Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Järjestyksenvalvojaksi?

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojaksi?

#31

Viesti Kari Aittomäki »

Näin, ja ilman korttia ei saa ajaa autoo eikä alle kaheksantoistavuotiaana juoda tärpättiä.

Sweet dreams, whiteboy.
edit. :D
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Järjestyksenvalvojaksi?

#32

Viesti Lohikäärmepallo »

Viestissäni mainitsin että nuo viranomaiset ovat "vahtimestareita" eivätkä järjestyksenvalvojia, siten eturistiriita saadaan lain silmissä kierrettyä. Esimerkkiä elävästä elämästä en tiedä, mutta olen kuullut että tällaista jossain on tehty. Pohdinta liittyi lähinnä siihen, että missä muka ovihommia tehdään ilman jv-korttia, ravintoloiden toimintaa kun väkisinkin viranomaiset valvovat. Esimerkiksi järkkärin tunnusten pitäminen ilman sisäministeriön hyväksymää koulutusta tai poliisin valtuutusta on sakolla rangaistava järjestyksenvalvontarikkomus. Väliaikainen järjestyksenvalvoja tuskin on ovella töissä, koska poliisin valtuuttama järjestyksenvalvoja saa toimia tehtävässä vain 4 kk vuodessa.
laki järjestyksenvalvojista 11 §
Järjestyksenvalvojan tunnus ja kortti
Tämän lain mukaisesti järjestyksenvalvojaksi asetetulla henkilöllä tulee tehtävää suorittaessaan olla sisäisestä turvallisuudesta vastaavan ministeriön vahvistama näkyvä tunnus. Muulla henkilöllä ei ole oikeutta tämän tunnuksen käyttämiseen.

Järjestyksenvalvojaksi 10 §:n 1 momentin mukaisesti hyväksytyllä henkilöllä on tehtävää suorittaessaan oltava poliisin antama järjestyksenvalvojakortti, joka on pyydettäessä esitettävä. Edellä 10 §:n 2 momentissa tarkoitetulla järjestyksenvalvojalla on vastaavasti oltava ja hänen on pyydettäessä esitettävä jäljennös päätöksestä, jolla hänet on hyväksytty tehtäväänsä.
Aina on ihmisiä, joille lait ja asetukset ovat yhdentekeviä. Itse olen sen verran hölmö, että otin aina todesta kun minua kotona ja koulussa kasvatettiin rehelliseksi ja lainkuuliaiseksi. Oletan edelleen, että sillä tavalla tässä maassa toimitaan.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojaksi?

#33

Viesti Mjölnir »

Lohikäärmepallo kirjoitti: Viestissäni mainitsin että nuo viranomaiset ovat "vahtimestareita" eivätkä järjestyksenvalvojia, siten eturistiriita saadaan lain silmissä kierrettyä.
Ei saada. Sitäpaitsi kellään muulla kuin järjestyksenvalvojalla ei ole oikeutta poistamiseen voimakeinoja käyttäen. Vahtimestari ei siis saa käyttää voimakeinoja esim sisäänpääsyn estämiseen.

Poliisin on saatava lupa sivutoimeen, ja sivutoimea ei saa myöntää tämänkaltaiseen työhön:
9 d § (15.7.2005/525)
Sivutoimet

Poliisimies ei saa ottaa vastaan eikä pitää valtion virkamieslain (750/1994) 18 §:n 4 momentissa tarkoitettua sivutointa, ellei siihen hakemuksesta myönnetä lupaa.

Poliisimies ei saa hoitaa tehtävää, johon liittyvät oikeudet tai velvollisuudet saattavat joutua ristiriitaan tämän lain mukaisten tehtävien kanssa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Mika Luostarinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1131
Lauteille: Maaliskuu 2009

Järjestyksenvalvojaksi?

#34

Viesti Mika Luostarinen »

Mjölnir kirjoitti: Sitäpaitsi kellään muulla kuin järjestyksenvalvojalla ei ole oikeutta poistamiseen voimakeinoja käyttäen. Vahtimestari ei siis saa käyttää voimakeinoja esim sisäänpääsyn estämiseen.
Lakipohdintaa: Saako esim. tarjoilija tai vahtimestari auttaa väsyneen asiakkaan ulos taluttamalla? Entä jos asiakas silloin käy väkivaltaiseksi, saako puolustautua?

Saako vahtimestari seisoa oviaukossa niin ettei sisään pääse? Jos silloin joku käy kimppuun, saako puolustautua?
Kuvake
ipuipu
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 92
Lauteille: Toukokuu 2006

Järjestyksenvalvojaksi?

#35

Viesti ipuipu »

Mika Luostarinen kirjoitti: Lakipohdintaa: Saako esim. tarjoilija tai vahtimestari auttaa väsyneen asiakkaan ulos taluttamalla? Entä jos asiakas silloin käy väkivaltaiseksi, saako puolustautua?

Saako vahtimestari seisoa oviaukossa niin ettei sisään pääse? Jos silloin joku käy kimppuun, saako puolustautua?
Ulos taluttaminenhan on vaan hyvää asiakaspalvelua.
Toki itseään saa puolustaa vahtimestarinakin, on vaan oltava tarkkana missä kohtaa hätävarjelu muuttuu voimankäytöksi.

Usein ovilla, joissa on vahtimestari hommissa, löytyy myös joku ukkeli hommissa jolla on kortti. Tai ainakin narikkatyttö, jolla on jv-kyltti rinnassa.

Juu, mutta eihän noita hommia tosiaan korteilla ja kursseilla tehdä...
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Järjestyksenvalvojaksi?

#36

Viesti Lohikäärmepallo »

Poliisiasia selvä (oli kyllä tosin jo entuudestaan).

Taluttaminen ei ole voimankäyttöä, jos asiakas on poistumassa muutenkin. Oven edessä seisominen sen voidaan laskea passiiviseksi voimankäytöksi pääsyn estämiseksi. Itselläni on kokemusta järjestyksenvalvonnasta vain yleisötapahtumissa, enkä ole joutunut niissä voimankäyttötilanteeseen siinä mielessä, että olisi tarvinnut varsinaiseen käsirysyyn alkaa, puhe ja toverillinen ohjaus pois alueelta ovat riittäneet.

Tiedän muuten muutaman vahtimestarin, jotka todennäköisesti tiedostavat rajoitetut voimankäyttöoikeutensa ja ovat ilmeisesti kompensoineet sen kehittämällä käskytystaitojaan melko pitkälle. Vaatii melkoista pelisilmää saada ei-toivottu henkilö poistettua rakennuksesta pelkästään puhumalla.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojaksi?

#37

Viesti Mjölnir »

Mika Luostarinen kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Sitäpaitsi kellään muulla kuin järjestyksenvalvojalla ei ole oikeutta poistamiseen voimakeinoja käyttäen. Vahtimestari ei siis saa käyttää voimakeinoja esim sisäänpääsyn estämiseen.
Lakipohdintaa: Saako esim. tarjoilija tai vahtimestari auttaa väsyneen asiakkaan ulos taluttamalla? Entä jos asiakas silloin käy väkivaltaiseksi, saako puolustautua?

Saako vahtimestari seisoa oviaukossa niin ettei sisään pääse? Jos silloin joku käy kimppuun, saako puolustautua?
Itse tulkitsisin, että fyysisen voiman käyttö on kiellettyä, eli ainoastaan jos asiakas suostuu poistumaan, mutta tarvitsee tukea, niin voidaan taluttaa. Jos taas asiakas käy väkivaltaiseksi, saa puolustautua, koska kyseessä on hätävarjelutilanne.

Ravintolalla on oikeus olla ottamatta asiakkaakseen henkilöä, jolloin jälkimmäinen vaihtoehto voisi olla mahdollinen. Kuitenkin uskoisin oikeuden katsovan, että tällä menettelyllä kierretään lakia järjestyksenvalvojista ja tulkkaisi kyseessä olevan lain vastainen toiminta.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojaksi?

#38

Viesti Kari Aittomäki »

Tämäkin keskustelu iänikuisine voimankäyttövatkauksineen kuvaa helvetin hyvin sitä maailmaa, jota portsarihommat EI ole mutta joita jälkipelit voi olla.
Ja se on tylsäääää...

Ja juu, oven tukkeena seisominen lasketaan väkivallantyöksi.
Mulla on tuomio kys tempusta.
Lohikäärmepallo..
ei jesus nää nimet on kummallisia...
Kenttätyöskentely on aivan eri asia kuin kurssien leppoisat juttelut oikeuksista ja tilanteitten rakentumisista.

Tosimoni toimeksiantajakaan ei ole tiennyt musta kuin etunimen, eikä kämpän ovessa todellakaan lukenut "Aittomäki asuu täälä".
Polisikin joutuu/saa venyttää tai soveltaa lakeja niissä vaativimmissa hommissaan.
Mä olen mm vaan istuskellut väijyllä jossain autossa ja odottanut tiettyä tyyppiä ja hoitanut de-eskaloinnin ilman tunnuksia tai edes esileikkejä.
Ne on toki ääritapauksia, mutta kertonevat jotain siitä varjoisamman puolen pimeydentangosta.
Olen ollut tunnuksilla varustautuneena ja väijynyt pommiuhkaa/jaa, vastuullani ainoastaan se.
Ja onhan noita kaikkia.. mä näen tuon pykäliin ja asetuksiin ripustautumisen vaan sellasena..öh.. varovaisuutena ilmaisun suhteen.
Oikeassa maailmassa joutuu esim miettimään ottaako vastaan huumediilisiivun, kun sensuroitusensuroitusensuroitu.
Tai lievemmässä rikoskentässä, ilmottaako rattijuoposta.
Tai vaikka pahoinpitelyistä, jos vastaanottava puoli saa mitä ansaitsee.

Nää on niitä reaalimaailman rajavetoja. Ne tavan taltuttelut on viheltelyä vaan, ei niitä tarttis tosissaan ottaa jollei virkamiesporras pitäis yllä tätä kiristysotetta ja Ristoreipas-ryhtiliikettä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojaksi?

#39

Viesti Mjölnir »

Demokraattisessa valtiossa on se ongelma, että meidän valitsema eduskunta päättää lait, jotka sitten suojelevat rikoksen- ja pahantekijöitä...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
m4G-
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 604
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Sipoo

Järjestyksenvalvojaksi?

#40

Viesti m4G- »

Heh, sain itselleni ovihommia. Jos hyvin käy pääsen jo ensiviikolla aloittamaan... Ainut mikä mietityttää on se, että olen siellä yksin :? 8-)
wut...
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Järjestyksenvalvojaksi?

#41

Viesti Eelo »

m4G- kirjoitti: Heh, sain itselleni ovihommia. Jos hyvin käy pääsen jo ensiviikolla aloittamaan... Ainut mikä mietityttää on se, että olen siellä yksin :? 8-)
Heh, anna osote niin tuun tekee sulle töitä :naka:
Eelis Mikkola
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Järjestyksenvalvojaksi?

#42

Viesti Lohikäärmepallo »

Nimi on kummallinen ja liittyy sarjakuviin, mikä varmaan lisää arvostusta suunnattomasti.

Ei mulla ole harhakäsityksiä sen kanssa, että kurssilla käyty asia on vain sisäministeriön näkemys siitä mitä järkkärin on työtään tehdäkseen tiedettävä. Kurssin parhaana antina pidin kouluttajan kertomuksia siitä millaisia tilanteita hänelle on tullut vastaan turvallisuusalan töitä tehdessään.

Noista jutuistasi, Aittomäki, saa sellaisen käsityksen että ovihommissa joutuisi tekemisiin rikollisen alamaailman kanssa. Minun on sellaista vaikea uskoa, mutta olenkin näitä virkamiesten ryhtiliikkeen kasvatteja, joita ei kannata laskea mihinkään oikeisiin vartiointihommiiin (mielenlaatu ei ole tarpeeksi kiero). Ehkä sitä on liian sinisilmäinen, mutta olen ollut huomaavinani että suurin osa ihmisistä elää elämänsä nollat taulussa ja humalassa olessaankin he ovat vain vähän erilaisessa tiedostamattomassa tilassa kuin selvinpäin.
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Järjestyksenvalvojaksi?

#43

Viesti Invictus »

Enpä viitsinyt aiheesta omaa topikkia aloittaa, mutta. Olen harkinnut vartija ja/tai järjestyksenvalvoja kortin hommaamista, mutta ennenkun pistän rahat hukkaan haluaisin tietää seuraavaa. Mitkä TARKALLEEN ovat nämä kriteerit nuhteettomasta jne jne taustasta? Olen yrittänyt vastausta ties mistä löytää, mutta kun ei löydy niin ei. Siis itselleni on tullut sakkorangaistuksia pari muutaman vuoden sisällä, ei kuitenkaan esim. pahoinpitely tai huumausaine rikoksista. Rikosrekisteriä ei ole, ehdollista tai endhonalaisia tuomiota ei ole tullut. Eli: omalla kohdallani - onko järkee vai ei? Ja muuten; minut on vapautettu asepalveluksesta rauhan ajaksi. Vaikuttaako tämä koulutukseen tai työpaikan saantiin (veikkaan että ainakin jälkimmäiseen).

Kiitos ja kumarrus hänelle joka mahdollisesti vaivautuu vastaamaan mahdollisimman yksityiskohtaisesti
Havran
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 154
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: Tampere

Järjestyksenvalvojaksi?

#44

Viesti Havran »

Sen verran osaan sanoa, että ei ole olemassa mitään listaa, josta voisi tarkistaa kuka vartija/jv-kortin voi saada ja millaisilla taustoilla. Se riippuu myöntävästä viranomaisesta ja hänen harkinnastaan. Eli eipä se selviä kuin kokeilemalla, mistään ei voi tarkistaa etukäteen.
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Järjestyksenvalvojaksi?

#45

Viesti Alioppilas »

Mjölnir kirjoitti:
Lohikäärmepallo kirjoitti: Viestissäni mainitsin että nuo viranomaiset ovat "vahtimestareita" eivätkä järjestyksenvalvojia, siten eturistiriita saadaan lain silmissä kierrettyä.
Ei saada. Sitäpaitsi kellään muulla kuin järjestyksenvalvojalla ei ole oikeutta poistamiseen voimakeinoja käyttäen. Vahtimestari ei siis saa käyttää voimakeinoja esim sisäänpääsyn estämiseen.
Minä talutin juuri yhden juopon ulos vahtimestarin ominaisuudessa. Eipä tullut mieleen katsoa lakikirjaa ensin.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 68 kurkkijaa