Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sotilaspoliisien tekniikat?

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Gere
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 395
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Kuortane

#61

Viesti Gere »

Prollution kirjoitti: Onhan se lähitaisteluopas tosiaan valmistunut, ja kyllä opus on käytettävissä muissakin PV:n aselajeissa kuin spolleilla...
Offtopic: Jpr 2/06 ja Herra kersantti? ;)
It is what it is.
Prollution
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5
Lauteille: Lokakuu 2007
Paikkakunta: Kylmä pohjola

#62

Viesti Prollution »

Geratherm kirjoitti:
Prollution kirjoitti:Onhan se lähitaisteluopas tosiaan valmistunut, ja kyllä opus on käytettävissä muissakin PV:n aselajeissa kuin spolleilla...
Offtopic: Jpr 2/06 ja Herra kersantti? ;)
Sama mies ;)
Kuvake
suppulam
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 350
Lauteille: Maaliskuu 2006

#63

Viesti suppulam »

Spollien voimankäytön koulutus oli kyllä ainakin Parolassa täysi vitsi. Sama vanha vitsi toistui jv-kurssilla ja jv:n jatkokurssilla.

Hallintaotteita ja seisovan kohteen raudoitusta. :shock:
___________
" onclick="window.open(this.href);return false;
___________
Kuvake
suppulam
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 350
Lauteille: Maaliskuu 2006

#64

Viesti suppulam »

Ai niin ja pampulla huidottiin ehkä kymmenen toistoa tyynyyn!!!
___________
" onclick="window.open(this.href);return false;
___________
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#65

Viesti bodyguard »

Mitä vikaa on hallintaotteissa?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
AkuraIchiban
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 192
Lauteille: Lokakuu 2007
Paikkakunta: Kotka

#66

Viesti AkuraIchiban »

Siviilipalvelusmiehenä minulla ei ole suurempia kokemuksia spollejen koulutuksesta, mutta omaan pari ystävää joilla on spollekoulutus. Lisäksi vielä taustaa Krav Magassa ja BJJ:ssä. Erään vauhdikkaan ja alkoholirikkaan baari-illan jälkeen pojat intoutuivat oikein paritekniikkana ottaa "riehuvan sivarin" hallintaan ja niputusvalmiiksi. Niin siinä sitten kävi, että jo aikaa sitten budoillut sivari (joskin hyvin suurikokoinen) onnistui puikkelehtimaan hallintaotteista irti ja selättämään nämä kaksi spollekoulutuksen saanutta soturia. Itse en edes ollut se eniten selvä henkilö, eikä kellään meistä ollut verenmaku suussa. Naureskellessa siinä maassa pyörittiin ennenkuin yksi ryhmästämme kävi hieman laatoittamassa kadunkulmaa.
Welcome to my parlour, said the spider to the fly.

Turpaansaannin taito ja pään aukominen 1986 ->
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#67

Viesti L.K. »

On ehkä syytä muistaa,että useimmille spol-varusmiehille annettava vk-koulutus on tunteja,ei esim.päiviä...Roomaakaan ei rakennettu päivässä.. ;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
suppulam
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 350
Lauteille: Maaliskuu 2006

#68

Viesti suppulam »

bodyguard kirjoitti: Mitä vikaa on hallintaotteissa?
Tomivuus kahden tunnin "intensiivisen" harjoittelun jälkeen. Osaako täysi maallikko tehdä näppäriä lukotuksia tuolta pohjalta?
___________
" onclick="window.open(this.href);return false;
___________
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#69

Viesti Mjölnir »

suppulam kirjoitti:
bodyguard kirjoitti:Mitä vikaa on hallintaotteissa?
Tomivuus kahden tunnin "intensiivisen" harjoittelun jälkeen. Osaako täysi maallikko tehdä näppäriä lukotuksia tuolta pohjalta?
Geoff Thompson kirjoitti: Ainut varmasti toimiva hallintaote on tajuttomuus
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#70

Viesti bodyguard »

Minä olen ainakin tarvinnut hallinta- ja kuljetusotteita omalla jv- urallani moninverroin useammin kuin muunlaisia tekniikoita. Ja hyvin harvoin nämä ovat tilanteita joissa on puolusteltavaa vetää kohdehenkilöltä taju kankaalle, vaikka mieli tekisikin.

Tosin en keksi sellaisia tekniikoita jotka toimisivat hyvin kahden tunnin "intensiivisen" harjoittelun pohjalta.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#71

Viesti Mjölnir »

bodyguard kirjoitti: Minä olen ainakin tarvinnut hallinta- ja kuljetusotteita omalla jv- urallani moninverroin useammin kuin muunlaisia tekniikoita. Ja hyvin harvoin nämä ovat tilanteita joissa on puolusteltavaa vetää kohdehenkilöltä taju kankaalle, vaikka mieli tekisikin.

Tosin en keksi sellaisia tekniikoita jotka toimisivat hyvin kahden tunnin "intensiivisen" harjoittelun pohjalta.
Totta. Mutta hallintaotteita käyttäessä pitää ymmärtää, etteivät ne, kuten mikään voimakeino, ole 100% varma.

Ja ne vaativat hyvin paljon harjoittelua. Enemmän kuin pari tuntia.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#72

Viesti bodyguard »

Mjölnir kirjoitti: Ja ne vaativat hyvin paljon harjoittelua. Enemmän kuin pari tuntia.
Kuten kaikki muukin. Voihan sitä järjestää vaikka kahden viikon intensiivi jv- kurssin (laki ei ainakaan ole esteenä), mutta veikkaan että osanottajamäärä jää melko vähäiseksi. Varsinkin kun varmaan 95% järjestyksenvalvojista ei ikinä mene niihin paikkoihin joissa pitää tepella jatkuvasti ja vedellä prätkäjengiläisiä pesäpallomailalla pitkin korvia.
Itseasiassa valtaosa jv- kurssin käyneistä ei tule ikipäivää tarvitsemaan mitään voimakeinoja.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#73

Viesti Mjölnir »

bodyguard kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Ja ne vaativat hyvin paljon harjoittelua. Enemmän kuin pari tuntia.
Kuten kaikki muukin. Voihan sitä järjestää vaikka kahden viikon intensiivi jv- kurssin (laki ei ainakaan ole esteenä), mutta veikkaan että osanottajamäärä jää melko vähäiseksi. Varsinkin kun varmaan 95% järjestyksenvalvojista ei ikinä mene niihin paikkoihin joissa pitää tepella jatkuvasti ja vedellä prätkäjengiläisiä pesäpallomailalla pitkin korvia.
Itseasiassa valtaosa jv- kurssin käyneistä ei tule ikipäivää tarvitsemaan mitään voimakeinoja.
Totta myöskin. Mutta en niin paljoa panisi painoa jv-koulutukselle, juurikaan tästä syystä. Voimankäyttökoulutus on vain siksi, että tuntee "sallitut" keinot, eikä erehdy esimerkiksi lyömään, potkimaan tahi kuristamaan missään nimessä kohdehenkilöä (sarkasmia). Ei sitä palloseurajärkkäriä kiinnosta treenata sen takia, että se olisi kerran viikossa Haka-HJK -matsissa "ammattimaisempi" tms.

Varmaan näistä syistä myös minua pyydetään silloin tällöin töihin paikkoihin, joissa on kohonnut riski joutua väkivaltaiseen tilanteeseen :D

Mutta sitä minä ihmettelen, ettei esim varusmiespalvelusta hyödynnetä kokonaisuudessa kouluttamiseen ja treenaamiseen! Siis topikkiin liittyen, eli spol-voimankäyttöön. Muuten, haluaisin luopua spol ja varusmies-sanojen käytöstä samassa yhteydessä. Eli toivoisin selvyyden vuoksi homman siirtyvän siihen suuntaan, että varusmiehet ovat vartiomiehiä ja palkattu henkilökunta on sotilaspoliiseja.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
suppulam
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 350
Lauteille: Maaliskuu 2006

#74

Viesti suppulam »

bodyguard kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Ja ne vaativat hyvin paljon harjoittelua. Enemmän kuin pari tuntia.
Itseasiassa valtaosa jv- kurssin käyneistä ei tule ikipäivää tarvitsemaan mitään voimakeinoja.
Ei tarvi, mutta kun kurssille laitetaan tietyt tekniikat voidaan vaatia, että niitä sovelletaan myös käytännössä. Tästä syntyy paradoksi joka voi olla portsarin kannalta haitallinen oikeudessa. Eli oletetaan jv:n käyttävän keinoja joihin hän ei todellisuudessa pysty ja varataan täten mahdollisuus syyttää häntä "vääränlaisesta" voimankäytöstä mikäli hän tekee jotain muuta.

Hallintaotteen määritelmä yleisesti on aika lavea. Olen itse käyttänyt hallintaotteita, mutta en mitään mitä olisi tuolla kurssilla opetettu. En myöskään muista kertaakaan nähneeni jonkun tekevän esim. hanhenkaulaa vastustajalle joka laittaa vastaan. Kurssillahan keskitytään (oman kokemukseni mukaan) tekniikoihin joissa asiakas ei oikeastaan kamppaile vastaan, esim. raudoitus pystyssä. Mutta miksi käyttää voimaa jos asiakas ei siis tee fyysistä vastarintaa????

Voihan sitä aina piiloutua oman tittelinsä taakse ja todeta kuten oma jv-kouluttajani: "kaikille täällä opetettaville tekniikoille on paikkansa".
:roll:
___________
" onclick="window.open(this.href);return false;
___________
Kuvake
suppulam
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 350
Lauteille: Maaliskuu 2006

#75

Viesti suppulam »

Mjölnir kirjoitti:
bodyguard kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Ja ne vaativat hyvin paljon harjoittelua. Enemmän kuin pari tuntia.
Kuten kaikki muukin. Voihan sitä järjestää vaikka kahden viikon intensiivi jv- kurssin (laki ei ainakaan ole esteenä), mutta veikkaan että osanottajamäärä jää melko vähäiseksi. Varsinkin kun varmaan 95% järjestyksenvalvojista ei ikinä mene niihin paikkoihin joissa pitää tepella jatkuvasti ja vedellä prätkäjengiläisiä pesäpallomailalla pitkin korvia.
Itseasiassa valtaosa jv- kurssin käyneistä ei tule ikipäivää tarvitsemaan mitään voimakeinoja.
Mutta sitä minä ihmettelen, ettei esim varusmiespalvelusta hyödynnetä kokonaisuudessa kouluttamiseen ja treenaamiseen! Siis topikkiin liittyen, eli spol-voimankäyttöön. Muuten, haluaisin luopua spol ja varusmies-sanojen käytöstä samassa yhteydessä. Eli toivoisin selvyyden vuoksi homman siirtyvän siihen suuntaan, että varusmiehet ovat vartiomiehiä ja palkattu henkilökunta on sotilaspoliiseja.
Meillä oli liian kiire kierrellä erilaisten tyhjien hallien nurkkia ja kysellä kulkulupia jotta olisimme ehtineet harjoitella yhtään mitään. Spollien loppusodassahan me olimme valtakunnan avuttomin joukkue kun suurin osa ajasta oli käytetty vartiokopissa nukkumiseen. :oops:
Viimeksi muokannut suppulam, loka 17, 2007, 16.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
___________
" onclick="window.open(this.href);return false;
___________
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 26 kurkkijaa