Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Järjestyksenvalvojat

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Järjestyksenvalvojat

#121

Viesti nomad »

Aijuma, että oli kivaa katsella tuota videonpätkää. Yövuoron pelastus! brushteeth


Mika kirjoitti: Vaikutti jotenkin mielenvikaiselta se vartija. Todella paha päätös oli sähköttää sitä naista tämän lasten edessä, jotka sitten huusivatkin hysteerisesti.
Ei, kun kävivät päälle ja ainoa mikä piti etäällä oli vk-väline.
Mika kirjoitti: Kaikkeahan voi tietysti aina nauraa, kun se tuntuisi olevan muodikasta. Voihan se olla reflektointia omista olotiloista.
No mutta voi.

Kuva
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojat

#122

Viesti L.K. »

Olihan videolla kyllä viihdearvoa aika hurjasti. Hullunrohkea stevarihan tuo oli, mutta se on varmaan totta, että linja pitää olla tuolla kova. Se on toki eri asia onko tuo oikea kova linja. Kannattaa varmaan tarkkaan katsella kun töistä lähtee ettei ole joku odottamassa... tuo filmaus pelastanee vähän,tietävät mahdolliset hyökkääjät että jäävät helposti filmille.

On toki ymmärrettävää, että välineisiin turvautuu kun on yksin, mutta myös aika vahvasti sitoi itseään niihin koko ajan, varsinkn kun niitä +1:siä häärii ympärillä aika lauma. En sitten tiedä olisiko vaan ampunut kaikki jos tilanne olisi siihen mennyt:D
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Järjestyksenvalvojat

#123

Viesti Pyjamasankari »

Siis etkö T-T näe mitään perustavanlaatuista ongelmaa tuon "vartijan" käytöksessä ja kommunikoinnissa?
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Järjestyksenvalvojat

#124

Viesti T-T »

Jussi Huusko kirjoitti: Siis etkö T-T näe mitään perustavanlaatuista ongelmaa tuon "vartijan" käytöksessä ja kommunikoinnissa?
Kun hänen toimintansa peilaa ympäristöön, ja ottaa tosiaan huomioon että noista "asiakkaista" jotka voivat olla vaikka taas kerran paikalla notkuvia ainemyyjiä tai muita hienoja ihmisiä, yleistettynä että puheliailla tummilla on nyt toi tyyli hoitaa asioita molemmin puolin, ja miettien että miten tuossa ympäristössä pärjäis itse arkiduunissa ja varsinkin kun näkisi samoja naamoja joilla on mutkat useasti viikossa, jotka ei o totellu kun on kohteliaasti sanonut, niin...

en näe.

Mutta itse hoidan asioita vähän eri tyylillä.
Opt.
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 63
Lauteille: Syyskuu 2013
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Järjestyksenvalvojat

#125

Viesti Opt. »

T-T kirjoitti: Mutta itse hoidan asioita vähän eri tyylillä.
Mutta taidat silti olla fyysinen tyyppi itsekin? Ei ole pakko vastata, enkä tarkoita pahalla.

Kyllä tuon videon tyypin kohdalla meni överiksi viimeistään siinä kohtaa, kun se heiluttaa pihalla patukoita ja huutaa "beat me up, beat me up!".. Samaa ku näkis oman kylän cittarissa tahi prismalla.. :smt003
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Järjestyksenvalvojat

#126

Viesti Aihki »

Opt. kirjoitti: kun se heiluttaa pihalla patukoita ja huutaa "beat me up, beat me up!".. Samaa ku näkis oman kylän cittarissa tahi prismalla.. :smt003
Kun sen ottaisi videona ja lisäisi vähän asiaankuuluvaa musaa niin saisi viikon videon.
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Järjestyksenvalvojat

#127

Viesti T-T »

Opt. kirjoitti:
T-T kirjoitti: Mutta itse hoidan asioita vähän eri tyylillä.
Mutta taidat silti olla fyysinen tyyppi itsekin? Ei ole pakko vastata, enkä tarkoita pahalla.

Kyllä tuon videon tyypin kohdalla meni överiksi viimeistään siinä kohtaa, kun se heiluttaa pihalla patukoita ja huutaa "beat me up, beat me up!".. Samaa ku näkis oman kylän cittarissa tahi prismalla.. :smt003
Tietyn vaiheen jälkeen kyllä, mutta rauhallinen kohtelias tapaus sillai yleisesti. Ja en osaa uhokinastella, enkä ajatellu opetella. Siitä vasta filmin sais jos minä tai esimerkiksi Nomad koitettaisiin hoitaa asioita "ghettotyylisellä" huutokilpailulla :lol: ja ei se muutenkaan sovi suomalaisen turva-alan ammattilaisen tyyliin.

Ja juu onhan tossa viihdearvonsa :smt003 mutta niin kauan kun toiminta kohdistuu tyhmiin ihmisiin, niin sinne vaan! tulta päin! :D itse vastaa omista tekemisistään.
Opt.
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 63
Lauteille: Syyskuu 2013
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Järjestyksenvalvojat

#128

Viesti Opt. »

mjoo tuli mieleen, että tuohon uhoon voi liittyä myös heidän rotunsa. En tarkoita tätä mitenkään rasistisesti ja puhun ihan omien kokemuksien pohjalta. Kaverit, mitkä itse tunnen on meinaa perusluonteeltaan samankaltaisia.. Esim. jos minä olen saanut 2-kilosen hauen kavereilla on sitten 4, 6 & 8kg hauet. Ja jos sanon että nyt tulee kuuppaan ni tottakai sieltä tulee takas et vtut mä vedän sua kovemmin takas jne. Pointti varmaan ymmärretty.

Ja sit kun elellään tollasissa olosuhteissa ja uhotaan toinen toisillemme niin tollasta matskua saa näköjään aikaiseksi.

Kiitos vastauksestasi T-T, noinhan se asia suurinpiirtein on. Toisilla sitten se maaginen kynnys suurempi toisella matalampi..
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Re: Järjestyksenvalvojat

#129

Viesti Daddy »

Niin no yleisesti videoissa on aina se haittapuoli/vajaus, että niistä ei selviä miten tilanne on ennen kuvaamiseen alkamista kehittynyt. Varmasti ainakin jenkkilästä löytyy heeboja, jotka eivät sovi turvallisuusalalle ainakaan meidän mittapuun mukaan, mutta hepä eivät tee työtään täällä.

Videoiden antama virheellinen kuva ei kyllä minusta pitäisi olla mikään uusi asia tällä palstalla.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Järjestyksenvalvojat

#130

Viesti Pyjamasankari »

T-T kirjoitti: ja ei se muutenkaan sovi suomalaisen turva-alan ammattilaisen tyyliin.
Miksi tuollainen tyyli sitten muka tuolla olisi soveliasta? Tässä ketjussa on ollut monella perusteluna, että "kun tuolla tehdään noin ja siellä on asiat niin ja näin" tai joku toleranssi olisi erilainen asioissa. Ei se eri valtio muuta niitä perusseikkoja miten ihminen käyttäytyy tai vastaa tiettyyn käyttäytymiseen. Ja mua oudoksuttaa ihmisten ainainen asenne, että jossain muissa maissa olisi jotenkin merkittävällä tavalla ne kovikset erilaisempia kuin Suomessa. Samanlaisia ihmisiä ne on ja samat psykologiset seikat niille toimii, se sen kummempaa ole.

Seuratkaapa vaikkapa tuolla[/linkki] videolla suunnilleen kohdassa 10:15, kun paikalle saapuu poliisi (?) vai onko se toinen vartija, niin kuinka rauhallisella ja päämäärätietoisella käytöksellä saa tilanteen rauhoittumaan ja muuttumaan huomattavasti.

Siis tuo ukkohan itse lietsoo noita tilanteita. Ei ole kovin tehokkaaksi systeemiksi osoittautunut missään kohteessa.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Re: Järjestyksenvalvojat

#131

Viesti Pyjamasankari »

Daddy kirjoitti: Niin no yleisesti videoissa on aina se haittapuoli/vajaus, että niistä ei selviä miten tilanne on ennen kuvaamiseen alkamista kehittynyt. Varmasti ainakin jenkkilästä löytyy heeboja, jotka eivät sovi turvallisuusalalle ainakaan meidän mittapuun mukaan, mutta hepä eivät tee työtään täällä.

Videoiden antama virheellinen kuva ei kyllä minusta pitäisi olla mikään uusi asia tällä palstalla.
Tämähän näissä aina toki on, tuo porukka on saattanut jatkaa häiriköintiään jo vuosia ennen tuota tai jotakin muuta, miksi tuo äijä on seonnut. Mutta ei silti ole mielestäni merkitystä mun näkemyksiini tuolla seikalla, kertakaikkiaan ei vain ole toimiva tapa toimia tuolla sällillä.

Suurimmat päin hemmettiä menevät asiat ovat mielestäni:
- huutoon vastaaminen huudolla, alennutaan sen häirikön tasolle
- turha uhkaileminen voimankäyttövälineillä ja niiden "maagiseen voimaan" uskominen, mielestäni niitä pitää käyttää jos ne ottaa esille
- ihmisten nimittely ja alentaminen/loukkaaminen
- ei pyydetä lisäapua, vaan kuvitellaan olevansa luodinkestävä tai kaikkivoipa
- käskyttäminen ei vaan toimi, samaa hokemista on turhaa jatkaa, kun se menee kuuroille korville - eli se viesti pitäisi saada eri tavalla toimimalla perille
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Järjestyksenvalvojat

#132

Viesti T-T »

Jussi Huusko kirjoitti:
T-T kirjoitti: ja ei se muutenkaan sovi suomalaisen turva-alan ammattilaisen tyyliin.
Miksi tuollainen tyyli sitten muka tuolla olisi soveliasta? Tässä ketjussa on ollut monella perusteluna, että "kun tuolla tehdään noin ja siellä on asiat niin ja näin" tai joku toleranssi olisi erilainen asioissa. Ei se eri valtio muuta niitä perusseikkoja miten ihminen käyttäytyy tai vastaa tiettyyn käyttäytymiseen. Ja mua oudoksuttaa ihmisten ainainen asenne, että jossain muissa maissa olisi jotenkin merkittävällä tavalla ne kovikset erilaisempia kuin Suomessa. Samanlaisia ihmisiä ne on ja samat psykologiset seikat niille toimii, se sen kummempaa ole.

Seuratkaapa vaikkapa tuolla[/linkki] videolla suunnilleen kohdassa 10:15, kun paikalle saapuu poliisi (?) vai onko se toinen vartija, niin kuinka rauhallisella ja päämäärätietoisella käytöksellä saa tilanteen rauhoittumaan ja muuttumaan huomattavasti.

Siis tuo ukkohan itse lietsoo noita tilanteita. Ei ole kovin tehokkaaksi systeemiksi osoittautunut missään kohteessa.
Läppäri hajoamispisteessä, niin katselen tarkemmin myöhemmin.
Ja juu olet oikeassa...en kuitenkaan tarkoittanut aivan tätä.
Vaan enemmänkin olen tyytyväinen, että tuollaisia löytyy, koska kukaan ei häviä mitään jos tämä yksittäinen henkilö käy sotaansa näitä ihmisjätteitä vastaan.
Ja jos joku on oikeasti huolissaan siitä että kuinka huonoa kohtelua nämä "asiakkaat" saavat, niin siihen en ainakaan minä pysty sanomaan mitään.
Ja hyvä, että joku sai tilanteen rauhoittuun. Mitäs veikkaat miten ainemyyjät yms. tottelevat vähänkään pidemmällä aikavälillä kun niitä yrittää ohjata kohteliaasti ulos.

Eli tuota paikkaa ei siivota kohteliaisuuksilla, koska silloin sua ei kukaan tottele.
Kivahan sellaista herraa olisi katsella joka kohteliaasti ohjaisi tyhmät ihmiset ulos, ja sitten tekisi tämän 10min päästä jostain muualta..ja niin edespäin, ja tekisi tätä vuosia. Mutta todennäköisesti nopeasti tuliskin tenkkapoo, kun porukka alkaisi naureskeleen eikä tottelis, ja hammasta purren jatkaisit tätä samaa linjaa, koska se on oikea tapa.

Vai kääntyisköhän se tuollaiseksi toiminnaksi vuosien jälkeen, kun sä olet nähnyt samoja ihmispskoja jotka eivät vaan jaksa totella samassa paikassa päivästä toiseen.

edit. vastasit välistä vähän samoja kun kirjoittelin.

Olisko susta Jussi siihen, että näyttelisit suuntaa ja kertoisit kohteliaasti herroille, että heidän pitäisi poistua, ja kukaan ei kuuntele sua, niin soittaan siitä paikanpäältä (tai itse poistuen paikalta) lisäapuja. Ja tehdä tää joka kerta mahdollisesti useita kertoja päivässä.
"me soittaan oikeita vartijoita paikalle v1tun pelle" naurun säestämänä. Tää palkinnoksi siitä kun olet ollut kohtelias heille.
Kuusikko
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 834
Lauteille: Lokakuu 2007

Järjestyksenvalvojat

#133

Viesti Kuusikko »

Darien Long kirjoitti: All of you are a bunch of pussies!
:lol:

Olipa seppä. Ihan hauska kaveri, eikä se väärässä ollut. Surkeita räkyttäjiä oli toisella puolella. Itseasiassa todellisiä perseilijöitä. Enkä usko, että Darien ihan koko aikaa huutaa, eiköhän nää ollut joku greatest hits pidemmältä aikaväliltä.

Sähkötyshän oli tuossa ihan humaani tapa. Pahemmalta se olisi pennuista näyttänyt, jos nainen olisi patukoitu tai jopa ammuttu. Muistakaa ´murica, siellä ei ole pakko juosta karkuun, ettei vaan tilanne eskaloidu. Naisen ihan oma vika?

Soveltuuko kaveri turvaamaan? Jaa-a, maksaja päättää. Jos tuosta suoritteesta joku on halukas maksamaan, niin kait se silloin soveltuu? Yksityistä omaisuutta se tuossa suojaa, ei suinkaan mitään "vuoden nettihumanisti"-palkintoa yritä pokata.
Feo, Fuerte y Formal
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Järjestyksenvalvojat

#134

Viesti Pyjamasankari »

T-T kirjoitti: Olisko susta Jussi siihen, että näyttelisit suuntaa ja kertoisit kohteliaasti herroille, että heidän pitäisi poistua, ja kukaan ei kuuntele sua, niin soittaan siitä paikanpäältä (tai itse poistuen paikalta) lisäapuja. Ja tehdä tää joka kerta mahdollisesti useita kertoja päivässä.
"me soittaan oikeita vartijoita paikalle v1tun pelle" naurun säestämänä. Tää palkinnoksi siitä kun olet ollut kohtelias heille.
Vastaanpa tähän ensin ja kaffekupin jälkeen teen pikku lisäyksiä ja vastauksia muuhun osuuteen sun hyvästä tekstistä.

Tein vuosien 1997-2001 välissä Tampereella hommia vartijana Securitaksella, Engelillä sekä Falckilla eri kohteissa eli mm. Koskikeskuksessa, rautatieaseman kiertopartiossa (jossa siis rautatieasema + muutama myymälä silloin), Kuninkaankadun kävelypartiossa (jossa kymmenkunta myymälää) ja lisäksi useita muita kohteita kuten Citymarketteja sun muita. Onkos se uusi hieno nimi citypatrol tai jotain, oli silloin ihan uusi konsepti vartioimisliikkeillä.

Jaksoin tuolloin ja uskoisin jaksavani edelleenkin, jos olisi sellainen elämäntilanne, että tarvitsisi tehdä. Mulla oli myös iso lauma loistavia työkavereita, jotka jaksoivat myös. Ellei jaksa, niin sitten voi olla ihan tervettä harkita muuta duunia.

Eikä mun pointti ollut tuossa, että periksi annettaisiin tai tehtäisiin itsemme naurunalaiseksi. Hommia voi osin hoitaa myös huumorilla, kuten yksi työkaverini kehitti tämän taitonsa verbaalisen lahjakkuutensa myötä uskomattomalle tasolle. Poistettavat meinasi tikahtua nauruun toisinaan. Ja kyllä sitä voimaakin käytettiin reippaastikin tarvittaessa, ilman ihmisten nimittelyä tai loukkaamista. Huutaminenkaan ei ole kovin tehokas keino saada viestiään perille ja sitäpaitsi se vasta typerältä näyttääkin sivullisten silmissä. Ja useissa kohteissa tosiaan oltiin kyllä sitten yksinkin, ilman lisäapuja eli hommat piti saada toimimaan pitkässä juoksussa itsellekin sopivalla tavalla.

Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan ja kirjoitankin siitä kohta lisää pikku mietintätauon jälkeen.
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Järjestyksenvalvojat

#135

Viesti T-T »

Mä ehdin vasta illalla vastaileen paremmin, mutta tottakai tota perushommaa pitää jaksaa.
Mutta kun jos tulee oikeasti hankalia tapauksia, joita luulen näidenkin henkilöiden olevan...Elikä kyseessä voi olla esimerkiksi heidän myyntialueensa, jossa vartijasetä yrittää häiritä bisneksiä. Ihmisiä jotka eivät vaan halua totella, tai tottelee ehkä kerran tai pari, mutta sama ruljanssi jatkuu joka päivä.
Elikä haen nyt sitä, että yksin töissä, kaverit ei tottele. Ei ole päiviin totellut, todennäköisesti mutkat, lähinnä v1ttuilee sulle...niin jotain pitäis tehdä.

Ja juu. En mä itse osaa oikein huutakaan, kun sitten ihan tarvittaessa...yleensä saan vähän sellaisia "v1tun hullu" katseita, kun ääni ei muutu tai mikään muutenkaan, ja pystyn oleen heti perään kohtelias normi-ihmisille.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 63 kurkkijaa