Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 208
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Re: RE: Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2146

Viesti Daddy »

Lasse Candé kirjoitti: Eli mitä tarkalleen ajat takaa?
Itse näen tuossa epäsuhdan, eli työtään tekevällä ei ole oikein mahdollisuuksia hoitaa hommansa niinkuin pitää. Kun kerta jo söpöily-asteen voimaa käyttäen joutuu maksumieheksi. Tottahan toki leuasta puristaminen sekä näyttää että tuntuu ilkeältä, mutta on tosiaan melko harmitonta.

Ja samalla se rosmo-osapuoli selviää melko lievän tuntuisella tuomiolla melko roisistakin perseilystä.

Epäsuhtahan siinä siis on.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
ruuvari
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 164
Lauteille: Syyskuu 2008

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2147

Viesti ruuvari »

Kyllä sitä pitää kiittää luojaa, ettei vuosiin ole tarvinnut toimia alalla, missä puututaan toisten koskemattomuuteen. Monet itsenikin käyttämät kikat, mitkä sinänsä asiakkaalle olivat vaarattomia, mutta tekivät epämiellyttävän olon samalla saaden tilanteen muotoutumaan molempien yhteisymmärrykseen ovat varmasti nykyään käräjäreissun arvoisia kamerakännykkä aikana. Kuten Kari tuossa aiemmin mainitsi, ei hyvälle näytä.
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2037
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2148

Viesti katar »

Tässä on taas keissi, jossa on monta eri näkemystä.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005788862.html Itse ihmettelen, kuten varmaan moni, että miksi tämä lääkäriopiskelija väkisin tunkesi alueelle, jonne hänellä ei ole asiaa. Kiintoisaa olisi kuulla asiasta enemmän.
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2149

Viesti Mika »

Viime vuonnahan oli samantapainen tilanne Flow:ssa. Tästähän tulee perinne.

Nuo eri osapuolten kertomukset poikkeavat toisistaan, kuten viime vuonnakin, sen verran paljon, ettei tuohon oikein voi mitään kommentoida ennen kuin tapausta on tutkittu - jos sitä siis tutkitaan. Kai toisen osapuolen pitäisi ensin tehdä rikosilmoitus.

Jos tuo lääkäriksi opiskeleva on kiivennyt turva-aidan yli auttaakseen tätä naista, kuten hän itse sanoo, on se kiipeäminen ymmärrettävää.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 208
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2150

Viesti Daddy »

Ehkä ymmärrettävää, muttei välttämättä ollut tässä tilanteessa tarpeellista? Apua tarvinnut nainenhan lopulta pystyi itse kävelemään ensiapuun.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2151

Viesti Andy »

Mistäpä ne järkkärit sen tietää onko henkilö lääkäriopiskelija vai ei? Onhan humalaiset ihmislaumat täynnä pomon kavereita, toimitusjohtajia, miljonäärejä, mustan vyön karatekoita ja etkö sä tiedä kuka mä oon -tyyppejä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Fubarbarian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1332
Lauteille: Lokakuu 2007

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2152

Viesti Fubarbarian »

Kun Suomessa mietitään onko järkkäri töninyt liikaa tai ei, niin ohessa ihan vain esimerkkinä miten järkkäreiden kanssa voi käydä hieman erilaisessa kulttuurissa ja toimintaympäristössä. Tyyppi yrittää jemmatun puukon kanssa sisään, ovimiehet että no way, sitten tulistutaan ja aletaan sotia urakalla. Aika nopeasti järjestyksenvalvojat sitten jonossa puukottavat ja pesäpalloilevat kiinni pitämänsä jampan lasaretin kautta hautuumaalle.

Harvinaislaatuisen härskiä menoa ja ilmeisesti ei ihan ok edes Uzbekistanissa, vaan järkkäreiden toiminta on tutkinnan alla. Elämästä porttaria saanut tyyppi oli entinen maajoukkuetason painija.

Pahan mielen video, eli omalla vastuulla:
A suspicious mind is a healthy mind
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2153

Viesti Lasse Candé »

Jää tuo video väliin toistaiseksi. Sivuraiteena täytyy sanoa, että aika usein jätän katsomatta ja sitten kun hetki on otollisempi, niin katselen. Hyvä että Fubarbarian varoitteli.



Mutta tuosta flow-jutusta, näkökulmia on tosiaankin useita. Hyvä jos tutkitaan. Järkkärit luultavasti nähneet aika paljon enemmän kännissä olleita kuin lääkäriopiskelija ja arvaus tilasta siinä mielessä jopa luotettavampi, kuin sellaisella joka alkaa miettimään ensimmäisenä että mikä voisi olla vakavammin vialla.

Vastaavasti järkkäri saattaa katsoa avunantotilannetta taas omien kauhukuvien vinkkelistä ja saattaa sitten osua jotakuta kädellään päähän tilanteessa.

Sen jälkeen molemmat osapuolet saattavat olla alkuperäisissä ajatuksissaan, sen sijaan että tekisivät jotakin luovaa. Lääkäriopiskelija ehkä haluaa vielä pelastaa hengen ja järkkärit pitää henkilöt toisistaan erossa.

Tai jotakin muuta.
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2154

Viesti taikaviitta »

Ensinnäkin eniten mua sapettaa Hesarin tapa uutisoida asiasta eli varsin ykspuolisesti. Ja toisena kuinka helkatin monta eri nimikettä sille järkkärille saadaan parhaillaan yhdessä lauseessa. Ja koko uutisen aikana.

No mutta.. JV kun vauhdilla on tullut tilanteeseen ei välttämättä ehdi lavanedustan tungoksessa näkemään onko tappelua käynnissä vai ei jos toinen on valmiiks kumartuneena päälle. Luonnollisesti se JV heivaa sen päällimmäisen siitä pois. Onko repiny hiuksista vai ei on sana sanaa vastaan.

On tosiaan tolkuton määrä niitä mitkä aina tuntee jonkun, työskentelee lähihoitajana mummoja kääntelemässä tai on just 8 vuotta sitten suorittanu EA ykkösen tai muuta yhtä ääliötä pätijää. Se ei ainakaan paranna ihmisen asemaa päästä auttamaan jos itse hyppäät aidan yli väärälle puolelle tai ryntään autettavan luokse taklaten jos sitä auttamassa olleet, tässä tapauksessa ne JV:t. Mikä perk****n vaikeus on ottaa rauhallisesti, esitellä itsensä / taustansa ja kysyä nätisti voiko tulla katsomaan. Vastaanotto sellaisen lähestymisen jälkeen on järkkäreilläkin varmasti ihan erilainen kun ensinmainitussa tavassa. Luulisi alan ammattilaisen ymmärtävän, ehkä jopa ajattelevan.
Ja mitä se lääkäriopiskelija olisi tuossa vastaavassa tilanteessa pystynyt tekemään enempää? Ilman välineitä se on yhtä maallikko kun ne JV:t. Yhteys autettavaan oli koko ajan joten isompaa hätää ei ollut ja JV:n voi ottaa rauhallisesti. Vielä itse kävelikin ensiapuun. Silti piti asiasta vielä mouhota enemmän.

Ja ihan asian sivusta. Olennaista uutisessa oli tietenkin myös se, että yllättäen mukana oli myös joku aktivisti.
pukeonfloor
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 33
Lauteille: Elokuu 2018
Etulaji: Defendo, lukkopaini/bjj

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2155

Viesti pukeonfloor »

taikaviitta kirjoitti: elo 14, 2018, 10.36 Ensinnäkin eniten mua sapettaa Hesarin tapa uutisoida asiasta eli varsin ykspuolisesti. Ja toisena kuinka helkatin monta eri nimikettä sille järkkärille saadaan parhaillaan yhdessä lauseessa. Ja koko uutisen aikana.

No mutta.. JV kun vauhdilla on tullut tilanteeseen ei välttämättä ehdi lavanedustan tungoksessa näkemään onko tappelua käynnissä vai ei jos toinen on valmiiks kumartuneena päälle. Luonnollisesti se JV heivaa sen päällimmäisen siitä pois. Onko repiny hiuksista vai ei on sana sanaa vastaan.

On tosiaan tolkuton määrä niitä mitkä aina tuntee jonkun, työskentelee lähihoitajana mummoja kääntelemässä tai on just 8 vuotta sitten suorittanu EA ykkösen tai muuta yhtä ääliötä pätijää. Se ei ainakaan paranna ihmisen asemaa päästä auttamaan jos itse hyppäät aidan yli väärälle puolelle tai ryntään autettavan luokse taklaten jos sitä auttamassa olleet, tässä tapauksessa ne JV:t. Mikä perk****n vaikeus on ottaa rauhallisesti, esitellä itsensä / taustansa ja kysyä nätisti voiko tulla katsomaan. Vastaanotto sellaisen lähestymisen jälkeen on järkkäreilläkin varmasti ihan erilainen kun ensinmainitussa tavassa. Luulisi alan ammattilaisen ymmärtävän, ehkä jopa ajattelevan.
Ja mitä se lääkäriopiskelija olisi tuossa vastaavassa tilanteessa pystynyt tekemään enempää? Ilman välineitä se on yhtä maallikko kun ne JV:t. Yhteys autettavaan oli koko ajan joten isompaa hätää ei ollut ja JV:n voi ottaa rauhallisesti. Vielä itse kävelikin ensiapuun. Silti piti asiasta vielä mouhota enemmän.

Ja ihan asian sivusta. Olennaista uutisessa oli tietenkin myös se, että yllättäen mukana oli myös joku aktivisti.
Juuri näin.

Itsestä kuulostaa melko vaaralliselle jos asiakas makaa eturivissä keikan aikana oli sitten hereillä tai ei. Näinollen on ihan perusteltua vaikka sitten kiskoa hiuksista jos näin voidaan estää toisen asiakkaan tallautuminen. Itse antaisin kiskoa hiuksista mielummin kuin antaisin jonkun tallata minua naamaan.

Olisi myös kiva kuulla paikalla olleen järjestyksenvalvojan puoli tarinasta. On paljolti mahdollista että makoillut asiakas on ollut jossainmäärin hereillä ja vaan tolkuttoman kännin takia maannut maassa ilman sen kummempaa hätää. Jos joku vain makoilee humalassa niin en näe kyllä tarvetta lääkärille tai kylkiasennolla. Toisekseen uskoisin että flown kokoisessa tapahtumassa on paikalla ihan valmistunut ja selväpäinen lääkäri tai vähintäänkin ensihoitajat.

On myös mielenkiintoista huomata kuinka usein juuri ihmisoikeusaktivistit joutuvat tilanteisiin missä poliisi tai vartija/JV pahoinpitelevät ihmisiä ilman syytä.
Lemman seurassa olleet Warda Ahmed ja kansalaisaktivistinakin tunnettu Maryan Abdulkarim sanovat HS:lle, että repijä oli paikalle tullut järjestyksenvalvoja. Molemmat sanovat nähneensä, että järjestyksenvalvoja tarttui Lemmaa poninhännästä.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2156

Viesti Totte »

pukeonfloor kirjoitti: elo 15, 2018, 22.01 On myös mielenkiintoista huomata kuinka usein juuri ihmisoikeusaktivistit joutuvat tilanteisiin missä poliisi tai vartija/JV pahoinpitelevät ihmisiä ilman syytä.
Tämä voi tietenkin myös johtua siitä, että nämä ihmiset raportoivat näkemäänsä herkemmin.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2157

Viesti Kari Aittomäki »

Ainoastaan kerran olen nähnyt näiltä sivusäätäjiltä asiallisen toimintatavan.
Joku poika oli stompattu huonoksi, kylkiluita murtunut. En nähnyt tilannetta, tekijä oli jo häipynyt kun tulin paikalle.
Sivulta tuli sellainen topakka naisihminen:
- Olen lääkäri, tarvitsettekö apua?
Kerroin vammaepäilyni ja sen että ambulanssia soitetaan parhaillaan.
Hoivailtiin sälliä siinä yhteistyössä, kipiä oli pojan olla.
Paljonhan siinä ei voinut.

Tässä on mielestäni se toimintajärjestys oikea, ensin identifikaatio ja sitten tilanne haltuun.
Useimmiten nämä asiantuntijat räveltävät paikalle takki auki ja määräillen.
Monasti olen lanssiveikkojen saapuessa siirtynyt hoitajantontilta takas järjestyksen valvojaksi, varmistanut sen että jätkät/tytöt saa tehdä työnsä rauhassa.
Eli siirtänyt nämä säätäjät syrjään, monesti fyysisesti ja suuria selittelemättä.

Niin lienee nytkin käynyt.
Ravintolassa saa mitä tilaa ja jurrinen säätäminen tilanteissa ei ole hyvä idea.
Saattaa tulla tukkapöllyä.
Kaptah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1198
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Pori

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2158

Viesti Kaptah »

Karin hieno eläväisyys sanoissa kirvoitti minutkin taas kirjoittelemaan.
Kyllä minä ensihoidon edustajana mielelläni pidän järkkärin tai jonkun sivullisen mukana jutussa, pitämässä hengitysteitä auki tai jatkamassa elvytystä kunnes me saamme elektrodit kiinni ja ilmatien varmistettua. Positiivinen feedback ja ystävällinen neuvonta tekee ihmeitä. Väitän että se vähentää myös omaisen traumaattisen fiiliksen määrää. Oikeasti paikalla aloitettu oikea ensiapu, kuten ilmateiden auki pitäminen pelastaa paljon.
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin
_____________________________

Sin Moo Hapkido 4.Dan
Haedong Kumdo 3.Dan
Samiv
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 41
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2159

Viesti Samiv »

Totte kirjoitti: elo 16, 2018, 00.29
pukeonfloor kirjoitti: elo 15, 2018, 22.01 On myös mielenkiintoista huomata kuinka usein juuri ihmisoikeusaktivistit joutuvat tilanteisiin missä poliisi tai vartija/JV pahoinpitelevät ihmisiä ilman syytä.
Tämä voi tietenkin myös johtua siitä, että nämä ihmiset raportoivat näkemäänsä herkemmin.
Tai myös se että tunkevat ensimmäisenä itsensä jokaiseen tilanteeseen johon eivät muuten kuuluisi tavvoitteenaan estää vartijoiden ja järjestyksenvalvojien väkivaltaa hyvin käyttäytyviä ja viattomia asiakkaita kohtaan . En kovin paljoa järkyttyisi mikäli suusta tulee myös se lause jonka varmaasti jokainen jv/vartija on kuullut satoja tai tuhansia kertoja tehdessään poistoja tai estäessään ihmisten liikkumista kun kehoitukset ja käskyt eivät ota upotakseen.
pukeonfloor
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 33
Lauteille: Elokuu 2018
Etulaji: Defendo, lukkopaini/bjj

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2160

Viesti pukeonfloor »

Samiv kirjoitti: syys 12, 2018, 09.51
Totte kirjoitti: elo 16, 2018, 00.29
pukeonfloor kirjoitti: elo 15, 2018, 22.01 On myös mielenkiintoista huomata kuinka usein juuri ihmisoikeusaktivistit joutuvat tilanteisiin missä poliisi tai vartija/JV pahoinpitelevät ihmisiä ilman syytä.
Tämä voi tietenkin myös johtua siitä, että nämä ihmiset raportoivat näkemäänsä herkemmin.
Tai myös se että tunkevat ensimmäisenä itsensä jokaiseen tilanteeseen johon eivät muuten kuuluisi tavvoitteenaan estää vartijoiden ja järjestyksenvalvojien väkivaltaa hyvin käyttäytyviä ja viattomia asiakkaita kohtaan . En kovin paljoa järkyttyisi mikäli suusta tulee myös se lause jonka varmaasti jokainen jv/vartija on kuullut satoja tai tuhansia kertoja tehdessään poistoja tai estäessään ihmisten liikkumista kun kehoitukset ja käskyt eivät ota upotakseen.
Mieleeni muistuu tilanne joka tapahtui eräiden punkfestarien virallisilla jatkoilla yökerhossa. Tunnettu hörhö onnistui lyömään päänsä lattiaan ja menetti tajuntansa hetkellisesti. Lähdin työkaverin kanssa avustamaan herraa ovelle missä voisimme tarkemmin tutkia asiakkaan tajunnan tilaa ja miettiä jatkotoimenpiteitä. Aluksi asiakas lähtikin mielellään ulos mutta ulko- ovella päättikin lyödä minua muutaman kerran nyrkillä vatsaan. Iskut eivät pahemmin sattuneet ja vein asiakkaan ristiotteella maahan. Mielestäni yksi lempeimpiä tapoja kaataa toinen ihminen. Kun vein asiakkaan maahan alkoivat punkmusiikin ystävät välittömästi huutaa "NYT MENEE PORTSARILLA IHAN YLI". Tapaus myös lunnollisesti videoitiin ja ihmiset alkoivat melskata niinkuin kyseessä olisi suurikin ihmisoikeusrikos. Kun tosiasiassa asiakas kesken ensiavun antamisen päätti alkaa lyömään auttajaansa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 35 kurkkijaa