Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
pukeonfloor
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 33
Lauteille: Elokuu 2018
Etulaji: Defendo, lukkopaini/bjj

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2371

Viesti pukeonfloor »

https://www.safetor.fi/fi/etusivu

Katselin nopeasti läpi Safetorin kotisivut ja facebook sivut. Näin kolmessa kuvassa ampuma- aseen facebook sivulla ja varsinaisella verkkosivulla en nähnyt yhtäkään asetta. Muissa kuvissa annettiin lapsille liukumäkiä ja naispuolisille työntekijöille ruusuja tai hymyiltiin rivissä. Olen siinä samaa mieltä ettei rynkyt ja helikopterista laskeutuminen kuulu vartiomisliikkeen perusarkeen, mutta jos tällaisia palveluja myydään ulkomaille ja nämä mainoskuvat kattavat ehkä 10% mainoskuvista niin ei siinä ole mitään pahaa. Mitä taas tuohon voimankäyttöpuoleen tulee niin uskon vakaasti että ne joilla on parhaat valmiudet käyttää voimakeinoja käyttävät sitä vähiten ja lievimmin mahdollisin tavoin.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2372

Viesti Lasse Candé »

Tuo Safetor ja heidän netti-imagonsa oli muissa someissa esillä kesäkuun puolivälissä, fudiscupin yhteydessä. Tässä ketjussa kyseisen fanikatsomokeissin käsittely alkoi tästä viestistä:

https://www.potku.net/forum/viewtopic.p ... 99#p935099

Fanit rynnivät kentälle ja saivat mitä tilasivat, mistä sitten valittivat. Keskustelussa täällä tuli "molemman puolen" näkemyksiä esiin. Muualla somessa näin fudisfanien valtaavan kaikki mestat, ml Safetorin oman tiedotteen kommenttijatkumon. Tiedote löytyy myös tästä ketjusta, kun lukee tuosta linkistäni hieman eteenpäin.



Tuo Ylen juttu nostaa esiin ihan hyvän pohdinnan vartiointilafkoille. Setin uutisarvosta voi olla kahta mieltä. Omasta mielestäni Yle tuossa luo mielikuvia aika paljon enemmän kuin mitä Safetor luo, jos asian haluaa kääntää näppärästi päälaelleen. Tarkoitan siis sitä, että tuossa elää vahvana vihjaus arvelluttavasta toiminnasta. Ja aika paljon vahvempana kuin aseiden näkymisessä oikeissa yhteyksissä, että ne olisivat läsnä myös väärissä. Mutta näin sitä maalaillaan.

Silti, jos aiheen haluaa pitää alan imagossa eikä mediakritiikissä, niin se että Yle vihjaa enemmän, ei tarkoita etteikö viestinnällistä ongelmaa ole. Nauroin melkein ääneen, kun puolustukseksi sanottiin että kuville käytetään instassa hashtagia. Jo ennen linkin klikkaamista mietin, millä kaikilla tavoilla markkinointi ja jopa yritysten osiot tulisi eriyttää, jotta mielikuvat vastaisivat totuutta. Lafkassa oltiin päästy tässä pohdinnassa niin pitkälle, että kun laittaa hästägin, niin sitten on niinku homma kunnossa.

Itse en valita ja minulle on aika sama miten hyvin tai huonosti jokin lafka hoitaa markkinointinsa ja miten hipit yrittää löytää näistä lyömäasetta. Tai siis ampuma-asetta, ehhe-he. Ellei noilla saa positiivista markkinointihyötyä, voi vaikutus imagoon olla negatiivinen ja se saattaa iskeä yhtäkkiä ja kovaa. Tai se riippuu tietenkin hippien innosta ja palveluja ostavista organisaatioista sekä kuinka ensinmanittu kohdistaa huomion toiseksi mainittuihin ja kuinka tähän reagoidaan. Mutta varmempi ratkaisu olisi pitää oma pääty puhtaana, ellei voitot erikoissotilasmilitanttiaseimagon ylläpidossa ole kiistattomat ja suuret.
pukeonfloor
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 33
Lauteille: Elokuu 2018
Etulaji: Defendo, lukkopaini/bjj

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2373

Viesti pukeonfloor »

Mjölnir kirjoitti: loka 18, 2019, 11.00 Mieluummin olen soturi puutarhassa kuin puutarhuri taistelukentällä :)
Itse olen huomannut että tavanomaisten työtehtävien, joissa joku heiluu päihtyneenä ja vihaisena hoitaminen on henkisellä tasolla helpompaa kun on treenannut aseuhkia ja taktisia kuperkeikkoja.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 161
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2374

Viesti Mjölnir »

Niinpä. Samaa olen huomannut
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 208
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Re: Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2375

Viesti Daddy »

Niin että yrityksen somejulkaisuista kaivetaan se pieni, mutta raflaavin osuus framille ja tehdään siitä iso juttu - varsinaista "laatujournalusmia" Yleltä etten sanoisi. Ottamatta siis mitenkään kantaa jutussa mainittuun yritykseen.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2376

Viesti Hemmukka »

pukeonfloor kirjoitti: loka 18, 2019, 13.14
Mjölnir kirjoitti: loka 18, 2019, 11.00 Mieluummin olen soturi puutarhassa kuin puutarhuri taistelukentällä :)
Itse olen huomannut että tavanomaisten työtehtävien, joissa joku heiluu päihtyneenä ja vihaisena hoitaminen on henkisellä tasolla helpompaa kun on treenannut aseuhkia ja taktisia kuperkeikkoja.
Olen huomannut että vaikeinta on käsitellä työssäkäyviä keski-ikäisiä naisia.
Juopoille voi sanoa turpa kiinni eikä tule sanomista, tietävät pelin hengen jos perseilevät.
Tälle vaikeammalle jengille itsellä hankaluuksia miten käyttäytyä, tulee sanomista ja tilanteiden vääristelyä vaikka käytös olis korrektia.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2377

Viesti Kari Aittomäki »

Haluaisin vähän selvitystä ja konkretiaa tuohon aseuhka/taktiset kuperkeikat.

Onko siis niin että katsotte että korkeariskisen tilanteen realistinen harjoittelu kaikkineen helpottaa tilanteitten hoitamista myös arkisemman ördäämisen taltuttelussa?
Mä olen pannut merkille ilmiön myös mutta laittanut sen surutta vireystilan/motivaation boostautumisessa.
Kun vähän aikaa viitti enemmän.
Toki tottakai hyvä treenaaminen nostaa sitä perusvirettä ihan pysyvästi, siksipä sitä pitää paukuttaa menemään juu.

Ja akat on pirullisa kohdattavia kyllä. Joka suhteessa.
Mullakin on tuomio naisenpitelystä, käräjäbingo oli sitä mieltä että olen niin ninjameister että kyen pahoinpitelemään naisen liikkumatta itse ollenkaan, vain oventukkeena seisten.

Ja olen kertonut siitä kun pahoinpitelin potkunyrkkeilevän kookkaan naiseläjän nuppaamalla otsani hänen lyöviin nyrkkeihinsä.
Ihan kuulustelussa jouduin käymään, myönsin kaiken.
Ei ollut potkispätkisemäntä kuulemma ollenkaan hyväksynyt sitä että oikeudenkäyntiä ei syntynyt.
- Se puski mua nyrkkeihin, etkö tajua? Ja nauro!
pukeonfloor
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 33
Lauteille: Elokuu 2018
Etulaji: Defendo, lukkopaini/bjj

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2378

Viesti pukeonfloor »

Hemmukka kirjoitti: loka 18, 2019, 23.19
pukeonfloor kirjoitti: loka 18, 2019, 13.14
Mjölnir kirjoitti: loka 18, 2019, 11.00 Mieluummin olen soturi puutarhassa kuin puutarhuri taistelukentällä :)
Itse olen huomannut että tavanomaisten työtehtävien, joissa joku heiluu päihtyneenä ja vihaisena hoitaminen on henkisellä tasolla helpompaa kun on treenannut aseuhkia ja taktisia kuperkeikkoja.
Olen huomannut että vaikeinta on käsitellä työssäkäyviä keski-ikäisiä naisia.
Juopoille voi sanoa turpa kiinni eikä tule sanomista, tietävät pelin hengen jos perseilevät.
Tälle vaikeammalle jengille itsellä hankaluuksia miten käyttäytyä, tulee sanomista ja tilanteiden vääristelyä vaikka käytös olis korrektia.
+40v asiakkaat joskus uskovat tietävänsä kaikesta kaiken. Luulen että riitaan ajaudutaan yleensä kun työntekijä tyrmää liian jyrkästi asiakkaan esittämän "tiedon". Hyvin harva avoimesti myöntää olevansa typerä ja väärässä kun on juuri äsken esittänyt väitteen. Ihmiset siirtyvät puolustuskannalle ja riita on valmis. Hyvä tapa hoitaa pätemään alkava vartuneempi herra tai rouva on kuunnella asia loppuun ja koittaa löytää jotain mistä ollaan samaa mieltä. Kun taas kertoo asian oikean laidan kannattaa se tehdä mahdollisimman kohteliaasti ja perustella hyvin.

Juuri eilen n. 50v herrasmies tuli kertomaan etten voi antaa kohteessa olevien remonttimiesten kävellä puukko vyöllä kahvilaan koska teräaselaki kieltää sen. Hieman ehkä liian suoraan kerroin että teräaselaki ei ole ollut voimassa kohta 20 vuoteen ja vaikka olisikin on silti täysin sallittua kirvesmiehelle kanniskella puukkoa työpäivän aikan. Tuntuu että jotkut ihmiset oikein syyhyten odottavat pääsevänsä pätemään poliisille/järkkärille :niinpa:
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2379

Viesti Kari Aittomäki »

No perussääntöhän on se ettei ne pätemisentarvetta tuntevat mitään infoa ole haussa vaan vain vallansokeria.
Se on aivan sama mitä niille vastaa, minä loppuvaiheessa usein päästelin ihan vaan puutaheinää ja nyökyttelin ja hymyilin.
Matkin Skipiä eli lausuin pätkiä Tuntemattomasta, keskustelusävyyn. Skipi tosin julisti mutta sillä olikin oma tyyli.
Hyrinää sain siitä että katsojat monasti tajus jutun, eivät toki aina.

Mä olen ajatellut että ei siitä liksa parane vaikka jonku pointin sais sisäänkin.

Aattelin kertoa tähän erään episodin jossa nuolaisin peukkuani ja tuhrin tärkeilijän rillinlinssin.
Ja sen jälkeen talutin tättärin korvasta autoonsa. Ei ollut asiakas vaan ohiajaja joka sai komentajakohtauksen.

Mutta tarintavaihe on takana, nyt pitää olla linjaava ja johtopäätöksinen.. tärkeilijä siis.
Tuo korvajutun ydin oli se että kantikset pisti aivan hillittömiä tippejä, kyseinen tättäri oli tunnettu järjestömies ja kusipää.
Joskus asiat menee kuten pitää.
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 208
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2380

Viesti Daddy »

Hmm... pitääkin kokeilla jokukerta tuota puutaheinää -vastaamisella. Kun ne tietyssä mielentilassa olevat tapaukset tosiaankaan ei hae infoa, vaan sitä pätemisen tuomaa nannaa.

Vois nimittäin sopiakin jopa tämmöiselle nykypäivän vähimmänhaitan-palveluorientaatio-taktiikan pokelle!
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2381

Viesti Kari Aittomäki »

Mua naurattaa yhä se kuinka usein käytin lausetta "olette täysin oikeutettu väärään mielipiteeseenne, herra prinssieversti."
Hymyillen ja myötäillen ja kohteliaasti.
Kun KUKAAN ei tajunnut sanojen sanomaa. Vain nonverbaliikan.
Hassu otus on tärkeilijä kyllä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 161
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2382

Viesti Mjölnir »

Mä jouduin viime kesänä eväämään ihmisten kulkua Ratinanpuistossa kun festaria rakennettiin ja muutama oli kovin tuohtunut kun ihmisten kulkemista ja kotiin pääsemistä (joutui kiertämään ylimääräisen 400m) estetään.

Otin spanielinilmeen ja sanoin ”olen todella pahoillani” ja ”pahoittelen negatiivista asiakaspalvelukokemusta”, ”voitte jättää palautetta nelonen media live -tuotantoyhtiölle heidän nettisivujensa kautta”

Jos käninä jatkui, aloitin luettelon alusta
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
kimmokammo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 421
Lauteille: Joulukuu 2009

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2383

Viesti kimmokammo »

Oi Suomi on! Eilen kyllä karkasi mopo vartiointiyritykseltä töölön stadikalla kun yleisö pääsi kentälle ja kiinni oikeastaan ihan keneen vaan, tietysti se lähti siitä aivan taivaallisesta riemusta jota yleisö tunsi mutta aika kauan kesti ennenkuin vartionti sai kontrolliin sen mikä saatavissa oli, Uefalta tulee sapiskaa aivan pirusti tuosta turvallisuuden pettämisestä. ME OLLAAN KISOISSA!
"Marriage is for how long you can hack it, divorce is eternal. " Louis C.K.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2384

Viesti PetriP »

Joo tollasessa pitäis olla tiedossa että ryntäys syntyy ja riittävällä kaasutuksella se talttuu. Mutta sit joku ois kirjoittanut naamakirjaan kun silmiin sattuu. Ei noin kalliiden miesten iholla sais päästä.
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1515
Lauteille: Heinäkuu 2013

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2385

Viesti Atticora »

Lehtitietojen mukaan ryntäystä etukäteen netissä sovittu, joten aika jännä ettei siihen kyetty varautumaan tuon paremmin. Puolustukannalle joutui järkkärien joukkue.
Arajuuri sai ilmeisesti fanien ryntäyksessä iskun naamaan, tv:ssä näkyi kun äijä pitelee vuotavaa nenäänsä ja päälle tulvii kännisiä syleilemään. Huolestus ja myötähäpeä oli ensimmäiset reaktiot meillä kotikatsomossa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 10 kurkkijaa