovat aivan eri juttuja. Vaikka niillä yhteistä historiaa suomessa onkin.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Jido
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 89
Lauteille: Toukokuu 2005

#8

Viesti Jido »

Minua kiinnosti myös Pellegriinin suhde Edevard Selliinn, koska Sell on ensimmäinen länsimäinen tkd mestari. Pellegriini kertoi kyllästyneensä yhteistyöhön kun Edvard sekoitti uskontoa kampailuun. Tämän kuulin yhdeltä CH opettajalta. Ilmeisesti Edvard vaikutti Pellegriinin tkd dan arvoihin, mutta Pellegriini ei innostunut sekoittamaan uskontoa kamppailuun. Edvard Sell on kiistaton tkd mestari, mutta aika tekee tehtävänsä ja elämäntilanteet. Tämä keskustelu näyttää muodostuvan minun ja Jannen välille. Janne on kiinnostunut kamppailusta hyvin monipuolisesti ja on erittäin sosiaalinen, siksi pidän Jannesta.
Pellegriinin tavattuani vaistosin miehestä aidon halun opettaa itsepuolustusta, sekä kovan elämänkokemuksen. Arvostan Pellegriiniä paljon. Hän teki minuun vaikutuksen ja harva onnistuu siinä.

Mielestäni Trox on epäselvä ryhmittymä, se ei ole taekwondoa.
Troxsissa on kyllä osaavia taekwondokoita, mutta heillä ei ole kiinnostusta taekwondoon, siksi kai nimitys Trox syntyi. Kuprun tekijä oli kova ottelija ja valmensi kaikkien tuntemia menestyneitä ottelijoita. He myös arvostavat miestä osaavana ja kovana ottelijana. Mielestäni trox on turha taekewondon suhteen nykyään, sillä miksi sekoittaa taekwondoa.
Parempi treeanata wondoa wondona. En silti tuomitse hipkon toimintaa. Heillä vain on painotus itsepuolustuksessa. Rakkolainen on erittäin pätevä wondoka.

Tämän viestin olisin voinut lähettää Jannelle privaatisti, mutta en jaksa sitä enää muuttaa.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#9

Viesti JanneM »

Kirjotetaan vaan Jido avoimesti, kun on kerran hyvä aihe ja varmasti asiaa.

Rakköläinen on kova tyyppi. Valitettavasti en itse ole miestä henkilökohtaisesti tavannut. HIPKOssa opetetaan kuitenkin Kukkiwonin oppien mukaan vaikkain erittäin IP painotteisesti. (Tämä tieto HIPKOlaisilta saatua)

Edward Sell on muuten ensimäinen (ja toistaiseksi) ainoa länkkäri joka on saanut taekwondossa 9.dan arvon. Mies on ollut mukana touhun alusta saakka ja on varmasti ansainnut arvonsa. Tuosta uskonnon ja taekwondon sekoittamisesta en tiedä sen enempää mitä nyt jotain Jumalan siunauksia olen nähnyt mestari Sellin kirjoittamissa tekesteissä.

Oon kanssas samaa mieltä, että taekwondoa tulee opettaa taekwondona ja siihen on turha sotkea mitään muuta lajia tai uskontoja, tai mitään muutakaan mikä ei varsinaisesti tekwondoon kuulu.
Myötämielinen voi ja kannattaakin olla muille lajeille ja vaikkapa sille uskonnollekkin, mutta niiden aika on taekwondoharjoitusten ulkopuolella.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Jido
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 89
Lauteille: Toukokuu 2005

#10

Viesti Jido »

Edelleen innoitan harrastajia kutsumaan A.Lainetta keskusteluun, koska silloin saataisiin realistisia näkökulmia keskusteluun Troxsista ja combat hapkidosta. Combat Hapkido on kokemuksieni perusteella osoittautunut erittäin toimivaksi jutuksi, mutta sitäkään ei ihan hetkessä opi. Se on menetelmä joka vaatii harjoittelua niin kuin kaikki muutkin. Jos menetelmän opettelee alusta loppuun, niin varmasti oppii itsepuolustusta erittäin monipuolisesti. Pellegriini tosin ei halua esiintyä kaikki tietävänä Guruna ja siksi on ottanut opetusohjelmaansa erityisesti kaksi asiantuntijaa Bjj:sta ja filiippiniläisistä lajeista. Pellegriini itse pystyy opettamaan aseiden käyttöä kyllä melko hyvin, sillä kokemusta ihan käytännön tasolla löytyy. En nyt aloita uhoamista tämän asian suhteen, mutta sitä todellakin löytyy ihan kiitettävästi.

Tämä ei tosin ole ainoa asia joka minua kiinnostaa. Suomen tkd liitto vasta on erikoinen sekamelska. Liitto on ollut hyvin surkuhupaisa, mutta nyt viimeaikoina on tapahtunut näkyvää kehitystä. . Maailmaan mahtuu niin monenlaista vipeltäjää, mutta joukkoihin mahtuu aina oikeita osaajia joten en lähde tuomitsemaan ketään.

Janne on viimeaikoina puuhaillut perinteisten korealaisten lajien parissa.
Onko tarkoitus kehitellä toimintaa ihan virallisesti suomeen?
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#11

Viesti JanneM »

Minusta on hienoa, että Pellegriini on ottanut touhuunsa mukaan asian tuntijoita muista lajeista. Se osoittaa sen, että tunnustetaan, että ei voida itse osata ihan kaikkea ja samalla vahvistaa tuota modernin kamppailun näkökulmaa (ei tiukkoja lajirajoja vaan toimivaa tekniikkaa)

Suomen taekwondoliitto on ihan oma lukunsa sitten.
Viimeaikoina on tapahtunut ihan hyvää kehitystä lähinnä asenne puolella liiton taholta. Uskoisin, että kehitys jatkuu tulevaisuudessa hyvänä ja näemme vielä joku päivä vahvan ja yhtenäisen taekwondoliiton suomessa. Mutta kuten kaikessa synnyttämisprosessissa, niin myös "uuden liiton"* synnyttämisessä on varmasti tiedossa itkua ja verta. Harvoin nämä asiat ihan tosta vaan loksahtavat paikalleen.
Onneksi en ole siinä asemassa, että minun tarvitsee kovin paljoa vaivata päätäni tällä asialla. Minun opettajani kyllä kertoo mitä tulee tehdä. :)

*Uudella liitolla ent arkoita välttämättä konkreettisesti uutta liittoa...

Jos tarkoitat Hapkiyusulia puhuessasi perinteisestä korealaisesta lajista, niin ei ainakaan ihan lähitulevaisuudessa ole mitään virallista tulossa. Myöskään Haidong Gumdon saralla ei tapahdu hetkeen mitään ihmeellisempää. Kunhan treenailen nyt ensin. :D
Tulevaisuus näyttää mitä tapahtuu ja mitä ei. Nämä asiat kun eivät ole täysin minusta riippuvaisia.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
makeha
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Rovaniemi

#12

Viesti makeha »

Olen iloinen huomatessani että keskustelua on syntynyt harrastamastani lajista. Otan osaa keskusteluu itseni ja Rovaniemen TROX taekwondo ry.n puolesta. Olen toiminut kyseisessä seurassa vuodesta 2001, ohjaajana vuodesta 2003 alkaen. Rovaniemen TROXin päälajina tällä hetkellä on TROX taekwondo. Combat hapkidoa harjoittelemme 1 kerran viikossa ohjatusti. Ohjauksesta vastaa Jyri Mäyrä 1kup TROX/4kup Ch.
Itse olen lähinnä keskittynyt ip-tekniikoihin (ja jättänyt sen tkdn vähän sivummalle). Tkd puolesta seurassamme vastaa Juho Kilpelä 6 kup TROX 7 kup Ch. Puhun peruskurssi tason opetuksesta. Aktiivista otteluopetusta seurassamme ei ole. Värivyö treeneissä innokkain vetää treenit.
Taekwondon ja muunkin tietämyksen taso seurassamme kasvaa vuosi vuodelta. Kiitoksia uuden Pohjois-Suomen vastaavan ohjaajan Jussi Pekka Arkkola TROX 0kup, joka viime vuonna nimettiin meitä auttamaan ja ohjamaan. (Pääsee vaan paikalle valitettavan harvoin.)
Henkilökohtaisella tasolla hän on avannut uusia näkökulmia moneenkin asiaan, niin elämässä kun taistelussakin.(Terkut jplle kun luet :D !)
Viime talvena järjestettiin seurassamme ohjaajakoulutus mestari Ari Joupin 5.dan toimesta. Muutenkin toiminta on ollut aktiivista. Olen lisäksi henkilökohtaisesti yrittänyt parantaa opetuksen laatua kulkemalla lukuisilla kansainvälisilläkin seminaareilla ja lisäksi lajimme omilla leireillä ympäri Suomen, aina on muutama tiedonjyvä matkaan tarttunut. Lisäopetusta toki aina haluan ja tarvin. Harrastajia on tällähetkellä alle 10. Elämän tilanteiden muutos vei monta hyvää treenaajaa toisille paikkakunnille. Toivottavasti syksyllä tulee monta uutta treenaajaa lisää.
Yhteistyö seurojemme välillä lähinnä Kyrönmaa/Oulu/ Rovaniemi toimii moitteettomasti,vierailuja teemme puolin ja toisin. Vaasan tai muiden mahd.seurojen kanssa ei ole virinnyt yhteistyötä. Mestari Laine Vaasasta käy tosin muutaman kerran vuodessa meitä opettamassa Combat hapkidossa ja muutenkin. Gm Pellegrinistä sen verran, että olen herran tavannut 3 kertaa ja joka kerta olen ollut opetukseen tyytyväinen. Suurin kiitos tästä tietty kuuluu mestari Ari Laineeelle, joka Pellegrinin Suomeen iloksemme touhuaa. Uusi peruskurssi TROX (sellainen) aijotaan aloittaa joskus syys- lokakuussa. Combat hapkido kurssi järjestetään halukkaille TROX kurssin suorittaneille keväällä 2006. Tämä toivottavasti valoittaa hiukan asiaa seurastamme.

Ystävällisin terv. Marko Haavikko 4 kup TROX 7kup Ch
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#13

Viesti JanneM »

Moro Marko.

Hienoa, että tulit valoittamaan seurasi ja lajisi asioita tänne meille.

Voitko vastata muutamaan kysymykseen mitkä minua on askarruttaneet?

Mikä on Markku Parviaisen asema TROX taekwondossa tällä hetkellä?
Sanoit, että sinä keskityt treeneissä IP tekniikkaan ja värivöitten treenit vetää innokkain. Sen lisäkis sanoit, että ottelua ei harjoitella. Tiedän myös, että poomset eivät TROXissa mene (paitsi oma ehtoisesti) yli Tg4jang:n Mitä te teette taekwondotreeneissä jos ette kerran treenaa taekwondolle olenaisimpia asioita (poomsea ja ottelua)?
Mikä ihmeen 0.kup???
Tiedätkö onko suomessa teidän lisäksi muita nimeellisesti taekwondoa harjoittelevia TROX seuroja? minä kun kuulin Ari Laineenkin sanoutuneen irti tuosta TROX taekwondo toiminnasta. (tämä siis kuulopuhetta, mutta luotettavasta lähteestä)

Monia muitakin kysymyksia on, mutta kirjoitan niitä sitten myöhemmin, kun ne tulee mieleen.

Vielä kerran. Tervetuloa mukaan keskusteluun.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
makeha
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Rovaniemi

trox taekwondo/ combat hapkido

#14

Viesti makeha »

olen huono vastaamaan muuta kuin itseäni ja seuraamme koskeviin kysymyksiin joten jätän aiheen parvianen.....

poomseja ja ottelua toki harjoitellaan mutta pää paino on trox ip tekniikoissa. jotka sisältävät muutaman tkd perustekniikan esim. torjuntoja, potkuja,seisontoja,lyöntejä ja ip osion joka sisältää lukkoja heittoja maahanvientejä yms.. varsinkin ensi kaudella on tarkoitus panostaa enemmän liikesarja ja ottelu treenaukseen. vähäinen määrä johtuu että aiemmin ei ole ollut innokkaita harjoittelijoita perusteet toki opetamme kummastakin ja video on mahdollista saada kotiharjoittelua varten liikesarjoissa. mut ns hiominen on jäänyt vähemmälle aiemmin.

0 kup on meillä toisen asteen ruskea

http://personal.inet.fi/urheilu/trox.ta" onclick="window.open(this.href);return false; ... innit.html

kyllä trox tkdtä treenataan minun tiedon mukaan kyrönmaalla useilla saleilla ja oulussa ja rovaniemellä
Jido
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 89
Lauteille: Toukokuu 2005

#15

Viesti Jido »

Sattuneesta syystä tämä asia minuakin kiinostaa. Kyselin hieman asiaa tuntemiltani Heepoilta jotka ovat olleet tekemisissä Troxin ja CH:n kanssa.
Molemmilla on dani CH:ssa ja suomen mittakaavassa kokemusta myös kohtuullisesti Kukki taekwondosta. Kumpikaan ei opeta silti taekwondoa.
A.Laine ei opeta taekwondoa missään, ei ole kovin kiinostunut aiheesta.
Laine on kiinnostunut Hapkidosta. Jouppi taas kuulopuheiden mukaan on kiinnostunut Trox taekwondosta ja vähemmän Hapkidosta.
Kyselin asiaa tuntemiltani Hemmoilta ja kumpikaan ei innostunut kommentoimaan asiaa omalla nimellään. En tiedä miksi.
Voin olla Joupin suhteen väärässä, sillä nämä ovat kuulopuheita.

Ei minulla mitään Troxia vastaan ole. Hieman oudoksuttaa nimitys taekwondo lajista. Ei tosin ole hajuakaan Trox treeneistä.
Treenit voivat olla hyviä, mutta onko kyse taekwondosta?
Käsitykseni Troxiin perustuu nettikeskusteluihin, en ole treenejä koskaan nähnyt. Jos liikesarjat eivät ole käytössä, niin se erottaa jo lajin taekwondosta. Taekwondoon kuuluu liikesarjat. Olen hinkannut liikesarjoja ja vieläkin hinkkaan. Värivöiden liikesarjat ovat alkeita jotka valmentavat tulevaan. Laji on kokonaisuus alusta loppuun. Ei taekwondoa voi sisäistää lajina jos ei hallitse liikesarjoja. Tosin nimitys Trox erottaa tyylin perus wondosta, mutta silti se hämää. Huom. En haasta riitta vaan haluan rakentavaa keskustelua. En väheksy. Osaan myös arvostaa yksinäistä kulkijaa joka etsii omat polkunsa välittämättä muiden puheista.
Tiedän, että Troxin takana on ollut kokeneita konkareita, mutta mikä on nykyinen tilanne.

Marko kertoi Troxin kehittyvän. Mihin suuntaan kehitys on menossa?
Onko tarkoitus kehittyä taekwondossa vai jossain muussa.
Liikesarjojen päivitys Troxissa ei pitäsi olla ongelma, sillä ITA:n riveistä löytyy kyllä osaajia sillekkin saralle. Onko siihen halua, en tiedä.
Mikä on Troxin suuntaus tänä päivänä?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 26 kurkkijaa