Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Poliisin voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 131
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#3406

Viesti Mjölnir »

Mä olen eri mieltä tuosta fightstopperin psykologisesta merkityksestä. Koska joka hevoselle löytyy kengittäjä. Myllytä nyt, mutta huomenna kostan väijyttämällä, ylivoimalla, terällä...

Mutta paljon parempi psykologinen keino on vaikuttaa sellaisilla keinoilla johon ei voi tehdä mitään, esim etälamautin, koira, sumutin. Kasvoton fasistin kätyri painoi eleettömästi nappia ja riehujalta otettiin virta pois. Paha siihen on mitään tehdä, paitsi kiristellä hampaita ja yrittää itsepetosta, että kyllä mä muuten mutta noi neitimäiset välineet.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Poliisin voimankäyttö

#3407

Viesti sikajudoka »

Selvitys avasi hyvin kokonaisuutta. Tilanne oli selvästi kaoottinen. Perun sanani. Painiaika oli ohi ja kaasuakin olisi voinut antaa kansanjoukolle, jos kepeillä huidottiin.
Kuvake
Fubarbarian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 59
Viestit: 1332
Lauteille: Lokakuu 2007

Poliisin voimankäyttö

#3408

Viesti Fubarbarian »

Hyvä selvitys. Järkyttävää perseilyä kyllä mielenosoittajilta, ihme ettei poliisi antanut runtua.
A suspicious mind is a healthy mind
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 91

Poliisin voimankäyttö

#3409

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Daddy kirjoitti: loka 30, 2019, 09.25 Varsin seikkaperäinen ja laaja selvitys, kannattaa lukea jos poliisin voimankäyttöpykälät kiinnostavat!
Tuo fasistien valkopesu (pun intended) ei voi pitää paikkansa koska niiq aarnio ja vapauttavan päätöksen saanut poliisipäällystö ja sillain.




Henkilökohtaisesti en kyllä ymmärrä minkä takia a) vastarintaa tehnyttä ja häntä fyysisesti auttaneita apinoita ei otettu kiinni ja b) pelleilyn annettiin jatkua.

Tuo on mellakointia eikä mielenosoitus. Järjestäjän jiiveet eivät totelleet käskytystä ja kävivät käsiksi virkavaltaan.

:)
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Poliisin voimankäyttö

#3410

Viesti Atticora »

Ennustin jo aiemmin, että selvitys antaa puhtaat paperit poliisille, kuten kuuluukin. Ihan oikea arvio, ettei mielenosoitusta vaikkapa keskeytetty, vaikka siihen olisi riittänyt perusteet. Turpaan sietäisivät minun mielestäni, mutta poliisi ei onneksi toiminut tunteen varassa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 95
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Poliisin voimankäyttö

#3411

Viesti Lasse Candé »

(Laitoin tuosta Mjölnirin viestistä lainausmuotoisen kopion myös ketjuun Poliisi pamputtaa taas, missä käsitellään saman keissin organisaatiopuolta. Luulisin selvityksen olevan oleellinen sekä sille puolelle että tässä käsiteltävälle voimankäytölle.)



Karilla on tuossa mielenkiintoinen pohdinta siitä miltä välineet näyttää. Itse tahdon painottaa sitä, että silti voi kysyä aina että miten päästään vähimmillä vammoilla. Jos spekulaatio välineiden provosta (ja varsinkin siihen liittyvästä etnisestä arvelusta) on perusteltu, niin sittenhän se on osa sitä arviointia.

Arvelisin että poliiseilla on osaamista siitä puolesta miten ihmisjoukot reagoivat joukkoina mihinkin ja mitä kannattaa tehdä. Mitä koulutuksissa mahdetaan sanoa noista ihmisten reagoinnista välineisiin? Seuraako tästä että joskus on tästä johtuen perustellumpaa silti painia, kuten Kari vissiin hieman vihjaa? Vai oletetaanko pelotevaikutus lähinnä lopputuleman kannalta positiiviseksi? Jne...
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Poliisin voimankäyttö

#3412

Viesti PetriP »

Suomalainen poliisi on niin ..... kompromissihakuinen. Tossa oli selkeet perusteet hajoittaa mielenosoitus ja ottaa bussilastillinen ihmisä kiinnä ja sakotettaviksi. Ja vielä tehtiin ratkaisuja, joilla mahdollistettiin mielenosoitus. Mulla ei olis närvi riittänyt. Onneks en oo pollari
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Poliisin voimankäyttö

#3413

Viesti sikajudoka »

Brittipoliisien, tarkemmin sanottuna Kentin poliisilaitoksen, itsepuolustusnäytös.

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 201
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Poliisin voimankäyttö

#3414

Viesti Kari Aittomäki »

Videolta ei oikein näy, mutta minusta tämä yleisempi suuhuntuppautuminen alkoi nimenomaan tuosta sähkön käytöstä.
Kuten odottaa sopii, kun esitaistelijaa ei saatu hoidettua. Tilanne kumuloitui välittömästi.

Olen aivan varma että kentällä on tiukka tuntuma nimenomaan kurdien ominaisuuteen lyödä kyljet yhteen ulkonaista uhkaa vastaan.
Maattomina ja ei-pidettyinä he ovat kovilla kaikkialla, sen takia tuokin tilanne oli erikoislaatuinen.

On vaikea kuvitella miten tuota ryhmää voitaisiin manipuloida välineenkäytöllä passiiviseksi?
Kepitys on out, koiria ei voi ajatellakaan. Sähkö on kidutusväline ja kaasun tuikkaus ei ikinä oikeen onnistu, aina se leviää ja soppa on valmis.
Hevoset toimi tiettyyn rajaan näköjään.
Ymmärrettävä oli päätös jättää kalibaliikki aloittamatta, koko ryhmähän vasta osoitti tappelunhalukkuuttaan ja veti uroonsa vek poliisilta.
Eihän se jykevää kuvaa anna, mutta paikkallaolleet tekivät ratkaisunsa.
Isomman mellakan ainekset olivat olemassa.
Mjölnir kirjoitti: loka 30, 2019, 09.41 Mä olen eri mieltä tuosta fightstopperin psykologisesta merkityksestä. Koska joka hevoselle löytyy kengittäjä. Myllytä nyt, mutta huomenna kostan väijyttämällä, ylivoimalla, terällä...

Mutta paljon parempi psykologinen keino on vaikuttaa sellaisilla keinoilla johon ei voi tehdä mitään, esim etälamautin, koira, sumutin. Kasvoton fasistin kätyri painoi eleettömästi nappia ja riehujalta otettiin virta pois. Paha siihen on mitään tehdä, paitsi kiristellä hampaita ja yrittää itsepetosta, että kyllä mä muuten mutta noi neitimäiset välineet.
Mun kokemani kertoo toista.
Katsoisin että tietyssä tilanteessa nimenomaan apuvälineet herättävät revanssinhalua, jos asianomainen/set niitä miehiä on.
Olen kertonut niistä tilanteista kun mentiin joukkotappeluun ja homma oli taputeltu muutamassa sekunnissa.
Käskytin niin järeästi että osa katselijoistakin totteli.

Onnistunut taltutus lamaannuttaa yrittämisenhalun totaalisesti, siihen liittyy sellasia määreitä mihin tekniikalla tai taktiikalla ei vaan päästä.
En muuten koskaan ole suuria välittänyt jatkonlupaajista, tulkoot jos tulee.

Tämä sanottuna, ymmärrän kyllä täydelleen voimankäyttövehkeitten vähimmän haitan logiikan ja näkemyksen.
Se on varmaankin oikea pääsääntö.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 95
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Poliisin voimankäyttö

#3415

Viesti Lasse Candé »

Yhteys välineiden käytön välttämissuosituksen ja kurdien oletetun juurettomuuden välillä saattaa olla jotenkin perusteltu. Mutta ainakaan omaan silmääni se ei ole mitenkään kovin ilmeinen. Ensireaktioni (siis sen jälkeen että olen pyörittänyt mielessä omat ennakkoluuloni läpi) on että aika hataralla pohjalla on tällainen etninen profilointi, jossa välineitä aletaan pohtia etnisyyden kautta.

Mutta kuten sanottu, jokin tällainen voi tietty ollakin ihan perusteltua. Onhan kulttuurien välillä eroja aina silloin tällöin.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 201
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Poliisin voimankäyttö

#3416

Viesti Kari Aittomäki »

Välinekäyttö oli tämän tapauksen erikoispiirre, juuri tuossa tilanteessa juuri tuolloin.

Etniset kulttuurierot ovat tosiasia, se ei tarkoita yleistyksiä vaan on tilannetajun palikka. Oikea juttu oikeaan aikaan.
Siinä missä suomitärkeilijälle tulee antaa löysää että hän saa sen pienen voittonsa, pienen voiton ja tilan antaminen jollekulle muulle tarkoittaa palkintoa aggrelle, heikkoutta.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 234
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Poliisin voimankäyttö

#3417

Viesti sinappi »

sikajudoka kirjoitti: loka 30, 2019, 14.43 Brittipoliisien, tarkemmin sanottuna Kentin poliisilaitoksen, itsepuolustusnäytös.

Perinteisistä lajeista tutut zanshin-tuijottelut, kumartelut ja muut patsaaksi jähmettymiset tauottaisivat ja selkeyttäisivät kivasti tällaisia jujutsunäytöksiä.

Kivan näköisiä tuollaiset ovelliset pehmoelementit, mistä voi rakentaa erilaisia pehmustettuja huonetiloja kädentaitojen harjoitteluun.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 201
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Poliisi pamputtaa taas

#3418

Viesti Kari Aittomäki »

Voi jehna kuinka erilailla voi asiat nähdäkkän.

Eihän tossa vielä suuria tapahtunut, osoittajat taasen kokeili kuinka pitkälle voivat mennä (mehän tuodaan se auto ja muuten heitellään kiviäki) ja kyllä mun mielestä pelasivat soveltavasti Suomeen päin.
Tiivistivät vain rivinsä ja osoittivat tappeluvalmiutensa, kiskoivat keulamiehen pois poliisilta ja jep.
Ei mitään isompaa, pelkkä osoitus joukkovoimasta.

Josta tuola toisaalla mainitsinkin, kurdit ovat tottuneet tiivistämään rivinsä.
Heillä kun ei ole kotia, joten kaikki muutmaat ovat potentiaalisesti uhkaavia noitamuita.

Tuo oli minusta varsin soveltavaa ja tietyllä tavalla jopa tilannetajuista messua.

Ei sitä pidä äimätä jolsei poliisi saa varatonta kunnioitusta, tuolla muualla univormu saattaa tarkoittaa ihan muita asioita kuin täälä.

Tuuppivatko osoittajat kantaväestöä millään lailla?
Oliko sielä mukana täkäläisiä sympatiseeraajia?
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Poliisi pamputtaa taas

#3419

Viesti Atticora »

Kari Aittomäki kirjoitti: loka 31, 2019, 02.26 Ei sitä pidä äimätä jolsei poliisi saa varatonta kunnioitusta, tuolla muualla univormu saattaa tarkoittaa ihan muita asioita kuin täälä.
Ei kai tässä varsinaisesti kukaan ihmettele mistä tuo johtuu, kai noita käytöstapoja silti paheuksua. Jos mielenilmauksen tarkoitus oli ottaa poliisista mittaa, niin se meni aika nappiin. Jos oli tarkoitus herättää huomiota Turkin toimista, ei mennyt ihan niin nappiin.
Saattaa seuraavan mielenilmauksen kohdalla tulla yllätyksenä, että poliisi tiukentaa (taas, yhyy) ehtoja.
Sen takia tuo sisäministeriön pyytämä raportti on kyllä hyvä. Ehkä se autoon linnottautunutkin ymmärtää pari kertaa tuon tavattuaan, miksi hänestä jossain vaiheessa alkoi tuntumaan siltä, että on Turkissa. Hämärästi jonkinlaisen eron hän jo hahmottikin, kun vertailee maiden poliiseja.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006280437.html
Kuvake
Fubarbarian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 59
Viestit: 1332
Lauteille: Lokakuu 2007

Poliisi pamputtaa taas

#3420

Viesti Fubarbarian »

^ Aika huonosti tuntui menneen haastatetuille sanoma perille, heissä ei mielestään ollut mitään vikaa, vaan poliisi oli fasisti, mahdollisesti myös rasisti ja sadisti.
A suspicious mind is a healthy mind
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 32 kurkkijaa