Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Naisten vapaaehtoinen asepalvelus

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Minna
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 623
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Stormi

Naisten vapaaehtoinen asepalvelus

#1

Viesti Minna »

Ylipotkija: Siirretty Naisten Pukkarista Kahvilaan. Siirretään takaisin, jos Minna näin haluaa (jolloin miesten kommentit poistetaan).


Olen pohdiskellut inttiin menemistä varmaan 16-vuotiaasta lähtien. Opiskeluiden takia se on sitten jäänyt. Keväällä taas opiskelut loppuu ja töiden saamisesta ei ole varmuutta, joten voisi olla sopiva sauma käydä intti.

Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksistanne.
Kuvake
cheetah
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 65
Lauteille: Toukokuu 2007

#2

Viesti cheetah »

no omaa kokemusta ei varsinaisesti ole,mutta olen ton miehenpuolikkaan juttuja kuunnellut(hakenut nyt töihin inttiin) ja ainakin suurimmalla osalla miehiä naispuolisista asepalvelukseen menijöistä tuntuu olevan sama käsitys: ei kiitos. luulen että riippuu vähän ihmisestä, mikä saa sinut haluamaan sinne? ne käytännön järjestelyt(menkat, kylma,märkä... :D ) on se suurin kynnys itselleni, ajatuksena pitäsin armeijaan menemisestä, mutta vastaan ottaa vielä sekin että ukko ei halua että menen. Tämäkin on hieman paradoksista, sillä ylistää jatkuvasti kun intistä tulee puhe erästä naisluutnanttia(miten hyvä sotilas se on liibalaaba) mutta jos sanon että mitä jos minä lähtisin kanssa, niin ei tule kysymykseenkään. Eli toisaalta miehet hyväksyy ja ihannoi intissä tietynlaista"jätkämäisyyttä" naisissa millä siel pärjätäänkin ,mutta oma nainen ei saisi olla semmoinen. :?: en ymmärrä. En tiedä menikö OT mutta menkööt :D
Tärkeintä ei ole voitto vaan se, että Ruotsi häviää!!
_________________________
2002>Kwan Nyom Hapkido
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#3

Viesti Mjölnir »

Vaikka osallistunkin keskusteluun naisten pukkarissa, niin haluan että tämä miehinen ammattilaisnäkökulma otetaan huomioon :)

Olen tavannut todella hyviä naissotilaita. Nämä oikeasti hyvät hyväksyvät sen, että eivät ole fyysisiltä ominaisuuksiltaan miehiä eivätkä häpeile naisena olemista. Naissotilaan ei tarvitse olla mies, eikä mielestäni saakaan olla. Itse tunnen kolleegoita, jotka olivat aika "säälittäviä" kun he yrittivät olla yksi jätkistä, mutta kun väsyivät näyttelemään ja alkoivat käyttäytyä omana itsenään, niin meiniki parani ihan silminnähden.

Monesti naissotilaista tuntuu, että saadakseen arvostusta heidän tulee olla parempia kuin miehet, mutta minä en ole tästä samaa mieltä. Tärkeintä on tunnistaa omat vahvuusalueensa ja heikkoutensa sekä yrittää hyödyntää näitä vahvuuksiaan.

Suuri osa tapaamistani naisten vapaaehtoista asepalvelusta suorittaneista oli selkeästi parempia kuin heikoimmat varusmiespalvelusta suorittavista miehistä. Suurimmat konfliktit yleensä palvelusaikana tulivat siitä, että naiset yleensä ovat pari vuotta vanhempia ennen inttiin menoa ja huomattavasti henkisesti aikuisempia kuin parikymppiset "miehet".

Jos hetkeäkään miettii lähtöä, on parempi kokeilla kuin katua sitä että ei lähtenyt. Puoli vuotta - vuosi elämästä on kuitenkin todella lyhyt aika. Itse olen ihmetellyt, mihin nämä 17 vuotta järjestelmän palveluksessa ovat hujahtaneet...
Viimeksi muokannut Mjölnir, marras 13, 2007, 14.26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

#4

Viesti Tyttö »

Mjölnir kirjoitti: Jos hetkeäkään miettii lähtöä, on parempi kokeilla kuin katua sitä että ei lähtenyt. Puoli vuotta - vuosi elämästä on kuitenkin todella lyhyt aika. Itse olen ihmetellyt, mihin nämä 17 vuotta järjestelmän palveluksessa ovat hujahtaneet...
+1 Täysin samaa mieltä.

Kadun syvästi sitä, että en aikanaan mennyt. Paperitkin oli jo valmiina ja paikkavaihtoehdotkin mietittynä. Kyllä harmittaa. :(

Mene !
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Minna
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 623
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Stormi

#5

Viesti Minna »

Haluan pystyä auttamaan omalta osaltani maanpuolustuksessa. Rukkiin olisi mielenkiintoista päästä ja nähdä mikä tämä paljon puhuttu intin johtajakoulutus on.

Mikä taas epäilyttää on miten menkkojen kanssa pärjää metsäleirillä. Toisaalta ei ne estä vaeltamistakaan, joten eiköhän tuon kanssa toimeen tulisi. Eniten ehkä epäilyttää, miten jaksaa noita 18-vuotiaita jätkiä joiden päässä ei pyöri muuta kuin pipari.
heian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3164
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Sonkajärvi

#6

Viesti heian »

Jos menkkoja mietit, niin pillerit vaan avuksi. Ei ole menkat häiritsemässä leirejä tms.

Ehdottamasti kannattaa mennä jos mieli tekee. Itsekin aikoinaan inttiin menin, mutta keskeytin. Naisille oli siellä järjestetty omat wc/suihkutilat pesukoneineen. :D Saatiin siis pestä omat alusvaatteet itse, kun eihän niitä saanut armeijan puolesta.
MariaL
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1450
Lauteille: Heinäkuu 2012

#7

Viesti MariaL »

Aina on mielessä pyöriny että kävis, nyt olen asiaa alkanu miettiä vakavemminkin. Saas nähdä jos sen päätöksen vielä tässä tekis...
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#8

Viesti Mjölnir »

masha kirjoitti: Aina on mielessä pyöriny että kävis, nyt olen asiaa alkanu miettiä vakavemminkin. Saas nähdä jos sen päätöksen vielä tässä tekis...
Mikäli oikein muistan, niin tästä palaveerattiin viimeksi Night Trainissa :D
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
MariaL
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1450
Lauteille: Heinäkuu 2012

#9

Viesti MariaL »

Mjölnir kirjoitti:
masha kirjoitti:Aina on mielessä pyöriny että kävis, nyt olen asiaa alkanu miettiä vakavemminkin. Saas nähdä jos sen päätöksen vielä tässä tekis...
Mikäli oikein muistan, niin tästä palaveerattiin viimeksi Night Trainissa :D
Ei varmaan enää Night Trainissa palaveerattu paljoakaan :D Mutta aikasemmin illalla kyllä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#10

Viesti Mjölnir »

masha kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
masha kirjoitti:Aina on mielessä pyöriny että kävis, nyt olen asiaa alkanu miettiä vakavemminkin. Saas nähdä jos sen päätöksen vielä tässä tekis...
Mikäli oikein muistan, niin tästä palaveerattiin viimeksi Night Trainissa :D
Ei varmaan enää Night Trainissa palaveerattu paljoakaan :D Mutta aikasemmin illalla kyllä.
Niin se varmaankin oli... Mutta edelleen olen sitä mieltä, että kannattaa kokeilla
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Olppaemi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1182
Lauteille: Joulukuu 2005

#11

Viesti Olppaemi »

Nainenhan en ole, mutta:

Sinne vaan! =D>

Kyllä se hyvä kokemus on, ainakin jos johtajakoulutus kiinnostaa. Oppii varmasti ainakin ymmärtämään vähän paremmin miehistä ajatusmaailmaa. :)

Intissä motivaatio on kaikki kaikessa ja armeijanaisilla ei yleensä puutu sitä. Tosin joukossa on myös paljon naisia joilla on täysin väärä käsitys armeijasta, mutta osaavat naissotilaat on sitten todella hyviä.

Viime talven sissirukin priimus oli muuten nainen.
“The soldier, above all other people, prays for peace, for he must suffer and bear the deepest wounds and scars of war.”
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#12

Viesti Jussi Häkkinen »

Jos 6-12kk teemallinen seikkailuloma on valinta, valtio tarjoaa naisille siihen mahdollisuuden. Suosittelen käyttämään, mikäli kiinnostaa.

Valitettavasti sitten tasa-arvon kohdalta mahdollisuus vapaaehtoiseen asepalvelukseen on melkoisen suuri ja räikeästi eriarvoistava häpeätahra yhteiskunnassamme.

Eikä huolta. Jos ei tunnu olevan oma paikka, voi ennen sotilasvalaa keskeyttää loman ongelmitta ja seuraamuksitta.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Olppaemi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1182
Lauteille: Joulukuu 2005

#13

Viesti Olppaemi »

Jussi Häkkinen kirjoitti: 6-12kk teemallinen seikkailuloma
Tapaamani huonoimmin intissä pärjänneet naistapaukset olivat juuri niitä, jotka sanoivat tulleensa lomalle. :)

Todellisuus iskee aika nopeasti. Ei kannata ihan soitellen sotaan lähteä kuitenkaan.
“The soldier, above all other people, prays for peace, for he must suffer and bear the deepest wounds and scars of war.”
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#14

Viesti Jussi Häkkinen »

Olppaemi kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti:6-12kk teemallinen seikkailuloma
Tapaamani huonoimmin intissä pärjänneet naistapaukset olivat juuri niitä, jotka sanoivat tulleensa lomalle. :)
Niin, ihan sama millä asenteella sinne lähteekin, kyseessä on naiselle loma. Vapaaehtoinen tauko arkielämään, seikkailu maailmassa johon muut määrätään ja itse voi mennä hilppasemaan huvikseen. Ihan silleen todistamaan että kato pystyy samaan, niinq.

En pidä yhteiskunnallisesti kestävänä tilannetta, jossa puolella kansasta on pakko johonkin ja toisella puolella vapaaehtoinen mahdollisuus siihen. Asevelvollisuus/maanpuolustusloma on tällainen asia.

Mutta minä olenkin tasa-arvohihhuli.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

#15

Viesti Kyynikko »

Jep, olisi kiva jos intin käyneet naisetkin tiedostaisivat omat rajoituksensa, ja siitä johtuvat kriisiajan sijoitukset.

Ja täälläkin eräs naiskirjoittaja kuitenkin ilmoitti "jättävänsä omaan arvoonsa" ihmiset jotka eivät usko naisen pystyvän samaan kuin mies armeijassa...

:lol:
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 12 kurkkijaa