Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#31

Viesti Lowclass »

Ei liity ea2seen millään lailla. Firmassakin menee välillä cls ja tc3 sekaisin, alle viikon kursseja molemmat. Vuotojen tukkimisen lisäksi vähän muutakin, ei ihan noin yksinkertaista. Neulatorakosenteesi eli paineilarinnan oitoa yms..
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#32

Viesti J. Suojanen »

jep näin olen veikannut, että pidemmälle sen on pakko mennä ja reippaasti sano muut mitä sanoi. :)
Mutta sitähän se on kun ihmiset ei arvosta puolustusvoimia ja vähättelee koulutuksen tasoa näin yleisesti ottaen. :?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#33

Viesti Mjölnir »

Tuo 40€ taitaa olla se perustaksa, jonka MPK kursseistaan laskuttaa. Se sitten sisältää muonituksen ja vakuutusturvan jne. Ei mielestäni ole kallis.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6440
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#34

Viesti AlexMachine »

Okei, kirjoitellaan nyt kun viikonlopun IDPA-kurssi on takana. Olipa loistavat 2 päivää ja tämän kurssin hinta oli se 40€.
Lauantai aamupäivä meni teoriaosuuden merkeissä, kerrattiin turvallinen aseenkäsittely, käytiin läpi lajin perusteita ja pistelaskua sekä sallittua kalustoa.
Sitten radalle ja harjoittelemaan. 5, 7, 10, 15 ja 20 jaardia matkoilta treenattiin, tuplia, Mosambiqueta, liikkeestä, polvelta, suojaa hyväksi käyttäen jne.
Sunnuntaina oli sitten vuorossa vielä hetki harjoitettelua, vain vahmemmalla kädellä ampumista ja vain heikommalla kädellä ampumista. Sitten aloitettiin ns IDPA Classifier matchin ampuminen.
Tässä stagen kuva ja kuvaukset jokaisesta stagesta.
http://www.cbshooters.com/idpa/files/ID ... Layout.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Päivät olivat kokonaisuudessaan erittäin hyvät ja koulutus taas kerran huippuluokkaa.
Havaintoja päivästä, ammuin heikommalla, vasemmalla kädellä lähes yhtä hyvin kuin oikealla (vasurilla 3 tauluun tuplat, 5 osumaa meni keskelle ja 1 aavistuksen rajan yli. Luultavasti nyrkkeilyn syytä, kun tottunut käyttämään etukättä). Liipasinkontrollia pitää treenata ja lisää kuivaharjoittelua reilusti. Toistoja toistoja.
Tämä laji kyllä vei mukanaan ja vakavasti harkitsen kilpailemisen aloittamista.

SSP eli stock service pistol luokassa ammuin ja sain ammuttua "Marksman" luokituksen, josta olin hieman yllättynyt, koska viimeisen parin vuoden aikana olen ampunut erittäin vähän. Lauantain harjoituksissa osumat levisivät aika ikävästi, mutta iltapäivällä alkoi rutiini taas löytyä ja kasat muodostua ja sunnuntaina menikin sitten jo oikein mukavasti omaan tasoon nähden. Hiukan jälkiviisaana olisi vielä voinut hidastaa joitain suorituksia ja tähdätä aavistuksen kauenmmin, eli ottaa vähemmän virhepisteitä. Mutta ei se luokitukseen olisi vaikuttanut. Seuraavalle tasolle noustakseni pitää kyllä treenata aika lailla vielä.

Muutamia huomioita. Hieno laji, koska se on ns back to the basics. Kaikki turha hienostelu on pois. Aseet ja varusteet hyvin vakoita joten ei hirvittävää ja kallista kilpavarustelua. Perussetillä pääsee alkuun ja pärjää hyvin.
Suosittelen ehdottomasti kaikille joita tämän tyyppinen ammunta kiinnostaa.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#35

Viesti Mjölnir »

:thumbsup:
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#36

Viesti L.K. »

J. Suojanen kirjoitti: Kenttälääkinnästä itse olen vain muutaman kirjan lukenut ja kaiken muun mitä olen käsiini saanut.
Jenkkien systeemissä tuo Tc3 näyttäisi ainakin olevan lähinnä vain opetusta, että ensin tulitetaan takaisin (hoito tulen alla), sitten hoidetaan hengenvaaralliset vuodot (välitön ensiapu) jonka jälkeen evakoidaan potilas (cas/medevac). Ja siinäpä se, ei sinäänsä mitään sen kummempaa, mutta kovasti hypettävät tuota kurssia.
Itsehän en asiasta juuri mitään ymmärrä/tiedä, mutta villi veikkaus on, että jenkeillä tuo tsydeemi pohjaa pitkälti heidän "hivenen" erilaiseen kykyyn noiden evakuointien suhteen ja ymmärtäkseni myös sen suhteen millaista lääkinnällistä settiä heiltä löytyy noista.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#37

Viesti J. Suojanen »

Lääkinnällinen setti on erittäin hyvää heillä ja evakuontikin pystytään hoitamaan erittäin nopeasti useassa tapauksessa. Mutta heillä tuota kalustoa onkin ja asiasta kiinnostunutta miehistöä ihan eri tavalla kuin täällä... ja jatkuvasti käytävät operaatiotkin vielä vauhdittavat doktriinin päivittämistä.

Meidän tilanteesta en pahemmin tiedä mitä tulee kenttälääkintään ja sen nykytilaan. Sotilaslääketieteen aikakausilehti tuntuu vuosien takaa/aikana paljon kertoneen miten moni oppi on suoraan toisesta maailmansodasta ja päivittää pitäisi ja pikaisesti. Viime vuosina on jopa päivittämistäkin nopeammalla kaavalla tainnut onneksi tapahtua! :)
Ja kaipa tämä uusi taistelutapakin lisää vauhtia vielä entisestään... Ainakin toivoa voisi.
Sitten jää tietenkin ongelmiksi vielä se iänikuinen kalusten puute ja alimotivoituneet sotilaat, jotka käyvät vain äkkiä istumassa puolivuotisensa alta pois.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#38

Viesti Mjölnir »

Minä olen erittäin innolla seurannut tuota TC3 -konseptia, varsinkin siksi, että mielestäni juuri tuollaiseen pitää pyrkiä:
back to basics. Kaivetaan kaikkein yksinkertaisimmat jutut, joilla pelastetaan suuri osa pelastettavissa olevista, ja pitäydytään siinä. Ja harjoitellaan niin paljon, että jokainen taistelija osaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kulma
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 177
Lauteille: Maaliskuu 2005

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#39

Viesti Kulma »

Aika pitkälle on suomi apinoinut tuota jenkkien T3C juttua. Ja miksipä ei se kun pääperiaatteiltaan soveltuu selaisenaan suomeenkin. Ihmiset kun ruukkaa vuotaa verta samalla tavalla kultuureista huolimaatta. Lahti lanseeras uuden tittelin taistelupelastaja, se on se jamppa ryhmässä joka ei ole lääkintämies mutta on saanut ton T3C:n mukaisen hätäensi-apu koulutuksen.
Mahtavaa.. ;)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#40

Viesti Mika »

Tämä alkanee jo vieriä ohi aiheen, mitä pahoittelen, mutta ajattelin sivistää meitä moukkia, jotka eivät ennen tätä ketjua olleet kuulleetkaan Tactical Combat Casualty Caresta eli T3C:stä.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#41

Viesti Mjölnir »

Kulma kirjoitti: Aika pitkälle on suomi apinoinut tuota jenkkien T3C juttua. Ja miksipä ei se kun pääperiaatteiltaan soveltuu selaisenaan suomeenkin. Ihmiset kun ruukkaa vuotaa verta samalla tavalla kultuureista huolimaatta. Lahti lanseeras uuden tittelin taistelupelastaja, se on se jamppa ryhmässä joka ei ole lääkintämies mutta on saanut ton T3C:n mukaisen hätäensi-apu koulutuksen.
Kaartin jääkärirykmentti on kanssa pidemmän aikaa kouluttanut noita taisteluensiapumiehiä. Lääkintämieheen ero on siinä, että tämä ensiapumies ei kanna punaista ristiä hihanauhassa ja on täysiverinen taistelija muiden joukossa, mutta kykenee hieman tehokkaampaan ensiapuun taistelukentällä.

Tuossa Ilmapuolustuspiirin järjestämässä taistelijan taitojen kurssissa yhtenä aiheena on myos TC3, ja siellä opetetaan evakuointitekniikoita tulen alta, ensiarvion tekeminen, kiristys- ja painesiteen käyttö.

Taisteluensiapumiehille ja kriisinhallintatehtäviin koulutettaville sekä muille erikoismiehille opetetaan myös chest shieldin, hemostaattijauheen sekä nenä-nieluputken käyttö.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#42

Viesti Mjölnir »

http://potku.net/forum/viewtopic.php?f=62&t=18649" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä ketju taisteluensiavulle.

Toivottavasti asiantuntijat sanovat sanaisen, @lehe
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#43

Viesti J. Suojanen »

Tuo taistelupelastaja lienee sama asia kuin tuo taisteluensiapumies. Tämä on myös kopioitu Jenkeiltä. Toimiva idea monessakin suhteessa.
Ja onhan se hienoa, että porukassa on enemmän sitä lääkintäkoulutuksen saanutta henkilöstöä paikalla. Esim mikäli on useampi loukkaantunut niin kaikki ylimääräiset osaavat käsiparit ovat täyttä kultaa.

Eli en pistä pahakseni cls (combat life saver) koulutuksenkaan kopioimista. Se on hienoa, että Suomi on herännyt ja alkanut päivittämään näitä asioita.
Itse seuraan aktiivisesti lääkintäkoulutuksen kehitystä ja uutta suuntausta, että mitä se tuleekaan olemaan. Ja mitä haasteita tuo uudistettu taistelutapa tuo tullessaan vielä siihen päälle.
Tuo uudistettu taistelutapakin on taas hyvä askel oikeaan suuntaan omasta mielestäni mitä olen sivusta keskustelua seurannut.

Edit: Mjölnir ehtikin väliin.
Pirunnyrkki
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 510
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Tampere

Re: Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#44

Viesti Pirunnyrkki »

Oli hikinen viikonloppu Säkylässä. Testattiin toimintakykyä (ja asennetta). En ole vastaavassa testissä koskaan ollut mukana (tai edes kuullut moisesta). Pe-illasta sunnuntaihin taisin ehtiä nukkumaan 4-5 tuntia kolmessa pätkässä. Alkoi olla tällaiselle neljääkymmentä lähestyvälle ressulle vähän rankkaa.
Tuomo

War does not determine who is right- only who is left.
Kuvake
embo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 115
Lauteille: Joulukuu 2007

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#45

Viesti embo »

Viime viikonloppu kului hetken mielijohteesta itseilmoittautuneena VEHin merkeissä Hiukkavaaran lähimaastossa pyörien, kohtalaisen hyvin järjestettyä toimintaa MPK:lta ja kiitokset asianosaisille.

Hauskaa oli, ehkä myös osin siitä syystä että unet jäivät olemattomiin :lol:
-- ei se niin vakavaa ole --
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 66 kurkkijaa