Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#76

Viesti Mjölnir »

Andy kirjoitti: Niin no kyllähän fyysisesti hyväkuntoinen kaveri pysyy paremmin ehjänä urheilullisesti typerissä harjoitteissa kuin huonokuntoinen, jolla on heikot tukilihakset, hauraat sidekudokset jne.
juuri näin.

Kun nostaa 200 kg maasta, niin pystyy vähän huonommastakin asennosta nostamaan 20 kg repun ilman, että selkä nitkahtaa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#77

Viesti DeusVult »

Nostiko 70- 80-luvuilla monikin varusmies 200kg maasta, vai mihin tuo nyt liittyi? :D
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#78

Viesti Mjölnir »

DeusVult kirjoitti: Nostiko 70- 80-luvuilla monikin varusmies 200kg maasta, vai mihin tuo nyt liittyi? :D
En tiedä, kun tuota ei ole tilastoitu.

Mutta pointti oli, että hyvä pohjakunto auttaa kestämään rankkaa harjoittelua
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#79

Viesti Huppu »

Tähän voisi näsäviisastella, että miten pohjakunto liittyy maksimivoimaan maastavedossa... Itse kävin 09 puuhastelemassa ja suurinosa yksiköstä oli ihan normaaleja nuoria. En huomannut liikalihavuutta tai erityisen huonoa kuntoa, kun muutamalla yksilöllä. Mahtoiko ennenkään kaikki olla mitään supermiehiä? Ehkä kyse oli enemmänkin asenteesta? Mielestäni olisi hyvä tiukentaa sisäänotettavien kriteereitä, mutta pitää koulutus fyysisestikkin raskaana. Joukkue on niin heikko kuin sen heikoin lenkki. Miksi niitä kaikista heikoimpia pitää sitten edes ottaa sinne? Kyseessähän ei kuitenkaan ole mikään kaikki pelaa järjestö, vaan pahimmassa tapauksessa kyse on minun, sekä sinun hengestäsi.
Oss!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#80

Viesti Mjölnir »

Mutta meillä on edelleen asevelvollisuus, eli suurimmalle osalle pitää saada koulutus.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#81

Viesti Mjölnir »

Huppu kirjoitti: Tähän voisi näsäviisastella, että miten pohjakunto liittyy maksimivoimaan maastavedossa...
siten, että jos on hyvä maksimivoima, niin silloin todennäköisesti lihaskunto on edes jollain tasolla. Pelkkä hapenottokyky ei ole koko totuus. Sotilashommissa tarvitaan myös jonkin verran absoluuttista voimaa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#82

Viesti Point »

Miten muuten nykyään on nyky varusmiesten hiihtotaidon laita ja sen merkitys sotilastaitona? Parikymmentä vuotta sitten tuntui olevan aikamoista hajontaa hiihtotaidon suhteen sekä myös sen suhteen kuinka paljon erijoukko-osastoissa hiihdettiin. (pakollinen inttiaikojen muistelu)
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#83

Viesti Ile »

Nykyään kun lyhyempi palvelusaika on vain 6kk, niin sekin tuonee hiihtopuoleen vielä lisää ajoitushaastetta.

Itselläni aikanaan meni se koko 11kk (tammikuu-joulukuu) niin, että suksia ei edes käyty kuittaamassa varusvarastolta. Siinä peruskoulutuskaudella oli kyllä ihan kunnon kylmä ja luminen talvi ja maastossa kyllä oltiin jääkärin taitoja oppimassa, mutta hiihdetty ei kertaakaan.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#84

Viesti Point »

Meidän joukko-osasto hiihti oikeastaan kaikkialle. Joukkue koostui niistä metsästystä harrastavista maalaisista ja sitten meistä kaupunkilaispojista. Vaikka olin joskus ollut hyväkin hiihtäjä, niin yläaste/lukioajan tauko oli tehnyt pienen lommon taitoihin. PV:n varusteet ja muu henkilökohtainen varustus siinä päällä ei helpottanut taidon palauttamista lihasmuistiin. No, kyllä se sitten keväällä luisti. Muistan kyllä pitäneeni sitä hyvänä tapana siirtyä paikasto toiseen, mutta kun harjoittelimme hyökkäämistä syöksyen eteenpäin sukset jalassa umpihangessa, niin mietin, että onko tässä mitään järkeä. Mehän kuoltasiin kaikki..
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#85

Viesti DeusVult »

Hiihtäminen on kanssa niitä juttuja joita en ole koskaan oikein tajunnut. Ala-asteella joutui joskus liikuntatunneilla hiihtämään, ja pari kertaa silloin junnuna tuli käytyä vapaaehtoisestkikin, mutta joka kerta se on ensin 50 metriä hirveää äheltämistä joka tuntuu olevan noin 700% raskaampaa kuin kävely tai juokseminen, ja sen jälkeen löytää itsensä ojasta turvaltaan, sukset ja sauvat niin ristissä että pitää irrottaa siteet jotta pääsee pois siitä kiipelistä. Ennen inttiä yritin vähän treenata hiihtämistä koska toiveena oli päästä ljk:uun, mutta ei se sujunut yhtään sen paremmin kuin silloin pienenäkään. Onneksi sitten intissä tarvitsi hiihtää tasan kerran: ruk:ssa joku 5km lenkki joka sekin oli aivan silkkaa tuskaa alusta loppuun.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#86

Viesti taikaviitta »

Asia mitä intistä itse muistelen lämmöllä. Me ei koskaan kuitattu suksia eikä sikäli siis hiihdetty lainkaan. Ja sekös sopi mulle. Oma inttiaikani oli -01 Säkylässä. Toisaalta... saatto olla jotain osuutta asiaan sillä, että olin SPOLli. Muut, varsinkin tiedustelijat hiihti sitten muittenkin edestä.

Vaikka hiihto onkin varsin kokonaisvaltaisesti hyödyllistä liikuntaa, niin en ole siitä koskaan välittänyt enkä sitä kokeilua enempää harrastanut. Nyt kun tarkemmin muistelee, niin eipä tarvinnut kouluaikanakaan käydä liikuntatunneilla hiihtämässä. Varsinkin lukiossa oli liikunnan opettajana sellainen joka suorastaan rakasti suksilla olemista, mutta meille hiihdonvihaajille oli aina jotain vaihtoehtoista tekemistä kuten sählyä. No, nyt meni muistelot jo pahasti ohi alkuperäisen aiheen.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#87

Viesti PetriP »

Point kirjoitti: mutta kun harjoittelimme hyökkäämistä syöksyen eteenpäin sukset jalassa umpihangessa, niin mietin, että onko tässä mitään järkeä. Mehän kuoltasiin kaikki..
Syöksyen hyökkäämine suoraan kohti vastustajan rintamaa johtaisi kuolemaan kesäkelillä tennarit jalassa ihansamalla tavalla. Koko metodin mielekkyys tainnut kadota tulivoiman kasvamisen myötä jo jokunen vuosikymmen sitten. Ainakin tulituen määrä pitää olla sellainen, että vihu ei uskalla päätänsä nostaa
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#88

Viesti Point »

PetriP kirjoitti:
Point kirjoitti: mutta kun harjoittelimme hyökkäämistä syöksyen eteenpäin sukset jalassa umpihangessa, niin mietin, että onko tässä mitään järkeä. Mehän kuoltasiin kaikki..
Syöksyen hyökkäämine suoraan kohti vastustajan rintamaa johtaisi kuolemaan kesäkelillä tennarit jalassa ihansamalla tavalla. Koko metodin mielekkyys tainnut kadota tulivoiman kasvamisen myötä jo jokunen vuosikymmen sitten. Ainakin tulituen määrä pitää olla sellainen, että vihu ei uskalla päätänsä nostaa
Juu.. Suksilla ainakin meillä se "syöksyminen".. oli sitä, että kaaduttiin maahan, yrittiin könytä sieltä jotenkin ylös (kaaduttiin ylösnoustessa pari kertaa) ja haparoitiin viimein noustuttamme ylös pari metriä ja rämähdimme taas hankeen. Sen joukkue oli hoideltu yhdellä kiväärillä sillä vauhdilla. Voi olla, että olimme keskimääräistä paskempia.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#89

Viesti Ile »

Voisko tossa nähdä vähän sellaista järkeä, että tuleen ei saa jäädä makaamaankaan...siis jos talvella on jossain tilanteessa kuitenkin järkevää liikkua suksilla, niin sitten on hyvä harjoitella sitäkin tilannetta varten, että aukiota ylittäessä tulee kosketus viholliseen tai jotain...
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#90

Viesti Point »

Ile kirjoitti: Voisko tossa nähdä vähän sellaista järkeä, että tuleen ei saa jäädä makaamaankaan...siis jos talvella on jossain tilanteessa kuitenkin järkevää liikkua suksilla, niin sitten on hyvä harjoitella sitäkin tilannetta varten, että aukiota ylittäessä tulee kosketus viholliseen tai jotain...

Voi olla... vaikka tuntuisi siltä, että niillä hiihtotaidoilla pienemmät tappiot olisivat tulleet hylkäämällä sukset ja ryömimällä lumihangessa tuli suojaan sen sijaan, että kömpelösti noustaan sieltä

No, silloin sotilaan vaatimuksissa oli hiihtotaito, mutta kovin vaihtelevaan oli silloin, kun varusmiehet juoksivat cooperissa enemmänkuin nykyään..
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 61 kurkkijaa