Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista (poliisit, palomiehet, sotilaat, järjestyksenvalvojat, henkivartijat jne.)

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 77 kertaa
Tykätty: 228 kertaa

Viesti Mjölnir »

Minä kerron kolme esimerkkiä voimankäyttötilanteesta, joissa mentiin täysin sallituissa kehyksessä ja toimi ku junan vessa:

Poistamassa henkilöä vessasta, repäisee käden irti; otan nyppäyksellä selän, ristiote takaa, istutan lattiaan, painan kasaan. Siitä tuli matkustaja, nostan rannelukolla ylös ja vien samalla vauhdilla pihalle

Useasti poistettu henkilö on käymässä hermostuneeksi: haparoi mun kurkkua toisella kädellä; otan nyppäyksellä selän ja päähallinnan, josta tasapaino pois, lasken maahan, käännän vatsalleen raudoitusasentoon ja kysyn että laitanko raudat ja lähdet poliisin mukaan vai menetkö taksilla omin jaloin?

Aggressiiviseksi muuttunut asiakas tulee rinta röyheänä kohti oviaukkoa poiston jälkeen. Astun vasemmalla taakse ja lyön vasemmalla etäisyystekniikan rintaan; samalla muuttaen beast moodiksi: ”PYSY KAUEMPANA!”

Kyllä noita hyviä työkaluja on, se on vaan kiinni siitä, opetteleeko niitä käyttämään vai jääkö itkemään että kun niitä juttuja joita minä olen tehnyt, ei saa tehdä...

Itsellä tietysti ollut hyvät valinnat kun vaihtoi Defendoon 15 vuotta sitten, kun nykyään yllättäen parhaat toimivat jutut joita voimankäytössä opetetaan ovat kovin samankaltaisina sinnekin tiensä löytäneet
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Mjölnir viestistä:
obmijoyDaddyMikaKilvenkantaja
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006
Tykännyt: 138 kertaa
Tykätty: 252 kertaa

Viesti Kari Aittomäki »

Hmmniin..
Kuka tahansa vois heittää peliin kymmeniä pikku kontrolliote/tuupiskelu-tilanteita ja kuvailla niitä voimankäyttönä heijastaen yhteiskunnan antamia liikkumarajoja.
Mutta ne eivät jää edes mieleen ja kentällä.. ne eivät pelota ketään.

Täsmäväkivallalla on aina myös sosiaalinen viestinsä. Sie älä Rokan Antille ala.
Sen katson kadonneen.

Myös katson erittäin tarpeelliseksi sen eräänlaisen makustelusoundin, se antaa boostia toimintaan ja omaksuttuun kädentaitoon.
Mun painonnosto-maikka sano aikanaan että rautaa pitää vihata niin että sitä rakastaa.
Se rauta oli todentotta monimerkityksinen termi.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Viesti Mjölnir »

Järjestyksenvalvoja ei koskaan käytä väkivaltaa. Hän joko käyttää puolustettavina pidettäviä voimakeinoja tai tekee tarpeellisen puolusteon.

Kohteet jotka ovat joutuneet mun voimankäytön tai puolustusteon kohteeksi tuskin jälkeenpäin naureskelevat sitä, että olipa ämmä kun ei käyttänyt täsmäväkivaltaa vaan lannisti mittariliikkeillä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: tammi 3, 2021, 07.16 Mutta ne eivät jää edes mieleen ja kentällä.. ne eivät pelota ketään.
Väärin. Juurihan minä kerroin koska muistan useimmat tilanteet. Varsinkin kun olen pystynyt täysin puolisteltavin keinoin hoitamaan tehtävän

Sen verran ne kuitenkin ovat pelottaneet, että näistä hahmoista ei ole ollut huolta, eikä kenestäkään muustakaan kyseisenä iltana joka oli läsnä toteamassa

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kilvenkantaja
nilkkaanpotkija
Lauteille: Elokuu 2017
Etulaji: Defendo
Takalajit: Karate, potkunyrkkeily
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 1 kerran

Viesti Kilvenkantaja »

sikajudoka kirjoitti: tammi 3, 2021, 05.23
Kilvenkantaja kirjoitti: tammi 2, 2021, 10.19 Ja tohon asekeissiin. Veikkaan että osa alalla olevista ei yksinkertaisesti halua enään olla kohteissa tuolla alueella. Työstä maksettava palkka versus uhat ei kohtaa.
Palmian metron jv:t ymmärtääkseni hoitavat myös Tallinnanaukion järjestyksenvalvontaa metroaseman ympäristössä. Avain-tessin 1800 euron perusliksa on aika vähän riskeihin nähden.
Juurikin näin. Vaikka lisien kanssa palkka vähän nousee, niin halvalla menee. En ihmettele miksi vartijat ja prjv:t uudelleen kouluttautuvat. Vaikka itse nautin mielestämi kohtuullista korvausta työstäni mitä teen, niin riskit on kovat. Ikinä ei tiedä milloin joku pöhkö vetelee korville, tai antaa muuta kurmua. Vanha kollega sanoo aina että legendat ei kuole koskaan, mutta muista me ollaan vaan vahtimestareita eikä ees kovin nuoria :-8
Kilvenkantaja
nilkkaanpotkija

Viesti Kilvenkantaja »

Mjölnir kirjoitti: tammi 3, 2021, 06.36 Minä kerron kolme esimerkkiä voimankäyttötilanteesta, joissa mentiin täysin sallituissa kehyksessä ja toimi ku junan vessa:

Poistamassa henkilöä vessasta, repäisee käden irti; otan nyppäyksellä selän, ristiote takaa, istutan lattiaan, painan kasaan. Siitä tuli matkustaja, nostan rannelukolla ylös ja vien samalla vauhdilla pihalle

Useasti poistettu henkilö on käymässä hermostuneeksi: haparoi mun kurkkua toisella kädellä; otan nyppäyksellä selän ja päähallinnan, josta tasapaino pois, lasken maahan, käännän vatsalleen raudoitusasentoon ja kysyn että laitanko raudat ja lähdet poliisin mukaan vai menetkö taksilla omin jaloin?

Aggressiiviseksi muuttunut asiakas tulee rinta röyheänä kohti oviaukkoa poiston jälkeen. Astun vasemmalla taakse ja lyön vasemmalla etäisyystekniikan rintaan; samalla muuttaen beast moodiksi: ”PYSY KAUEMPANA!”

Kyllä noita hyviä työkaluja on, se on vaan kiinni siitä, opetteleeko niitä käyttämään vai jääkö itkemään että kun niitä juttuja joita minä olen tehnyt, ei saa tehdä...

Itsellä tietysti ollut hyvät valinnat kun vaihtoi Defendoon 15 vuotta sitten, kun nykyään yllättäen parhaat toimivat jutut joita voimankäytössä opetetaan ovat kovin samankaltaisina sinnekin tiensä löytäneet
Defendo antanut itsellenikin kovasti kivoja ja turvallisia työkaluja töihin. Ei tartte aina satuttaa, mutta kohde henkilön olon saa kivasti tukalaksi :D
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Viesti Kari Aittomäki »

Niinpä niin.

Silloin kun mut tilattiin johonkin liiteriin toppuuttelijaksi oli mesta yleensä täynnä uteliaita silmiä jotka kyllä rekisteröi toiminnan soundin.
Se väritti koko käytännön hyvin pitkälle.

Tosin, kyseessä on vasrmaankinm myös persoonallisen olemisen kertoimet.
Mä sain kerran kenkää erittäin hyvästä mestasta vain sen takia että tontille saapumiseni oli niin pelottavan oloista.
"Silmät palaa päässä, se haluaa vaan tappaa!"
Ja kyseisessä mestassa oli todella kovaotteisia sällejä, käsiä katkeili ja muuta sellaista.
Minä käytin puolusteltavia konsteja.
Mutta minkäs teet.

On siitä hyötyäkin, olen kertonutkin siitä kun juoksin väliin kun yksi vempula tikkas puukolla toista naamaan, silmiä yritti..
Näki mun tulevan ja heitti keklun kaaressa nurkkaan, ottisitte pataansa kokeneen alistuvasti.
Ei kuulemma naureskellut ensinkään vaikka en aiheuttanut vammaa.
Kyse ei ole vahingoittamisesta vaan totaalisesta tilannekontrollista.

Eli joskus on syytä lähettää vahva viesti.
Keinoja tottakai on monia.
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 476 kertaa
Tykätty: 179 kertaa

Viesti Mika »

Hakutermi täsmäväkival* tuottaa 148 tulosta. Mitä se tarkemmin ottaen tässä yhteydessä tarkoittaa? Kysymykseen voi vastata vaikka keksityllä esimerkkitilanteella, jossa nykyiset metodit eivät riittäneet vaan olisi pitänyt käyttää tätä täsmäväkivaltaa.

Miksi se on kadonnut?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
sinappi
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: voimankäyttö
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai
Tykännyt: 20 kertaa
Tykätty: 75 kertaa

Viesti sinappi »

Oisko tuo puukottajan hakkaaminen nyt sitä täsmäväkivaltaa? Siinähän väkivallan käyttämisessä kyse kaiketi oli kostosta tai rankaisemisesta, koska puukko oli jo lentänyt nurkkaan ja ukko alistui hakattavaksi.
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Viesti Kari Aittomäki »

Tartutaan termiin..

Okei, annetaan esimerkki täsmäväkivallasta. Ei ole keksitty.
Kaksi erit-täin lujaranteista tapausta saivat kerran tarpeekseen erään tunnetun tummajaisen loputtomasti uhoamisesta ja uhkailusta.
Seurasi täsväkivaltaa pitkällä kaavalla, tapaus sai sormiaan poikki ja poskestaan palasen hampailla irtirevityksi.
Ne repi sen aivan soosiksi.
- Sattuu..
- Täältä tulee aspiriinia! (skuik)

Se oli täsmäväkivaltaa. Toimi kuten tarkoitettu.

Toisaalta taas, eräs erään potkulaisen todistama tapaus.
Eräs ääliö kokeili onneaan ja pääsi kontrollissa tonttiin.
Nuori sälli ei uskonut vaan jatkoi rinnantakomista kahden kaverinsa kanssa. En ollu töissä edes, ihan vaan bilistä pelailin.
Päätin jakaa kenttäoikeutta ja kiersin takaovesta eteensä, hiihtoliitosta päivää.
Annoin hiukan kolimoukulia, tilannetta parin metrin päästä katsellut potkulainen kertoi myöh olleensa varma että einarin naama kaavitaan takaraivon sisäpinnasta, sen verran painavilta tällit näytti, ja kun päänsäkin oli hui kamalaa katua vasten.

Itseasissa mä feikkasin, vain ravistelin ja pyöritin maassa, potkin lunta naamalleen jne.. lyönnit oli täysivoimaisia mutta tuskin koskettivat ihoa. Se energia vaan tuntuu pelottavalta, etenkin kun maailma heiluu.

Einarilla ei ollut yhtäään jälkeä näyttää vaikka luonnollisesti lääkärille piti heti ravata.
Eivät olleet ekat bileeni.

Heh, kaverinsa yritti vieressä soittaa poliisille (oli ankara krimiwannabe enimmän aikaa muttei tuona iltana), otin kapulan kädestään ja pistin taskuuni.
- Pöö!
Juoksi kipinkapin naapurikapakkaan eikä suostunut poistumaan ennen kuin poliisi oli tullut varmistamaan.

Sekin oli täsmäväkivaltaa.

Toivottavasti vastaus tyydytti.

edit..
En muuten pahoinpidellyt sitä puukkovempulaa.
Pitelin hyvin, se käveli ulos omin jaloin ilman vammoja, vähä pöllääntyneen oloisena kun pääsi karuselliin.
sikajudoka
reiteenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2009
Tykännyt: 19 kertaa
Tykätty: 28 kertaa

Viesti sikajudoka »

Laaja juttu voimankäytön liioittelusta

https://yle.fi/uutiset/3-11687561
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Viesti Kari Aittomäki »

Laaja juttu kapeakatseisuudesta ja ennakkoasenteista.

Ainoa kiinnostava kohta oli kuulustelijoitten ennakkoasenteet eli kyvyttömyys objektiivisuuteen.

Luokatonta.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Kari Aittomäki viestistä:
DaddyAtticoraHemmukka
tapsaattori
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
Tykännyt: 36 kertaa
Tykätty: 44 kertaa

Viesti tapsaattori »

Mä oon ollu yksityiseltä kentältä poissa n. 13 vuotta ja sinä aikana on ilmeisesti asiat muuttuneet?
Tuolloin liikenneasemat oli vartijoiden ns. hallussa, kynnyksien ylittämistä ja siitä seuranneita ylilyöntejä oli jonkin verran ainakin vr partioissa ja juna-asemilla. Sitten on toki näitä työhön sopimattomia hermoheikkoja sekä seikkalun/taistelun etsijöitä, mutta ne ei katso aikaa ja paikkaa.

Muistaakseni töhrykamppanjan jälkeiset kiristyneet välit vapaiden taitelijoiden ja FPS toimijoiden välillä vaikuttivat negatiivisesti vuorovaikutustilanteisiin, mutta enempi paikallisesti juna-asemien vartijoiden toimintaan. FPS nimikin tainnu muuttua jo useaan otteeseen. Suurempana ongelmana näen heikon asiakastuntemuksen, työntekijöiden jatkuvan vaihtuvuuden ja siis suoraansanottuna ammattitaidon puutteen. Niin ruohonjuuritason vartijatyössä kuin esimiestason organisoinnissa ja PAM edunvalvontaa myöden.
Heikko palkka ja elämän vaikeaksi tekevä työvuorolista ei houkuttele jäämään.

Ite viihdyin samassa firmassa lähes neljä vuotta ja loppuvuosina olin näinkin vähäisillä vuosilla ns. kokenut konkari. Samaa asemaa tehtiin toisen kaverin kanssa vastavuoroissa ja sillon homma pelas. Ja se pelasi sen takia että tontti tunnettiin ja sinne sovittiin yhdessä pieniä pelisääntöjä - kuinka kauan kukin taitelija sai soittaa haitaria (jos haitaria tuli soittamaan vääränä päivänä heti huomautettiin), mentiin puuttumaan ennen kuin ehti piikittäjät mennä vessaan, käveltiin vieressä ja kyseltiin kuulumisia ja haisteltiin mielentilaa kun potentiaalinen tappelupukari tuli. Ne näki ihan helposti paikallisista kameroista ja hyvin oli silti aikaa juoda kahvia ja haistella omia pieruja. Mutta jonkun verran siinä oli alussa vääntämistä että hommat alkoi mennä ns. helposti. Sitten kun paikalliset röllit tuli tutuksi niin ei ne enää haastanu kun linja oli selkeä.

Onko toi vartijoiden haastaminen/veren kaivaminen omasta nenästä joku sairas nykyajan tapa pitää hauskaa?
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan tapsaattori viestistä:
DaddyKilvenkantaja
Kilvenkantaja
nilkkaanpotkija

Viesti Kilvenkantaja »

Mulla on jonkin verran entisiä ja nykyisiä vartija kavereita, ja toi et vartijoita haastetaan on mennyt ihan omiin sfääreihin. Tullaan provosoimaan siihen pisteeseen, että kylmähermoisimmallakin ukolla palaa hermo. Sit tulee perus rasistikortti, tai muu vastaava läpyskä. Siinä sitten yrittää olla ammattilainen ja toimia kaikkien sääntöjen mukaan. Kovin on vaikeaa.
jantik
ilmaanpotkija
Lauteille: Helmikuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 2 kertaa

Viesti jantik »

On kyl aikamoista. Duuni duunina ja jos ei viihdy, niin kannattaa jatkaa opiskeluja toiselle alalle. Yksityisen turvallisuuspuolen hommat on aina olleet vähän niinkun sivuhommia. Välistä duunissa on ”ylikoulutettuja” jotka on vain vähän aikaa ja sitten on niitä jotka muokkautuu ja pystyvät elämään alan palkalla.

Nykysellään eri firmoissa löytyy tehtäviä aika moneen lähtöön ja ymmärtääkseni isommissa firmoissa voi tehtäviä vaihdella jos joku homma alkaa tökkimään.

Itse olen kahlannut aika tarkkaan kaikenlaiset hommat/ tehtävät mitä yksityiseltä turvallisuuspuolelta löytyy. Kouluttanut erilaisia koulutuksia kohtaamisesta -> Voimankäyttöön ja tilannehallintaan. On kokemusta uhkatilanteista duunissa ja vapaalla. Olen nähnyt hyvin hoidettuja keissejä ja käteen menneitä keissejä. Olen nähnyt nuorten vartija taimien hyvin hoidettuja tilanteita ja ”vanhojen partojen” käteen menneitä tilanteen hoitamista. Olen kouluttanut voimankäyttöä yksityisellä puolella niin ennen lakisääteisiä koulutuksia kuin lakisääteisiä vk tekniikoita.

Mutta noin oma havainto yksityisen puolen kenttäväen toimijoista, niin tolkkupäässä tilanteissa mennään ja yleensä ollaan ensin ottavana osapuolena ennenkuin saadaan tilanne hallintaan. Tosin aina porukan mahtuu niitä jotka ei osaa toimia oikein ja tasapuolisesti sekä voimankäyttöä liioitellaan tai sitä käytetään liian kauan.

Paljon näkee myös sitä että ulkomuoto ja olemus on jo ”haastava” joka sitten kohtaamistilanteessa tuo omat haasteensa.

Nykyään taitaa olla vallalla jopa suoraan syyttäjien puolelta, että vartija on toiminut väärin voimankäytön vaativassa tilanteessa?

On myös totta että pakollinen lakisääteinen voimankäytön kertauskoulutus on haastava ja miten paljon se antaa varmuutta kohtaamistilanteessa tai auttaa vk tilanteessa. ko. Koulutus ei kuitenkaan kiinnosta kaikkia ja niitä joita kiinnostaa, niin heillä saattaa olla usein oman lajin jonkin tasoinen tausta.

Voimankäytön tilanteessa ei saisi aiheuttaa vammoja ja kaikki sen tietää, että aina kun jostakusta otetaan kiinni, niin tulee punoitusta ja kipua. Ja jos tilanne menee vastustelun kautta pidemmälle ja mennään maahan, niin saattaa tila nirhautumia ja mustelmia. Näitä sitten nykyisellään puidaan käräjillä. Ylilyönnit pitääkin ottaa käsittelyyn.

Mutta noin uhrin kannalta, niin mitään ei olisi tapahtunut jos olisi luopunut vastarinnasta.

Aika paljon vaatii tilannetajua ja rohkeutta todeta ettei omat paukut riitä sekä tilanne on sellainen ettei vaadi kovinkaan kovia voimakeinojen käyttämistä.

Vääntää kenttähommissa saa jos haluaa, mutta se on jo tyhmyyttä.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan jantik viestistä:
DaddyIllu

Seuraajat

Ale
Kuvake
AlexMachine
Anonyymi Apina
Kuvake
Antti
Kuvake
Clancy B.
Kuvake