Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hyvää Puolustusvoimain lippujuhlan päivää!

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Hyvää Puolustusvoimain lippujuhlan päivää!

#1

Viesti Mjölnir »

Puolustusvoimain lippujuhlan päivä

Puolustusvoimain lippujuhlan päivä on Suomessa vuosittain 4. kesäkuuta vietettävä Suomen puolustusvoimien juhlapäivä ja virallinen liputuspäivä. Päivää on vietetty nykyisellä paikallaan vuodesta 1942 alkaen.

Lippujuhlapäivänä jaetaan myönnetyt kunniamerkit ja ylennetään ansioituneita sotilaita ja reserviläisiä.

Vastaavaa juhlaa vietettiin nimellä sotaväen lippujuhlan päivä 16. toukokuuta 1919–1939. Sillä muistettiin valkoisten voittoa punaisista sisällissodassa 1918, sillä kenraali Gustaf Mannerheimin johtama valkoisten voitonparaati oli aikanaan järjestetty Helsingissä 16. toukokuuta 1918.
Talvisodan jälkeen kansallisesta kahtiajaosta muistuttava päivä haluttiin vaihtaa toukokuun kolmanteeni sunnuntaihin kunnioittamaan kaikkien sisällissodassa ja talvisodassa kuolleiden suomalaisten muistoa, jolloin alkoi kaatuneiden muistopäivän vietto. Jatkosodan aikana puolustusvoimain ylipäällikkö, sotamarsalkka Mannerheimin täyttäessä 75 vuotta hänet ylennettiin Suomen marsalkaksi ja hänen syntymäpäiväänsä 4. kesäkuuta määrättiin uudeksi puolustusvoimien juhlapäiväksi. Sitä vietettiin aluksi nimellä Suomen marsalkan syntymäpäivä, mutta pian nimeksi vakiintui puolustusvoimain lippujuhlan päivä.

Paraatit

Puolustusvoimain lippujuhlan päivään liittyvä ylipäällikön ja komentajan vastaanottama valtakunnallinen sotilasparaati järjestettiin ensimmäistä kertaa 1952 ja paikkakuntana oli maan pääkaupunki Helsinki. Kun Suomen itsenäistymisestä tulee kuluneeksi tasan viisiä tai kymmeniä vuosia puolisen vuotta myöhemmin vietettävänä itsenäisyyspäivänä, paraati järjestetään aina Helsingissä.

Vuosittaiset paraatipaikkakunnat 2003 alkaen:
2003: Hamina
2004: Tampere
2005: Oulu
2006: Vaasa
2007: Helsinki (Suomen itsenäisyys 90 vuotta)
2008: Mikkeli
2009: Pori
2010: Kotka
2011: Rovaniemi
2012: Helsinki (Suomen itsenäisyys 95 vuotta)
2013: Raasepori
Onnea ylennetyille ja palkituille!
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Hyvää Puolustusvoimain lippujuhlan päivää!

#2

Viesti Mika »

:lippaan
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Hyvää Puolustusvoimain lippujuhlan päivää!

#3

Viesti Mjölnir »

Ketkäs tänään on ylennetty tai palkittu?

Ainakin planter on saanut ylennyksen reservissä ja L.K. on saanut kunnioitusta herättävän palvelusarvon. Mitäs muuta?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Hyvää Puolustusvoimain lippujuhlan päivää!

#4

Viesti Vanhakankea »

Ei tainnut tulla mulle, reservin sotilasurani taisi joutua sivuraitelle, kun en sairauden takia päässyt yksiin kertausharjoituksiin eikä aika ole riittänyt vapaaehtoisiin reservihommiin.

Nooh, kyllä mä komppaniani kunnialla hoidan tälläkin sotilasarvolla. ;-)
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Hyvää Puolustusvoimain lippujuhlan päivää!

#5

Viesti Jussi*M »

Jälleen kerran Kouvolan Sanomia selattuani sain pettyä. Ei ole tästä rakuunasta vieläkään korppia tulossa :lol:

Intissä mie olin saapumiserässä II/88 lääkintämiehenä 8 kk:n palveluksen ja sen jälkeen yhden kerran kertaamassa. Sen jälkeen ei ole kutsuja käynyt yhtiön leipiin. Ensi tiistaina täytän 44, joten tuskin enää käsky käykään jos saamme pysytellä normaalissa rauhan ajan oloissa.
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 72 kurkkijaa