Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2296

Viesti MikaM »

Onko myös niin, että koulutus vaihtelee suurestikin riippuen siitä, missä koulusi kävit? Näinhän on aina, mutta tässä olisi normaaliakin enempi vaihtelua ihan suunnitellusta sisällöstä alkaen?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Janne Pöysti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 187
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Espoo

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2297

Viesti Janne Pöysti »

Toki vaihtelua on jo ihan vk-kouluttajien tasoeroista johtuen, MUTTA väittäisin silti ettei se vaikutus ole niin merkittävä kuin muut osatekijät.
Koulutuksen sisältöhän on hyvin pitkälti ylhäältä annettu ja sitä opetussuunnitelmaa pitää noudattaa taustoista ja paikkakunnasta riippumatta.

Itse näen yhtenä merkittävänä ongelmakohtana sen, että Poliisihallitus ja turvallisuusalan valvontayksikkö sanelevat diktaattorimaisesti sen, mitä koulutetaan ja millä tavalla ILMAN, että he ottaisivat perusteellisesti selvää asiayhteyksistä ja työelämän tarpeista. Toki tiedän, että ovathan nuo viranomaiset pientä keskusteluyhteyttä pitäneet yksityiseen turvallisuusalaan noita setteja suunnitellessaan, mutta väittäisin, että nuo kontaktit ovat olleet valitettavan rajallisia eikä niiden perusteella pysty tekemään yleistyksiä koko maata koskeviin parhaisiin käytäntöihin. Tämän lisäksi lopputuloksissa nousee tuon tuostakin esille poliisilähtöinen taktiikka, mikä ei myöskään ole se toimivin juttu vartijoitamme ajatellen. Nostanpa esille pari esimerkkiä asiaa havainnollistamaan.

1. Patukalla lyöminen
Edellisen opetussuunnitelman lähtökohtana oli se, että väliaikaisen vartijakoulutuksen (tuolloin 40h johon sisältyi 8h voimankäyttöä) yksi läpäisyedellytys oli se, että opiskelija osaa lyödä riittävän lujaa patukalla. Ongelmana oli näin työmarkkinoita ajatellen vain se, että suurin osa työssä olevista vartijoista ei pitänyt patukkaa edes mukana työtehtävissään ja tuosta osa-alueesta muodostui kuitenkin mittari sille, että onko henkilö soveltuva esim. aulapalvelutehtäviin. Tuo vaatimus oli siis kaikin tavoin ongelmallinen ja lopulta se johti siihen, että hyväksymiseen riitti teknisesti oikealta näyttävän lyönnin hyväksyminen.

2. Paritaktiikka
Valitettavan monta kertaa ja edelleen tänäkin päivänä poliisiammattikorkeakoulussa opetetaan kuljetusotteiden- ja kiinnioton taktiikkaa parityöskentelylähtöisesti which is nice mutta kun SUURIN osa vartijoista tekee työtään yksin.

Nojoo, nämä esimerkit ovat toki vain hajaääniä asiakokonaisuudessa, mutta niihin kulminoituu tuo ongelman ydin mikä estää ko. koulutuksen kokonaisvaltaisen kehityksen. Voimankäyttökoulutusta suunnitellaan pitkälti omana juttunaan ja erillään muusta vartijakoulutuksesta. Koulutukseen annettujen aikaresurssien mahdollisuuksia ei tunnusteta saati oteta mitenkään järkevästi huomioon opetussuunnitelmassa. Sellainen systeemiajattelu loistaa poissaolollaan ja ongelmakohtia yritetään korjata milloin laastarilla ja milloin elvytysmaskilla.
luuloteltu lojaalisuuteni tälle yhtiölle on parempi kuin kenelläkään muulla
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2298

Viesti Kari Aittomäki »

Mjölnir kirjoitti: joulu 5, 2018, 08.05
Kari Aittomäki kirjoitti: joulu 5, 2018, 03.31

Siis onko joku oikeasti sitämieltä että niissä *tun koulutuksissa oppii tappelemaan =>taltuttamaan siten että katselijatkin uskoo?
Tai että niissä oppii yhtään, siis yhtään mitään?
Olen. Jos tulee esim mun vetämälle voimankäytön lisäkurssille. Ei siellä tappelemaan opi, mutta sellaista voimankäyttöä joka toimii
Tjah.
Olen ilmeisesti velkaa anteeksipyynnön tai ainakin selittelyn.
Olen vakuuttunut siitä että tarjoamasi koulutuspalvelut ovat niin ytimessä kuin olla saattaa, ja että asiasisältö antaa todellisia paukkuja hoitaa tilanteet, jopa hienosyisesti.
Koska suuri osuus tai painotus on ymmärrettävästi jälkipeleissä. Selittelyssä, vahvassa tarpeessa esittää tehdyt toimet annetuilla määritteillä.

Mutta minä en usko kouluttautumiseen.
Uskon siihen että luontojaan ripeäranteiset kovaluontoiset hankkivat metodeista kädentaitoja ja soveltavat tilanteissa mitenkuten pystyvät.
Lähinnä jarrutellen, perkele.
Täysiä ei pääse päästeleen laillisesti oikeen ikinä.
En ole nähnyt että huolellinenkaan treenaus tekisi vähäpojista pahoja niskoja.
Siihen juttuun synnytään.
Siihen liittyy se jokin kyky heittää hetkessä kaikki sosiaalinen rakentelu menemään ja vaan antaa mennä, tehdä äärimmäisiä tekoja.
Käypi miten käyneekin.

Olen täysin varma siitä että ne joilla se toimintakyky on, saavat kursseilta ja treeneistä työkaluja, tilanteet menevät sitte omilla painotuksillaan.
Harvoin suunnitellusti.

Koulutuksiin hakeutuvat ovat tietenkin motivoituneita..
Mutta voi perkule kuinka monesti olen joutunut karjahtelemaan toimintaohjeita tilanteissa, kun sällit ei pysy terällä vaan se haahuilu alkaa..

No summaten, uskon koulutuksiin/kursseihin mikäli opinhakijat ovat luontojaan suuntautuneita.
En juuri muuten.
Myllytys on antaumuksellista hommoo, siinä pitää osata rokata kontrolloidun improvisoiden.

Nää poikain koulutuspähkäilyt ei vaan maistu mehukkailta.

sellasta.
xYm
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 66
Lauteille: Joulukuu 2014
Etulaji: Vapaaottelu
Sivulajit: Lukkopaini, potkunyrkkeily
Takalajit: Practical wing chug kung fu

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2299

Viesti xYm »

Minulla ei ole tähän ketjuun paljon annettavaa, mutta sanotaan nyt jotain omia näkemyksiä.

Olen käynyt joskus 2010-luvun alkupuolella kurssit "vartijan työn perusteet" ja "vartijan peruskurssi" että pääsin kokeilemaan turvallisuusalaa.

Voimankäyttöharjoitteet olivat mielestäni kursseilla täysi vitsi ja kursseille osallistuneet toinen vitsi. Kouluttaja oli toki asiantunteva ja mielestäni osasi hommansa. Harjoittelua oli vain yksinkertaisesti aivan liian vähän.

Harjoittelimme esimerkiksi patukalla lyöntiä ja jo edesmennyt mummumi löi mattopiiskalla mattoa lujempaa kuin tämä hermanni patukalla tyynyä. Surullista. Kouluttajakin sanoi hänelle suoraan, että patukka kääntyy häntä itseään vastaan jos lyöntiin ei saa paukkuja enempää.

Sitten oli raudoitustehtävä siten, että kohdehenkilö laittoi vastaan. Kun olin kohdehenkilö, niin menin kilppariin ja vartija ähisi eikä saanut mitään aikaiseksi, käänsin guardiin ja sweeppasin itseni mounttiin. Tein tämän suorituksen samalla temmolla kuin reeneissä otetaan alkulämpö.

Summasummaarum. Henkilö kuka tulee aivan ummikkona muutaman tunnin koulutukseen on kentällä varmasti pulassa jos shaiba osuu tuulettimeen.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2300

Viesti MikaM »

Tilanne on jopa sellainen, että tuon tapasia kommentteja jakelee mun lasipallossa kasvanu keskenkasvunen poikani omalta kurssiltaan.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 138
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2301

Viesti sikajudoka »

Tässä tuo nykyinen vartijan ja järjestyksenvalvojan fyysisen voimankäytöt perusteet koulutuskortin sisältö:

Koulutuksen kesto: 5 tuntia (fyysisen voimankäyttö 3 tuntia + käsiraudat 1 tunti + patukka 1 tunti)
Koulutuksen tavoite: henkilön hallinnan perusteet toimittaessa yksin tai parina sekä
käsirautojen ja vinyylipatukan käyttäjäkoulutus

Fyysisen voimankäytön perusteet
1. Kohtaaminen
2. Kiinnimeno
3. Hallinta käsistä
4. Käden vienti selän taakse
5. Hallinta seinää vasten
6. Turvallisuustarkastus
7. Käsirautojen käyttäminen
8. Etäisyyden ottaminen työntämällä
9. Patukka (vinyyli)

Eipä ole hääppöistä, jos mitään pohjaa esimerkiksi kamppailulajeista ei ole taustalla.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 161
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2302

Viesti Mjölnir »

Just viime viikolla vedin ja totesin, että jos ei ole taustaa, niin henkilö on patukan kanssa vaarallisempi itselleen kuin kohdehenkilölle
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2303

Viesti Atticora »

Sekä vartijan, että jv:n tehtäviä voi oikein hyvin hoitaa ilman, että tarvitsee kyvykkyyttä myllyttää.
Sitten on tapahtumat, ravintolat yms. julkiset tilat juoppoineen muineen. Niiden osalta pitäisi toimeksiantajalla ja työntekijällä olla ymmärrystä, onko edes sinnepäin sopiva tehtävään - tätä asiaa niillä kursseillakin kai jo teroitetaan? Joo, varmasti kaikilta löytyy esimerkkejä, missä on menty metsään. Mutta jos se on oikeasti iso ongelma, ei kai ratkaisu ole, että kurssin päätteeksi kaikille pidetään joku vyökoe? Ehkä joku työkohteiden luokittelu olisi paikallaan ja siihen liittyen sitten henkilön toimintaedellytysten arviointi?
pukeonfloor
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 33
Lauteille: Elokuu 2018
Etulaji: Defendo, lukkopaini/bjj

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2304

Viesti pukeonfloor »

sikajudoka kirjoitti: joulu 9, 2018, 06.41 Tässä tuo nykyinen vartijan ja järjestyksenvalvojan fyysisen voimankäytöt perusteet koulutuskortin sisältö:

Koulutuksen kesto: 5 tuntia (fyysisen voimankäyttö 3 tuntia + käsiraudat 1 tunti + patukka 1 tunti)
Koulutuksen tavoite: henkilön hallinnan perusteet toimittaessa yksin tai parina sekä
käsirautojen ja vinyylipatukan käyttäjäkoulutus

Fyysisen voimankäytön perusteet
1. Kohtaaminen
2. Kiinnimeno
3. Hallinta käsistä
4. Käden vienti selän taakse
5. Hallinta seinää vasten
6. Turvallisuustarkastus
7. Käsirautojen käyttäminen
8. Etäisyyden ottaminen työntämällä
9. Patukka (vinyyli)

Eipä ole hääppöistä, jos mitään pohjaa esimerkiksi kamppailulajeista ei ole taustalla.
No ei ole hääppöistä. Miten olen tullut kuitenkin siihen käsitykseen että virallisiin vk temppuihin on tullut myös ihan oikeasti hyödyllisiä tekniikoita kuten käsiveto ja ristiote? Itse olen sitä mieltä että vk kertauskoulutuksissa ja peruskoulutuksissa pitäisi järjestää sparrinomaisia harjoitteita skenarioista ja ihan pelkkää paniskelua maassa jolloin jokainen näkisi oman taitotasonsa ja joutuisi kamppailemaan toista ihmistä vastaan. Ainoa tapa kuitenkin tulla hyväksi voimankäyttäjäksi ja tappelijaksi on se treenaaminen. Vaikka nykyisen 8h sijaan tulisi 40h vk koulutusta ei se silti tekisi kenestäkään merkittävästi parempaa taistelijaa saati hyväkuntoisempaa. Paras olisi kun saataisiin työntekijät harrastamaan kamppailua. Se mistä sitten kitistään on se että työnantaja ei korvaa harjoitteluun käytettyä aikaa, mikä on taas vähän voi voi kun sitä palkkaa pitäisi maksaa vuodessa monta tuhatta jokaiselle pelkästä treenaamisesta.

Samaan syssyyn totean että samaa ongelmaa eli treenin puutetta löytyy kyllä myös poliisivoimista. Vaikka poliisikoulussa on paljon enemmän vk koulutusta niin ei sitä silti ole niin paljon että sen myllyn läpi käymisen jälkeen osaa hoitaa joka tilanteen seuraavat 40v ilman lisäharjoittelua.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2305

Viesti obmijoy »

Ihmiset jotka ovat voimankäyttö alalla heidän vaan pitäisi itse tajuta käydä vaikka BJJ vuosi ja kickboxingia vuosi. Ei kai tuo luulisi olevan kovin hankalaa ymmärtää jos oikeasti aikoo tehdä paljonkin työtä jossa joutuu kohtaamaan väkivaltaa.
Valitsin Juuri nuo lajit, koska uskon, että niissä edistyy kaikkein nopeiten rutiininomaiseen vääntämiseen ja iskemiseen. Tietysti tuollaisen vuoden jälkeen itse reenaisin vielä vuoden Defendoa.

Tuollaisella taitotasolla + jonkinlaisilla voimanosto ja painonnosto tasolla keho tule terveeksi ja eikö terveys olekin mukavaa... Ja sen jälkeen näistä erilaisista mittariliikkeestä ja muista vartijan koulutuksen voimankäyttö päivistä saa paljon enemmän irti.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2306

Viesti obmijoy »

Ihmiset jotka ovat voimankäyttö alalla heidän vaan pitäisi itse tajuta käydä vaikka BJJ vuosi ja kickboxingia vuosi. Ei kai tuo luulisi olevan kovin hankalaa ymmärtää jos oikeasti aikoo tehdä paljonkin työtä jossa joutuu kohtaamaan väkivaltaa.
Valitsin Juuri nuo lajit, koska uskon, että niissä edistyy kaikkein nopeiten rutiininomaiseen vääntämiseen ja iskemiseen. Tietysti tuollaisen vuoden jälkeen itse reenaisin vielä vuoden Defendoa.

Tuollaisella taitotasolla + jonkinlaisilla voimanosto ja painonnosto tasolla keho tule terveeksi ja eikö terveys olekin mukavaa... Ja sen jälkeen näistä erilaisista mittariliikkeestä ja muista vartijan koulutuksen voimankäyttö päivistä saa paljon enemmän irti.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2307

Viesti Kari Aittomäki »

Toistanpa itseäni (joka onkin mielihommooni):
Millään kursseilla, ei edes ammattiarmeijojen järjestämillä syväopita varsinaista tilannetajuista myllyttämistä.
Mä olen mennyt väliin tilanteeseen jossa legioonaveikkonen(REP) oli saamassa pahasti pataan painitaustaiselta graafikolta. Tunsin molemmat sällit.
REP-veikkosella oli kahva takaluukussa, eli tilanne ois voinu käydä varsin kylmätuuliseksi.

Ominaisuuksia voidaan vahvistaa, ainoastaan ankara treeni muokkaa ihmispoloa tehokkaaksi toimijaksi. Ei mitkään kurssit.
Se, että niistä arkitilanteista valtavan iso osa hoituu taluttamalla ja vähillä pakkotoimilla ei poista sitä tosiseikkaa että ennemmin tai myöhemmin sieltä tulee kohdattavaksi osaava ja motivoitunut.
Nää kurssihahmotukset toimii silloin vain kaisloina kahluusaappaissa kun huomataan ettei opitut toimi ja pitäis olla suunnitelma bee.
Jota seuraa hätääntyminen ja sählinki. Ja kenties paha tarinankaari.

Siksi mä vähä rypistelen myös tälle voimakeino/hätävarjelu-liturgialle.
Se antaa virheellisen mielikuvan kontrollista, joka oikeassa, kovassa tilanteessa hajoaa kuin juomalasi betoniin.

Tappelus on taidemuoto.

Hyvä pointti tuo liksanäkökulma.
Silloin kun kaikki oli hyvin ja tällimaistiaisia pysty vielä jakelemaan/ liksat oli vielä meheviä, monenmoni elämäntapa-intiaani haki fyrkat ovelta.
Kun parikolme vuoroa viikkoon riitti mainiosti elämiseen, pysty treenaan käytännössä ammattimaisesti.

Nyt on nyt ja kaikki on huonosti.

edit: obmijoy ehti väliin.
Erimieltä.
Ei se niin ole lajeista kiinni. Tilanteet manipuloidaan itselle edullisiksi ja sitten toimitaan.
Tekniikan kautta katselu sisältä ajatusvirheen, reagointihidasteen.
Eli ollaan ikäänkuin valmiita vastaamaan kohtapäätä alkavaan oikeudettomaan blaablaablaa..
Ei.
Matsi on alkanut kun tajutaan että se alkaa.
Tilanne aktiivisesti viedään edullisille oddseille ja sitte vaan badabing.
Jos treeni treenin jälkeen jauhetaan sitä "laillinen"-liturgiaa, toimintaan muodostuu jarruja jotka voivat siinä pahassa skenaariossa maksaa hengen tai henkiä.
Suomessa käryää jo jengiä jotka hyvin tajuavat maskit, harhautukset, päättäväisen hyökkäyksen, kaiken sen katurottailun.

Päämääränä pitäisi ja pitää olla että ei enää yhtään vartijaa/järkkäriä/poliisia puukonsuussa.
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 138
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2308

Viesti sikajudoka »

pukeonfloor kirjoitti: joulu 10, 2018, 01.21 Miten olen tullut kuitenkin siihen käsitykseen että virallisiin vk temppuihin on tullut myös ihan oikeasti hyödyllisiä tekniikoita kuten käsiveto ja ristiote?
Järjestyksenvalvojan voimankäytön lisäkoulutus on tuo mainitsemasi 16 tunnin paketti, joka on hyvää settiä.

VOIMANKÄYTÖN LISÄKOULUTUSOSIO
10. Kohtaaminen, kiinnimeno ja käsien hallinta
11. Vetäminen käsivarresta (nyppääminen)
12. Hallinta käsistä maassa
13. Jalkojen hallinta maassa
14. Käsirautojen käyttäminen - raudoittaminen parina
15. Ristiote edestä - maahanvienti
16. Hallinta takaa
17. Ristiote takaa - maahanvienti
18. Parikaato taakse
19. Kääntäminen maassa
20. Parinosto
21. Sidontaotteet
22. Olkalukko, kyynärlukko, rannelukko
23. Pään hallinta pystyssä
24. Päähallinta maassa
25. Patukka ja sumutin
TOIMINTA HÄTÄVARJELUTILANTEESSA
1. Kaulan hallinta
2. Pään ja ylävartalon suojaaminen
3. Etäisyyden ottaminen työntämällä pään alueelle
4. Kuristuksen estäminen edestä ja takaa

Tämä paketti pitäisi olla ehdottomasti sisällytettynä vartijan 120 tunnin koulutukseen.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2309

Viesti Kari Aittomäki »

Tulee tässä mieleeni että onkohan ainoa tie turvapuolen arvostukseen sellasen koulutuspohjaisen rintaäänen lisääminen.

Eli tehdään vartijakoulutuksesta väh kolmivuotinen jonka jälkeen voitais jo ladata osa poliisitehtäviäkin kontolleen.
Siitä saattaisi seurata se ilmiö että arvostuksen myötä myös liksat nousisivat sille tasolle että hommiin hakeutuis sellasiakin poikia ja tyttöjä joista olis kenties myös toimimaan?

Juridinenkin asema jykevöityisi koska onhan se nyt valtavasti suurempi rikos hingata korkeastikoulutettua vastaan.
Sillä ei ole väliä että aikaisemmat koulutusten pidennykset eivät ole niinsanotusti kantaneet hedelmää..
Koska se välitön tilastojen kaunistuminen on toki paljon tärkeämpää kuin varsinaisesti kunnolla toimiva kokonaisuus.

Kunnyt nuo vakuuttelevat lupailukisat eli eduskuntavaalitkin ovat jo ovella.

Sikajudoka (ja muut), minkälaisen treenipanoksen arvioit(te) riittävän että tuo tekniikkalista muuntuu toimiviksi työkaluiksi?
Ja pysyy käyttökaluna?

Sanotaan nyt että olen kyllä nähnyt tapauksia kun vähän kokemuksen palikoilla runtataan kevyesti opittua tekniikkaa sisään ihan toimivasti.
Ykski sälli potkas tyhjää kun hapetettiin tarpeeks monasti peräkkäin.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2310

Viesti Andy »

Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 36 kurkkijaa