Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
eris
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2
Lauteille: Huhtikuu 2017

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#151

Viesti eris »

Mjölnir kirjoitti:
Mika kirjoitti:Miksei kukaan ole keksinyt tällaista aiemmin? :DD Tai jos on, en ole kuullut. Oli miten oli, tuo kuulostaa oikein hyvältä ja taatusti hyödylliseltä kurssilta. :peukku:
Muistaakseni jotkut CF tai muut kuntosalit ovat tarjonneet vastaavaa, eli varusmiespavelukseen valmistavaa juttua. Ilmeisesti ei ole ollut mikään hyvä bisnes, kun ei isommin ole näkynyt.

Mutta ajatus lähti mm siitä, kun olen valmennellut kavereiden lapsia erikoisjoukkojen pääsykokeisiin :)
Harmi että Valkeakoskelle on täältä matkaa toistasataa kilometriä :( Hyvältä kuitenkin kuulostaa!
Ohiampuja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 181
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#152

Viesti Ohiampuja »

Tässä on pyöritelty näitä fyysisiä vaatimuksia ja niiden muutoksia. Mutta onko taidollisissa tai muissa "henkisissä" vaatimuksissa tullut muutoksia?

Onko esim jollain disinformaatiolla merkitystä, eli pitääkö olla taitoja tulkinta informaatiota oikein?

Mutta jos ja kun taistelutilanteet muuttuu staattisista juoksuhaudoista nopeiksi isku ja irti tilanteiksi. Niin voisi kuvitella että nopean tilannekuvan hahmottaminen ja sen pohjalta toimimisen painoarvo olisi kasvanut.

Eli miten sen nyt sanoisi, pitääkö rivisotilaallakin olla nykyään nopeammat hoksottimet kuin ennen?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#153

Viesti Mjölnir »



Kerron tässä lyhyessä pätkässä, mitä mieltä olen sotilaan tarvitsemista voimaominasuuksista
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#154

Viesti Mika »

Ohiampuja kirjoitti: touko 18, 2017, 20.48 Tässä on pyöritelty näitä fyysisiä vaatimuksia ja niiden muutoksia. Mutta onko taidollisissa tai muissa "henkisissä" vaatimuksissa tullut muutoksia?

Onko esim jollain disinformaatiolla merkitystä, eli pitääkö olla taitoja tulkinta informaatiota oikein?

Mutta jos ja kun taistelutilanteet muuttuu staattisista juoksuhaudoista nopeiksi isku ja irti tilanteiksi. Niin voisi kuvitella että nopean tilannekuvan hahmottaminen ja sen pohjalta toimimisen painoarvo olisi kasvanut.

Eli miten sen nyt sanoisi, pitääkö rivisotilaallakin olla nykyään nopeammat hoksottimet kuin ennen?
Tämä on ihan mielenkiintoinen kysymys. Opetataanko esimerkiksi Puolustusvoimissa varusmiehille mitään tällaista? Entäs ammattisotilaille?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 3283
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#155

Viesti Eppu »

Mika kirjoitti: maalis 8, 2018, 07.05
Ohiampuja kirjoitti: touko 18, 2017, 20.48 Tässä on pyöritelty näitä fyysisiä vaatimuksia ja niiden muutoksia. Mutta onko taidollisissa tai muissa "henkisissä" vaatimuksissa tullut muutoksia?

Onko esim jollain disinformaatiolla merkitystä, eli pitääkö olla taitoja tulkinta informaatiota oikein?

Mutta jos ja kun taistelutilanteet muuttuu staattisista juoksuhaudoista nopeiksi isku ja irti tilanteiksi. Niin voisi kuvitella että nopean tilannekuvan hahmottaminen ja sen pohjalta toimimisen painoarvo olisi kasvanut.

Eli miten sen nyt sanoisi, pitääkö rivisotilaallakin olla nykyään nopeammat hoksottimet kuin ennen?
Tämä on ihan mielenkiintoinen kysymys. Opetataanko esimerkiksi Puolustusvoimissa varusmiehille mitään tällaista? Entäs ammattisotilaille?
Voin yrittää vastata lyhyesti sillä tavoin kun alaa tunnen ja osaan kertoa.

Omasta näkökulmastani tässä Venäjän kupeessa olen omaksunut maailmankuvan, jossa ei ole mitään erillistä sodan tai rauhan tilaa. Informaatiovaikuttaminen ja keinot strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi liittyvät tähän teeman aika sulavasti. Täälläkin on monta loistavaa ketjua, kuten informaatiosodankäynnistä, Venäjänmaa ja Ukrainan konflikti. Informaatiovaikuttaminen, sen kanssa eläminen ja siltä suojautuminen ovat mielestäni ihan kansalaistaitoja, intissä tätä ilmiötä tietysti pyritään parhaan mukaan kouluttamaan niin varusmiehille, reserviläisille kuin henkilökunnallekin. Näkökulma on useimmiten esimerkiksi operaatioturvallisuuden ylläpitämiseen ja sotilastoimintojen sosiaalisessa mediassa esittämiseen liittyviin toimintoihin ja kysymyksiin vastaamista.

Ja vielä lyhyemmin: mielestäni ihmisen elämä nykyaikaisessa infotulvassa on jatkuvasti vaikeampaa ja tämä pätee aivan samalla tavalla sodankäyntiin. Mitään uusia asioitahan nämä eivät ole, välitysmediat ja volyymit vain ovat kasvaneet.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#156

Viesti Lowclass »

Jos pilliin vihelletään pelätään yhdessä viereisissä poeroissa. Älkää miettikö liian monimutkaisesti, ei videopeliä..... Herranjestas....
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#157

Viesti Lowclass »

Vrt Ukraina.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#158

Viesti Mjölnir »

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#159

Viesti Kari Aittomäki »

Ööh.. eikö tuo ois syytä tehdä saappaissa?

Ja kovin on tuttuja askelluksia ja asentoja:

Kuva

Loppuasento on puhdas shikodachi.
Minähän olen niin usein kirjotellut karaten kamae(asento)hahmotuksen asekorrelaatiosta.

Asiasta keskusteltiin takavuosina, mutta voisitkos vielä kertoa miksi loppuasennon jalat ovat samalla viivalla?
Kun ihan mutuna tuntuisi että kulmankääntäminen toisi asentoon dynamiikkaa.

Toki tajuan että kokemani värittää hahmottamista haaristelua vastaan ja jotenkin tuntuu että tuo loppujuttu on aikas iso maalitarjonta vihulle.. mutta olisi mukava lueksia pointteja.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6418
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#160

Viesti AlexMachine »

Tuo loppuasento tarjoaa dynaamisen tukevan ampuma-asennon jossa plate carrier on suoraan uhkaa kohti = vitaalit on parhaiten suojassa. Vinossa asennossa kylki on suojaton.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#161

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: syys 10, 2018, 03.30 Ööh.. eikö tuo ois syytä tehdä saappaissa?
Kyseessä on salilla kuvattu demo, luonnollisesti, jos harjoitus tehtäsiin ulkona, käytettäisi saappaita.
Fysiikkaharjoittelussa teen nykyään paljon paljain jaloin, lähes kaikilla länsimaalaisilla ihmisillä on heikot jalkapohjalihakset, mikä aiheuttaa jalkaongelmia. Paljain jaloin treenaamalla jalkapohjat vahvistuvat paremmin.
Ja kovin on tuttuja askelluksia ja asentoja:

Kuva

Loppuasento on puhdas shikodachi.
Minähän olen niin usein kirjotellut karaten kamae(asento)hahmotuksen asekorrelaatiosta.

Asiasta keskusteltiin takavuosina, mutta voisitkos vielä kertoa miksi loppuasennon jalat ovat samalla viivalla?
Kun ihan mutuna tuntuisi että kulmankääntäminen toisi asentoon dynamiikkaa.

Toki tajuan että kokemani värittää hahmottamista haaristelua vastaan ja jotenkin tuntuu että tuo loppujuttu on aikas iso maalitarjonta vihulle.. mutta olisi mukava lueksia pointteja.
AlexMachine vastasikin jo tuosta, eli nykypäivänä, kun taistelijan ballistinen suoja on kehittynyt, on järkevämpää olla suojattu suunta kohti potentiaalista vihollista.

Symmetrinen ampuma-asento, jossa ollaan rintamasuunta suoraan kohti vastustajaa, on nykypäivänä mahdollinen, koska aseiden peräratkaisut (teleskooppi) mahdollistavat ampumisen "turret", eli tykkitorniasennosta. Siinä jalkojen positioinnilla ei ole merkitystä, vaan ampuma-asento rakennetaan lantiosta ylöspäin ja jalat ottavat vain siihen tilanteeseen sopivimman asennon, kumpi tahansa edessä, tai rinnan.

Turret-asennon etuja on myös se, että kiväärillä ja pistoolilla ammuttaessa asento on mahdollisimman samanlainen, jolloin toisen aseen harjoittelu hyödyntää myös toista. Lisäksi on helpompi suunnata ase osoittamalla, jos jalkaterät osoittavat kohti kohdetta.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#162

Viesti Mjölnir »

Tuossa myös samankaltaista ketteryys- / liikehallintaharjoittelua
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#163

Viesti Kari Aittomäki »

Kiitos, selvensi.

Nillitän hiukan, on kovin vaikeaa pudottautua kumaraan siten että jalat osoittavat eteenpäin, luontainen kulma kun on miltei 90.
Lisäksi, eteenpäin ryntäys käy kankeammaksi jossei tasajalkaponnistusta ole erikseen harjoiteltu?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#164

Viesti Mjölnir »

Juu,

Pitää treenata liikkuvuutta, jota tarvitaan esim kyykyissä. Suurimmalla osalla aikuisista myös nilkan liikkuvuus on huono.

Tasajalkaponnistustakin pitää harjoitella, mutta tosiaan jalkojen asennolla ei ole väliä, pitää pystyä lähtemään kaikista asennoista kuin hauki rannasta. Fysiikkaharjoitteluohjelmassa, jota ollaan koulutettu esim puolustusvoimien kouluttajille, oikeanlaisella toiminnallisella harjoittelulla saadaan hyviä tuloksia taistelijoissa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#165

Viesti Mjölnir »

löytyikin vielä netin syövereistä pätkää, kun teen malliksi yhden pyssykuntopiirin:

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Tsaar1 ja 10 kurkkijaa