Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vartijoiden voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tuutikki
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 87
Lauteille: Tammikuu 2005

#1

Viesti tuutikki »

mronkain kirjoitti: Vartijoilla muuten aika usein on hirveä tarve päästä käyttämään työkalujaan tai muuten vaan pullistelemaan, ilmeisesti työhön usein valikoituu vähän luonnevikaisia tyyppejä joilla ei ole asiaa esim. poliisiksi.
tuutikki kirjoitti: Tämä on kyllä mielestäni aika hurjaa yleistämistä edelleen.
Niin, kysyn siis vielä, missä tuossa on se yleistys, kun en missään väitä että noin olisi mitenkään yleisesti?
tuutikki kirjoitti: Siihen kaikilla on oikeus, mutta mielestäni kuulostaa ajattelemattomalta. Mikäli haluaa kommentoida yksittäisen vartijan toimintaa, eikä yleistää (aika usein), niin mikä oli sitten pointtina? Kertoa yksittäinen esimerkki?
No ajatellaanpa nyt mitä mielipiteillä ja havainnoilla ylipäänsä tarkoitetaan. Ne ovat aina subjektiivisia, joten jos minä kirjoitan että aika usein, on tietysti kyse minun havainnoistani ja mielipiteistäni, ei mistään universaalista totuudesta. Ja tarkoitan mitä sanon, sekä seison sanojeni takana. Voitko sinä kiistää että minä en olisi nähnyt useita mainitsemani kaltaisia tapauksia?
tuutikki kirjoitti: Niitähän löytyy puolin ja toisin joka asiasta, mutta eivät ehkä toimi kovin voimakkaina argumentteinakaan, mikäli emme voi vetää niistä jonkinlaisia yleisiä linjoja. Voisin vaikkapa sanoa, että kauppiaiksi muuten hakeutuu aika usein luonnevikaisia tyyppejä. Mikä on pointtini?
Pointti on se, että kauppiaan ammatissa ei ole erityisiä valtuuksia voimakeinojen käyttöön, tai tarvetta esim. ennaltaehkäiseviin voimakeinoihin, kun taas vartijan ammatissa on. Tarvitaanko lisää rautalankaa?
tuutikki kirjoitti: Aiheen sivusta? Ehkäpä niin, mutta välillä sen rajaaminen on vaikeaa.
Tuosta olen samaa mieltä, mutta jaan nyt kuitenkin tämän ketjun tästä toiseen, niin voidaan tarvittaessa jatkaa tästä aiheesta toisessa ketjussa.

- Marko
Viimeksi muokannut tuutikki, helmi 20, 2005, 11.47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#2

Viesti mronkain »

Oleme ilmeisesti saaneet softan jotenkin sekaisin kun tämän jaetun ketjun ensimmäinen viesti näyttää tuutikin kirjoittamalta. Se on siis minun kirjoittamani. Samoin yhdessä aikaisemmassa olivat quotet menneet sekaisin.

- Marko
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93837
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Bugi?

#3

Viesti Mika »

Seurataan tilannetta. Jos näitä sekaannuksia ilmenee enemmänkin, tutkimme asiaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tuutikki
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 87
Lauteille: Tammikuu 2005

#4

Viesti tuutikki »

Toivottavasti saatte pian asian kuntoon. En voi sanoa pitäväni siitä, että muiden kirjoitukset menevät minun käyttikselleni.
mronkain kirjoitti: sinä kiistää että minä en olisi nähnyt useita mainitsemani kaltaisia tapauksia?
En kiistä havaintoja, mutta sen perusteella tehtyjä johtopäätöksiä en voi allekirjoittaa. Samalla mietin myös sivustaseuraajan kykyä tehdä johtopäätöksiä tilanteesta. Esim. esimerkkeinä olleista klipeistä oltiin hyvin monta mieltä tulkinnassa ilman, että kukaan pystyi varmasti arvioimaan tilanteen pakottavuutta. En edelleenkään näe tarvetta nostaa esille yhtä ammattikuntaa, kun epäillään henkilöiden kykyä hoitaa työtään kunnolla, mikäli emme myös kyseenalaista muita muutaman subjektiivisen kokemuksen perusteella.
mronkain kirjoitti: Pointti on se, että kauppiaan ammatissa ei ole erityisiä valtuuksia voimakeinojen käyttöön, tai tarvetta esim. ennaltaehkäiseviin voimakeinoihin, kun taas vartijan ammatissa on. Tarvitaanko lisää rautalankaa?
Mikä siinä on, että taas muka tulistutaan ja tarjotaan rautalankaa? Yhtä hyvin voisin minäkin tarjota sitä. Ei vika ole aina keskustelukumppanissa, jos asiasta ei päästä yhteisymmärrykseen.

Pointtini on se, että otit yhden ammattiryhmän esimerkiksi ja sanoit usean siitä ryhmästä käyttäytyvän arveluttavasti. Et ottanut esimerkiksi vaikkapa poliiseja, joten oletan, ettet epäile yhdenkään poliisin käyttävän valtaansa väärin vaan täten pidät sitä vartijoiden ominaisuutena. Miksi siis juuri tämä ryhmä? Miksi et ottanut esimerkkia vaikkapa lähempää; olen nähnyt monen taistelijan käyttävän voimakeinoja. Millaisia henkilöitä hakeutuu tämän harrastuksen pariin. Korostan, että saat toki niin tehdä, jos haluat. Minä en kokenut esimerkkiä hyväksi ja reagoin siihen.

Saammehan me opettajatkin jo käyttää tarvittaessa kohtuullista voimaa poistaessamme vaarallisen oppilaan luokasta. Ei sillä että lähtisin sitä kokeilemaan kuin erityisen uhkaavissa tilanteissa pakon edessä. Silloinkin voisi tulla opettajalle aika hikiset paikat. Tästä voitaisiin siis ihan yhtä nopeasti arvioida opettajien mahdollisuuksia toimia oikein vastaavassa tilanteessa. Se olisi ehkä vieläkin relevantimpaa, ottaen huomioon, etteivät opettajat yleisesti ottaen saa voimankäyttöön minkäänlaista opastusta. Eikä sen kyllä tarpeellista saisi ollakaan.

Olen tehnyt kantani selväksi, samoin sinä. Onko jollain muulla näkymystä asiaan?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93837
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#5

Viesti Mika »

tuutikki kirjoitti: Toivottavasti saatte pian asian kuntoon. En voi sanoa pitäväni siitä, että muiden kirjoitukset menevät minun käyttikselleni.
Pahoittelemme tapahtunutta. Jos tämä toistuu, selvitämme syyn. Toivottasti kyseessä oli jokin väliaikainen bugi.

----------------
tuutikki kirjoitti: ottaen huomioon, etteivät opettajat yleisesti ottaen saa voimankäyttöön minkäänlaista opastusta. Eikä sen kyllä tarpeellista saisi ollakaan.
Nyt en ymmärtänyt. Opettajille ei saisi opettaa minkäänlaisia taitoja näiden tilanteiden hallitsemiseksi? :?:

Ymmärsin varmasti väärin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Juhani
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 9
Lauteille: Helmikuu 2005

#6

Viesti Juhani »

Satuin ajautumaan palstalle ja huomasin tuon kommentin vartijoista.
Itse olen tehnyt vartijan työtä sekä tulen sitä tulevaisuudessa tekemäänkin. Tunnen monta vartijaa omasta yrityksestämme sekä muista enkä tiedä yhdenkään henkilön olevan sadistinen tai muuten vain innolla sormi kaasupullon liipaisimella.
Useasti sivulliset, kun tulevat tilanteeseen tai näkevät tilaanteen eivät ymmärrä kohteen taustoja tai mitä on tapahtunut ennen heidän paikalle tuloaan. Monet "harmittomat juopot" ovat useasti todella arvaamattomia eivät pidä vartijoista jotka poistavat heidät kaupoista tai ostoskeskuksista. Narkit ovat aivan oma lukunsa ja kaikki varmasti ymmärtävät, että heidän kanssaan tekemissä ollessa täytyy olla varovainen jokaisessa tilanteessa.
Kuten kaikkiin ammattikuntiin mahtuu varmasti vartioihin ääripäitä ja sellasia jotka eivät alalle sopisi, mutta on turhaa lähteä tätä asiaa yleistämään. Voimankäyttöä kuitenkin käytetään porrastusperiaattella ja sen tietää jokainen vartija.
Uskon, että meistä jokainen kyllä mielummin riehuu siellä salilla säkin kanssa kuin käyttää työaikaa v-mäisten ihmisten kanssa painimiseen. Lisäksi täytyy sanoa, että nuo epäsosiaaliset ihmiset yleensä haisevat jo niin pahalle etten halua mennä lähellekään ja koitan kyllä muilla keinoilla saada heidät liikkeelle kuin voimakeinoilla.
Laki myös takaa vartioille tarvittavat voimankäyttöoikeudet kiinniottotilanteessa, kun suoritetaan turvallisuustarkastusta taikka poistamisen turvalliseksi suorittamiseksi. Kyseessähän on työntekijän, kohteen sekä sivullisten turvallisuuden takaaminen.
tuutikki
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 87
Lauteille: Tammikuu 2005

#7

Viesti tuutikki »

Nyt en ymmärtänyt. Opettajille ei saisi opettaa minkäänlaisia taitoja näiden tilanteiden hallitsemiseksi? :?:

Ymmärsin varmasti väärin.
Ymmärsit väärin, mutta johtunee huonosta ilmaisustani.

Tarkoitin, ettei mielestäni saisi mennä siihen tilanteeseen, että opettaja joutuu poistamaan jonkun oppilaan voimakeinoja käyttäen luokasta. Näitä tilanteita on kuitenkin jonkin verran, tosin Suomessa onneksi suhteellisen harvoin. Kauhea olisi ajatus, että meilläkin jouduttaisiin tilanteeseen, jossa koulujen ovilla olisi metallinpaljastimet. Kuinkahan kaukana siitä vielä olemme?

Mikäli joutuisin itse luokassa niin hankalaan tilanteeseen, että joku oppilas uhkaisi muiden luokassaolijoiden turvallisuutta, toivoisin tietenkin osaavani tilanteessa toimia. Toivon, etten sellaiseen tilanteeseen joudu.

Mutta koska opettajillakin on oikeuksia ja velvollisuuksia "voimankäyttöön" liittyen, tulee tilannetta seurata tarkasti.
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#8

Viesti mronkain »

tuutikki kirjoitti:
mronkain kirjoitti: Pointti on se, että kauppiaan ammatissa ei ole erityisiä valtuuksia voimakeinojen käyttöön, tai tarvetta esim. ennaltaehkäiseviin voimakeinoihin, kun taas vartijan ammatissa on. Tarvitaanko lisää rautalankaa?
Mikä siinä on, että taas muka tulistutaan ja tarjotaan rautalankaa? Yhtä hyvin voisin minäkin tarjota sitä. Ei vika ole aina keskustelukumppanissa, jos asiasta ei päästä yhteisymmärrykseen.
No ei ainakaan jos yksi puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä.
tuutikki kirjoitti: Pointtini on se, että otit yhden ammattiryhmän esimerkiksi ja sanoit usean siitä ryhmästä käyttäytyvän arveluttavasti. Et ottanut esimerkiksi vaikkapa poliiseja, joten oletan, ettet epäile yhdenkään poliisin käyttävän valtaansa väärin vaan täten pidät sitä vartijoiden ominaisuutena. Miksi siis juuri tämä ryhmä? Miksi et ottanut
Kyllä, otin esimerkiksi nimen omaan vartijat, koska
a) vartijoiden voisi olettaa olevan "tehtäviensä tasalla", eli koska heillä on oikeudet voimankäyttöön, on syytä olettaa etteivät he väärinkäytä niitä
b) koska nimen omaan vartijoiden osalta minulla on runsaasti omakohtaisia havaintoja väärinkäytöksistä.
Mitä poliiseihin tulee, niin poliisien osalta minulla ei niin paljon vastaavia havaintoja ole, mistä olen vetänyt sen johtopäätöksen, että heidän osaltaan koulutus ja/tai valvonta on tarkempaa, tai että he muuten vain ovat ammatillisesti pätevämpi ryhmä. Koska poliisiksi on myös vaikeampi päästä (vaatimusten osalta siis) kuin vartijaksi, heitin siihen sen sarkastisen kommentin että ilmeisesti ne jotka eivät ole poliiseiksi päässeet, päätyvät sitten vartijoiksi. Myönnän, sarkasmi jää helposti kirjoituksessa huomaamatta, jos sitä ei erikseen korosteta.
tuutikki kirjoitti: esimerkkia vaikkapa lähempää; olen nähnyt monen taistelijan käyttävän voimakeinoja. Millaisia henkilöitä hakeutuu tämän harrastuksen pariin.
Taistelija ei ole ammatti, ja on muutenkin epämääräinen määritelmä. Mutta totta on, että myös niitä taitoja opiskellaan väärin motiivein ja taitoja käytetään väärin. Mutta siinä ei tosiaan ole kyse ammatillisten taitojen väärinkäytöstä (ellei ammattiin liity kyseisten taitojen osaaminen).
tuutikki kirjoitti: Saammehan me opettajatkin jo käyttää tarvittaessa kohtuullista voimaa poistaessamme vaarallisen oppilaan luokasta.
Puhutko nyt taistelutaitojen opettajista vai esim. peruskoulun opettajista?

- Marko
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93837
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#9

Viesti Mika »

tuutikki kirjoitti: Tarkoitin, ettei mielestäni saisi mennä siihen tilanteeseen, että opettaja joutuu poistamaan jonkun oppilaan voimakeinoja käyttäen luokasta.
Okei, tämän tietenkin ymmärrän, ja olen samaa mieltä. Useastihan silti häirikköoppilaalle on helpotus päästä pois luokasta ja se saattaa olla tarkoituskin, joten...;)
(nimim. kokemusta on :-" )
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Juhani
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 9
Lauteille: Helmikuu 2005

#10

Viesti Juhani »

mronkain:
Millaisia väärinkäytöksiä olet havainnut ja millä perusteella olet tullut siihen tulokseen, että ne ovat olleet väärinkäytöksiä?

En kiistä etteivätkö sellaiset olisi mahdollisia ja varmasti tapahtuukin, mutta vättäisin etteivät ne ole useasti tapahtuvia tai yleinen käytäntö. Vartiointiliikkeet ovat kuitenkin voittoa tavoittelevia yrityksiä eivätkä voi pitää palkkalistoillaan henkilöitä, jotka eivät ole voiton tavoittelemisen kannalta järkeviä. Poliisit ja vartijat eroittaa se, että toiset haluavat tehdä rahallista voittoa ja toiset ovat virkamiehiä jotka suorittavat yhteiskunnalle toisella tavalla tärkeää tehtävää.

Enkä halua poliisiksi taikka ole ikinä sinne pyrkinyt...
tuutikki
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 87
Lauteille: Tammikuu 2005

#11

Viesti tuutikki »

mronkain kirjoitti: No ei ainakaan jos yksi puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä.
Tämän pohjalta minun on ilmeisesti turha kommentoida asiaa enempää. Mikäs siinä; saadaanhan se keskustelu tukahdutettua näinkin.

Tarkennuksena kysymykseesi:
mronkain kirjoitti: Puhutko nyt taistelutaitojen opettajista vai esim. peruskoulun opettajista?
Ei, en puhunut nyt urheilulajien ohjaajista. Tämä säädös taitaa koskea perusopetuslain ja lukio- ja ammatillisen koulutuksen asetuksen alaisina toimivia. En ole varma, koska en työskentele em. sektoreilla, mutta aiheesta on keskusteltu laajasti, ja muistaakseni asetus hyväksyttiin viime vuonna lausuntokierroksen jälkeen. Opettajien ammattijärjestö on aktiivisesti puoltanut opettajien oikeuksien lisäämistä. Aikaisemminhan tilanteissa sovellettu lähinnä hätävarjelun pykäliä.
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#12

Viesti mronkain »

Juhani kirjoitti: mronkain:
Millaisia väärinkäytöksiä olet havainnut ja millä perusteella olet tullut siihen tulokseen, että ne ovat olleet väärinkäytöksiä?
Tähän (ja tuohon edelliseenkin kirjoitukseesi vastaukseksi).

Vähän taustaa: liikun viikottain Itäkeskuksessa, missä (samoin kuin metrossa) noita tapauksia (siis ylipäänsä tilanteita joissa vartijat ovat työssään rauhoittelemassa jotain tilannetta ja/tai poistamassa häirikköä joko metron alueelta tai ostarin alueelta) näkee aika usein, samoin aikoinaan kun asuin Länsimäessä (metroradan pääteaseman lähellä) ja liikuin metrolla päivittäin. Ravintoloissa näkee portsareita toimessaan ja kaupungilla liikkuessa ylipäänsä niin vartijoita, poliiseja kuin muitakin, joilla ammattinsa vuoksi on erityisiä valtuuksia voimakeinojen käyttöön. Toistan vielä, ettei taas tulisi väärinkäsityksiä että:
a) en ole tehnyt näistä mitään tilastoa
b) en osaa sanoa tapausmääriä tai prosenttilukuja
c) en yleistä näkemääni kaikkiin
d) kyseessä on omat havaintoni ja fiilikseni.

Ja sitten joitain esimerkkejä.

Ravintola Kaisaniemessä humaltunut asiakas soitti suutaan portsarille, joka kehoitti poistumaan. Asiasta ei keskusteltu sen enempää, vaan portsari selätti asiakkaan, veti käden lukkoon selän taakse ja raahasi ulos toisen portsarin avustuksella.

Metrossa (viikko sitten maanantaina) juopunut mies häiriköi ihmisiä (lähinnä örisemellä ja heilumalla, ei ollut väkivaltainen tms.). Kaksi vartijaa saapui paikalle, toinen sanoi: "No niin, lähdetääs ulos." En kuullut mitä mies vastasi, mutta samassa napattiin käsi selän taakse talutusotteeseen ja lähdettiin työntämään ulos.

Itäkeskuksessa joitain viikkoja sitten nuorisporukka seurasi kahden tyypin tappelua kahvilan luona, vartijat taltuttivat tappelijat, olettivat ilman muuta että tappelua seuraava porukka oli samaa jengiä kuin tappelijat, käskivät kaikkia painumaan ulos. Porukka yritti selittää ettei heillä ollut mitään tekemistä tappelun tai tappelijoiden kanssa. Lisää vartijoita tuli paikalle ja alkoivat tönimään porukkaa ulos. Lähtivät suosiolla.

Stockmannilla joulukuussa myyjä epäili nuorta näpistyksestä ja pyysi näyttämään mitä kassissa on. Poika sanoi ettei ole vienyt mitään ja ettei hänen tarvitse näyttää kassinsa sisältöä. Vartijat kutsuttiin paikalle ja nappasivat kaveria käsistä kiinni lähtien raahaamaan tätä jonnekin takahuoneseen. Kaveri ei yrittänytkään karkuun, tai tehnyt mitään minkä vuoksi piti ottaa kiinni.

Vastaavia tapauksia olen nähnyt useita, mutta törkein, jonka näin, sattui Kontulan metroasemalla joitain vuosia sitten. Humalassa oleva kaveri nuokkui penkillä, vähän matkan päässä nousuhumalassa oleva nuorisporukka riehui ja häiritsi matkustajia. Laiturin toisessa päässä oli kaksi vartijaa, jotka katselivat tilannetta ja juttelivat jotain. Riehuva porukka poistui, jolloin vartijat kävelivät paikalle ja alkoivat herättelemään nuokkuvaa kaveria käskien tätä poistumaan. Kaveri sanoi ettei hän ole mitään tehnyt, odottaa vain metroa. Toinen vartija tempaisi kaverin niskasta maahan niin että tämän silmälasit putosivat, astui tahallaan lasien päälle niin että ne hajosivat, ja kun tämä yritti nousta, toinen löi pampulla solisluuhun. Vieressä seisovat ihmiset puuttuivat asiaan ja sanoivat ettei se kaveri ole tehnyt mitään, jättäkää se rauhaan, tuo on jo pahoinpitelyä. Silloin vartijat nappasivat kaverin pystyyn ja lähtivät raahaamaan jonnekin (ulospäin).

Kaikissa näissä tapauksissa
a) olin itse paikalla koko tilanteen ajan
b) kukaan joihin voimakeinoja käytettiin, ei tehnyt mitään, mikä olisi oikeuttanut ne (eli kaikissa voidaan sanoa olleen kyse ennakoivasta toiminnasta, syy siihen, miksi alun perin otin vartijajutun esille toisessa ketjussa)
c) minun nähdäkseni vartijat (tai ensimmäisessä tapauksessa portsarit) toimivat väärin.

Kuten sanottu, en ole tehnyt mitään tilastoa, mutta vastaavia tapauksia on sattunut silmiin useita vuosien aikana. Vastavuoroisesti toki myös oikein ja hyvin hoidettuja tilanteita, muuta en ole väittänytkään.
Juhani kirjoitti: En kiistä etteivätkö sellaiset olisi mahdollisia ja varmasti tapahtuukin, mutta vättäisin etteivät ne ole useasti tapahtuvia tai yleinen käytäntö.
"Usein" on tietysti subjektiivinen ilmaisu, ja itse käytin sitä siinä mielessä että olen nähnyt tällaisia tilanteita usein. Tuossa oli nyt kuluneen kolmen kuukauden ajalta kolme, voi niitä olla enemmänkin mutta ei ole jäänyt mieleen muita tapauksia. Jos sanotaan (ja tämä on täysin arvio), että olen sinä aikana nähnyt kymmenkunta tapausta jossa vartijat ylipäänsä ovat joutuneet puuttumaan johonkin tilanteeseen, väittäisin että kolme väärinkäytöstä (minun tulkintani mukaan) voidaan tulkita "usein" tapahtuneeksi. Mistään yleisestä käytännöstä en muistaakseni olekaan puhunut.
Juhani kirjoitti: Vartiointiliikkeet ovat kuitenkin voittoa tavoittelevia yrityksiä eivätkä voi pitää palkkalistoillaan henkilöitä, jotka eivät ole voiton tavoittelemisen kannalta järkeviä. Poliisit ja vartijat eroittaa se, että toiset haluavat tehdä rahallista voittoa ja toiset ovat virkamiehiä jotka suorittavat yhteiskunnalle toisella tavalla tärkeää tehtävää.
Väittäisin että syy siihen miksi en esim. poliisin taholta muista nähneeni yhtään vastaavaa tapausta on, että:
a) poliisi on perusteellisemmin koulutettu mm. lakien osalta
b) poliisi on virka, ja virkavirheestä on vakavammat seuraukset
c) poliisin toimintaa myös valvotaan paremmin
Juhani kirjoitti: Enkä halua poliisiksi taikka ole ikinä sinne pyrkinyt...
;-)

- Marko
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#13

Viesti mronkain »

tuutikki kirjoitti: Ei, en puhunut nyt urheilulajien ohjaajista. Tämä säädös taitaa koskea perusopetuslain ja lukio- ja ammatillisen koulutuksen asetuksen alaisina toimivia. En ole varma, koska en työskentele em. sektoreilla, mutta aiheesta on keskusteltu laajasti, ja muistaakseni asetus hyväksyttiin viime vuonna lausuntokierroksen jälkeen. Opettajien ammattijärjestö on aktiivisesti puoltanut opettajien oikeuksien lisäämistä. Aikaisemminhan tilanteissa sovellettu lähinnä hätävarjelun pykäliä.
Jos näin on, olen sitä mieltä että ilman muuta pitäisi olla kaikille (joita se koskee) pakollinen koulutus siitä mitä se tarkoittaa, mitä saa ja mitä ei saa tehdä, ja milloin. Jos laki antaa jotain erivapauksia (oli se ammatti tai erivapaudet sitten mitä tahansa), pitäisi aina olla tiedossa mitä se sallii ja mihin se velvoittaa, sekä miten oikeuksia käytetään oikein. Valitettavasti näin ei tosiaankaan kaikissa tapauksissa ole (en siis tarkoita vain voimankayttöä ja siihen oikeutettuja).

- Marko
tuutikki
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 87
Lauteille: Tammikuu 2005

#14

Viesti tuutikki »

Jälleen menen ehkä joidenkin mielestä asian vierestä, mutta mielestäni järjetöntä taas aloittaa uutta säiettä. Kyllä kai jonkin verran on sallittua poiketa, ihan argumentoinnin tai yleisen kiinnostuksen nimissä? Siihen luottaen:

Virkasuhteiset opettajat saavat kyllä tiedon oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. Varmastikaan voimankäytön koulutusta ei olla vaadittu, koska suurin osa viranhaltijoista ei näe joutuvansa tilanteeseen, jossa olisi kykenevä käyttämään sitä enempää, kuin mihin hätävarjelu antaa kaikille kansalaisille luvan. Sitä ei myöskään koeta osaamisen avainalueeksi, joten resurssejen löytyminen alan koulutukseen on hankalaa.

Toki asiasta kiinnostuneet voivat vapaa-ajallaan siihenkin kouluttautua ja ovat tällöin kykeneväisempiä käyttämään oikeuksiaan pakottavastta tilanteessa. Tämä on tarpeellista, eikä tekisi kyllä varmaan kenellekään pahaa. Minun on kuitenkin vaikea uskoa, että vaikkapa jotkut heiveröisimmät naisopettajat kovin pienellä koulutuksella saisivat kummoisempia taitoja hankittua, varsinkin ottaen huomioon mahdollisesti arkailevan asenteen aihetta kohtaan. Viran puolesta ei ole kuitenkaan sama asia kuin omasta kiinnostuksesta.

Opettajan työn vetovoima on jo ymmärrettävistä syistä laskussa ilman, että opiskelijoilta vaaditaan voimankäyttötaitoja ;) Opettajiksi nyt ei stereotyyppisesti ainakaan oleteta hakeutuvan henkilöiden, joiden kiinnostuksena olisi pääsääntöisesti em. asiat.

Vaikka itse koen itsepuolustustaidot tärkeiksi, olen sitä mieltä, ettei opettajan työ saa mennä siihen, että voimankäyttö on työssä tarpeellista näiden rajojen (=jokaisen kansalaisen hätävarjelun oikeus) ulkopuolella. Myös poliisin virka-apu on ja pitääkin olla käytettävissä vaarallisissa tilanteissa.

PS: Varsinaiseen aiheeseen toiv. viimeisen kerran palatakseni. Käsittääkseni järjestyksenvalvojien ja vartijoiden koulutus on muutaman viime vuoden aikana lisääntynyt huomattavasti, eikä alalle enää lähdetä vain "harrastusten" pohjalta. Koulutukseen kuuluu voimankäyttöä ja ensiapua, ja paljon siltä väliltä, joten uskoisin, että osaavia henkilöitä on suurin osa. Minä voin sanoa, etten ole törmännyt kuin yhteen epäilyttävään tapaukseen, enkä silloinkaan voi varmasti sanoa pystyväni luottamaan täysin omaan tulkintaani.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93837
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Opettajista

#15

Viesti Mika »

Ja itse asiassa tuollaisen koulutuksen järjestäminen olisi sekä kustannus- että aikakysymys. Niin kauan kuin tilanteet kouluissa eivät hälyttävästi muutu, tuollaisen kurssituksen järjestäminen ei tule olemaan mikään korkea prioriteetti.

Eikä millään yhden tai kahden kerran kursilla paljoa opitakaan. Ja pidempi kurssi vaatisi opettajilta sekä aikaa että mielenkiintoa melkoisesti. Virka-ajalla täysin mahdotonta toteuttaa.

Mutta ideana hyvä...
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 36 kurkkijaa