Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#166

Viesti Kari Aittomäki »

Rok! Asiallista kropankäyttöä ja pirun hieno keskitys.

Heh, valmistauduin jo kysymään pulssia vaan sieltähän se tuli.
Kova on miehen kondis. :jepa:
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#167

Viesti Mjölnir »

Kiitos
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Ohiampuja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 181
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#168

Viesti Ohiampuja »

Törmäsin tähän vanhaan ketjuun ihan sattumalta.

Nämä mun kysymykset voi tuntua tyhmiltä, anteeksi siitä. Mutta kuinka iso merkitys näillä ”IT tekniikoilla” on erikoisjoukkojen toiminnassa? Kuinka totuuden mukaista tuo toiminta on näissä nyky-leffoissa? Kypärä ja aseet on varusteltu valonvahvistimilla yms ja korvanappiin tulee informaatiota koko ajan? Vaaditaanko terävimmältä keihäänkärjeltä kohta lentäjän valmiuksia? Kykyä hahmottaa monesta suunnasta tulevaa dataa ja sen pohjalta luoda oma tilannekuva?

Ja kuinka drone-kuvaa nykyään hyödynnetään? Onko se vain suunnittelun ja taktiikan luonnin työkalu, ja sitten kun action alkaa on dronet parkissa ja toimintaa ei niillä häiritä?
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#169

Viesti Kari Aittomäki »

You don't seem to want to accept the fact you're dealing with an expert in guerrilla warfare, with a man who's the best, with guns, with knives, with his bare hands. A man who's been trained to ignore pain, ignore weather, to live off the land, to eat things that would make a billy goat puke. In Vietnam his job was to dispose of enemy personnel. To kill! Period! Win by attrition.
Tuo monologeeraus taisi luoda mielikuvan erikoisjoukkojen sotilaasta jonkinlaisena supertappelijana, vaikka minä kyllä ottaisin mieluummin yhteen jonku jenkkien barettisällin kera kuin jonku ranskanlegioonan spol-raakalaisen kaa.

Eiköhän tää sotilasimagoon vetoaminen ole pääosin markkinointia, se luontaiseten reaktioitten käyttö reagoidessa tulevaan nyrkkivoileipään on hieno kekkaus markkinoinnillisesti. Järkeenkäyvä ja helponkulloinen.
Kun oikeastitiukkkojen solttujen mättöopetus on pelkistettyä ja pikakoulutusmaista, vaatii taustakseen erittäin toimivan fysiikan.
Tästä ei siviilipuolella suuria puhuta vaan tuodaan esiin se helppo omaksuttavuus.
Pikakurssi on pikakurssi.

Leffoista en edes ala, tuo rambo-upotus riittänee. On muuten yhä aivan parhaita tappeluskohtauksia se kyttäasemalta ulostautuminen.
Ois ollu parempi josse viimeinen kyynärpäätälli tööteriin (osu oikeesti) ois ollu kirjanmukainen ja supertappelija ois sukeltanu pistoolikeilan alle.
Lefffassakhan sillä poliisiparalla oli pahviloota kannossa.

Kenttämiehen radioliikenne on hyvinhyvin yksinkertaista, enimmin tangenttirasahduksia ja lyhyitä sanoja.
Käytännön syistä, mitä enemmän liikkuvia osia sitä helpompi on ajaa mönkijä ojaan.

Hyviä kyssäreitä kyllä.
Drooneista en tajua mitään.

jk en muuten koskaan ole tajunnut tuota attritionia. Sissit juu kuluttaa vihollista mutta miten se nyt tohon superhessukaanoniin liittyy?
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 5272
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#170

Viesti MikaM »

Multa meni kyllä nyt jotain ohi kysymys-vastaus jatkumossa. Tai sitten IT ei enää tarkoita informaatio teknologiaa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Ohiampuja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 181
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#171

Viesti Ohiampuja »

Ja minua kiinnostaa juuri tuo informaatio, ja kyky hyödyntää ja käyttää sitä taistelutilanteessa. Että onko se tuonut sotilaalle uusia vaatimuksia.
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#172

Viesti saarikko »

On tuonut. Suomen taistelijoille määritetty uusi taistelutapa öh. viime vuosikymmenenä. Siitä voi hakea tietoa niin netistä kuin MPK-kursseilla. Sama lähtö on IT-osaamisen kanssa. Sinne!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#173

Viesti Kari Aittomäki »

Juu, anteeksvaan.
Tulkitsin väärin IT-lyhenteen. Huonoa lukemista.

Itse asiasta, kuvittelisin että tukiporukalle tilanteesta menevä tieto on tuoreempaa ja nopeampaa nykyvermein kuin vanhakantaisella radiopuhelinhuutelulla.
Tulee esim tykkituleen jäntevyyttä.

Asiaa pitää tietysti ankarasti treenata ja rajoittaa turha huutelu poisa, eli siinä ei sinänsä suurta uutta ole.
Voisin kuvitella että leffassa Zero Dark Thirty se operaationaikainen infoliikenne kuvataan melko realistisesti.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 5272
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#174

Viesti MikaM »

Ohiampuja tais kysästä erikoisjoukkojen toiminnasta. Oletan, että suomalaisten. Silloin on kyllä informaatiotarjonta yleisölle varsin vähäistä tai pitää tietää tasan, mistä sitä etsii.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#175

Viesti Mjölnir »



Fyysinen koulutus on selvästi muuttunut sitten kylmän sodan: nykyään on todettu että ajoneuvokaluston lisäännyttyä yms ei sotilaan suorituskyvyn ainut mittari enää ole juoksu, hiihto tai suunnistus. Tottakai tietyt joukot tarvitsevat kyseisiä taitoja enemmän kuin toisia, mutta esim kaupunkitaistelijoiden/spol-suojavarustus ja materiaalin määrä on kasvanut merkittävästi ha lihasvoima-voimakestävyys-nopeusvoima- ominaisuudet ovat maksimaalista hapenottokykyä tärkeämpiä.

Tein tuossa talvisodan päättymisen muistopäivänä Maavoimien komentajan sotilaille heittäneen 13.3. 105 kunnian päivää - haasteen.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Ohiampuja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 181
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#176

Viesti Ohiampuja »

Tämä mahdollinen sotilaan informaatioähky ja sen merkitys kiinnostaa, koska itse olen jo yli 50 vee ja tämä teknisten härveleiden kehitys ei tosiaan ole minun erikoisalaa. Ja itse koen että stressitilanteessa se osaaminen vielä huononee. Älykännykkäkin muuttuu aika vaikeaksi käyttää kun pitää tilanne päälle hätäkeskukseen soittaa.

Kaikenlaisen paikannus- ja kuvadatan määrä kun kasvaa, niin kuinka se hyödynnetään niin ettei se käänny itse suoritusta häiritseväksi? Vai onko niin että kaikki drone, lämpökamera mikä lie data kerätään johonkon johtokeskukseen ja siitä kasattu tilannekuva "tarjoillaan" varsinaiselle taistelevalle porukalle pelkästään radioilla?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#177

Viesti Mjölnir »

Puheradion käyttöä on vähennetty mahdollisuuksien mukaan. Tekstimuotoisena lyhytsanomat ovat luotettavampia
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3279
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#178

Viesti sinappi »

Sellaista HUD-teknologiaa ei ainakaan ole käytössä, joka heijastaisi lennokkikuvaa tai maalattuja kohteita suoraan erikoisoperaattoreiden suojalaseihin samalla tavalla kuin hävittäjälentokoneissa, elokuvissa tai videopeleissä.
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#179

Viesti Presenter »

Nykyäänhän ainakin Yhdysvaltain asevoimien käytössä on Android Tactical Assault Kit (ATAK), joka on siis Android-älypuhelimiin saatava karttasovellus. Sillä voi esimerkiksi nähdä missä muut joukot ovat, tehdä muille näkyviä merkintöjä kartalla, lähettää viestejä, tilata vaikka tykistötulta tai ilmaiskuja, ohjata droneja, katsoa yms. Softasta on siviiliversio, Android Team Awareness Kitin jossa ei ole ihan samoja ominaisuuksia kuin sotilasversiossa, mutta jota vaikkapa pelastustoimi voisi käyttää.

Käytön laajuudesta en osaa tarkkaan sanoa, mutta ainakin jenkkien ilmatulenjohtajilla näkyy usein kuvissa (esimerkki alhaalla, lipun alla on puhelin) Android-puhelimia suojaliiveissä kiinni ja tiettävästi he käyttävät juuri ATAKia. Uskoisin että myös monet Yhdysvaltain erikoisjoukot käyttävät ATAKia, sen verran hyödyllisiä ominaisuuksia siinä on.

Kuva

Kattavahko video:

Ohiampuja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 181
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#180

Viesti Ohiampuja »

Nyt ollaan siinä mitä ajoin takaa. Eli mitä se vaatii sotilaalta että noita osaa ja pystyy käyttämään? Mitä se vaikuttaa tulevaisuudessa kun systeemit kehittyy ja lisääntyy?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 4 kurkkijaa