Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#1

Viesti nassesetä »

Asiaan liittyen, voisi saada mielenkiintoisen keskustelun aiheesta sotilaan fysiikan merkitys sotakentillä kautta aikojen. Suurin osa ihmiskunnan sotahistoriasta on suoraa fyysistä kamppailua jonkinsortin kättäpidemmillä ja lihasvoimalla toimivilla projektiiliaseilla. Eli ennen muinoin haballa oikeasti oli merkitystä, mutta ei pelkästään sillä. Esim. roomalaiset todennäköisesti olivat raa'an voiman suhteen itseään päätä pidempiä kelttejä selvästi alakynnessä, mutta muutoin itse ammattitaito ja sotilaskunto vetivät yleensä aina pidemmän korren.

Eli karkeasti voitaneen kärjistää, että niin ennen kuin nykyäänkin ihanteellinen sotilas on fysiikaltaan kestävyysurheilija (joskaan ei ehkä pitkien matkojen juoksija). Silti, tuliaseet ovat demokratisoineet taistelukenttää melkoisesti. Moni mainetta niittänyt tarkka-ampuja ei luultavasti olisi antiikissa päässyt loistamaan läheskään yhtä paljon ja toki esim. täysin miekan käyttöön soveltumaton mies voi nykyaikaisen sodan tulenjohtajana olla todellinen kuoleman enkeli. Liiasta voimasta on joskus jopa suoranaista haittaa, koska suuri sotilas on samalla iso maalitaulu silloin kun kuulaa lentää paljon ja läheltä (Vietnam, Normandia). Ja pisteenä iin päälle kasvanut informaatiosodan merkitys. Onko trendi mielestänne tämä, eli äly vie yhä enemmän sijaa fyysisyydeltä?

Paremmalla ajalla tämä aihe olisi ollut mukava pohjustaa perusteellisemmin, muttai saitte varmasti ideasta kiinni. Näkemyksiä?

Ylipotkija: Jaettu Sotahistoriasta-ketjusta.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Sotahistoriasta

#2

Viesti DeusVult »

nassesetä kirjoitti: Onko trendi mielestänne tämä, eli äly vie yhä enemmän sijaa fyysisyydeltä?
Ei välttämättä. Nykyään kuitenkin sotilaan täytyy olla valmiina toimimaan kellon ympäri, jollain 10 sekunnin varoitusajalla. Enää ei voi nukkua yötään rauhassa tietäen että yöllä vihollinenkaan ei näe mitään. Jalkamarssit ovat vähentyneet, mutta toisaalta henkilökohtainen varustus on kilomäärissä lisääntynyt. Lisäksi kyllähän nykyäänkin on isoille karjuille sopivia tehtäviä, en oo kokeillut mutta voisin kuvitella että kun siirtää jotain pst-ohjusta asemaan korkealle kukkulalle, jonkun hemmetinmoisen ryteikön läpi, niin siinä on hyödyksi jos on vähän ruista ranteessa... :)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Sotahistoriasta

#3

Viesti Aihki »

Riippuu ihan kokonaan tehtävästä. Kauko-ohjatun lennokin kuskilta vaaditaan jotain muuta kuin maassa tallustavalta jalkaväeltä. Tässä mielessä tuntuisi, että käyttökelpoisten taitojen/ominaisuuksien määrä on lisääntynyt.

Erikoisjoukoilla kautta maailman on aika kovat fyysiset vaatimukset edelleen, kerran kun asiaa hieman googlailin niin yhdessä laidassa vaatimus on räjähtävä liikkuminen arviolta 20 kg varustuksessa ja toisessa viikon keikka 30 km päivässä 40 kg pykälässä. Ja sitten kaikkea siltä väliltä. Painonnostaja ei oikein pärjää, mutta ei maratoonarikaan. Sen lisäksi ei saa olla tumpelo yläpäästäänkään.

Melkoisen varmasti nykyarmeijoista löytyy paikkoja, joissa fysiikka korostuu Aleksanteri Suuren aikoja vähemmän, mutta niin kauan kuin tapellaan jalan liikkuen niin vaaditaan myös joiltain kovaa fyysistä suorituskykyä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotahistoriasta

#4

Viesti Mjölnir »

nassesetä kirjoitti: Näkemyksiä?
Minä olen sitä mieltä, että voiman merkitys on lisääntynyt, kun varusteet ovat tulleet painavammiksi ja suurin osa siirtymisistä voidaan tehdä ajoneuvoilla.

Sotilaan tulisi olla aika "all-around" -fysiikkaominaisuuksiltaan, eli jaksaa kävellä pitkään raskaiden taakkojen kanssa, mutta myös sinkoilla, kyykätä, hyppiä, kiivetä niiden raskaiden taakkojen kanssa.

Toki tässäkin on paljon eroavaisuuksia aselajin suhteen.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6397
Lauteille: Lokakuu 2009

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#5

Viesti Ile »

Mielenkiintoista olisi myös pystyä vertaamaan psyykkistä kuormitusta ja stressinsietokyvyn merkitystä eri tehtävissä ja eri aikoina, vaikka se lieneekin vaikeaa.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#6

Viesti Totte »

Ehkä voisi sanoa, että teknologian myötä pystytään nykyään paremmin hyödyntämään myös sellaisten ihmisten ominaisuuksia, jotka eivät perinteisesti pystyneet tuottamaan sodankäynnissä hirveästi lisäarvoa?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
VVV
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 61
Lauteille: Elokuu 2010

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#7

Viesti VVV »

Juurikin sattui tulemaan vastaan kuva, mikä varmastikin sopii aiheeseen hyvin.
https://www.riemurasia.net/kuva/Sotaver ... 014/145870

Doh, mikä on kun linkki ei toimi? Noh joku mode korjatkoot, on hieman kiirus nyt.
Melkoinen miäs.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#8

Viesti Andy »

Minun amatöörin käsitykseni on se että sotilaiden tehtävät ja sitä myötä vaatimukset ovat moninaistuneet entisajoista. Keskiaikaisessa armeijassa oli lähinnä raskasta ratsuväkeä, keihäsmiehiä, jousimiehiä ja (nykyiseen verrattuna vähän) huoltojoukkoja.

Nykyisin on kymmenittäin erilaisia tehtäviä panssarivaunun tykinlataajasta radistin, tarkka-ampujan ja lentäjän kautta kiväärimieheen. Näillä jokaisella on omat fyysiset vaatimuksensa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6418
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Sotahistoriasta

#9

Viesti AlexMachine »

Aihki kirjoitti: Erikoisjoukoilla kautta maailman on aika kovat fyysiset vaatimukset edelleen, kerran kun asiaa hieman googlailin niin yhdessä laidassa vaatimus on räjähtävä liikkuminen arviolta 20 kg varustuksessa ja toisessa viikon keikka 30 km päivässä 40 kg pykälässä. Ja sitten kaikkea siltä väliltä. Painonnostaja ei oikein pärjää, mutta ei maratoonarikaan. Sen lisäksi ei saa olla tumpelo yläpäästäänkään.
Mielenkiinnosta olen katsellut näitä erilaisia Navy Seals ym dokkareita joissa näytetään pääsykoe rumbaa ja pitkiä fyysisiä (ja samalla tietysti psyykkisesti kuormittavia) niin näinhän se on. Sellaiset jäntevät lihaksikkaat näyttivät kestävän rääkin parhaiten, kuivakkaat voisi sanoa.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 5272
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#10

Viesti MikaM »

Andy kirjoitti: Minun amatöörin käsitykseni on se että sotilaiden tehtävät ja sitä myötä vaatimukset ovat moninaistuneet entisajoista. Keskiaikaisessa armeijassa oli lähinnä raskasta ratsuväkeä, keihäsmiehiä, jousimiehiä ja (nykyiseen verrattuna vähän) huoltojoukkoja.

Nykyisin on kymmenittäin erilaisia tehtäviä panssarivaunun tykinlataajasta radistin, tarkka-ampujan ja lentäjän kautta kiväärimieheen. Näillä jokaisella on omat fyysiset vaatimuksensa.
Boldaus ja alleviivaus minun. Olen eri käsityksessä. Armeijan perässä tuli käsitykseni mukaan kokonainen pieni kaupunki huoltotarkoituksessa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#11

Viesti DeusVult »

MikaM kirjoitti:
Andy kirjoitti: Minun amatöörin käsitykseni on se että sotilaiden tehtävät ja sitä myötä vaatimukset ovat moninaistuneet entisajoista. Keskiaikaisessa armeijassa oli lähinnä raskasta ratsuväkeä, keihäsmiehiä, jousimiehiä ja (nykyiseen verrattuna vähän) huoltojoukkoja.

Nykyisin on kymmenittäin erilaisia tehtäviä panssarivaunun tykinlataajasta radistin, tarkka-ampujan ja lentäjän kautta kiväärimieheen. Näillä jokaisella on omat fyysiset vaatimuksensa.
Boldaus ja alleviivaus minun. Olen eri käsityksessä. Armeijan perässä tuli käsitykseni mukaan kokonainen pieni kaupunki huoltotarkoituksessa.
Meinasin ite sanoa samaa, mutta toisaalta nykypäivän suurempi määrä aselajeja vaatii tietysti melkein jokaista varten omat huoltojoukkonsa; on automekaanikot ja lentomekaanikot, polttoaineita, ammuksia, erilaisia ruokatarvikkeita jne. Ehkä huoltojoukkoja on tosiaan nykyään suhteessa hieman enemmän kuin back in the day, vaikka ei niitä mitenkään vähän tosiaan ollut keskiajallakaan.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#12

Viesti Andy »

Tosin tuo seurailijajoukko ei ollut sotilaita ja oli usein haitaksi.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#13

Viesti DeusVult »

Se onkin sitten vähän määrittelykysymys, että onko joku moderni polkupyörämekaanikko Pv:n palveluksesa sotilas vai ei... :)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#14

Viesti Mjölnir »

DeusVult kirjoitti: Se onkin sitten vähän määrittelykysymys, että onko joku moderni polkupyörämekaanikko Pv:n palveluksesa sotilas vai ei... :)
Eipä löydy yhtään sellaista nykyisestä henkilöstökokoonpanosta
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#15

Viesti Lasse Candé »

Miten vertailu entisen ja nykyisen välillä olisi parhaiten tehtävissä, myös elintason ja eliniän kasvettua monin paikoin?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Tsaar1 ja 8 kurkkijaa