Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Portsarin työstä kertova blogi

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Aramir
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 42
Lauteille: Heinäkuu 2017
Paikkakunta: Hämeenlinna
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Potkunyrkkeily
Takalajit: Hokytoryo Ju-jutsu

Portsarin työstä kertova blogi

#1

Viesti Aramir »

Olen pitänyt portsarin ammatista blogia jo vuoden ajan ja nyt vasta vaivauduin etsimään omaan alaani liittyviä keskusteluja. Vartiotorni -palstalla tuntuu olevan itselleni sopivaa materiaalia enemmän ja vähemmän ilman trolleja.

Olen toiminut portsarina vasta 15 vuotta ja yritän vieläkin etsiä alan punaista lankaa: mitä tämä työ oikeastaan on. Luulin pääseväni blogin kautta lähemmäksi totuutta, mutta mähän olen entistä sekaisempi nyt. Yhden mielenkiintoisen eroavaisuuden olen löytänyt: Kaikki JV-kylttiä kantavat ovat lain piirissä toki järjestyksenvalvojia, mutta itse teen eron portsarille ja järjestyksenvalvojalle. Ihan mielenkiinnosta laitan tähän linkin blogini aiheeseen, jossa monologisesti käsittelen näiden kahden eroja.

http://porttikieltopaivakirja.blogspot. ... in-ja.html

Toivoisin saavani analyyttistä palautetta sekä tästä aiheesta että blogista yleisesti.

Linkkaan tekstin myös tapahtumasta, joka pääsi yllättämään minut totaalisesti tässä muutama kuukausi takaperin. Eipä ole kymmenen vuoden kamppailulajikokemuksesta hyötyä, kun ei ole hereillä.

http://porttikieltopaivakirja.blogspot. ... aassa.html
Kuvake
jonne.härkänen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 193
Lauteille: Joulukuu 2016
Paikkakunta: Lappeenranta
Etulaji: Wing Tsung
Sivulajit: Lukkopaini, Kombatan

Portsarin työstä kertova blogi

#2

Viesti jonne.härkänen »

Nuo arvaamattomat tilanteet ovat aina haaste. Itse en tee ovihommia, enkä valvo muutenkaan kuin omaa järjestystäni joten en lähde tilannetta enempää kommentoimaan.

Tästä tuli kuitenki mieleeni yksi tilanne kun olin pitämässä lajiesittelyä Kalman Kalpeassa Kouvolassa varmaankin noin 5 vuotta sitten. Lajiesittelyn jälkeen kysyin katsojilta, että jäikö mielen päälle mitään kysymysmerkkejä. Johon yksi sankari totesi sillai vähän vaisusti - Mitä voi tehdä jos joku lyö sua puukolla selkään? *Hiljaisuus* Jouduin kääntymään ympäri, koska oli revetä huutonauruun. Kerättyäni itsen,i vastasin - Kasvattaa silmät selkään.
“You must be shapeless, formless, like water. When you pour water in a cup, it becomes the cup. When you pour water in a bottle, it becomes the bottle. When you pour water in a teapot, it becomes the teapot. Water can drip and it can crash. Become like water my friend.” - Bruce Lee
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Portsarin työstä kertova blogi

#3

Viesti magamies »

Hyvää tekstiä tuo blogi, mielellään lukee kiitos.
Magamies
Aramir
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 42
Lauteille: Heinäkuu 2017
Paikkakunta: Hämeenlinna
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Potkunyrkkeily
Takalajit: Hokytoryo Ju-jutsu

Portsarin työstä kertova blogi

#4

Viesti Aramir »

Jonne, uskon portsarin pystyvän puolustautumaan paremmin samalla kokemuksella kuin itsepuolustusharrastajan, mistä syystä kirjoittanen jossain vaiheessa päivityksen myös tästä aiheesta. En osaa sanoa, miksi uskon näin olevan, mutta oletan sen johtuvan "sosiaalisesta älykkyydestä", mitä portsarin työssä harjoitetaan jatkuvasti.

Ja aina saa kommentoida. Ja ulkopuolisen näkemykset ovat tervetulleita, koska niissä on melko varmasti poikkeava näkökulma. Tietysti olisi hyvä, jos näkemykset olisivat perusteltuja. Kokeneempien rouvien sanoin: "Anna mennä vaan, minä käytän kierukkaa!"
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Portsarin työstä kertova blogi

#5

Viesti tapsaattori »

Blogista lainattua: "Tärkein ajatus, joka muutaman yön keskusteluista ja ajatuksista tuli, on se, että portsareiden työ ei ole enää niin turvallisuuskeskeistä, että he edes kuuluisivat turvallisuusalan piiriin. Me portsarit muodostamme aivan oman ammattialamme. Meissä on aimo annos ihmistä, mukava määrä herrasmiestä ja pieni ripaus harmillinen. Ja tietysti hyppysellinen tarvittavaa fyysisyyttä."

Harvakseltaan (n. kerran vuodessa) jossain yökerhossa vierailevana, ja siellä tarkoituksena pitää hauskaa, toivoisin, että se portieeri on juurikin enemmän herrasmies. Asiakaspalvelija, joka tulee sulavasti auttamaan takkia naulakkoon ja toivottamaan mukavaa iltaa. Vaikkakin sitten teennäisen lipevästi, mutta sellaiselle mielellään jättää tippiä. Harmillisen usein ne on kovanaama-asenteella tuijottavia rahakerääjiä, jotka katsoo asiakasta niin kuin jotain vakavaakin turvallisuusuhkaa. Yksi pitkään ovella työskennellyt sanoi, että siinä hommassa alkaa vihaamaan ihmistä. Aluksi luulin sitä vitsiksi.
Aramir
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 42
Lauteille: Heinäkuu 2017
Paikkakunta: Hämeenlinna
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Potkunyrkkeily
Takalajit: Hokytoryo Ju-jutsu

Portsarin työstä kertova blogi

#6

Viesti Aramir »

Jahas, ensimmäinen "virhe" löytyi omasta tekstistä: "-- ja pieni ripaus piparia." Tarkoitukseni oli vihjata, että portsarista löytyy pieni annos herkkyyttäkin, mutta nyt tuo kuulostaa siltä, että meillä on pienen pieni naisten sukupuolielin jossain jemmassa. Tirsk. :D

Portsarin käytös riippuu myös paljolti siitä, että onko baari massoihin vai yksilöihin keskittyviä. "Massa"ravintoloissa joudutaan keskittymään termin mukaisesti massoihin, isoihin joukkoihin, jolloin yksilöitä ei tule niin tehokkaasti huomioitua. Silloin kohteliaat lauseet muuttuvat kohteliaiksi sanoiksi. Itse onneksi tätä nykyä työskentelen paikassa, jossa keskitytään yksilöihin.

Tuosta kovanaama-asenteella tuijottamisesta sen verran, että toisesta tarinassa, jossa saan vähän nenääni, moni haluaisi sanoa, että portsarin pitäisi keskittyä mahdollisiin aggressiivisiin ihmisiin eikä kirjan lukemiseen. Tällaiset tuijottelijat kyllä näyttää juuri siltä, että jokainen asiakas on "turvallisuusuhka" eikä maksava asiakas. Itse haluan, vielä, uskoa asiakkaiden olevan pääsääntöisesti ei-vaarattomia, jolloin minun ei tarvitse oletusarvoisesti pitää heitä kyläterroristeina. Tällöin asiakkaat voidaan ottaa ihmisinä vastaan (toisaalta minun mielestäni asiakas ja ihminen on monissa tilanteissa aevan eri asia, mutta tämä nyt on vain huumoria).

Kaikessa asiakaspalvelutyössä rupeaa vihaamaan ihmisiä, jos siihen on taipuvainen. Tässä kauhistelen, että onkohan minusta tullut ymmärtäväinen ihminen työvuosien kuluessa. Hyi olkoon!
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Portsarin työstä kertova blogi

#7

Viesti magamies »

Portsarin työ on vuosien saatossa muuttunut ja paljonkin, siitä on aikaa kun itse istuin aktiivisesti kuppiloissa, silloin oli ovella lähinnä nyrkkeilytaustaiset kaverit ja painijat ja erää otettiin ulkopuolellakin rajusti, tästähän Avekin kertonut kun ovihommissa käytiin puskassa lyömässä kilpaa..
Eräässä vakipaikassa oli 80 luvulla entinen ammattinyrkkeilijä portsarina mukava mies ja hoiti tilanteet tyylikäästi , mutta tilanteen tullen lähti lyönnit ja lujaa ja silloin ei ollut kännyköitä ja yotubea ja haavat nuoltiin itse.olihan niitä hulluja silloinkin, muistan kun eräällä kaverilla tuli riitaa toisen kanssa kapakassa ja valomerkin jälkeen ulos ja kadulle ja riidanhastaja yritti ajaa säiliöauton kanssa päälle, onneksi ei onnistunut kun kaverit hyppäsi tien sivuun ja poliisti paikalle ja murhayrittäjältä meni työpaikka ja ajokortti, mutta hullujahan aina riittää.
Magamies
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Portsarin työstä kertova blogi

#8

Viesti Kari Aittomäki »

Erinomaista tekstiä, valottaa nykytilannetta aika hienosti.
Mä sanoisin näin vanhana illuusiottomana, että portsarin leppoisuus on suoraan verrannollinen liksaan.
Mulle oli huomattavan helppoa olla ystävällistä ja mukavaa kun jenginheittämät paino taskua mukavasti lämmittäen.

Eli ehkäpäs se JV-tylytys johtuu siitä liksojen nirkoisuudesta, en usko että kusipäitten määrä on oleellisesti muuttunut, ainakaan vähenevästi.
Ihmisiä on tosissaan helppo käydä.. ei nyt vihaamaan mutta pitämään umpityperinä.
Niinku mä yhdelle aloittelevalle tosiaan kerrain sanoin:
- Ootsä rasisti?
- E-en, tietenkään?
- Kohta olet.

Tai niinku Tyynismaan Esa kerto eräälle ylirasittavalle vakkarille joka tuli pölöttään sille vapaalla:
- Kuule, lätkä rinnassa mä kuuntelen sun juttuja koska mä saan siitä palkkaa. Just nyt kukaan ei maksa mulle mitään sun aiheuttamasta kärsimyksestä. Capichi?

No eihän se tajunnut koska tyhmät on tyhmiä mutta sydämenpurkaminen on vänkää.

Mitä tohon jengintarkkailuun tulee..
Mä en ikinä päästänyt (enkä päästä) suojausta alas. Kun poka tuli, mä otin sen keilaan enkä pitänyt mitään itsestäänselvänä. Sillä vaikka useimmista näkee että jotain on tulossa, on myös niitä jotka mahdollisesti itsekään ei tiedä reagointiaan.. tai ovat vaan tosikylmiä heppuja. Niitäkin on.

Mullakin oli kerran eräs hiukan vastaava hiljaisen illan sisäänkävely - tapaus.
Tästä kaverista tosin näki että tää ei ole tullut huurteiselle vaan oli menopäällä, toimiva fysiikka ja lyödyn näkönen. Bokraaja.
2+2=22 ja edellisen illan nyrkkeilijäsällin nutistusmuisto kerto että kostaja on tontilla.
Nousin seisomaan jakkaralta ja.. vaan katselin jätkän tuloa.
Tämä-arpa-ei-voita ilmeellä. Andyhan tuolla eräässä toisessa ketjussa koki tyrmätä naurettavaksi katseen merkityksen.. mutta tuo tilanne ei eskaloitunut.
Sälli alko hyytyä ja pälyily kerto että epäilys hiipi mieleen.
Mä vaan hymyilin sillätavalla pienesti ja nyökkäsin, jätkä painu vamonos tiehensä.
Tuli sitten varmistus että oli sen edellisen sankarin paremminpärjänny (ja isompi) veli.
Olivat kyllä senolosia tapauksia että olin varuillani kotiinlähdölläkin.

Eli sillä olemuksella ja näkyvällä valmiudella on merkityksensä.
Herkemmät asiakkaat voi vähä kääkättää.. ja onhan silläki merkitystä, kapakoitten vetäjät kun reagoi vaistotasolla siihen näkyvään suorituskykyyn/halukkuuteen myös, ovat myös usein aikas nilkkejä despootteja. Eli lokeroivat ne jänskäysreaktionsa jonkinlaiseen kontrollin-illuusio lokeroon. Ja päätyvät pomoilemaan.

Ärg, alkaa *tuttaa pelkkä muistelu.
Aramir
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 42
Lauteille: Heinäkuu 2017
Paikkakunta: Hämeenlinna
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Potkunyrkkeily
Takalajit: Hokytoryo Ju-jutsu

Portsarin työstä kertova blogi

#9

Viesti Aramir »

magamies, kyllä voisin väittää kokemukseni perusteella, että väkivalta on vähentynyt huomattavasti jo minunkin urani aikana (16 vuotta), mutta nyt ne vähäiset tapaukset saattavat olla sitäkin väkivaltaisempia, tai sitten ne vain tuntuu siltä, kun muuten on niin ihanan väkivallatonta.

Toisaalta mielestäni ennen ei pienestä nujakoinnista saanut mitään jälkiseurauksia viranomaispuolelta. Nyt jokainen perkeleen voimankeinokäyttö-tilanne pitää merkata päiväkirjaan ja poliisille soittamisesta seuraa miltei aina kahden tunnin aamuvuoroa laitoksella katsoen elämäänsä väsähtäneen poliisin näppiksen hakkaamista kaksisormijärjestelmällä.

Aittomäki, kiitos ajatuksia herättävistä mielipiteistä. Saatoin saada paljon uusia aiheita blogiini. Esa Tyynismaa on kyllä siinä oikeassa, että ei niitä juttuja jaksa enää vapaa-ajalla kuunnella. Tosin itse välttelen koko Homo sapiens -lajia vapaa-ajalla tai niistä ainakin hämäläisrotua.

Tuohon suojauksen alaspäästämiseen. Periaatteessa olisi katseen kääntämättä jättäminen auttanut tilanteessa joko estäen hyökkäyksen (pelkurit kun löytää rohkeutensa toisen selän takana) tai auttaen suojautumaan kohta tulevaa hyökkäystä vastaan. Väittäisin, että olin tätä paskiaista kohtaan liian luottavainen tai pahempaa: ylimielinen. Joka tapauksessa olen tullut siihen lopputulokseen, että näin toteutunut tapahtuketju oli kaikkein parhain: En mukiloinut suutuspäissäni sitä kyseenalaiseen kuntoon, eikä ole epäselvää, että kuka hyökkäsi ensin. Näissä jutuissa kun on aina läsnä todistus"velvollisuudet" omasta syyttömyydestä. Työskentelemässäni yökerhossa kun ei ole ketään näkemässä narikan edustalle.

Mutta tuosta "tämä-arpa-ei-voita ilmmeestä" sen verran, että se on ihan hirviää kuraa. Toimii toki sellaisella, jolla naama on kuin tarkkailuluokan pulpetinkansi, mutta jos meikäläinen yrittää näyttää tuimalta, niin ainoa joka siitä pelästyy on Hesburgerin myyjä ollessaan töissä ja sekin vain siitä syystä, kun hän ei ole varma, että riittääkö pekonit ja majoneesi varmasti. Toisekseen tätä samaa tuijottelua yrittää joka toinen väkivalta-apina, niin kyllä minun tekee vain mieli nostaa herra (tai rouva) polvelle ja vedellä nahkavyöllä perse ruvelle. Katseen merkitys kyllä on tärkeä, mutta sen "tämä-arpa-ei-voita" ajattelun voi työntää syvälle sinne, minne ei aurinko paista. Myönnettäköön, että vahva mielipiteeni johtuu siitä, kun monet marginaalitapaukset yrittävät sitä toisiinsa ja minuun. Toki joillain asiakkailla kyseinen ilme on vaikuttava, mutta kyllä suurin osa sitä yrittävistä muistuttaa vain pähkinöillä poskensa täyttäneeltä hamsterilta. Retorisena kysymyksenä esitän, että onko tarkoitus näyttää asiakaspalvelualttiilta (myönnän tämän olevan kirosana) vai misantroopilta eli ihmisvihaajalta.

Viittaan omahyväisesti omaan blogiini: "Me portsarit muodostamme aivan oman ammattialamme. Meissä on aimo annos ihmistä, mukava määrä herrasmiestä ja pieni ripaus pipari. Ja tietysti hyppysellinen tarvittavaa fyysisyyttä." Aimo annos ihmistä ja herrasmiestä viittaa kohteliaaseen käytökseen (kohtelias käytöksen taso määritellään asiakaskohtaisesti) ja hyppysellinen tarvittavaa fyysisyyttä viittaa taas räjähtävään toimintaan tarvittaessa. "Pieni ripaus piparia" on taas ontuva kielikuva siitä, että meissä on vähän jotain herkkää. Tämän kokonaisuuden pitäisi löytyä myös kovakoodattuna kasvoihin. Hymyilevästä kasvosta kun löytää ilkikurisen pilkeen silmäkulmasta, niin avot.

Jään toki vielä miettimään, pähkäilemään ja mutustelemaan tätä "katseen" merkitystä. Saatan muuttaa vielä mielipiteeni. Valitettavasti minulle tulee tästä mainitusta ilmeestä vahva mielikuva niistä wanna-be-koviksista riikinkukkoilemassa ympäriinsä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Portsarin työstä kertova blogi

#10

Viesti Lasse Candé »

Tätä keskustelua on kyllä mielenkiintoista lukea ja hienoa että Aramir käyt sitä tässä itse aktiivisesti!

Mulla olisi sellainen pyyntö, että voisitko jatkossa avata kirjoitustesi sisältöä ihan viesteissä täällä ja laittaa myös sopivia lainauksia? Tuossa avausviestissä onkin jo hyvä alku kun kerrot lyhyesti mitä tekstit käsittelevät, mutta jos kirjoituksiisi tulee jokin oikein mehevä pääpointin kattava osa, niin laita ihmeessä kymmenen rivin mittainen lainaus!

Tästä on vähän eriäviä mielipiteitä, mutta itse en tykkä klikkailla linkkejä ja päädyn klikkailemaan niitä oikeastaan sitä helpommin, mitä enemmän tiedän niiden takana olevasta sisällöstä. Ja kaltaisiani on monia. Noin hyvällä ulosannilla kuitenkin uskon että alan työskentelijät klikkailevat ihan mielellään muutenkin... Mutta mitä enemmän tuot tähän ketjuun, sitä paremmin keskustelu lähtee oikeille raiteille siinä asiassa minkä haluat aikaansaavan keskustelua. Ja keskustelu jos jokin herättää suurempaa mielenkiintoa koko tekstiin.



Mitä taas tulee tuohon tuijottamiseen, arvaan kohta kymmenen vuoden Karin kanssa keskustelemisen kokemuksella, että puhutte hieman eri asioista. Katse on niin moniulotteinen asia kun tapojen lisäksi on aikaulottuvuus jossa reagoidaan, tehdään aloitteita ja ylipäätään pelaillaan. Ei ole niinkään kyse ilmeestä vaan kohtaamisen tavasta. Ei luultavasti kannata usein näyttää tyypille ylipäätään että tässä on nyt skabat. Paras on jos ne ei tiedä oikein itsekään mitä tapahtui.

Siinä olet täysin oikeassa että kaikki tämä on myös kiinni omista heikkouksista, vahvuuksista ja kaikista muistakin ominaisuuksista. Myös päivän kunnosta ulosannillisesti ja olon kannalta jne.
Aramir
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 42
Lauteille: Heinäkuu 2017
Paikkakunta: Hämeenlinna
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Potkunyrkkeily
Takalajit: Hokytoryo Ju-jutsu

Portsarin työstä kertova blogi

#11

Viesti Aramir »

Kiitos Lasse Candé tuosta ajatuksesta laittaa kunnon "mainosteksti" suorine lainauksineen linkkien yhteyteen. En ole vuosiin käyttänyt keskustelupalstoja vaan Facebookia, missä linkkien jakaminen on aina sidoksissa henkilöprofiiliin. Vaikkakaan ei ne mainospuheet sielläkään hukkaan menisi. Laitan tänne noita uusia linkkejä vaikka viikottain, mikäli sitä ei koeta liiaksi mainostamiseksi? Tarkoitus ei ole kuitenkaan käyttää hyväksi tätä keskustelupalstaa. Tuolla on muutamia vanhoja päivityksiä, joihin olisi kiva saada järkkäreiden mielipiteitä. Facebookin "Anonyymeissä ravintolatyöntekijöissä" on saatu melkoisia kakkahalvauksia muutamasta päivityksestä tarjoilijoiden toimesta.

Voit olla oikeassa tuijottamiseen liittyvässä asiassa: tulkitsin tekstin ensimmäisen mielikuvani mukaan enkä huomannut miettiä tarpeeksi syvällisesti termiä "Tämä-arpa-ei-voita-ilme". Enkä myöskään huomioinut kokonaiskuvaa, vaikka ihan selvästi oli kirjoitettu alkutilanteen olevan jo poikkeava, jolloin totista ilmettä voitiin perustellusti käyttää. Usein minulta jää myös huomioimatta, että minä työskentelen pikkukylässä (Hämeenlinna), jossa kaikki tuntevat toisensa, jolloin väkivallantekoa suunnitellessa (huono sana, koska en usko väkivalta-Villejen kykenevän hahmottamaan ajallista ulottuvuutta minuuttia pidemmälle) huomioidaan automaattisesti väkivallan kohde. Isommassa kaupungissa portsareita ei tunneta välttämättä niin hyvin.

Mutta vielä vähän Aittomäen kommentista: "Eli sillä olemuksella ja näkyvällä valmiudella on merkityksensä." Tämä on sellainen, jonka olemassaoloa en ole osannut sanoiksi pukea. Portsareiden ollessa vapaalla baarissa, jossa kukaan ei tunne heitä, heidät silti tunnistetaan portsareiksi. Mikä on se "juttu" mistä portsarit tunnistaa? Tuoksuuko meissä jokin pokeferomoni ja väreileekö meidän aurassa jokin portsareiden väri, mistä meidän ammatti tunnistetaan?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Portsarin työstä kertova blogi

#12

Viesti Lasse Candé »

Vähän kävin vilkuilemassa ja on kyllä selkeää ja hyvin jäsenneltyä tekstiä.

Tosiaankin lainaukset ovat siitä hyviä, että nämä foorumit ovat parhaita nimenomaan keskusteluun ja muunlaisena virtana vähän rasittaviakin. Yksi foorumi mitä seuraan kuoli mielestäni siihen että oman nimen ja maan kertominen tehtiin pakolliseksi, pari tyyppiä alkoivat auktoriteetillaan dominoimaan ja blogiformaatti keskustelufoorumilla ei vain sitten aikaansaanut keskustelua.

Muutaman potkulaisen kanssa keskusteltiin ryhmässä että tulevaisuus olisi ns multisomessa, missä hyödynnetään erilaisia alustoja. Omasta mielestäni on potkulle hyväksi jos tämä vuorovaikuttaa blogien kanssa ja blogeille hyväksi jos ne vuorovaikuttavat mahdollisimman monen somen kanssa.

Tässä hektisessä someajassamme suurin osa on oppinut tavan olla klikkaamatta juuri mitään linkkiä. Täällä selkeästi suurin motivaattori on minulla ollut linkkauksesta seurannut keskustelu. Hyvänä kakkosena linkkauksen saatesanat. Näistä jälkimmäinen luo ensimmäistä.

Kun kirjoittelen tästä, on syytä huomauttaa että minulla ei ole asiaan liittyen mitään statusta, vaan nämä ovat vain yhden kirjoittajan ajatuksia.

Itsekin toivon näkeväni blogisi aikaansaavan runsaasti keskustelua täällä, koska tyypillisesti täällä tulee kaikki oleellisimmat näkökulmat esiin varsinkin alasi ja lajien keskusteluissa!
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Portsarin työstä kertova blogi

#13

Viesti Ralle Ryökäle »

Voi veljet miten mukavaa juttua taasen :)
Mutta kaukana kaukana ovat ne ajat kun saattoi huoleti antaa, ainakaan yleisellä tasolla "ojennusta" ihan koko rahan edestä ilman että, siitä oli joku interneetissä vinkumassa.
Tulee heti mieleen eräs urani tähtihetkistä.
Oli syksyinen ilta kun Ralle stondaili itähelsinkiläisen rottien olohuoneen ovella. Asiakaskunta oli semmoista että sitä piti niin sanotusti pitää nuhteessa ja oltiinhan me se yhden toisen tuhmeeliinin kanssa saatu jo aika hyvin siivottua.
Ihmiset istui pääsääntöisesti kuin kirkossa. Oltiin kolleegan kanssa, tultu siihen tulokseen että erästä alueen subutex yms kauppiasta piti vähän näpäyttää, kun oli hölmöillyt ja myynyt lapsille kamoja- eräs tyttörukka oli kuollut tien vastapäätä parisen viikkoa ennen tätä. Se sai mielen mustaksi.
Oli harvinainen tilanne että oltiin kolleegan kanssa molemmat paikalla, kun yleensä oltiin yksin hommissa. Kaveri oli kuitenkin käymässä. Pilkku oli jo tullut kun sitten tämä diileri tuli tärinöissään ovelle ja tylyhköön tyyliini ilmoitin että "ei mitään asiaa, ollaan kiinni" No se jäi siihen rynkyttämään ovea ja siinä sitten keksittiin kolleegan ja baarimikon kanssa pikku juoni.
Elikkäs raotin ovea ja sanoin että "jos haluut kaljalle niin se tekee sitten kympin sisään tässä kohtaa iltaa". Kymppi löyty ja olin kuulemma reilu jätkä. Virnisteltiin siinä ja tää elukka käveli tiskille jossa olikin baarimikko jo valmiina. Laski hanasta tuopin ja tää jätkä sitä janoten kurotteli kun- Ralle tarttuikin ranteesta ja karjaisi että "Mitä v1ttua sä oikeen rupeet riehumaan!!" Samassa oli jätkä napakassa lukossa ja kolleega piti ovea auki. Potku perseelle ja jätkä turvalleen siihen edustalle. Siinä sitten räkätettiin sille niin että meinas tulla kuset housuun.
Lupas polttaa kapakan ja tappaa meidät kaikki- toisin kävi. Tuli parin päivän päästä kaljalle ja istu kiltisti pöydässään :lol:

Aijai! Hienoja aikoja! Voi jo kertoo ku sen verran näistä ajoista kulunut. Sittemmin minusta tuli toki lainkuuliainen ja suoraselkäinen Järjestyksenvalvoja! :lol:
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Portsarin työstä kertova blogi

#14

Viesti Kari Aittomäki »

Itähelsinki juu...
Oli siinä hyvätkin puolensa, ei siinä mitään.
Mutta edelleen olen katkera siitä että sain kenkää Bohemiasta ja vielä typerin perustein.
Ulkonäön takia, enkä todellakaan ollut portsareista kovaotteisin, en taatusti lyönyt hampaita poikki tai katkonu käsiä (tapahtuneita tapahtumia) enkä edes pahoin alistanut.
Muutamia kakkatuksia juu mutta ne meni oikeaan osoitteeseen..

Mutta kun kävin kimppuun se oli kuulemma kovin pelottavan näköistä, jengi tosiaan valitteli kun ”sen silmät palaa päässä ja se ei anna armoa”. Suora sitaatti.
On se perkele..
Kun luulis nyt edes jollain tasolla tajuttavan että se ystävällinen käytös ja muu derveduloa-skäidä on pelkkä kulissi. Vaikka voihan sekin totta olla.

Eli olettaisin että tätä Aramir tarkoittaa tuolla portsariolemuksella. Joka on helpostitunnistettavaa sille joka osaa katsoa.
Toki kokeneet ovisiat asettaa itsensä paarissa vapaallakin senoloisesti että ympäristö tulkitsee merkit tutun mallintamisen kautta..
Heh, mä kävin aikanaan Rööperissä Robanterassilla aamukahvilla. Ja tottakai tuli katseltua ihmisten tuloa ja menoa, tykkään olla selvillä ympäristöstäni.
Huvitti kun jengi nyökkäili tullessaan ja pari kertaa sain kolikoitakin lähteviltä.
Jotka naureskellen vein tottakai tytöille sisällä.
Hyviä aikoja.

Tosta varuillaanolosta tai tarkemmin tämä-arpa-ei- voita-katseesta..
Tulkintasi oli tosiaan looginen, mieleesi nousi ilmiö jota minä kutsun tuijottelu & tuhinaksi.
Molemmissa on kyse katseella annettavasta viestistä, jopa samansukuisesti.
Mutta t & t on keskenkasvuista kovanaamailua, omaksuttua käytöstä, roolipeli.
Tarkoittamassani olemisenlaadussa on sellainen hiljainen pienestivihjaava ”toivonkin sinun hyökkäävän, annatulla-annatulla-annatulla-paskiainen” soundi.
Mutta sen on todella oltava vihjeenkaltainen, vain senkaltaisen tajuta joille se on suunnattu.

Mä tein sen havainnon että tietynlainen teflon lisääntyi vuosivuodelta, ikäänkuin nämä ongelmapojat eivät pitäisi konkreettista maailmaa todellisena, ikäänkuin tavattoman varmoina ettei mitään pahaa voi hänellen tapahtua. Koska ei vaan niinku voi.
Niitten kädentaito mukilointitekoihin oli verrattoman avutonta mutta kynnys vaikkapa pään päällä hyppimiseen hyvin matalalla.
Näihin tehosi paremmin tollanen yrmy-murinatuhina paremmin. Koska ne ei tuntuneet lukevan ympäristöä lainkaan, tai jotenkin kovin pinnallisesti.
Erilailla.

Ehkä kyse on vanhenemisesta, mä vierastan myös kovin tätä olen-slimfit-kovajätkä-MMA-mulkku- tatuointeineni-havefear olemisenlaatua.
Eli kapakat on nykyän sietämättömiä. Yäk.
Aramir
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 42
Lauteille: Heinäkuu 2017
Paikkakunta: Hämeenlinna
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Potkunyrkkeily
Takalajit: Hokytoryo Ju-jutsu

Portsarin työstä kertova blogi

#15

Viesti Aramir »

Aittomäki, saatoin vähän hörähtää ääneen viime yönä ovella, kun luin termin t & t, joka mielessäni kääntyi teeäntee:ksi. Kuulostaa jotenkin Mattelin lelufiguurilta tai lasten lauantaiaamun sankariohjelmalta. Nyt tunnistin tarkoittamasi sanattoman viestinnän. Tunnistamista vaikeutti se, että itselläni ei ole ollut tätä tarvetta enää oikeastaan vuosiin. Pieni halu antaa selkäsauna kasvatusmielessä, mutta sekin halu on tukahdutettu, kun kaikki aina soittaa poliisit jälkikäteen.

Tästä tulee kyllä mieleeni tapaus muutama vuosi takaperin, kun eräs kaupungin "kovanaama" päätti hyökätä kimppuuni. Herra huusi ovelta, että haluaa keskustella, mutta vetäskin sitten pippurit naamalleni. Vihdoinkin! Olin odottanut tätä tapahtuvaksi jo ties kuinka monta vuotta. Tuumasin eteenpäin edelleen kävellessäni: "Tuo tårta på tårta ei sitten toimi minuun!", jonka jälkeen herra Äkkiveto yritti lähteä karkuun. Sain kymmenen metrin päässä pahantekijän kiinni ja saatoin antaa vähän tapakoulutusta hetken aikaa, ennen kuin jouduin lähtemään huuhtelemaan kasvojani. Sen verran pippuri vaikutti, että menetin hiukan ajantajuani, mutta kyllä siitä hyvä tuli. Tästä huomautuksena kaikille vielä, että pippurisumutin ei toimi kaikkiin riittävällä nopeudella esimerkiksi minuun. Varsinkaan sitä vaahtoutuvaa sumutinta ei kannata ostaa. Tämä tarina todistanee sen, että minulla on kuitenkin jossain vaiheessa ollut pienen pieni mielihalu antaa tapakasvatusta harvoille yksilöille.

Valitettavasti monet ongelmatapaukset elävät oikeasti siinä maailmassa, että heille ei voi käydä mitään pahaa. Tuntuukin siltä, että monet lainkuuliaiset kansalaiset elävät epätodellisessa maailmassa. Tämä ajatus siitä syystä, että ongelmatapauksilla ei ole enää juurikaan mitään menetettävää elämässään poislukien oma terveys, jota portsarit eivät voi uhata muuten kuin pienimuotoisilla murtumilla. Tuomioita on lusittu useaan kertaan ja omat oikeudet tiedetään liiankin hyvin johtuen tästä kaltereilla varustetusta alamaailman ammattikoulusta.

Tuosta "pelottavan näköisenä olemisesta" sen verran, että se on kyllä ongelmallista. Tästä yksi esimerkki on syvässä unessa olevan herättely. Mikäli mitkään niskapuristelut tai muutkaan eivät enää toimi, niin sitten kokeillaan reipasta avokämmenlyöntiä poskelle. Tässä olen huomannut yhden todella tärkeän välivaiheen, mikä määritteleen muissa asiakkaissa olevan mielikuvan: oletko väkivalta-apina vai herrasmies. Jos vedät avarin ns. lonkalta, niin kaikki kauhistelevat tapahtunutta. Sen sijaan, jos asetat kätesi herätettävän poskesta vaikka puolen metrin päähän ja odotat hetken, jolloin kaikki pystyvät ennakoimaan tapahtumat, niin portsarista muodostuu harkitsevan herrasmiehen kuva. Tätä toimintamallia pitäisi pystyä kaikessa toteuttamaan, niin että yleisö pystyy varautumaan kaikkeen tapahtumaan. Kyllä on niin suolilämmintä juttua, että...

Eräs naispuolinen ystäväni tuli parin vuoden sosiaalityökeikalta Brasiliasta takaisin Suomeen ja ihmetteli, että mihin kaikki miehet ovat baareista kadonneet ja mistä ihmeestä kaikki nämä tekotestosteroni paviaanit ovat sikiäneet. Ulkoinen habitus oli niin musteenväristä että, mutta syvin olemus aivan Turtles-nukeilla leikkivän kymmenvuotiaan tasolla.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 33 kurkkijaa