Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#16

Viesti Andy »

Vielä noista armeijan seurailijoista niin osa heistä tietysti tuotti armeijalle tarpeellisia palveluksia, mutta osa oli sitten kaikenlaisia prostituoituja, sotilaiden perheenjäseniä, rosvoja, sotasaalista ostavia kauppiaita ja vastaavia, joilla ei varsinaista sotilaallista funktiota ollut. Aika yleinen tapahtumainkulku oli sellainen että menestyvä sotapäällikkö ottaessaan armeijan komentoonsa karkotti nämä seurailijat, jotka vain hidastivat armeijan marssia, kuluttivat sen resursseja (armeijathan usein elivät ympäristön kustannuksella) ja haittasivat toimintaa kaikin tavoin olemalla tiellä. Näitä en ihan heti laskisi huoltojoukoiksi samalla tavalla kuin jotain mekaanikkoja.

Entisvanhaan muuten oli usein niin että esim. pioneerit olivat tavallisia keihäsmiehiä jotka tarpeen vaatiessa käskytettiin pioneerihommiin kun puusepän poikina tms. sattuivat niitä osaamaan. Tästä sitten tietysti seurasi se ettei pioneereja sitten tarvittaessa välttämättä ollutkaan kun niitä ei ollut sattunut sotajoukkoihin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#17

Viesti obmijoy »

enne sotilaan haarniska saatoi painaa 30-40kg
nykyjään sotilaan varusteet sattavat painaa 30-40kg
siis nykyäänkin sotilaan on hyvä jaksaa vedellä leukoja ja dippejä 30-40kg lisäpainoilla sekä hölkätä 10-30kg varustuksessa

eli ylipainoa kehossa ei passaa olla kovin paljon tai nivelistö alkaa kärsiin

Mjölnir alkaa oleen aikaoptimaalisessa ammattisotilas kunnossa

en laske sotilaiksi sihteereitä jotka ajaa laiteita ja ovat kaukana viholisen väkivaltaisesta tuhoamistehtävästä
tosin he saatavat olla tehtävänsäpuolesta tehokaampia ja tuloksekaampia viholisen tuhoajia, siis en väheksykkään ketään...
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#18

Viesti obmijoy »

kunto on tietysti tärkein koska kunto on paras puolustautuminen liianaikaisiin övereihin stressireaktioövereihin...

kunto ja kokemus voi jopa tehdä mahdottomaksi joutumisen liiansyvälle stressireaktioihin...
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#19

Viesti Lasse Candé »

Haarniskojen kokoja myöskin yliarvioidaan silloin tällöin. Jos ihan maalaisjärjellä ajatellaan, moniin taistelutoimintoihin vaikkapa 30kg on melko raskas.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#20

Viesti DeusVult »

Tuo myytti mahdottoman painavista keskiaikaisista varusteista elää sitkeästi. Esim miekat eivät ole oikeasti niin painavia kuin Aku Ankkoja lukemalla voisi helposti kuvitella: yhden käden "ritarimiekka" painaa yleensä noin kilon verran jos sitäkään, ja keskiaikaiset pitkämiekat eli kansankielellä usein "kahden käden miekat" ovat noin 1300-1800g. (1500-luvulla nähtiin myös Zweihänder-tyyppisiä valtavia miekkoja, joiden pituus saattoi olla vaikka 190cm. Nämä painoivat luonnollisesti enemmän) Haarniskan painoissa 20-30 kiloa lienee lähempänä totuutta noin niinkuin perus "taisteluvarustukselle", tosin turnajaisia ja ehkä jotain piiritystoimintaa varten oli olemassa raskaampia versiota. Ilmeisestikin maailman painavin haarniska on Leedsin museossa oleva William Somersetin haarniska noin 1570-luvulta, joka painaa normaalikonfiguraationa 39kg ja lisäpanssareiden kanssa 59kg. Pitää kuitenkin muistaa että haarniskoissa paino jakautuu tasaisesti koko kropalle, toisin kuin esimerkiksi painavaa reppua kantaessa, koska osat ovat yksitellen remmeillä kiinni raajoissa ja takissa.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#21

Viesti Mjölnir »

Paljonkohan minulla on taisteluvarustuksessa tavaraa kannossa, lasketaanpa...

Perusmaastovaatetus on varmaankin kolme - neljä kiloa, plus raskaat kengät, ehkä kaksi-kaksi ja puoli kiloa lisää
Suojaliivi ja lisälevyt 12 kg
Varusteliivissä neljästä kuuteen lipasta á 800 g rynnäkkökivääriin, pistooliin kaksi tai kolme lipasta, muutama sataa grammaa lisää, sanotaan vaikka, että lippaista 5 kg.
Viestiväline noin 400 g
Suojanaamari + sen vehkeet olisikohan reilun kilon
Ensiapulaukku varmaankin reilu kilo
Sekalaista sälää, kuten karttoja, muistilistoja, muistiinpanovälineitä yms. ehkä parilla kilolla
Ruokaa puoli kiloa, vettä kilo

Pikkureppu (päiväreppu), jossa sadevaatteet ja 3 litraa vettä sekä kilo ruokaa ja lisää patruunoita, ehkä kolmisen sataa, 10 kg.

Kypärä noin 1,5 kg

rynnäkkökivääri 4,5 kg (täydellä lippaalla)

Pistooli n kilo

Veitsiä yksi isompi puukko ja pari pienempää kääntöveistä ja yleistyökalu, sanotaanko kilo

Noin 40- 50 kg varovaisesti arvioituna
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#22

Viesti MikkeM »

Noilla varusteilla ei taideta ihan kaukopartioon lähteä ?

Aika paljon tulee suojaliiveistä, ilmeisesti tarkoitus ei ole siirtyä pitkiä matkoja jaloin.

Minkälainen olisi odotettu taistelijan toimenkuva/päivä , noin yleistäen ?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#23

Viesti Mjölnir »

MikkeM kirjoitti: Noilla varusteilla ei taideta ihan kaukopartioon lähteä ?

Aika paljon tulee suojaliiveistä, ilmeisesti tarkoitus ei ole siirtyä pitkiä matkoja jaloin.

Minkälainen olisi odotettu taistelijan toimenkuva/päivä , noin yleistäen ?
Juu, tuo eli ole kaukopartiomiehen varustus.

Pääsääntöisesti odottelua, odottelua, odottelua. Siirtymistä autolla johonkin. Joidenkin satojen metrien tai kilometrin jalkapartiointia. Hirveää sinkoamista, kun kakka iskee tuulettimeen, joitain satoja metrejä. Siirtymien autolla johonkin. Sairaan nopeita spurtteja vähän aikaa. Aloita alusta ja toista tämä, riippuen siitä, paljonko säpinää paikassa on.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#24

Viesti Mjölnir »

Sitten taas maastokäyttöön on omat varusteet, jotka sisältävät plate carrierin, josta tulee suojaliivejä vähemmän painoa, ehkä puolet siitä, pikkureppu, lääkintäpakkaus. 15- 20 kg, sanoisin.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#25

Viesti PetriP »

Mihin toi ekasetti jos se ei ole maastokäyttöön? Kassulle?

Mutta sitten pappaikäpolvea vaivaava asia. Onko poteron kaivaminen tässä liikkuvassa taistelutavassa lainkaan hyödyllinen taito. Mua ainakin harmittaa jos nuoret ei joudu lapiomaan :)

Tuota täyttä varustusta ei kovinkaan moni nainen kannattelisi edes 100 metriä. Ja osalla miehistäkin tekisi tiukkaa
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#26

Viesti DeusVult »

Siinä Alexmachinen Sotahistoria-ketjuun linkkaamassa artikkelissahan sanottiin, että normi-brittisotilaan taisteluvarustus Afganistanissa painaa jo noin 52 kiloa, johon päälle ilmeisesti vielä järeämmät suojavarusteet 10kg, ja mahdollisesti vielä kommunikaatiolaitteet ja pimeätoimintavarusteet pari kiloa päälle. Siinä on Mölkyn 40 - 50kg varustuskin aika kevyttä kauraa. Mää vaan niin gauhiast ihmettelen, että miten kukaan voi tehdä yhtään mitään tuollaisen taakan kanssa, jostain taistelemisesta puhumattakaan. Heti kun ammuskelu alkaa, ja kaikki vetää ns. munat turpeeseen, niin koko joukkue tukehtuu kun kukaan ei pysty hengittämään sen painon alla? :D
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#27

Viesti AlexMachine »

"Writing anonymously, the author reveals that the Taliban have dubbed British soldiers "donkeys" who move in a tactical "waddle" because they now carry an average weight of 110lbs worth of equipment into battle. "

" British soldiers are expected to fight in temperatures of over 40C carrying 65 per cent of their body weight.

As the threat facing British soldiers has changed so has the composition of body armour, which now consists of front, rear and side plates designed to protect soldiers from small arms fire and IED blasts but weighs around 40lbs.

In addition to body armour, a typical soldier on patrol in Afghanistan will carry: a weapon (10 to 20lbs); radio, batteries electronic equipment (40lbs); water (10lbs); ammunition (20lbs); Javelin missile (25lbs). Soldiers will also be required to wear eye, groin, ear and knee protection as well as gloves and a helmet. "

http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... istan.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#28

Viesti Mjölnir »

PetriP kirjoitti: Mihin toi ekasetti jos se ei ole maastokäyttöön? Kassulle?
Suojaamistehtäviin esim tukikohtiin. Eli enemmän sellaiseen "asvalttitaisteluun"
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#29

Viesti Mjölnir »

DeusVult kirjoitti: Siinä Alexmachinen Sotahistoria-ketjuun linkkaamassa artikkelissahan sanottiin, että normi-brittisotilaan taisteluvarustus Afganistanissa painaa jo noin 52 kiloa, johon päälle ilmeisesti vielä järeämmät suojavarusteet 10kg, ja mahdollisesti vielä kommunikaatiolaitteet ja pimeätoimintavarusteet pari kiloa päälle. Siinä on Mölkyn 40 - 50kg varustuskin aika kevyttä kauraa. Mää vaan niin gauhiast ihmettelen, että miten kukaan voi tehdä yhtään mitään tuollaisen taakan kanssa, jostain taistelemisesta puhumattakaan. Heti kun ammuskelu alkaa, ja kaikki vetää ns. munat turpeeseen, niin koko joukkue tukehtuu kun kukaan ei pysty hengittämään sen painon alla? :D
Ei se loppuviimeksi niin kummallinen kuitenkaan ole, itse vielä tällaisena semi-pappana tetsaan kuitenkin tuossa varustuksessa. Tosin, se vaatii paljon töitä kunnon ja voiman eteen.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#30

Viesti Mjölnir »

Mjölnir kirjoitti: Sitten taas maastokäyttöön on omat varusteet, jotka sisältävät plate carrierin, josta tulee suojaliivejä vähemmän painoa, ehkä puolet siitä, pikkureppu, lääkintäpakkaus. 15- 20 kg, sanoisin.
...ja itse en ainakaan käytä kypärää tällaisissa maastossa tapahtuvissa jäljitys- ym. tehtävissä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 40 kurkkijaa