Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 161
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2386

Viesti Mjölnir »

Oli varmasti tiedossa, mutta järjestäjä tai poliisi on linjannut että ei aleta yrittää estää voimakeinoin. Todettu sitten viime kaasutuskerran että pienemmän haitan tie lienee päästää porukka kentälle
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 161
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2387

Viesti Mjölnir »

Olen itse jv-kursseja vetäessä puhunut toimenpiteestä luopumisesta, jos riskit eivät ole suhteessa saavutettuun hyötyyn, esim näpistys: asiakas lähtee baarista tuopin kanssa eikä suostu palaamaan takaisin vaikka huudan perään. En lähde juoksemaan perään koska siihen liittyy aina riskejä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1515
Lauteille: Heinäkuu 2013

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2388

Viesti Atticora »

Mjölnir kirjoitti: marras 18, 2019, 15.19 Oli varmasti tiedossa, mutta järjestäjä tai poliisi on linjannut että ei aleta yrittää estää voimakeinoin. Todettu sitten viime kaasutuskerran että pienemmän haitan tie lienee päästää porukka kentälle
Jos näin oli päätetty, järkkäreiden olisi minimissään pitänyt huolehtia pelaajien turvallisuudesta. Joku toinenkin pelaaja kommentoi, että piti jättää lopputuuletukset kesken, kun takaapäin alkoi rynniä viinanhuuruista fania. Aika kaaokseksi homma näytti menevän amatöörin silmissä. Kentällä oli aivan liian vähän järkkäreitä mitä olisi pitänyt, jos kerran yleisö päätettiin etukäteen päästää. No helppo viisastella jälkeenpäin, kunhan ei pisteitä Suomelta vie. :)
Kuvake
OlliM
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 112
Lauteille: Elokuu 2018

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2389

Viesti OlliM »

Atticora kirjoitti: marras 18, 2019, 16.31
Mjölnir kirjoitti: marras 18, 2019, 15.19 Oli varmasti tiedossa, mutta järjestäjä tai poliisi on linjannut että ei aleta yrittää estää voimakeinoin. Todettu sitten viime kaasutuskerran että pienemmän haitan tie lienee päästää porukka kentälle
Jos näin oli päätetty, järkkäreiden olisi minimissään pitänyt huolehtia pelaajien turvallisuudesta. Joku toinenkin pelaaja kommentoi, että piti jättää lopputuuletukset kesken, kun takaapäin alkoi rynniä viinanhuuruista fania. Aika kaaokseksi homma näytti menevän amatöörin silmissä. Kentällä oli aivan liian vähän järkkäreitä mitä olisi pitänyt, jos kerran yleisö päätettiin etukäteen päästää. No helppo viisastella jälkeenpäin, kunhan ei pisteitä Suomelta vie. :)
Meillä oli eri suunnitelmat olemassa ja varauduimme niin hyvin kuin pystyimme. Oli kuitenkin selvää, että emme lähde voimakeinoin pysäyttämään, kertoo Casagrande.

Toisinsanoen Palloliiton (asiakkaan) puolelta oli jo etukäteen linjattu, ettei touhuun puututa vaan paikalla ollaan pääasiassa näön vuoksi. Tämä luultavasti siksi, että Palloliitto mieluummin maksaa sakot, kuin hoitaa sen pr-jälkipuinnin, joka tuollaisen ihmismassan pysäyttämisestä koituisi.


"Missä tahansa ottelussa pääsee kentälle, jos haluaa, myöntää Ateenasta tavoitettu Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande." Paitsi tietysti Maarianhaminassa, mutta sitä ei (ilmeisesti) lasketa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2390

Viesti Lasse Candé »

Lol, pääsiväthän ne. :D
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2391

Viesti Kari Aittomäki »

Eli siellä siis oli myös jotain kalabaliikkia?
Kävikö kellekään pahoin?
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 610
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2392

Viesti taikaviitta »

Atticora kirjoitti: marras 18, 2019, 14.12 Lehtitietojen mukaan ryntäystä etukäteen netissä sovittu, joten aika jännä ettei siihen kyetty varautumaan tuon paremmin. Puolustukannalle joutui järkkärien joukkue.
Arajuuri sai ilmeisesti fanien ryntäyksessä iskun naamaan, tv:ssä näkyi kun äijä pitelee vuotavaa nenäänsä ja päälle tulvii kännisiä syleilemään. Huolestus ja myötähäpeä oli ensimmäiset reaktiot meillä kotikatsomossa.
Siinä ilakoinnin lomassa Arajuurta kun haastateltiin sanoi, että oli päätöspillin soitua riehaantunut ja huutanut niin lujaa, että oli alkanu verikin valua nokasta. Mikä sitten on totuus. Oliko nokka auennu huutamisen voimasta vai oliko joku ryntääjä tirvassu vahingossa nokkaan, tuskin se jälkimmäistä ois haastattelussa menny sanomaan.
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1515
Lauteille: Heinäkuu 2013

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2393

Viesti Atticora »

taikaviitta kirjoitti: marras 19, 2019, 12.54 Siinä ilakoinnin lomassa Arajuurta kun haastateltiin sanoi, että oli päätöspillin soitua riehaantunut ja huutanut niin lujaa, että oli alkanu verikin valua nokasta. Mikä sitten on totuus.
Joo, kyllähän nenästä voi alkaa veri tosiaan vuotamaan huutamisestakin, ei tullut mieleen. Ei Arajuuri varman tuommoista selitystä olisi tossa tilanteessa keksinyt häveliäisyyssyistä. Vaan silti vähän pahan näköistä järjestyksenvalvovvan kannalta kuitenkin oli, kun jurrinen yleisö pääsi rynnimään nenäänsä pitelevän Pauluksen kimpussa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 161
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2394

Viesti Mjölnir »

Uuttavuotta vietin työtehtävissä pikkukaupungin baarin ovella. Yksi isompi mylly, parkkipaikalla tapeltiin, tuli asiakas sanomaan. Lähestyn paikkaa, analysoin tilannetta, kuka on se joka pitää ottaa ensin pois että tilanne rauhoittuisi. Käskytin kuten kaavaan kuuluu, takissa tunnukset edessä ja takana, ettei erehdyksen vaaraa ole... yritin fyysisesti erottamalla, työntämällä ja käskemällä saada porukkaa erilleen ha lopettamaan, mutta neljä aktiivista tappelijaa ja yksi käsipari itsellä. Ei onnistu. Teen päätöksen leikkiä tätä ”ensisijaisesti neuvoin ja kehoituksin ja mieluummin vähän liian vähän voimaa ettei vaan kelleen tulis paha mieli”-peliä. Silloin tulee muuttuja, joka aiheuttaa tarpeen hätävarjella: sivusta tulee minua huomattavasti isompi mies erittäin aggressiivisesti tilanteeseen ja työntää minua sivuun. Ilman tietoista päätöstä on oc ilmestynyt käteen ja katson kun paprikageeli peittää hyökkääjän naaman. Instant Fight stopper, hyökkääjä evakuoituu parkkipaikan toiseen reunaan. Kaivan samalla puhelinta, sivullinen sanoo että on soittanut poliisin. Otan jäljelle jäävästä nahistelijaparista toisen ja vien perusdefendolla tonttiin, korjaan, päähallinnalla maahan ja pidän hetken knee over mountissa, korjaan, hallintaotteessa maassa, ja käskytän lopettamaan. Rauhoittuu muutamassa sekunnissa. Mutta tän tappelupari menee uudestaan tämän kimppuun. Koska itsellä ei ole vaaraa, tyydyn yrittämään käskyttämistä ja fyysistä puuttumista tarttumalla, jota hän ei tottele, vaan lähtee taas lyömään. Vien perusdefendolla, korjaan, kädenhallinnasta etupuolelta jalkakaadolla taakse, ja siirryn hetkeksi hallintaan maassa, tappelu lähtee kohdehenkilöstä. Tällä välin aiemmin sumutettu (annoin hyvin maltillisen annoksen) on toipunut ja juoksee tilanteeseen tarttuen minua aggressiivisesti takin olkapäästä. Alitajunta ja yliopitut toiminnot ovat ottaneet vallan ja katson miten tällä kertaa kohdehenkilön naamaan tulee ”pertavaahtoa” reilumpi asiakasannos. Peli poikki. Painan puhelimen 112-sovellusta ja laitan hätäkeskuksen kaiuttimeen. Laitan puhelimen rintataskuun että kädet jäävät vapaiksi ja rikon putkinäköä plus ykkösten varalta. Esittäydyn olevani järjestyksenvalvoja ravintolasta xx, osoitteesta xxx, ja kerron tappelunuhkan olevan vielä aktiivisesti päällä ja sumuttaneeni kahdesti, häke kertoo partion olevan vielä 9 min päässä. Äsken defendolla lannistettu osapuoli tulee kohti mutta ei uskalla iholle. Sanoo että jos vielä otat sen sumuttimen esille, niin tappaa minut. Otan sumuttimen esille (jonka olin taas palauttanut koteloon ilman tietoista päätöstä) ja juuri sillä hetkellä tulee mieleen lainaus Top gun -elokuvasta: ”nyt sun suusi kirjoittaa shekkejä joita ruumiisi ei pysty lunastamaan”, ilmoitan hänen olevan kiinniotettu koska syyllistyi pahoinpitelyyn (laki yksityisiä turvallisuuspalveluista nojalla) eikä hänellä ole oikeutta poistua paikalta ennen kuin poliisi tulee paikalle. Kohdehenkilö on tuohtunut siitä että hän vain puolusti itseään (hyökkäämällä auton etupenkillä istuvan henkilön kimppuun), kun huomautan että mitä siinä tapahtui, niin juttu onkin ”mutta se löi mua tuolla toisessa baarissa aiemmin”. Poliisin tuloon asti homma saadaan pysymään verbaalisilla keinoilla hallinnassa, eikä esim rautoja kiinnioton turvaamiseksi tarvita (vain välttämättömät voimakeinot). Partio saapuu ja kerron nopeasti tilanteen tutulle konstaapelille. Näytän vielä sumutetun parkkipaikan reunalta ja palaan töihin. Poliisi selvittelee asiaa ja puhuttaa osallisia vielä puoli tuntia. Teen nopeat muistiinpanot että vuoron jälkeen tapahtumailmoituksen teko on helpompaa. Vaihdan täydemmän sumuttimen koteloon ja tämä case on closed. Joku päivä varmaan tutkija soittelee kuulusteluun
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 161
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2395

Viesti Mjölnir »

Mikä äskeisen tarinan kertomus? Olisin voinut hoitaa toisin, miksi minua kiinnostaa puuttua? Todennäköisesti se henkilö joka sai pataansa ansaitsi sen. Mutta koska näin lainsäätäjä haluaa toimittavan. Lisäksi omatunto on puhdas, ei jännitä että mitähän kameratallenteissa näkyy ja kun 0295-alkuisesta numerosta tulee soitto, ei tarvitse jännittää olevansa itse rikoksesta epäilty
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 29

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2396

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Mun JV päivistä on pieni ikuisuus, joten en ole ihan tutkalla nykyajan meiningistä.

Se sanottua miksi päätit ylipäätään puuttua siihen tilanteeseen ja olitko siihen jollain tapaa velvoitettu? Ennen oli sellainen käsite kuin välitön läheisyys ja sen ulkopuolisia tilanteita tuli seurattua lähinnä huvittuneena kahvikuppi kädessä. Tyyliin ellei kosketa mua tai mulle ei makseta siitä, niin se ei ole minun ongelmani.

Tämä välinpitämätön kusipäisyys ainoastaan korostui jos eivät olleet edes omia asiakkaita (tulleet kapakan sisältä). Tuli joskus jopa neuvottua/kehoitettua/käskytettyä tympääntyneenä loitommalle ettei tarvitsisi puuttua.

Mutta joo, noi yksin vs monta tilanteet ovat ikäviä, kun joutuu tasapainoilemaan kontrolloidun voimankäytön ja urku auki hätävarjelun välimaastossa. Kaasu kieltämättä helpottaa jälkiselvittelyä vaikka kuinka syhyäisi kämmenpohjassa.


:P
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 161
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2397

Viesti Mjölnir »

Katsoin että puuttumiskynnys ylittyy, koska kyseessä oli ravintolan parkkipaikka joka on ilmiselvästi välitön läheisyys, mm siksi että ravintolan jono ulottuu sinne
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kiehinen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 85
Lauteille: Elokuu 2017
Etulaji: Sambo
Sivulajit: Karate, MMA
Takalajit: Kraw Maga, KAS-PIN

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2398

Viesti Kiehinen »

Mjölnir kirjoitti: tammi 1, 2020, 14.09Joku päivä varmaan tutkija soittelee kuulusteluun
Tai ikävämmässä tapauksessa yksi tappelupukareista ilmaantuu tuulikaapin edustalle katkaistun haulikon kanssa.
Kotiapteekin tarpeisiin valkosipulia lisätään runsaasti viinan mausteeksi. Rohto valmistuu viikossa ja sitä nautitaan lusikallisittain.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 161
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2399

Viesti Mjölnir »

Se riski on aina olemassa. Siksi en tykkää kyykyttää kohdehenkilöitä, tehdään vaan mitä täytyy
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2400

Viesti Lasse Candé »

Esimerkillisesti toimittu ja oli myös lukijoille antoisalla tavalla kirjoitettu!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 9 kurkkijaa