Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#1

Viesti Mjölnir »

Maanpuolustuskoulutusyhdistys (MPK), on suomalainen julkisoikeudellinen yhdistys, joka toimii valtakunnallisena vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen yhteistyöjärjestönä. Yhdistyksen jäseniä ovat Kadettikunta, Maanpuolustuskiltojen liitto, Maanpuolustusnaisten Liitto, Naisten Valmiusliitto, Nylands Brigads Gille, Reserviläisliitto, Reserviläisurheiluliitto, Sininen Reservi, Sotilaskotiliitto , Suomen Lentopelastusseura SLPS, Suomen Metsästäjäliitto, Suomen Radioamatööriliitto, Suomen Rauhanturvaajaliitto ja Suomen Reserviupseeriliitto.

Määräysvaltaa yhdistyksessä käyttää valtioneuvosto, joka nimittää yhdistyksen hallituksen puheenjohtajan sekä enemmistön hallituksen jäsenistä. Henkilöjäseniä yhdistyksellä ei ole. Vuoden 2007 loppuun saakka MPK:n tehtäviä hoiti tavallinen rekisteröity yhdistys Maanpuolustuskoulutus ry, joka muuttui julkisoikeudelliseksi Maanpuolustuskoulutusyhdistykseksi, kun laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta (556/2007) astui voimaan.

MPK:n tarkoituksena on tuottaa sotilaallista maanpuolustuskoulutusta, sekä muuta varautumis- ja johtamiskoulutusta viranomaisten tarpeiden ja tilausten mukaisesti. Koulutus järjestetään paikallisesti alueellisissa maanpuolustuspiireissä sekä valtakunnallisissa Ilma- ja Meripuolustuspiireissä ja niiden koulutus- ja tukiyksiköissä.
Onko potkulaisia, joilla on kokemusta osallistumisesta vapaaehtoiseen maanpuolustustyöhön?
Minkälaista?
Kokemuksia?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#2

Viesti Pyrkele »

Naiseni kuulemma osallistui joskus ala- ja yläasteen välissä tuollaiseen.
Harmitteli vain kun täällä ei ollut mitään toimintaa siihen liittyen :D
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#3

Viesti Mjölnir »

Täällä suunnalla toiminta on kohtuullisen aktiivista, Puolustusvoimat tilaa koulutusta Maanpuolustuskoulutukselta, eli esimerkiksi Ilmapuolustuspiiri järjestää Satakunnan lennoston tilauksesta vapaaehtoisen harjoituksen, jossa kouluttaa tilattuja asioita. Esimerkiksi tänä viikonloppuna oli "taistelijan taitojen" kurssi, jossa ilmavoimiin sijoitetuille reserviläisille opetettiin mm. pioneeritiedustelua, alkusammutusta, taktista ensiapua, ammuntaa, lähitaistelua ja sotilaallisen voiman käyttöä sekä suojautumista taisteluaineilta ja vaarallisilta aineilta. Kouluttajina toimivat vapaaehtoiset reserviläiset, ja koulutettavina samoin.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#4

Viesti Pyrkele »

hmm.
Tuommoseen koulutukseenhan sitä jo osallistuis ihan mielenkiinnosta.
Jos siis olisin muutakin kuin reservin miinanpolkija
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#5

Viesti saarikko »

On osallistuttu, osanottajaja ja kouluttajana.

Maanpuolustuskoulutus järjestää monia mielenkiintoisia kursseja (tosin viikonlopussa ei pajatsoa tyhjennetä), kuten SRA-, tarkka-ampuja-, sissi-, kohteen suojaus-, SPOL-, ym. kursseja
https://www.mpk.fi/Default.aspx?tabid=942" onclick="window.open(this.href);return false;

Osallistumismaksu on naurettavan halpa ja jos natsat kiinnostaa :lol: niin vastaa kertausharjoituspäiviä 20 päivään saakka JA pystyy saamaan uuden SA-sijoituksen. (Molempia tarvitaan lisänatsoihin). Toisaalta kun haluaa itse osallistua yhteiskuntarakenteiden ylläpitämiseen ja ottaen huomioon nykyisen kertausharjoitusmäärät sekä omat varusmiespalvelusajan jälkeen hankitut ominaisuudet, niin hyvä (ainut) linja saada päivitettyä taitonsa ja niistä tiedot Pulustusvoimille.

Useita moneen arjenkin tarpeeseen järjestettyjä kursseja, toki, joka hiekkalaatikolla on aitansa.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#6

Viesti Rojola »

Ampumataitoa on tullut verestettyä kurssien kautta. Ovat olleet hyvin järjestettyjä ja mielenkiintoisia, siitä kiitos päteville kouluttajille.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6438
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#7

Viesti AlexMachine »

On tuttua ja vuodesta 2002 on tullut käytyä kursseilla. Päiviä kasassa tätä kautta noin 30.
Kursseina mm Tarkka-ampuja I-III, Kohteensuojaus, kohteensuojausammuntoja, henkilösuojaus I-II, taktinen pistooli, Taktinen karttaharjoitus-erilliskohteen suojaus, köysilaskeutumiskurssi, MilFight, ja nyt tulevana viikonloppuna IDPA-ammunan kurssi.
Täytyy sanoa että kouluttajat täällä Pohjanmaalla (ja Etelä-Pohjanmaalla) ovat olleet huippuluokkaa ja kursseille voi pääsääntöisesti antaa arvosanan "kiitettävä".
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#8

Viesti MtJ »

Itse olen käynyt kaikki TA-kurssit, mihin aiemmin ehdin, mutta nyttemmin ei tunnu mistään löytyvän sitä aikaa, jonka haluaisin siihen uhrata. Kiinnostus on kyllä suurta ja se antaisi motiivia myös juoksutreenille sekä muulle vastaavalle.

En oikein tiedä, miten tästä helkutin oravanpyörästä työn kanssa pääsisi edes sen verran eroon, että voisin taas elvyttää TA-kursseilla käymisen entiseen kukoistukseen. Röllipukukin on kaapissa ja muutenkin jopa omaa kalustoa, jolla harjoitella (.308 kaliiperissa on sopiva aihio "tulossa").

Harmittaa, kun en ole ehtinyt enempää käydä ja nyt sitten jo ikää rupeaa olemaan lähes 40, joten taidan alkaa olla turha raakki niihin hommiin.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6438
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#9

Viesti AlexMachine »

MtJ kirjoitti: Harmittaa, kun en ole ehtinyt enempää käydä ja nyt sitten jo ikää rupeaa olemaan lähes 40, joten taidan alkaa olla turha raakki niihin hommiin.
Maltti on valttia tässä hommassa. Ainakin itselleni, ikää nyt 42, on vain muuttunut paremmaksi kun ikää tullut. Malttia, kärsivällisyyttä ja ehkä vähän älliäkin tullut lisää.
Olen tässä vakavasti miettinyt Saigan 7,62 myymistä varusteineen ja käyttämällä siitä saatavan (hyvin vähäisen, ikävä kyllä) rahan, osin rahoittamaan t-a kiväärin hankintaa.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#10

Viesti MtJ »

Mulla olisi ampumapuoleen tavallaan jatkuvaa harjoitustakin, koska ammun lintumetsällä mildotia hyväksikäyttäen teerit ja metsot (silloin kun matka on pidempi).

Enpä tiedä, jotenkin hirveä poltto päästä treenaamaan TA-toimintaa, mutta ei vaan anna tämä nykytilanne myöten yhtään. Hyvä että ehdin treenata ilmakiväärillä ja piekkarilla silloin tällöin, isompaa pyssyä sitten liian vähän (alle 500 patruunaa vuodessa, tänä vuonna näyttää siltä, että hyvä on, jos ehdin 200 ampua).
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#11

Viesti MtJ »

Täytyy kyllä sen verran kehaista MPK:n kursseja, että ne joihin olen osallistunut, ovat olleet;
- Asiantuntevia
- Kiinnostavia
- Laadittu koulutuksen osalta hyvin eteneväksi kokonaisuudeksi
- Paljon asiaan liittyviä harjoituksia, myös ampumisen osalta
- Kouluttajat ovat jaksaneet painaa läpi yön ja vetää oikeasti sen koulutuksen kovalla intensiteetillä läpi
- Varusteet puolustusvoimien puolesta
- Henkilökohtaista ohjausta
- Virheiden karsintaa jatkuvasti, mm. oma ammunta parani aivan oleellisesti kurssin ansiosta

Ja paljon muita pienempiä asioita. En voi kuin suositella jokaiselle metsästystä harrastavalle reserviläiselle MPK:n toimintaa.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#12

Viesti Mjölnir »

Onko kukaan teistä ollut Puolustusvoimien vapaaehtoisessa harjoituksessa? Eli ns. VEH:ssa. Kotiin tulee keltainen kertausharjoituskutsu, ja muuten kyseessä on sama setti kuin "kova" harjoitus, mutta sillä erotuksella, että niistä ei makseta reserviläispalkkaa, ainoastaan matkakulut ja päiväraha, muonitus tietysti talon puolesta.

Mitä kokemuksia niistä?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#13

Viesti saarikko »

Mjölnir kirjoitti: Onko kukaan teistä ollut Puolustusvoimien vapaaehtoisessa harjoituksessa? Eli ns. VEH:ssa. Kotiin tulee keltainen kertausharjoituskutsu, ja muuten kyseessä on sama setti kuin "kova" harjoitus, mutta sillä erotuksella, että niistä ei makseta reserviläispalkkaa, ainoastaan matkakulut ja päiväraha, muonitus tietysti talon puolesta.

Mitä kokemuksia niistä?
Hep!

Pirun hieno kokemus. Emäntä ei tietä mitä erotusta on punaiseilla ja ja keltaisella kortilla =>pakkko mennä :D . Asetuskeskustaistelu-kurssi Slörtin radalla. Kouluttajat tietotaitoisia- ilmoittivat heti, että on muitakin muotoja tehdä tämä, mutta tehdään tää ja kuulosuojaimet päälle. Eli räkäpäillä ladattuna ja varmistettuma mentiin koko kurssi läpi :) . Rutkasti oppimistaa varusmieskoulutuksen jälkeen. Oman kohokohtani sain koottuani erään organisaation satraapin RK 95, kun hän ei osannut, ja tein sen.

(Öh, naapuri just esitteli uutta harrikkaansa :lol:)
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6438
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#14

Viesti AlexMachine »

Muutamissa Vapaaehtoisissa olen ollut ja kokemukset ihan yhtä hyviä kuin MPK itse varatuilla kursseilla. Kirjoittelen viikolopun jälkeen tunnelmia IDPA-kurssin tiimoilta.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö

#15

Viesti Alioppilas »

Kerran olin vapaaehtoisesti kertaamassa viikonlopun verran. Ymmärtääkseni sodanajan sijoitukseni kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä, mutta sää suosi ja minulle annettiin KVKK ja pikakertaus sen käytöstä. Räiskin sitten menemään ympäri Santahaminaa jotain 10 hengen aktiivireserviläisporukkaa vastaan. Mitään varsinaista koulutusta itselleni ei annettu, pääpaino oli luultavasti joukossa toimimisessa sekä sen vastaosaston harjoittamisessa, joten miehistö oli enemmänkin sitä harjoitteluvälinettä. Oli ihan hauskaa silti, varusmiespalveluksesta tuttua sotaleikkiä ilman sitä ylimääräistä pokkurointia.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 60 kurkkijaa