Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Portsarin tärkeimmät ominaisuudet

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
planter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1676
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Tampere

Portsarin tärkeimmät ominaisuudet

#61

Viesti planter »

RikuLahdensuo kirjoitti:
planter kirjoitti: Poken tärkeimpiä ominaisuuksia on keskustelutaito
Miksi Reenaat noin montaa Kampailu tai IP.Lajia jos uskot ja luotat ihmisten uskovan puhettasi.
Sano sille Vastapuolelle vaikka nyrkkeily ottelussa. Pistä nyy siihen kanveesille makuulle
niin mun ei tarvi lyödä sua enää. ja päästään molemmat äkkiä kotiin. :lol:

Tämä oli sitte vain Läppää vaikka kirjoitin kysymys muodossa
Liikunta on liikuntaa, oli se sitten IP-laji tai vastaava. En treenaa portsari hommia varten, ei tarvitse saan leiviskäni toisenlaisesta työstä. Liikunta on minulle terapiaa, olen niin huonossa kunnossa että minun on liikuttava. Miksi IP-laji? Olen pikkupojasta asti liikkunut niin kuin monet kaltaiseni äijät ja haluan liikkua edelleenkin.
Sikstoiseen olen jo pelottava ulkoiselta olemukseltani että asiakas alkaa keskustella minulle, no rupattele nyt siinä kukkien hoidosta ja kynsien lakkaamisesta asian tuntevasti. Siksi Poke tarvitsee keskustelu taitoa. Tietenkin Poken on hyvä osata puolustaa itseään ja ehkäpä siinä sivussa muita asiakkaita.
Mitä kylvät, sitä niität.
Kuvake
RikuLahdensuo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 392
Lauteille: Lokakuu 2007
Paikkakunta: Lapua

Portsarin tärkeimmät ominaisuudet

#62

Viesti RikuLahdensuo »

En tiedä karkaako jo aiheesta. Tästä joisi varmaan tehdä oman ketjunkin, vai onko jo jossain.

Aittomäki antoi joskus hyvän elämänviisauden.
Miksi koira ei pärjää sudelle.
Jos susi ei tapa se kuolee nälkään , ja koira syö kupista.
Eli elä kamppailulle ja kamppailulla.
Yksi syy, miksi teen pokenhommia onsiinä että hankin Kokolihaleikkeitä leivänpäälle.
ja opin kohtaamaan Väkivaltaisia ihmisiä. Näen ja kokeilen mitkä tekniikat toimii.
Kohta on 30.vuotta reenattu ja nyt opetan myös muita.
Pitää joka päivä ja viikko kehittää uuttatekniikkaa oppilaille.
Joten pitää itsekkin kehittyä.

_______________________________________________________________
Ei tarvi sitten viisastella sankarikoirista. Mulla itsellä on Sudentappaja ;)
"ainakin rotumäärityksessä"
planter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1676
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Tampere

Portsarin tärkeimmät ominaisuudet

#63

Viesti planter »

Niinpä, jotkut haluavat vääntää parhaimmat päivänsä ovella, kun jotkut haluavat päästä helpomalla ovella. Toinen tykkää tyttärestä ja toinen äiteestä. Kukin tavallansa.
Mitä kylvät, sitä niität.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Portsarin tärkeimmät ominaisuudet

#64

Viesti Kari Aittomäki »

Planter, lievän epäkunnioittavaa.

Mitä tulee tuohon väitteeseen juttelutaidosta niin se kyllä pitää miltei paikkansa. Portsarinhomma on siinämielessä ikävää turvatyötä että se läpänheitto tulisi olla yksi kyvyistä.
Onneksi kapakoissa notkujat on valtaosaltaa hyvin tyhmää väkeä, joille enimmin riittää noinverbaliikka ja pikkunokkeluudet.
Sellaset heitot kuin "meillä on se yhteistä, että molempien penkkitulos on lähempänä äo:ta kuin painoa" menee aivan hukkaan.
Tai niinkuin multa eräs parikymppinen poikapari - pieniä ja rumia ja tyhmiä halvankaljan ostajia - kysyi:
- Ooksä meille kateellinen? (ikäviittaus)
- No tottakai olen, mä olen aina tahtonu olla älyllisesti laiska, kansantaloudellisesti ja väestöpoliittisesti merkityksetön, fyysisesti vaaraton ja seksuaalisesti omavarainen.
- Hä?

Eli ihan joutavaa.
Onelinerit puree paljo paremmin.
- Ai, sä niinku yksaamu heräsit ja kekkasit jotta Heureka! Mä alan rääpäleeks!
Tää oli hemmolle joka koetti vihjaista oelvansa senverran älykäs ettei tarvitse fyysistä voimaa. Eli koki selitellä vähäpojan habitustaan.

Multa ei läpänheitto ihan aina onstu, joskus menee mököttelyksi.
Ja joskus tuli ihan tahallaankin provosoitua.
Mutta kyllä se toisaan pokelle kuuluu, se jutteluosasto.
Ilmankin toki pärjää eli ei se tärkein ominaisuus oo.
Kuvake
Juike
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 55
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Liminka

Portsarin tärkeimmät ominaisuudet

#65

Viesti Juike »

" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämä kertonee mielipiteeni asiasta aika hyvin. Pitää Swayze hyvän oppitunnin...
http://s2.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=23339" onclick="window.open(this.href);return false;
m4G-
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 604
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Sipoo

Portsarin tärkeimmät ominaisuudet

#66

Viesti m4G- »

Kari Aittomäki kirjoitti: Tai niinkuin multa eräs parikymppinen poikapari - pieniä ja rumia ja tyhmiä halvankaljan ostajia - kysyi:
- Ooksä meille kateellinen? (ikäviittaus)
- No tottakai olen, mä olen aina tahtonu olla älyllisesti laiska, kansantaloudellisesti ja väestöpoliittisesti merkityksetön, fyysisesti vaaraton ja seksuaalisesti omavarainen.
- Hä?
:smt043 :smt044
wut...
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

Re: Portsarin tärkeimmät ominaisuudet

#67

Viesti Kurowashi »

Fubarbarian kirjoitti: Mielestä portsarin tärkein ominaisuus on aivan loppujen lopuksi kyky lopettaa rettelöinti fyysisesti. Aina tulee tilanteita jota ei ole voinut nähdä ennalta ja / tai jolloin puhe ei enää auta ja silloin on raflassa jonkun henkilökunnasta omattava kyky tehdä asialle jotain.
Näin on näbbylät.

Semmosen järkkärin kanssa on huono tehdä hommia, joka livahtaa johonkin pilareiden taakse heti kun pitäis jotain tehdä häiriköille. Jos ei sitä tee järkkäri, niin hyvin harvoin kukaan muukaan laittaa oikein tikkua ristiin sen asian eteen.

Tuo kyky on loppujen lopuksi tärkein ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että aina riittää niitä paksukalloja jotka ei sitä puhetta vaan ymmärrä, ei vaikka tunnin keskustelisi. Oon pikkuhiljaa havahtunut siihen että kyllä jotkut taitaa ihan syntyä munapäiksi. Kyllä se on joissain tapauksissa niin tiukassa se munapääasenne.
planter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1676
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Tampere

Re: Portsarin tärkeimmät ominaisuudet

#68

Viesti planter »

Kurowashi kirjoitti:
Fubarbarian kirjoitti: Mielestä portsarin tärkein ominaisuus on aivan loppujen lopuksi kyky lopettaa rettelöinti fyysisesti. Aina tulee tilanteita jota ei ole voinut nähdä ennalta ja / tai jolloin puhe ei enää auta ja silloin on raflassa jonkun henkilökunnasta omattava kyky tehdä asialle jotain.
Semmosen järkkärin kanssa on huono tehdä hommia, joka livahtaa johonkin pilareiden taakse heti kun pitäis jotain tehdä häiriköille. Jos ei sitä tee järkkäri, niin hyvin harvoin kukaan muukaan laittaa oikein tikkua ristiin sen asian eteen.

Tuo kyky on loppujen lopuksi tärkein ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että aina riittää niitä paksukalloja jotka ei sitä puhetta vaan ymmärrä, ei vaikka tunnin keskustelisi. Oon pikkuhiljaa havahtunut siihen että kyllä jotkut taitaa ihan syntyä munapäiksi. Kyllä se on joissain tapauksissa niin tiukassa se munapääasenne.
Heh heh ravintolan henkilökunnan on tehtävä niin hyvää yhteistyötä, ettei ko tilanteita pääse syntymään. Muistaakseni anniskelu päihtyneelle on kiellettyä. Mikä on se päihtymyksen raja, se onkin sitten mielenkiintoista. Liikenteessä raja on 0,002 muistaakseni, mutta linkki kohteeseen http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/eo ... 99_su.html" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://74.125.77.132/search?q=cache:htt ... /index.htx" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli vähän viinaksia hulluille ja viisaammille hieman enemmän, Poke pääsee helpommalla.
Mitä kylvät, sitä niität.
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

Re: Portsarin tärkeimmät ominaisuudet

#69

Viesti Kurowashi »

planter kirjoitti:
Kurowashi kirjoitti:
Fubarbarian kirjoitti: Mielestä portsarin tärkein ominaisuus on aivan loppujen lopuksi kyky lopettaa rettelöinti fyysisesti. Aina tulee tilanteita jota ei ole voinut nähdä ennalta ja / tai jolloin puhe ei enää auta ja silloin on raflassa jonkun henkilökunnasta omattava kyky tehdä asialle jotain.
Semmosen järkkärin kanssa on huono tehdä hommia, joka livahtaa johonkin pilareiden taakse heti kun pitäis jotain tehdä häiriköille. Jos ei sitä tee järkkäri, niin hyvin harvoin kukaan muukaan laittaa oikein tikkua ristiin sen asian eteen.

Tuo kyky on loppujen lopuksi tärkein ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että aina riittää niitä paksukalloja jotka ei sitä puhetta vaan ymmärrä, ei vaikka tunnin keskustelisi. Oon pikkuhiljaa havahtunut siihen että kyllä jotkut taitaa ihan syntyä munapäiksi. Kyllä se on joissain tapauksissa niin tiukassa se munapääasenne.
Heh heh ravintolan henkilökunnan on tehtävä niin hyvää yhteistyötä, ettei ko tilanteita pääse syntymään. Muistaakseni anniskelu päihtyneelle on kiellettyä. Mikä on se päihtymyksen raja, se onkin sitten mielenkiintoista. Liikenteessä raja on 0,002 muistaakseni, mutta linkki kohteeseen http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/eo ... 99_su.html" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://74.125.77.132/search?q=cache:htt ... /index.htx" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli vähän viinaksia hulluille ja viisaammille hieman enemmän, Poke pääsee helpommalla.
Vähän pitää nyt miettiä mitä kirjoittaa...

Ensiksi: Minäkin muistelen että päihtyneelle ei saisi anniskella.

Siispä ruvetaanko kansaa puhalluttamaan tuon selvittämiseksi, vai miten se selvitetään, kun ei ole selvää rajaakaan?

Jos baarissa on satapäinen lauma niin ei niitä kaikkia ole ihan helppo sieltä heti etsiäkään. Moniin paikkoihin saa tuotua omaakin viinaa jos vaan haluaa ja vähän käyttää päätään. Se on aika selvä asia ja yleinen käytäntö lähes kaikissa anniskelupaikoissa että räkäkännisille ei tarjoilla mitään, mutta kyllä se viina voi ihan yllättäenkin nousta päähän. Juodaanhan niitä pohjia ennen kuin astutaan sisäänkin. Kuka vahtii edes kuka ne viinat juo vaikka joku toinen tilaisi? Hänhän voi tarjota toiselle. Missä paikassa on niin aukoton valvonta että kaikki nuo tapaukset kitketään ja häiriötkin saadaan tukahdutettua ennenkuin ne edes syntyvät? Kaikkia ei voi vahtia koko aikaa. Häiriö ei tarkoita edes aina sitä että se johtuisi liikaa juomisesta ja sitä kautta viinahuuruista. Joillekin riittää pari kaljaa, jotkut häiriköi selvin päin.

Toiseksi: Helppo se on koneella naputella että henkilökunnan on tehtävä niin hyvää yhteistyötä ettei ko tilanteita pääse syntymään. Millä helkkarilla niitä etukäteen aina estät edes? Hymyilemällä? Tuo on monissa tapauksissa ihan mahdoton tehtävä. Jos joku vaan rupeaa röttelöimään niin ei se välttämättä ole henkilökunnasta kiinni yhtään mitenkään.

Tuo on sama kuin toteaisi että viranomaisten on vaan tehtävä niin hyvää yhteistyötä ettei rikoksia pääse syntymään.

Kannattaa käydä tekemässä niitä järjestyksenvalvojan hommia jossain ennenkuin tuollaisia juttuja roiskaisee. Ei se ole noin helppoa ja yksinkertaista. Minä teen esimerkiksi keikkaa pääasiassa sellaisessa paikassa jossa on kaksi kerrosta, ja olen siellä pääasiassa ainoa järjestyksenvalvoja. Erikoisiltoina on yleensä kaksi. Minulla on siellä välillä aika paljon hommaa ja tiedän mitä se on ollut käytännössä, ja mitä se voi olla käytännössä.

;)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Portsarin tärkeimmät ominaisuudet

#70

Viesti Kari Aittomäki »

Ennenvanhaan oli näitä topakoita emäntiä tiskin takana, joilla oli silmää ja kanttia olla työntämättä tärpättiä tiskin yli jahka jantterit oli kypsiä.

Se aika on mennyt. Nykyään on duunissa kaikenlaisia epämääräisiä poikia ja tyttöjä, joissa ei ole enää sitä vanhaa kapakkaduunarin ja yötyöläisen asennetta.
Ne on töissä samalla asenteella kuin vastaavat löysäläiset leffavuokraamoissa.
Ne entiset Justiinat saatto avata pari nappia ja vokotella räyhävinettoa nauttineen maksukykyisen eli mehevän asiakkaan perässään narikkaan, esitellä asian ja pyytää vielä anteeksi pokaltakin.
- Parempi että tulit ominvoimin kuin että pojat ois hakenu väkisin. Jää kaikille parempi mieli.

Ja aina siinä kävi niin että uhoveikko puhui aikansa isoaja, mutta ei se tarvinnut kuin sen pienen voittonsa niin ylensa vielä kylvi seteleitä lähtiessään.
Ei sitä enää nykyään näe.
Erilaiseksi on mennyt.

Ja muuten toinen seikka, ovella aavistaa miltei aina kenestä tulee oleen ongelmaa.
Mulla oli usein tapana kertoa se pokalle itselleen.
- Mites musta tuntuu että susta tulee vielä ongelmia?
- *kovanaamajargonia*
- Tehdääs sillain että alotat sen riehumisen tässä ja nyt, sä olet vielä aika selvä joten sulla on mahdollisesti jotain tsaanssejakin. Meitä viittä vastaan.

Vain kerranpari on sälli vetänyt liikkuvat taakse, silloinkin riitti Pelottava Taidonnäyte eli jalan käyttäminen korvalla tai Karuselli eli korkealla käyvä heitto.
Yksinään kökötellessä käytin aina aika ajoin samaa taktiikkaa myös. Se oli fänkää, varsinkin jos pahiksia oli useampia. hehe.

Yks sälli olihyvä, olinhan mä siitä kuullu. Ammattiroisto ja pahassa maineessa, Alibista tuttu.
Katteli lauseen jälkeen hetken silmiin, alko virnuileen ja veti käden taskulle. Mä olin arvioinu lihastonukset (talon lihasmassa vielä päällä) ja semmoset jo minuutteja sitten enkä reagoinu näkyvästi, ihan pikku liikahduksella vaan, parempaan positioon.
Hörhö veti sormenpaksusen nipun markka-ajan satasia esiin.
- Voi harmi, ku mua niin huvittais jättää nää teidän kassakoneisiin.
Mä olin heti että pelimies.
- Herrasmiehet ovat aina tervetulleita. Rahalla pestään puhtaaksi synnit miltei mitkä hyvänsä.
Jätkä linttas sataset joka ukolle ja naurahti mulle.
- Ei tule ongelmia jos ei tule ongelmia.
- Fiksut pärjää aina, ongelmienkin kanssa.

Eikä tullut ongelmia, koko talvena.
Se oli Bohemia se.
Kuvake
Abe Simpson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1565
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Springfield Retirement Castle

Portsarin tärkeimmät ominaisuudet

#71

Viesti Abe Simpson »

Kari Aittomäki kirjoitti: Se aika on mennyt. Nykyään on duunissa kaikenlaisia epämääräisiä poikia ja tyttöjä, joissa ei ole enää sitä vanhaa kapakkaduunarin ja yötyöläisen asennetta.
Ne on töissä samalla asenteella kuin vastaavat löysäläiset leffavuokraamoissa.
En kyllä tiedä kärsiikö tässä ihan yksioikoisesti osoitella selkärangatonta nuorisoakaan - ajat ovat muuttuneet ja siinä missä entivanhaan tarjoilija saattoi jaella porttareita (joilla myös oli painoarvoa soittoruokaloiden puutteessa), on tämän päivän henkilökunta puun ja kuoren välissä asiakaspalveluroolinsa kanssa. Näin ainakin äitee on turinoinut, joka nopsaan laskien työsti alalla joskus kuuskytluvun pyörteissä ja sittemmin on operoinut lähinnä asiakasrajapinnan toisella puolen.
"Pallomerimies on erimies"
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Portsarin tärkeimmät ominaisuudet

#72

Viesti Kari Aittomäki »

Totta.
Mutta nuoriso on niiiiin löysää - ja mä silloin taannoin kuvittelin että ne nykyiset kolmikymppiset on löysintä mitä voi kuvitella mutta kuvittelin väärin, nykylötköt on siis niin lötköjä että kuvailuunkin pitäsi käyttää pelkkiä vokaaleja, ilman ääkkösiä.

Tuo a-sikapalvelu on kyllä semmonen asennesyöpä joka on vieny mielekkyyden asioimisesta edes R-kiksalla.
Víttu mulle tarvi hymyillä turhista.
Kuvake
Abe Simpson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1565
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Springfield Retirement Castle

Portsarin tärkeimmät ominaisuudet

#73

Viesti Abe Simpson »

Kari Aittomäki kirjoitti: Tuo a-sikapalvelu on kyllä semmonen asennesyöpä joka on vieny mielekkyyden asioimisesta edes R-kiksalla.
Víttu mulle tarvi hymyillä turhista.
Vaan minkäs teet, kun toimintaohjeet ilmoittavan tarkan metrimäärän miltä etäisyydeltä se hymy vedetään naamalle - ja vieläpä kertovat senkin, millainen hymyn tulee olla, ettei tarvitse improvisoida. Eikä tämä ikävä kyllä ole edes huumoria, tästä on omakohtaista kokemusta - ammatinvalintakysymys toki tekijälleen, mutta liekö tuo nykyasetelma kaikkien asiakkaidenkaan mieleen. Ainakin itse kohtaisin mieluummin ihmisen kuin toimintamallin - pääsääntöisesti.
"Pallomerimies on erimies"
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Portsarin tärkeimmät ominaisuudet

#74

Viesti Kari Aittomäki »

Voi jesus mä muistan tään yhden tapauksen venäjänrajalla, sielä on kai vieläkin se ruokala/kauppa Suomen puolella rajaa.
Tultiin Slavan kans rajan yli silleen niinku verrattain väsyneinä, muutama vuorokausi hyvin vähälää levolla ja jatkuvasti rähjäten..
Ja se pensasneuvostoliittolainen oli tuolloin mitä oli.
Voimailtiin siinä ittemme Suomen puolelle ja hoiputtiin saluunaan.
Jossa meita katteli sellanen elämäänähnyt +50vee naisihminen, ilman mitään asiakaspalveluköhkää mutta silleen ihmisenä, vähä tylyin ilmein mutta teeskentelemättä.
- Jaha. Rankka reissu takana. Ensiks ruokaa ja sitte unta vai jatkatteko matkaa?
Oltiin ihan ton lauseen takia miltei valmiita jäämään huilaan vaan kun ajomatka stadiin oli ihan mitätön niin jatkettiin eteenpäin.
Se emäntä löi pyytämättä lautaset täyteen perunamuussia ja nakkikastiketta, juotavaks selvää maitoo.
Olen harvoin syöny parempaa mässyä.
Me oltiin siis käytännössä puhumattomassa tilassa, niin loppuunväsyneitä.

Tohon verraten tää nykyäänannosteltava "asiakaspalvelu" on anniltaan niinku niin hattaraa.
Tosin, tuo mun ikkunastakin näkyvä huoltsikka tarjoaa miltei samansorttista koruttomuutta kohtelussaan.
Tosin en ole sielä safkannut, vaikka mämmejään kehuvatkin.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Portsarin tärkeimmät ominaisuudet

#75

Viesti Totte »

Pitää kyllä olla Karin kanssa samaa mieltä että hirveä tekopirteys asiakaspalvelussa on jotakin todella ärsyttävää, varsinkin jos olet itse väsynyt. Jos joku luonnollisesti hymyilee niin se on tietenkin yleensä ihan mukavaa, mutta ihan yhtä hyvin käy ihan perustervehdys perusilmeellä. Jos olen ostamassa puoli litraa vichyä niin minulle on turha yrittää syöttää että olen kaupalle tärkeä asiakas ja olen kyllä nyt pelastamassa kauppiiaan talouden ja kassaneitikin on niin onnellinen kun pääsee vetämään sitä mun pankkikorttia kun ei ollut käteistä rahaa kahden euron ostoa varten.

Teennäinen ystävällisyys ei ole edes mielestäni ystävällisyyttä vaan se lyö hirveän helposti yli epäystävällisyyden puolelle. Asiakasta pitää osata kohdella asiakkaana ja asiakkaan tilanteen mukaan. Se olisi sitä oikeaa ystävällisyyttä. Ei ne virnuilevat suupielet ja korkeaoktaavinen "hyvää päivää!".
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa