Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Turvallisuusalalla työskenteleminen?

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Sitav Abdullah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2389
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Turvallisuusalalla työskenteleminen?

#1

Viesti Sitav Abdullah »

Minkälaista on työskenellä portsarina,järjestysmiehenä,kouluttajana (kamppailulajien lajilla ei ole väliä. En kyllä ole varma liityykö turvallisuusalaan),henkivartijana yms.
Kysymykset ovat(vastaa vaan niistä ammateista joista tiedät jotain)
-Minkalainen palkka?
-Minkälainen koulut ammatiin on?
-Mitkä ovat edellytykset työhön pääsemiseen?
-Minkälainen työ on mielestäsi(työ kokemuksia yms.)?
-Kuinka vaarallinen työ on?


Ylipotkija: Korjattu otsikon kirjoitusvirhe.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#2

Viesti Mjölnir »

rippuu paljon hommista.

siviilisektorin turvallisuusalalla usein palkka on huono, koulutusvaatimus on vartija- tai järjestyksenvalvojakurssi, edellytyksistä ei voi paljoa mitään sanoa, työkokemuksista voi sanoa, että tositilanteita pääsee näkemään samoin harmillinen kännisiä ihmisiä, vaarallisuus riippuu paikasta, joskus on vaarallista joskus taas ei
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Re: Turvallisuusalalla työskeneteleminen?

#3

Viesti NCP »

Sitav kirjoitti: Minkälaista on työskenellä portsarina,järjestysmiehenä,kouluttajana (kamppailulajien lajilla ei ole väliä. En kyllä ole varma liityykö turvallisuusalaan),henkivartijana yms.
Kysymykset ovat(vastaa vaan niistä ammateista joista tiedät jotain)
-Minkalainen palkka?
-Minkälainen koulut ammatiin on?
-Mitkä ovat edellytykset työhön pääsemiseen?
-Minkälainen työ on mielestäsi(työ kokemuksia yms.)?
-Kuinka vaarallinen työ on?
Vastaan järjestyksenvalvonnan osalta (sisältää portsarin hommat).

-Tuntipalkoista en ole täysin varma, mutta muistelisin että mennään välillä 7-15€. Vaihtelee kuitenkin huomattavan paljon kohteen, tehtävän ja naaman mukaan. Messukeskuksen rivinarikka tienaa vähemmän kun esim. festarien "nyrkkiryhmän" esimies. Jos taas laskuttaa, niin huonoin tuntitaksa, mistä olen kuullut, oli 10€/h. Itse olen parhaimmillaan laskuttanut yli 30€/h. Tapahtumista voi tehdä isoakin tiliä. Ja pimeitä ei kuulemma enää tehdä...

-Ainoa pakollinen on järjestyksenvalvojan peruskurssi. Kannattaa katsella hakukoneella oman paikkakunnan koulutuksia. Hinnoissa on sitten PALJON eroja.

-Ei rikollista taustaa. Tämäkin vaihtelee paljon kohteen mukaan. Aika moni paikka edellyttää aiempaa työkokemusta. Tyven kautta puuhun...

-Pääsääntöisesti melko tylsää. Paljon seisoskelua. Mutta vaihtelua voi tulla aika paljonkin. Hyvän vireystilan säilyttäminen voi olla vaikeaa. Iso osa hommista sijoittuu yöaikaan.

-Riippuu kohteesta. Joskus voi tulla puukkoakin vastaan. Mutta tämäkin on asia, johon voi vaikuttaa itse. Jotkut joutuu vääntämään enemmän kun muut.

Ihan kivoja hommiahan ne loppujen lopuksi on.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Sitav Abdullah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2389
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turvallisuusalalla työskeneteleminen?

#4

Viesti Sitav Abdullah »

NCP kirjoitti:
Sitav kirjoitti:Minkälaista on työskenellä portsarina,järjestysmiehenä,kouluttajana (kamppailulajien lajilla ei ole väliä. En kyllä ole varma liityykö turvallisuusalaan),henkivartijana yms.
Kysymykset ovat(vastaa vaan niistä ammateista joista tiedät jotain)
-Minkalainen palkka?
-Minkälainen koulut ammatiin on?
-Mitkä ovat edellytykset työhön pääsemiseen?
-Minkälainen työ on mielestäsi(työ kokemuksia yms.)?
-Kuinka vaarallinen työ on?
Vastaan järjestyksenvalvonnan osalta (sisältää portsarin hommat).

-Tuntipalkoista en ole täysin varma, mutta muistelisin että mennään välillä 7-15€. Vaihtelee kuitenkin huomattavan paljon kohteen, tehtävän ja naaman mukaan. Messukeskuksen rivinarikka tienaa vähemmän kun esim. festarien "nyrkkiryhmän" esimies. Jos taas laskuttaa, niin huonoin tuntitaksa, mistä olen kuullut, oli 10€/h. Itse olen parhaimmillaan laskuttanut yli 30€/h. Tapahtumista voi tehdä isoakin tiliä. Ja pimeitä ei kuulemma enää tehdä...

-Ainoa pakollinen on järjestyksenvalvojan peruskurssi. Kannattaa katsella hakukoneella oman paikkakunnan koulutuksia. Hinnoissa on sitten PALJON eroja.

-Ei rikollista taustaa. Tämäkin vaihtelee paljon kohteen mukaan. Aika moni paikka edellyttää aiempaa työkokemusta. Tyven kautta puuhun...

-Pääsääntöisesti melko tylsää. Paljon seisoskelua. Mutta vaihtelua voi tulla aika paljonkin. Hyvän vireystilan säilyttäminen voi olla vaikeaa. Iso osa hommista sijoittuu yöaikaan.

-Riippuu kohteesta. Joskus voi tulla puukkoakin vastaan. Mutta tämäkin on asia, johon voi vaikuttaa itse. Jotkut joutuu vääntämään enemmän kun muut.

Ihan kivoja hommiahan ne loppujen lopuksi on.
Aijaa no mutta tarkotatko laskuttamisella sitä että itse päätät oman palkkasi vaiko?
Ps:Pääseekö portsariksi yms. helpomin jos kertoo, että on kokemusta kamppailulajeista?
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#5

Viesti jussip »

Olen joskus miettinyt että minkälaiset etenemismahdollisuudet turvallisuusalalla (etenkin suomessa näin siviilipuolella) on. Eli minkälaisiin tehtäviin ja korvauksiin uralla on edettävissä. Oikeastaan kaikki tuttuni jotka työskentelevät turvallisuusalalla, tekevät samoja ovi-/vartijanhommia vuodesta toiseen ja taitavat ne palkankorotuksetkin olla harvassa..

Tietysi erikseen ovat sitten yrittäjiksi ryhtyvät, mutta yrittäjällä ne etenemismahdollisuudet ja palkkaus alalla kuin alalla ovat aika erilaisia joten niitä nyt ei liene kovinkaan mielekästä vertailla.
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Re: Turvallisuusalalla työskeneteleminen?

#6

Viesti NCP »

Sitav kirjoitti: Aijaa no mutta tarkotatko laskuttamisella sitä että itse päätät oman palkkasi vaiko?
Ei nyt sentään. :D Se olisikin jo unelmahommaa... Tarkoittaa sitä, ettei ole työsuhteessa tilaajaan. Vaan että sulla on ns. toiminimi, jonka kautta lähetät aina laskun tehdystä työstä. Tätä on muistaakseni käyty täällä enemmänkin jossain ketjussa läpi. Itse suosittelen menemään työsuhteeseen, jos teet selkeästi eniten tunteja jonnekin yhteen paikkaan.
Sitav kirjoitti: Ps:Pääseekö portsariksi yms. helpomin jos kertoo, että on kokemusta kamppailulajeista?
Oman kokemuksen mukaan kyllä. Tosin lajikin tietysti vaikuttaa tässä asiassa aika paljon. Esim. Magaa pidetään yleensä kovempana juttuna kuin vaikka Taijia.

Ja kamppailupiirien kautta voi myös saada työkeikkaa.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 93833
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Turvallisuusalalla työskeneteleminen?

#7

Viesti Mika »

NCP kirjoitti: Itse suosittelen menemään työsuhteeseen, jos teet selkeästi eniten tunteja jonnekin yhteen paikkaan.
Jos laskutuksesta 80 prosenttia esim. vuodessa kohdistuu samaan työnantajaan, verottaja katsoo sen työsuhteeksi joka tapauksessa. Saa täsmentää.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Sitav Abdullah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2389
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turvallisuusalalla työskeneteleminen?

#8

Viesti Sitav Abdullah »

NCP kirjoitti:
Sitav kirjoitti:Aijaa no mutta tarkotatko laskuttamisella sitä että itse päätät oman palkkasi vaiko?
Ei nyt sentään. :D Se olisikin jo unelmahommaa... Tarkoittaa sitä, ettei ole työsuhteessa tilaajaan. Vaan että sulla on ns. toiminimi, jonka kautta lähetät aina laskun tehdystä työstä. Tätä on muistaakseni käyty täällä enemmänkin jossain ketjussa läpi. Itse suosittelen menemään työsuhteeseen, jos teet selkeästi eniten tunteja jonnekin yhteen paikkaan.
Sitav kirjoitti: Ps:Pääseekö portsariksi yms. helpomin jos kertoo, että on kokemusta kamppailulajeista?
Oman kokemuksen mukaan kyllä. Tosin lajikin tietysti vaikuttaa tässä asiassa aika paljon. Esim. Magaa pidetään yleensä kovempana juttuna kuin vaikka Taijia.

Ja kamppailupiirien kautta voi myös saada työkeikkaa.
Ok eli siis jos et ole työsuhteessa tilaajaan työskentelet vaikkapa monessa eri paikassa vai?
Ja jos olen työsuhteessa teen tietylle henkilölle ja tietyssä paikassa töitä vaiko?
Ja muuten noista kamppailulajeista niin kysellekö ne kuinka kauan ootko harrastanut ja missä vai riitääkö vain nimi?
Viimeksi muokannut Sitav Abdullah, maalis 22, 2008, 22.52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Re: Turvallisuusalalla työskeneteleminen?

#9

Viesti NCP »

Sitav kirjoitti: Ok eli siis jos et ole työsuhteessa tilaajaan työskentelet vaikkapa monessa eri paikassa vai?
Ja jos olen työsuhteessa teen tietylle henkilölle ja tietyssä paikassa töitä vaiko?
Suunnilleen noin.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#10

Viesti bodyguard »

jussip kirjoitti: Olen joskus miettinyt että minkälaiset etenemismahdollisuudet turvallisuusalalla (etenkin suomessa näin siviilipuolella) on. Eli minkälaisiin tehtäviin ja korvauksiin uralla on edettävissä. Oikeastaan kaikki tuttuni jotka työskentelevät turvallisuusalalla, tekevät samoja ovi-/vartijanhommia vuodesta toiseen ja taitavat ne palkankorotuksetkin olla harvassa..
Taivas on oikeastaan rajana, riippuu kyvyistä ja omasta kouluttautumisesta sekä tuurista. Isojen yritysten turvallisuuspäälikköinä on henkilöitä jotka ovat aloittaneet uransa vartijana. Pääsääntönä voisi pitää että mikäli raha kiinnostaa niin kannattaa mahdollisimman pian pyrkiä pois vartioimisliikkeen palveluksesta.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Re: Turvallisuusalalla työskeneteleminen?

#11

Viesti L.K. »

Sitav kirjoitti: Ja muuten noista kamppailulajeista niin kysellekö ne kuinka kauan ootko harrastanut ja missä vai riitääkö vain nimi?
Kamppailulajien mainitseminen työnhakuvaiheessa on asia jota kannattaa mielestäni käyttää varoen. Saatat nimittäin myös muodostaa itsestäsi "ninja-vaikutelman" (no offense BBT-miehet :) ).
Riippuu paljon esimiehen asenteista ja näkemyksistä lajeihin ja niiden tarjontaan kyseiseen tehtävään.

On hyvä osata muutakin kuin puhejudoa,mutta tosiasia on toki, että valtaosa tilanteista hoidetaan muulla ammattitaidolla kuin kamppailu/ip-lajeilla. Kuitenkin näistä saa paljon asioita, joista on varmasti hyötyä ammattiin, mutta mikään edellytys ne eivät ole.

Itsekin olen törmännyt ovella yhteen jos kahteen kaveriin jotka kyselevät pääseekö töihin kun penkistä nousee sata tms. :D
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
HITB
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 47
Lauteille: Joulukuu 2006

Re: Turvallisuusalalla työskeneteleminen?

#12

Viesti HITB »

Mika kirjoitti:
NCP kirjoitti:Itse suosittelen menemään työsuhteeseen, jos teet selkeästi eniten tunteja jonnekin yhteen paikkaan.
Jos laskutuksesta 80 prosenttia esim. vuodessa kohdistuu samaan työnantajaan, verottaja katsoo sen työsuhteeksi joka tapauksessa. Saa täsmentää.
Mihinkäs lakiin tälläinen toiminta muka perustuu? Jos perustan vaikkapa osakeyhtiön sitä varten, että voin alkaa tekemään alihankintana jollekkin toiselle yritykselle yhtä tiettyä tuotetta tai palvelua siten, että kaikki tulot tulevat pelkästään tuolta yhdeltä yritykseltä. Tuleeko sitten verottajalta vuoden lopussa ilmoitus "joo sun osakeyhtiös on peruttu ja ilmota sille sun yritykselle, jolle suoritat alihankintaa että maksaa ne laskunsa sulle palkkana siten, kuin olisit heillä työntekijänä ja palautat kaikki heiltä laskuttamat varat heille takaisin"? :D
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 93833
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#13

Viesti Mika »

Tuossahan on varmasti ehtoja. Jos esimerkiksi laskutus pyörii joissakin sadoissa euroissa vuodessa, tuskinpa siihen puututaan.

Asia tuli esille yrittäjäkurssilla, kun eräs kurssilainen olisi tehnyt alihankintaa pelkästään Nokialle (ohjelmistokehittelyä tms.), mutta luulisin että yhtiömuodollakin on merkitystä eli että osakeyhtiö on eri asia kuin vaikkapa toiminimi.

Joku tietävämpi voi kertoa tarkemmin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MaKo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1123
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Oulu

#14

Viesti MaKo »

Mika kirjoitti: ...yhtiömuodollakin on merkitystä eli että osakeyhtiö on eri asia kuin vaikkapa toiminimi.
En ole juuri tietävämpi, mutta kyllä, yhtiömuodollakin on merkitystä siihen, miten verottaja suhtautuu asioihin. Toiminimellä tai AY:llä toimiessa tulee paljon helpommin verottajan kanssa erimielisyyksiä siitä, mikä on firman omaisuutta, mikä omaa, ja paljonko ja millaisia veroja pitää maksaa nostettaessa rahaa firmasta ulos.
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

#15

Viesti saarikko »

"En ole juuri tietävämpi, mutta kyllä, yhtiömuodollakin on merkitystä siihen, miten verottaja suhtautuu asioihin. Toiminimellä tai AY:llä toimiessa tulee paljon helpommin verottajan kanssa erimielisyyksiä siitä, mikä on firman omaisuutta, mikä omaa, ja paljonko ja millaisia veroja pitää maksaa nostettaessa rahaa firmasta ulos."

Toiminimessä ja henkilöyhtiössä verottaja ei ole kiinnostunut firman toimiessa kuinka paljon niistä nostetaan rahaa, verotettava tulo on sitten eri asia. Oy:ssä ollaan sitten jo kiinnostuttu miten varallisuutta jaetaan ulos.


"Jos laskutuksesta 80 prosenttia esim. vuodessa kohdistuu samaan työnantajaan, verottaja katsoo sen työsuhteeksi joka tapauksessa. Saa täsmentää. Asia tuli esille yrittäjäkurssilla, kun eräs kurssilainen olisi tehnyt alihankintaa pelkästään Nokialle (ohjelmistokehittelyä tms.), mutta luulisin että yhtiömuodollakin on merkitystä eli että osakeyhtiö on eri asia kuin vaikkapa toiminimi."


Jos verottaja katsoo, että tosiasiallisesti on työtuloa (eli toimintaa, joka yleensä hoidetaan palkollisena) niin se voi ohittaa firman verotuksessa ja verottaa, ei EVL:n mukaan, vaan progressiivisesti tuloverotuksena. Eipä kai siinä suuria tappioita tule jos vuositulo on alle 60.000 eikä ole liiemmin tuloon kohdistuvia poistoja. Huonompi juttu on se, että ei tuo verotuksellinen päätös vaikuta muihin sopimusehtoihin. Yrittäjänä joutuu kuitenkin itse kustantamaan vakuutukset ja omat lomansa etc.


Jaa, mitä tekemistä yllä olevilla asioilla on tässä ketjussa? Ei sen enempää kuin pätkätöiden ketjuttamisella poliisiketjussa :badgrin: :evil:
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa