Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Wanhan liiton poket

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Wanhan liiton poket

#76

Viesti sikajudoka »

Nummisto oli kummisetäni melontakaveri ja hemmetin vahva jo tuolloin. Hänen melojaan piti kuulemma vahvistaa, koska voimakas veto rikkoi niitä jatkuvasti.
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#77

Viesti magamies »

Magamies
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Wanhan liiton poket

#78

Viesti Mika »

Aika paljon lienee muuttunut 15-20 vuodessa. Ilmén tuossa oikeastaan alleviivaa niitä viestejä, joita me asiakkaat olemme tässä ketjussa kirjoittaneet. Tuommoista se siis oikeasti oli.

Voisin lyödä vetoa, että jotkut poket haikailevat noita aikoja. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Sven Kornie
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 147
Lauteille: Huhtikuu 2006

Wanhan liiton poket

#79

Viesti Sven Kornie »

Andy kirjoitti: touko 20, 2019, 00.10 Itse kiinnittäisin huomiota siihen, että asiakaskokemuksen kannalta se poke ei ole yleensä kauhean oleellinen tekijä. Normaalille ravintola-asiakkaalle väkivaltatilanne omalle kohdalle on kuitenkin harvinainen poikkeustapaus. Lisäksi silloin harvoin jos niin käy, on vaikea pätevästi arvioida portsarin toiminnan laatua. Useimmiten se portsari kuitenkin vain ottaa ja antaa takin sekä rahastaa narikan. Tämä on sen verran yksinkertainen toimenpide, että portsarin pätevyydellä ei ole siinä suurta väliä.

Siksi asiakkaan ravintolakokemuksen kannalta ei ole suurta väliä ravintolan yksittäisen portsarin ammattitaidolla, eikä siitä olla valmiita maksamaan ekstraa. Ravintolaan tullaan kuitenkin lähtökohtaisesti sosiaalistumaan asiakkaiden eikä portsarin kanssa. Toki sitten jos jossain ravintolassa alkaa olla jatkuvia järjestyshäiriöitä, niin vaihdetaan kantapaikkaa.
Itse olen täysin eri mieltä. Minä olen yksin ovella, joten olen ensimmäinen ihminen. jonka asiakas tapaa, "Halveksuttava hyvät asiakaspalvelutaidot taidot omaava" portsari osaa tunnistaa mikä on järkevin tapa kohdella asiakasta ja teen yksin kaiken; tervehdin, rahastan, hoidan narikan, hoidan turvallisuuden, takaan että ilmapiiri on hyvä, eli huorittelijat yms. huonostikäyttäytyvät pääsevät nauttimaan ulkoilmasta, lainaan asiakkaalle vaikka omaa powerbankia jos puhelimesta on virta loppu jne.

Kaikkia tervehditään kohteliaasti, ja riippuen ihmisistä, voidaan "heittää läppää" tai toimia jäykänkin kohteliaasti. Ihan asiakkaasta kiinni, tämä heijastuu loppuiltaan helposti niin, että olet ikään kuin hyvissä väleissä jo valmiiksi asiakkaan kanssa tuntematta häntä, joten esimerkiksi jostain asiasta huomauttaminen,ei aiheuta suomalaisille niin tyypillistä auktoriteettivastaisuutta = voimakeinojen käytön mahdollisuus minimoituu ja anniskeluravintolan tyhjentäminenkin on helpompaa. Mutta joskus ei vaan voi vaikuttaa asiaan, jotkut ihmiset ovat ilmeisesti syntyessään kusipäitä, näitä kohdattaessa fiksu järjestyksenvalvoja ei menetä malttiaan, vaan mahdollinen pään aukominen menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, kunhan asiakas suostuu kävelemään itse ulos, eikä tarvitse auttaa, niin alles klar.

Sen näkee myös sitten asiakkaan lähtiessä, että mitä mieltä he ovat olleet toiminnasta, joka on usein kohdallani rentoa, koska haluan että olen helposti lähestyttävä, haluan että asiakas luottaa minuun. Koska Järjestyksenvalvojan tehtävä on myös turvata asiakkaan oikeuksien toteutuminen, ei pelkästään olla jokin Kerberos joka oikein kyttää syytä päästä käyttämään voimakeinoja tai vähintään syytä poistaa joku omasta mielestä ärsyttävä henkilö, jotta saisi jotain pirun egobuustia tms.

(Itse en koskaan tottelisi jonkun baarimestarin "käskyä" poistaa asiakas selkeästi pärstäkertoimen mukaan, käyttäen jotain keksittyä liiallista humalatilaa syynä, jolloin asiakasta ei kohdeltaisi yhdenvertaisesti verrattuna muihin, kuten jossain ketjussa kuvattiin. Loppukoon duunit sillä ovella sitten, mutta baarimestari saa kyllä kuulla kenen vastuulla järjestyksenvalvonta lain kannalta on, jos tällaista tapahtuisi. Ja sitten jos duunit loppuisivat sen vuoksi etten riko lakia minkään hemmetin kyypparin käskyjen vuoksi, niin voisi siinä jotain muutakin käydä, tosin ei tietenkään mitään väkivaltaista :) )

Hauskimpia kommentteja ovat yleensä asiakkaan poistuessa olleet (99% ihan junnuja, tämän palautteen antajat), tyyliin "me luultiin että kaikki portsarit on ihan kusipäitä, kun ne ainakin Vantaalla ovat, mut sä oot tosi hyvä jätkä". Kyllä paikan maineen ja sitä kautta markkinoinnin puolesta sen portsarinkin luoma positiivinen fiilis asiakkaalle, vaikuttaa siihen millä fiiliksellä sinne baaritiskille sitten kävellään ja palaako asiakas lähdettyään joskus takaisin. Kuulen usein hyvää asiakaspalautetta asiakkaiden poistuessa, eli kyllä mä ajattelen että jos asiakas vaivautuu mainitsemaan asiasta, hyvällä asiakaspalvelulla on väliä.

No tämä kaikki toki riippuu paikasta, jonkun halvan keskiolutkuppilan vahtiminen on hieman erilaista kuin kalliin ja korkeamman profiilin omaavan klubin vahtiminen, ymmärrän kyllä kollegoita joita ei enää kiinnosta palvella muuten kuin tekemälllä pakolliset hommat, eli rahat pois ja rotsi narikkaan. Ja käytös on sitten sellaista luolamiestasoa.
Sven Kornie
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 147
Lauteille: Huhtikuu 2006

Wanhan liiton poket

#80

Viesti Sven Kornie »

Kari Aittomäki kirjoitti: touko 21, 2019, 17.30 Oletteko nähneet tai itse käyttäneet raakaa puhetta tai suoraa uhkailua tai terävää v*ttuilua tilannemanipulaationa?
Yritän välttää, koska se yleensä johtaa tilanteen eskaloitumiseen. "Niin metsä vastaa kuin sille huudetaan". Tosin kerran olin niin turhautunut, kun jouduin selittämään useaan kertaan aikuisille ihmisille, mitä tarkoittaa kun jokin paikka suljetaan,

"Jos sanat suljetaan tai suljettu eivät ole teille ennestään tuttuja, niin voin hieman avata asiaa <selitin mitä sanat tarkoittavat>) Tämä on kai sitä vittuilua?
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2462
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Wanhan liiton poket

#81

Viesti tapsaattori »

Tuttavani sanoi joskus, että hänen piti omistajan päätöksellä blokata mustalaisten pääsy, eli käytännössä keksiä joku peruste siinä lennossa, etteivät pääse sisälle. Hän käytti liiallista humalatilaa ja/tai agressiivista käytöstä edelliseltä kerralta, ja sitten kun asiasta alkoi suunsoitto niin agressiivisuus tuli näin todetuksi tältäkin kerralta. Mutta näin siis piti toimia että sai olla siellä töissä.
Sven Kornie
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 147
Lauteille: Huhtikuu 2006

Wanhan liiton poket

#82

Viesti Sven Kornie »

tapsaattori kirjoitti: tammi 14, 2024, 12.33 Tuttavani sanoi joskus, että hänen piti omistajan päätöksellä blokata mustalaisten pääsy, eli käytännössä keksiä joku peruste siinä lennossa, etteivät pääse sisälle. Hän käytti liiallista humalatilaa ja/tai agressiivista käytöstä edelliseltä kerralta, ja sitten kun asiasta alkoi suunsoitto niin agressiivisuus tuli näin todetuksi tältäkin kerralta. Mutta näin siis piti toimia että sai olla siellä töissä.
No toihan se just on niille jotka tekevät päätyönään, helvetinmoinen dilemma. Itselle ei ole, teen vakityönäni ihan rahakasta duunia. Portsarin hommat ovat eräänlainen ihmiskoe, laskeutua hyväpalkkaisesta norsunluutornista "pelkäksi portsariksi", kuten eräs asiakas kohteliaasti kuvasi minua lauantaina aamuyöstä.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Wanhan liiton poket

#83

Viesti Andy »

Tietysti sitten jos portsari jatkuvasti pöljäilee ja käyttäytyy kuin idiootti, siitä on haittaa asiakkaiden viihtyvyydelle. Kokemukseni mukaan useimmat portsarit eivät kuitenkaan tee näin, vaan ovat asiakkaalle geneerisen huomaamattomia.

Vuorovaikutus on suunnilleen samaa luokkaa kuin kaupan kassatyöntekijän kanssa. Moniko muistaa edellisen kauppareissun kassatyöntekijän? Se kassahan vain lukee tuotteet, ilmoittaa summan ja antaa kuitin. Kiitos ja hyvää päivänjatkoa.

Jos hän tulee tuntia myöhemmin kaupungilla vastaan, ei edes tunnista että kyseessä on sama henkilö, saati että osaisi arvostella, onko tämä henkilö nyt erityisen hyvä työntekijä vai eikö ole. Toki taas jos kassa mokailee oikein pahasti, niin sen tietenkin muistaa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wanhan liiton poket

#84

Viesti Lasse Candé »

Olen vähän eri linjoilla, mutta minä olen myös se, joka muistaa edellisen kassatyöntekijän. Pidän näistä vuorovaikutustilanteista. Ja kapakassa portsarin morjestelu on osa sitä kapakkakokemusta. Mukavaa touhua. Paitsi jos poke ei ole asiakaspalveluhenkinen, jolloin se on vähemmän mukavaa. Ja tämä asia vaikuttaa suuresti kokonaiskokemukseen.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Wanhan liiton poket

#85

Viesti Kari Aittomäki »

Kassaneiti-ilmiö on aika hyvä esimerkki ns munilleenjupisevasta, alitajuisesta ihmistyypistä joka ei oikeen hahmota ympäristöään.
Kunhan mömeltää menemään.
Mä olen aika kärppänä kassalla, niinku että jos se pimatsu kovin hymyilee niin vilkaisen heti että tuliko rahasta oikeen takas. (Jep, olen vanha ja käytän oikeeta rahaa.)

Logiikka on vahva, hersyvä hymy on harhautus.
Enhämmä jostain eurosta ala piipitteleen, saatanpa jopa antaa 2eurosen ikäänkuin tippinä.
"Osta itelles vaikka silmäripsiväriä."
Niinku että hähää, huomasin juones hannele.

Kapakkimaailmassa näitä kikkakakkosia on/oli aikas paljo, tiskijukat osas puijata varsin hyvin.
Mutta nää on kaikki oikean rahan aikaa, nykymaailman kuviot on jo toiset.

Tää näistäviesteistä kaikuva asenne ois kai se, että portsarit on tonteilla sanomassa päivää ja hyrisemässä asiakkaille hyvää mieltä.
No juu, onhan se kiva että potemkin pelittää, oikeesti poket varmistaa sen että mainitut tiskijukat kykee hakata koneeseen rahaa, kitkatta.
Se ken kitkailee kyseisen tapahtumaketjun kanssa ei ole asiakas vaan haittatekijä. Exterminate. Exterminate.

Tämä otti näköjän Mikan nahkaan.
Tapsaattori:
Tuttavani sanoi joskus, että hänen piti omistajan päätöksellä blokata mustalaisten pääsy, eli käytännössä keksiä joku peruste siinä lennossa, etteivät pääse sisälle. Hän käytti liiallista humalatilaa ja/tai agressiivista käytöstä edelliseltä kerralta, ja sitten kun asiasta alkoi suunsoitto niin agressiivisuus tuli näin todetuksi tältäkin kerralta. Mutta näin siis piti toimia että sai olla siellä töissä.
Tämähän oli normaalikäytäntö.
Kukaan ei halunnut mustalaisia paariinsa reuhaamaan, koska ongelmia tuli miltei aina.
Romanit ei saaneet olla rauhassa eivätkä myskään väistäneet tuuppijoita.
Tappelut tietää ongelmia ja ongelmat kasautuu lupien tielle.
" Kahta en halua kapakassa nähdä, poliiseja ja mustalaisia."
Tämähän se oli kapakoitsijoiden hokema.

Sama oli tilanne etelänsällien kera.
Kovin usein tuli vuoropäällikkö sanomaan että ei enää yhtään nönnönnöö'tä sisään.
Se ei ollut rasismia vaan yrittäjälogiikkaa.
Kun jonkin ryhmän keskiostos pyörii pakkasella ja kapakkaturvallisuus on koko ajan katkolla, sellaisia asiakkaita ei tarvita.

On näistä puhuttu.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Wanhan liiton poket

#86

Viesti Mika »

Rasismi on sanana vähän hankala, koska se liittyy sanaan rotu, joka on sitten enemmänkin hankala. Mutta syrjintäähän tuo on, eikä tuollaista tue lainsäädäntökään. Kukaan ei ole sellainen selvännäkijä, joka ihmisen etnisyyden perusteella pystyy ennakoimaan, miten tämä lähitulevaisuudessa käyttäytyy. Enkä ihan purematta niele sellaistakaan, että wanhan liiton poket olisivat järjestään toimineet tai edes ajatelleet noin.

https://yhdenvertaisuusvaltuutettu.fi/syrjinta
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Wanhan liiton poket

#87

Viesti MikaM »

Kun tämä nyt on Wanhan liiton poket, nii laitetaas Wasa ja 80-luku. Ei paljoa puutu, että jos ei ollut Atleettiklubissa (paikallinen punttiseura, joka majaili kaupungin ilmaisella salilla), ei ollut ovella. Poikkeuksena Birra, Koti ja Sekstantti, joissa oli tosiaan vanhan liiton poket. Birrassa oikea vahtimestari, erittäin tyylikäs ja kohtelias mies, joka omalla käytöksellään ajoi muutkin käyttäytymään. Tähtinen ja (nyt en muista nimeä) veljesten isä pitivät Kodin omat ja satunnaiset huuhailijat kurissa jo pelkällä puheella. Ja jos joskus kävikin niin, ettei se riittänyt, niin sitten testattiin karmit.
Sekun pokea en muista, oliko siellä edes?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Sven Kornie
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 147
Lauteille: Huhtikuu 2006

Wanhan liiton poket

#88

Viesti Sven Kornie »

Nykypäivänä etninen profilointi on ja tiettyjen etnisten ryhmien sisään päästämättä jättäminen on sellaista josta pääsee lehtiin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005706849.html
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art ... 95179.html

Kaikki ovat tervetulleita, ellei ole laillista perustetta evätä pääsyä. Pukukoodi on esimerkiksi sellainen peruste, jolla voidaan evätä ihan selväpäisiltäkin ihmisiltä pääsy, koska se koskee kaikkia, joten se ei riko yhdenvertaisuusperiaatetta.


Ps: Kari, osaan mä myllyttää, mutta se ei ole järjestyksenvalvojan tehtävä, vaan pikemminkin niiden tilanteiden estäminen. Toki jos sellainen tilanne tulee niin sitten mennään sen mukaan, mutta mielestäni ennaltaehkäisy on onnistumista, tilanteen eskaloituminen on epäonnistumista. Myllyttämään pääseminen/joutuminen on epäjärjestystä.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Wanhan liiton poket

#89

Viesti MikaM »

Tää oli Wanhan liiton poket, hei.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Valvoja
Aulis Gerlander (virallinen valvoja)
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 676
Lauteille: Heinäkuu 2007

Wanhan liiton poket

#90

Viesti Valvoja »

Tämän ketjun aihe on "Wanhan liiton poket". Etnisestä profiloinnista nykypäivänä ja syrjinnän olemuksesta voi keskustella Kansankäräjätuvassa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 33 kurkkijaa