Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Poliisin työ

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Poliisin työ

#256

Viesti taikuri »

Eli ensin juttu, ja sitten pari pohdintaa asiaan.
Poliisiylijohtaja Mikko Paatero haluaisi myös Suomen poliisille univormuihin kiinnitettävät tallentavat mikrokamerat, kertoo Turun Sanomat.

Paatero kuitenkin selvittäisi ensin niiden käytännön tekniikkaa. Hän sanoo, ettei mikrokameroita olla hankkimassa ainakaan vielä. Paateron mukaan myös poliisiautoissa olevat kamerat kehittyvät koko ajan, joten niidenkin lisähyödyntämistä pitää tarkastella.

Poliisijärjestöjen liiton puheenjohtajan Yrjö Suhosen mielestä mikrokamerat lisäisivät poliisin oikeusturvaa, mutta asiassa pitäisi ottaa huomioon kaikki puolet.

– Kamerat voisivat olla stressitekijöitä lisäävä asia, vaikka Suomen poliisin toiminta kestääkin lähtökohtaisesti päivänvalon, Suhonen sanoo lehdelle.

Yhdysvalloissa mikrokamerat ovat jo poliisien käytössä joissakin kaupungeissa. Presidentti Barack Obama haluaisi lisätä niitä 50 000 poliisin univormuun.
Samaa mieltä jutussa olevista asioista:
+ Mahdollisuutta pitäisi mielestäni ehdottomasti tarkastella sillä se tuo kummallekin osapuolelle enemmän oikeusturvaa (vaikkapa kotietsintä, voimakeinojen käyttö, yms). Eli mahdollisuutta pitää tutkia.
+ Päästäisiin eroon sana vs. sana tilanteista paremmin eri oikeusasteissa.
+ Lähtökohtaisesti Suomen poliisin toiminta kestää päivänvalon.

Sitten neutraaleita havaintoja/mielipiteitä:
* Jos tuollainen järjestelmä tulisi, niin kaikkien kenttätyötä tekevien pitäisi sitä sitten säädöksen/tms. mukaan kantaa. Ihan tasapuolisuuden vuoksi.
* Jenkkipoliisia ja kotimaista vastinetta ei voi verrata. Ihan jo pelkästään koulutuksen ja toimintatapojen sekä toimintaymäristöjen erojen puolesta.
* käyttöön myös poliisivartijoille.
* Miksi tämä olisi Suhosen mielestä stressitekijöitä lisäävä asia, jos kerran asiallisesti toimitaan.

Sitten miinuspuolia (myös mielipiteitä):
- Todennäköisesti aika kallis. Pelkkä kamera/henkilö ei riitä millään vaan hankittavan määrän pitäisi olla moninkertainen. Lisäksi sitten vielä kaikki huoltoon ja elinkaareen liittvät asiat (varsinkin täällä pohjoisessa sen ei sovi jäätyä tai "jäätyä".
- Tarvinee omia asiaan perehtyneitä henkilöitään datan purkamiseen, säilyttämiseen, arkistointiin yms.
- Onko seurausta sille, että "unohti" ottaa kameran mukaan?
- Entä sille, että "ei muistanut" laittaa sitä päälle?
- Tai sille, että "se on/oli varmaan jotenkin rikki"?
- Tai vaikkapa sille, että "siinä oli päällä vahingossa mun kaulahuivi/tms." ?
- Kuka käsittelee tallennetun tiedon? Ihan sillä, että eihän nykyteknologian aikana voi käydä niin, että "se tallenne epäonnistui/tuhoutui/vahingossa poistettiin/tms. -eikä sitä kyllä voida palauttaa".

Oma mielipiteeni on se, että voisi olla hyvinkin tervetullut mutta silloin siihen pitää liittää yksiselitteisiä velvollisuuksia, ohjeita, asetuksia tai lakeja.

Mitäpäs mielipiteitä muilla potkulaisilla?
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Poliisin työ

#257

Viesti T-T »

Kokeilin joskus kameraa, mutta ei siitä tullut välillä mitään, kun en ajattelun jäädä sitä asetteleen kun oli kiire, samoin en viittinyt laittaa sitä aina päälle, kun joku känninen ihminen lähestyy.
Muutenkin tilanteet tulee niin nopeasti välillä, että mieluummin sen kamerankäsittelyajan käyttää kävellessä/juostessa vaikka hanskojen vaihtoon tai voimankäyttöön varautumiseen tai johonkin. Kerran se tippukin.

Vaadin myös, että aina on päiväsaika ja kunnon näkyvyys ja vain yksi kohdehenkilö.
Lisäksi vaadin myös, että pää ja kroppa ei saa liikkua eri suuntiin.

Vai pysyttäskö siinä vapaassa todistelussa, että jos on kameratallenne, niin silloin se on, ja jos ei ole, niin sitten todistellaan joillain muilla tavoin?

Ihqua kun Taikuri vaatii lisää kontrollia, ja yksittäiselle ihmisille velvollisuuden todistaa itseään vastaan. :smt003

edit. ennekuin tää menee siihen, että halutaan piilotella asiaa, niin minulle käy todella hyvin kameralla todistettava nevuo-kehoitus-käsky- ja sitten kiinni linja. Ei tarvis kuunnella niin paljon sössötyshäiriköintiä ja uhkailuja ja mitään muutakaan. Lain mukaan niitä kun ei tarvi kovin paljon ihmetellä.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Poliisin työ

#258

Viesti Totte »

Kyllä mielestäni on aika selvää että voi lisätä stressiä ku tietää, että kaikki mitä joutuu tekemään ja sanomaan lyhyellä varoitusajalla sen enempää miettimätt voi joutua puhkianalysoiduksi jonkun toimesta, joka ei välttämättä tajua asiasta hevon humppaa.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Poliisin työ

#259

Viesti taikuri »

T-T kirjoitti: Kokeilin joskus kameraa, mutta ei siitä tullut välillä mitään, kun en ajattelun jäädä sitä asetteleen kun oli kiire, samoin en viittinyt laittaa sitä aina päälle, kun joku känninen ihminen lähestyy.
Muutenkin tilanteet tulee niin nopeasti välillä, että mieluummin sen kamerankäsittelyajan käyttää kävellessä/juostessa vaikka hanskojen vaihtoon tai voimankäyttöön tai johonkin. Kerran se tippukin.
Mikro/minikamera vaatteen rintamuksessa ei paljoa paina nykyään. Eli laitetaan päälle yhtä simppelisti kuin vaikkapa se kuuluisa vyö.
T-T kirjoitti: Vaadin myös, että aina on päiväsaika ja kunnon näkyvyys ja vain yksi kohdehenkilö.
Lisäksi vaadin myös, että pää ja kroppa ei saa liikkua eri suuntiin.
Kuten mainitsin niin, miksi sen pitäisi olla mikään päänpäälle kiinnitettävä -80 luvun vhs kamera. Pää ja kroppa toki voi liikkua hetkittäin eri suuntiin. Oikein hyvä huomio. Ei se autuaaksitekevä ole kuten vihjaisinkin. Ja äänimaailma mukaan.
T-T kirjoitti: Vai pysyttäskö siinä vapaassa todistelussa, että jos on kameratallenne, niin silloin se on, ja jos ei ole, niin sitten todistellaan joillain muilla tavoin?
Paha sanoa. Nykyään ei ole oikeastaan mitään sille kaksi sanaa vs. yksi sana tilanteelle.

Ihqua kun Taikuri vaatii lisää kontrollia, ja yksittäiselle ihmisille velvollisuuden todistaa itseään vastaan. :smt003[/quote]

Tavallisen tallaajan(kin) näkökulmata nykytilanne ei usein näyttäydy oikeana, jos sitä puidaan eteenpäin. Eli ihan tasa-arvoisesti pyrin ottamaan asioita huomioon vaikka se ei usein näin näyttäydykään. Kontrollin lisäystä tuo ei tarvi, koska aina ailahteleva toimintatapa tekee sen muutenkin. Ei tuo mitään velvollisuutta todistaa itseään vastaan. Voihan nykyisenkin valvontakameran kuvan kiistää, jos näkee sen tarpeelliseksi/on tarve pelata aikaa pari päivää jonkun muun asian tähden.

Ja juu... Useimmiten minä voisin tiukassa paikassa kuvitella soittavani poliisille kuin piripäälle. Ei välttämättä aina mutta tilanne ratkaisee.
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Poliisin työ

#260

Viesti YJT »

Poliisiylijohtaja Mikko Paatero haluaisi myös Suomen poliisille univormuihin kiinnitettävät tallentavat mikrokamerat, kertoo Turun Sanomat.
Kaikenlaisia kameroitahan on jo käytetty, mutta niin että kamerat ovat olleet konstaapeleiden omia. Itselläni on kaksi laitetta hajonnut käytössä, ja vaikka mielestäni henkilökohtainen kamera on hyvä juttu, niin en silti ole halukas laittamaan 300-400 euroa omistani että saisin sellaisen joka kestää vähän enemmän.
taikuri kirjoitti: * Jos tuollainen järjestelmä tulisi, niin kaikkien kenttätyötä tekevien pitäisi sitä sitten säädöksen/tms. mukaan kantaa. Ihan tasapuolisuuden vuoksi.
Tai ehkä voisi aloittaa yksin työskentelevistä, ja erilaisissa ryskäämistehtävissä (jouha, vati ym) työskentelevistä.
taikuri kirjoitti: * käyttöön myös poliisivartijoille.
Kattava kameravalvonta käytävillä on varmaankin ihan riittävä ainakin toistaiseksi. Tai miksi ei, mutta kun toimintaympäristö on rajallinen ja jo nyt hyvin kameravalvottu, niin en pitäisi kovin suurena tarpeena.
taikuri kirjoitti: * Miksi tämä olisi Suhosen mielestä stressitekijöitä lisäävä asia, jos kerran asiallisesti toimitaan.
Etkö itse kokisi stressaavana, jos omaa työntekoasi tarkkailtaisiin koko ajan, vaikka et kai joudukaan omassa työssäsi tekemään nopeita ratkaisuja joilla puututaan ihmisten perusoikeuksiin, suoritetaan voimankäyttöä jne? Käsittääkseni jo ihan kellokorttimainen tuöajanseuranta koetaan stressaavaksi, missä työntekijä esimerkiksi merkitsee itsensä pois työpisteeltä kun lähtee WC:hen. Siis vaikka tuossa seurataan vain työajan käyttämistä, eikä itse työntekoa.
taikuri kirjoitti: Sitten miinuspuolia (myös mielipiteitä):
- Todennäköisesti aika kallis. Pelkkä kamera/henkilö ei riitä millään vaan hankittavan määrän pitäisi olla moninkertainen. Lisäksi sitten vielä kaikki huoltoon ja elinkaareen liittvät asiat (varsinkin täällä pohjoisessa sen ei sovi jäätyä tai "jäätyä".
Kameroiden ei tarvitse olla henkilökohtaisia, kuten eivät esim. autotkaan ole. Taser Axon kaikkineen maksaa muistaakseni noin tonnin / kpl (Hantaurus), tosin Evidence.com lisenssi nostaa hintaa. Go Pro -tyyppinen kamera maksaa noin 300-400 euroa, ja varmaan olisi aika hyvä sekin.
taikuri kirjoitti: - Tarvinee omia asiaan perehtyneitä henkilöitään datan purkamiseen, säilyttämiseen, arkistointiin yms.
Ei tarvitse sen enempää kuin normaalien rikospaikkakuvien hallinnointikaan. Ja esim. se Taserin systeemi on täysin automaattinen; laite purkaa datan akkujen latauksen yhteydessä.
taikuri kirjoitti: - Onko seurausta sille, että "unohti" ottaa kameran mukaan?
- Entä sille, että "ei muistanut" laittaa sitä päälle?
- Tai sille, että "se on/oli varmaan jotenkin rikki"?
- Tai vaikkapa sille, että "siinä oli päällä vahingossa mun kaulahuivi/tms." ?
- Kuka käsittelee tallennetun tiedon? Ihan sillä, että eihän nykyteknologian aikana voi käydä niin, että "se tallenne epäonnistui/tuhoutui/vahingossa poistettiin/tms. -eikä sitä kyllä voida palauttaa".
Taserin systeemi on rakennettu juuri tällaisia kysymyksiä ajatellen. Varmaan muillakin viranomaiskamerajärjestelmiä tarjoavilla tahoilla on vastaavanlaisia järjestelmiä.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Poliisin työ

#261

Viesti YJT »

taikuri kirjoitti:
T-T kirjoitti: Kokeilin joskus kameraa, mutta ei siitä tullut välillä mitään, kun en ajattelun jäädä sitä asetteleen kun oli kiire, samoin en viittinyt laittaa sitä aina päälle, kun joku känninen ihminen lähestyy.
Muutenkin tilanteet tulee niin nopeasti välillä, että mieluummin sen kamerankäsittelyajan käyttää kävellessä/juostessa vaikka hanskojen vaihtoon tai voimankäyttöön tai johonkin. Kerran se tippukin.
Mikro/minikamera vaatteen rintamuksessa ei paljoa paina nykyään. Eli laitetaan päälle yhtä simppelisti kuin vaikkapa se kuuluisa vyö.
Kyllä tässä kannattaa kuunnella sellaista, jolla on asiasta omakohtaista kokemusta. Kamera itsessään kulkee kyllä mukana (omat kamerani olivat kooltaan luokkaa peukalonpää, ja toinen luokkaa tulitikkuaski). Mutta kun sen akku ei kestä koko tuyövuoroa, eikä sitä muutenkaan voi pitää koko aikaa nauhoittamassa (nyt puhun siis tavallisista kameroista).

Laitteen käynnistyminen kestää muutaman sekunnin, ja nauhoittamisen alkaminen usein vielä muutaman sekunnin siihen päälle. Nauhoittamisen tarve täytyy siis pystyä ennakoimaan kymmenisen sekuntia ennen tilanteen alkamista, ja jos aikaa on se kymmenen sekuntia ennen esim. voimankäyttötilannetta, niin kyllä sen ajan tosiaan käyttää johonkin muuhun mieluummin. Aina tietenkään ei ole niin kiire, mutta usein on.

Taserin järjestelmässä on suurena etuna se, että se on koko ajan päällä, ja nauhoittaa koko ajan. Myös siviilikäytössä olevaa Looxcieta olen kokeillut (näyttää puhelimen bluetooth-luurilta, ja nauhoittaa koko ajan jatkuvalla luupilla, ja tarpeen vaatiessa voidaan napin painalluksella ottaa edeltävät 30 sekuntia talteen, mikä on kätevä ominaisuus sekin).

Olen siis itse asiassa testannut useita laitteita (olen tehnyt niiden käyttämisestä poliisin kenttätyössä kaksi artikkelia Kontrolliin, ja yhden koekäyttöraportin Helsingin poliisilaitokselle), mutta pidempään olen käyttänyt kahta laitetta. Tässä yhteydessä olen jonkin verran tutustunut Taserin ensimmäisen sukupolven laitteeseen, mutta en ole käyttänyt sitä työtehtävissä.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Poliisin työ

#262

Viesti T-T »

taikuri kirjoitti: Mikro/minikamera vaatteen rintamuksessa ei paljoa paina nykyään. Eli laitetaan päälle yhtä simppelisti kuin vaikkapa se kuuluisa vyö.

Tavallisen tallaajan(kin) näkökulmata nykytilanne ei usein näyttäydy oikeana, jos sitä puidaan eteenpäin.
Tää on nyt todellisuus vs pohdinta kysymyksiä, ja itsekin luulin tosiaan, että kyllä sen ehtii laittaan päälle aina. Tossa olisko noin pari viikkoa sitten taisin tehdä henkilökohtaisen ennätyksen. Ehkä noin kahden sekunnin aikaikkuna jostain omasta mielestä hauskasta tarinasta siihen, että oon yhden herran päässä kiinni. Ja kyllä se prioriteetti että homman saa hoidettua kunnialla menee sen ohi, että ottaa siihen yleisen räpläyksen vielä sekaan.
Mutta saa sillä kyllä hyvää materiaalia. Tajus myös itsekin, että kuinka paljon antaa ihmisille siimaa.
Sitäpaitsi jos se on rintamuksessa, niin silloin se kuvaa normaalilta puhe-etäisyydeltä kaverin rintaa.
Tän takia käytin korvassa kiinni olevaa pikkuista kameraa.

Tavallinen kaduntallaaja joka on nyt sellaisessa kunnossa, että ei osaa käyttäytyä kuten ihmisen kuuluu, niin on vähän niin ja näin että ymmärtääkö se puhetta, tai yleensäkään mitään. Silti sille joutuu joka päivä (useita kertoja päivässä) kokeilla selittää näitä asioita.
Kun kysymykset on usein sitä luokkaa, että "missä mä oon? "Skriääkkkhöhöhööh" "eix me voitas niiq kaikki nyt vaan chillaa heijj" " Olen Iso nalle ja puhkun kaikki nurin" "joo mä kusin, löin, yritin pölliä mutta ette te voi koskea muhun" tasoa.
Joudun myös aina kertomaan, että mitä herra(t) tai rouva(t) on juuri tehnyt. (Kun alkaa se litania, että mitämäoontehnytmitämäoontehnyt) Tosin tätä en enään jaksa kovin usein, vaan tyydyn totoeamaan, että kylläpäs sä oot sekaisin, jos et muista mitä tapahtui puoli minuuttia sitten.
Elikä oon täysin samaa mieltä, että tavallinen kaduntallaaja kokee saaneensa vääryyttä.

Mutta tää on niin kovin yleistä nykyään, että se oikeamielisyys ulotetaan muihin mieluummin kuin itseensä.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Poliisin työ

#263

Viesti Totte »

Mun mielestä kamera joka laitetaan päälle tilanteita varten on ihan kuollu ajatus. Kyl sen melkein pitää tallentaa koko ajan et siitä ois hyötyä.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Poliisin työ

#264

Viesti Mjölnir »

Mulla on autossa sellainen kamera, joka tallentaa 2 minuutin klippejä ja alkaa ylikirjoittaa alusta, kun kortti tulee täyteen. Akkuongelmaa tuo ei tietenkään ratkaise, mutta tallennuksesta ei tarvitse olla huolissaan. Jos jotain merkittävää tapahtuu, niin kortti pois koneesta ja toinen kortti tilalle.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Poliisin työ

#265

Viesti Totte »

Mjölnir kirjoitti: Mulla on autossa sellainen kamera, joka tallentaa 2 minuutin klippejä ja alkaa ylikirjoittaa alusta, kun kortti tulee täyteen. Akkuongelmaa tuo ei tietenkään ratkaise, mutta tallennuksesta ei tarvitse olla huolissaan. Jos jotain merkittävää tapahtuu, niin kortti pois koneesta ja toinen kortti tilalle.
Joo, ja jos nyt on isosta organisaatiosta kyse, niin tallennetaan vaikka vuorokausi jonka jälkeen kirjoitetaan päälle. Sitten ilmoitetaan aina työvuoron jälkeen jos oli jotain, jolloin poimitaan se sitten talteen.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Poliisin työ

#266

Viesti DeusVult »

taikuri kirjoitti: - Onko seurausta sille, että "unohti" ottaa kameran mukaan?
- Entä sille, että "ei muistanut" laittaa sitä päälle?
- Tai sille, että "se on/oli varmaan jotenkin rikki"?
- Tai vaikkapa sille, että "siinä oli päällä vahingossa mun kaulahuivi/tms." ?
- Kuka käsittelee tallennetun tiedon? Ihan sillä, että eihän nykyteknologian aikana voi käydä niin, että "se tallenne epäonnistui/tuhoutui/vahingossa poistettiin/tms. -eikä sitä kyllä voida palauttaa".
Nythän on niin, että kun kyse on tietoteknisestä laitteesta, niin vaikka ne olisivat parasta laauta mitä rahalla saa, jos sellainen on jokaisella poliisilla jokaisessa työvuorossa, niin ei mene varmaan puoltakaan vuotta ennen kun jonkun nistiväännön jälkeen laite tosiaan menee tilttiin ihan omia aikojaan, ja tallenne katoaa/tuhoutuu/vahingossa poistetaan, jolloin taikuri saa taas yhden todisteen lisää siitä että poliisi on läpeensä korruptoitunut ja valtaansa väärinkäyttävä pahuuden voima.

Nykyteknologialla ei luulisi olevan ollenkaan mahdoton tehtävä kehittää laite, joka täyttää kaikki vaatimukset mutta jonka valmistushinta jostain Kiinasta tilattuna olisi jotain 47,90€/kpl. Tarvitsisi vain perustaa projektia varten yritys, ja palkata sinne pari-kolme jotain valmistumaisillaan olevaa dippa-inssiä hiomaan tekninen konsepti kuntoon ja ehkä joku kauppiksen kasvatti miettimään talouspuolta. Väitän että tällä metodilla Suomen poliisivoimien varustaminen kameroilla tulisi parikymmentä miljoonaa euroa halvemmaksi kuin vastaavien laitteiden tilaaminen joltain amerikkalaiselta (alansa ainoalta) erikoisvalmistajalta hintaan tonni/tsibale + pakolliset oheislaitteet ja konsultointi.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Kari Mäki-Kuutti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 961
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: Shorinji Kempo

Poliisin työ

#267

Viesti Kari Mäki-Kuutti »

DeusVult kirjoitti: Nykyteknologialla ei luulisi olevan ollenkaan mahdoton tehtävä kehittää laite, joka täyttää kaikki vaatimukset mutta jonka valmistushinta jostain Kiinasta tilattuna olisi jotain 47,90€/kpl. Tarvitsisi vain perustaa projektia varten yritys, ja palkata sinne pari-kolme jotain valmistumaisillaan olevaa dippa-inssiä hiomaan tekninen konsepti kuntoon ja ehkä joku kauppiksen kasvatti miettimään talouspuolta. Väitän että tällä metodilla Suomen poliisivoimien varustaminen kameroilla tulisi parikymmentä miljoonaa euroa halvemmaksi kuin vastaavien laitteiden tilaaminen joltain amerikkalaiselta (alansa ainoalta) erikoisvalmistajalta hintaan tonni/tsibale + pakolliset oheislaitteet ja konsultointi.
Eikös tämä ole vähän kuin yksi niistä Aarnion syytekohdista...
Kari Mäki-Kuutti
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Poliisin työ

#268

Viesti taikuri »

DeusVult kirjoitti:
taikuri kirjoitti: - Onko seurausta sille, että "unohti" ottaa kameran mukaan?
- Entä sille, että "ei muistanut" laittaa sitä päälle?
- Tai sille, että "se on/oli varmaan jotenkin rikki"?
- Tai vaikkapa sille, että "siinä oli päällä vahingossa mun kaulahuivi/tms." ?
- Kuka käsittelee tallennetun tiedon? Ihan sillä, että eihän nykyteknologian aikana voi käydä niin, että "se tallenne epäonnistui/tuhoutui/vahingossa poistettiin/tms. -eikä sitä kyllä voida palauttaa".
Nythän on niin, että kun kyse on tietoteknisestä laitteesta, niin vaikka ne olisivat parasta laauta mitä rahalla saa, jos sellainen on jokaisella poliisilla jokaisessa työvuorossa, niin ei mene varmaan puoltakaan vuotta ennen kun jonkun nistiväännön jälkeen laite tosiaan menee tilttiin ihan omia aikojaan, ja tallenne katoaa/tuhoutuu/vahingossa poistetaan, jolloin taikuri saa taas yhden todisteen lisää siitä että poliisi on läpeensä korruptoitunut ja valtaansa väärinkäyttävä pahuuden voima.

Nykyteknologialla ei luulisi olevan ollenkaan mahdoton tehtävä kehittää laite, joka täyttää kaikki vaatimukset mutta jonka valmistushinta jostain Kiinasta tilattuna olisi jotain 47,90€/kpl. Tarvitsisi vain perustaa projektia varten yritys, ja palkata sinne pari-kolme jotain valmistumaisillaan olevaa dippa-inssiä hiomaan tekninen konsepti kuntoon ja ehkä joku kauppiksen kasvatti miettimään talouspuolta. Väitän että tällä metodilla Suomen poliisivoimien varustaminen kameroilla tulisi parikymmentä miljoonaa euroa halvemmaksi kuin vastaavien laitteiden tilaaminen joltain amerikkalaiselta (alansa ainoalta) erikoisvalmistajalta hintaan tonni/tsibale + pakolliset oheislaitteet ja konsultointi.
Niin...

Osaltani myös näihin otin kantaa. Älä lainaa vain mehukkaimpia kohtia. Jookosta.
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1725
Lauteille: Elokuu 2011

Poliisin työ

#269

Viesti Taijin harjoittaja »

DeusVult kirjoitti: Nykyteknologialla ei luulisi olevan ollenkaan mahdoton tehtävä kehittää laite, joka täyttää kaikki vaatimukset mutta jonka valmistushinta jostain Kiinasta tilattuna olisi jotain 47,90€/kpl. Tarvitsisi vain perustaa projektia varten yritys, ja palkata sinne pari-kolme jotain valmistumaisillaan olevaa dippa-inssiä hiomaan tekninen konsepti kuntoon ja ehkä joku kauppiksen kasvatti miettimään talouspuolta. Väitän että tällä metodilla Suomen poliisivoimien varustaminen kameroilla tulisi parikymmentä miljoonaa euroa halvemmaksi kuin vastaavien laitteiden tilaaminen joltain amerikkalaiselta (alansa ainoalta) erikoisvalmistajalta hintaan tonni/tsibale + pakolliset oheislaitteet ja konsultointi.
Wikissä (http://en.wikipedia.org/wiki/GoPro" onclick="window.open(this.href);return false;) kerrotaan, miten GoPron kamerat kehitettiin 10 vuoden aikana. Ne ovat liikkujalle tarkoitettuja kameroita, maksavat 50 ja 500 välillä ja ovat luultavasti liian painavia. Mutta olen aika varma, että kolme juuri valmistuvaa suomalaista opiskelijaa ei kehitä tuosta vaan parempia.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Poliisin työ

#270

Viesti DeusVult »

No mutta eppäillähän aena soppii! :) Tosta vaikka tollanen siihen pohjalle: http://www.dx.com/p/mini-portable-5-0mp ... H-EeEPLxcc" onclick="window.open(this.href);return false; kappalehinta vähittäiskaupassa $25, eli valmistuskustannus... ehkä puolet tuosta? Siihen koteloksi joku puna-armeijan taskulampun kuori (ne ovat varmasti kestäviä ja laadukkaita, vai mitä TH?), kpl hinta varmaan joku 5€ (siis lamppuineen, kiinalainen kopio pelkistä kuorista varmaan noin 0,68€), niin kyllä kestää kovempaakin käyttöä. Ne inssit ratkaisevat sitten triviaalit kysymykset kuten kytkennät ja akun ja muistikortin sijainnin konstaapelin varustuksessa ja sen sellaiset. Ei ehkä suuria massoja kutkuttava tuotepaketti, eikä vältsiin sovellu surffaukseen, mutta näin ei tarvitse maksaa tuotemerkistä penniäkään, vain itse tuotteesta.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa