Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Opettajien voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Opettajien voimankäyttö

#166

Viesti Daddy »

Niin no kiinnipito on varmaan enempi noita hoivapuolen hommia kuin perusopetuslain juttuja.

Lisäys:
Siis epävirallisesta termistä on kysymys. Tuli vaan mieleen mainita jos ja kun joku näitä sattuu opettamaan koulun henkilökunnalle niin jollakulla voi mennä termit kiinniotto ja kiinnipito suloisesti sekaisin.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#167

Viesti Mjölnir »

Daddy kirjoitti: Niin no kiinnipito on varmaan enempi noita hoivapuolen hommia kuin perusopetuslain juttuja.

Lisäys:
Siis epävirallisesta termistä on kysymys. Tuli vaan mieleen mainita jos ja kun joku näitä sattuu opettamaan koulun henkilökunnalle niin jollakulla voi mennä termit kiinniotto ja kiinnipito suloisesti sekaisin.
Juu, ei ole perusopetuslaissa mitään mainintaa kiinnipitämisestä.

Opettaja voi puuttua oppilaan fyysiseen koskemattomuuteen ainoastaan hätävarjelutilanteessa, yleisen kiinniotto-oikeuden perusteella tai poistaessaan oppilasta luokasta, muusta opetustilasta tai koulun tilaisuudesta, mikäli oppilas tekee vastarintaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Opettajien voimankäyttö

#168

Viesti Totte »

Itse en näin maallikkona pitäisi hätävarjelua niin kaukaa haettuna. Opettaja oli kuitenkin yrittänyt estää oppilasta porrastetusta menemästä uhrin kimppuun uudestaan. Koska hyökkäyksen päättämiseksi (tai estämiseksi) ei riittänyt väliin meneminen, vaatteista kiinni pitäminen, eikä seinää vastaan painaminen, olisi mielestäni perusteltua väittää, että tuo maassa kiinni pitäminen tosiasiassa olisi hätävarjeluna suoritettava toimenpide, jolla torjutaan se "välittömästi uhkaava hyökkäys". Tilanne olisi eri, mikäli oppilas olisi pyrkinyt pakoon eikä se nuhrin kimppuun uudestaan.

Tuo on nyt oikeastaan mikä Mjölnir sano, mutta olkoot.

Vähän pitää kyllä olla samaa mieltä myös DV:n kanssa, että onko tärkein asia tässä nyt oikeasti tuo maassa kiinni pitäminen eikä se, että tuo oppilas on aiheuttanut toiselle (vakavia?) vammoja hakkaamalla sitä nyrkillä. Tässä Potkussa käytävä keskustelu ei tietenkään arvota tätä, sillä meillä on ns. akateeminen mielenkiinto sitä kohtaan, minkä pykälän alle tämä toimenpide teknisesti menisi. Julkisuudessa käytävä keskustelu sen sijaan kertoo jotain.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Re: Opettajien voimankäyttö

#169

Viesti Daddy »

Mjölnir kirjoitti:
Daddy kirjoitti: Niin no kiinnipito on varmaan enempi noita hoivapuolen hommia kuin perusopetuslain juttuja.

Lisäys:
Siis epävirallisesta termistä on kysymys. Tuli vaan mieleen mainita jos ja kun joku näitä sattuu opettamaan koulun henkilökunnalle niin jollakulla voi mennä termit kiinniotto ja kiinnipito suloisesti sekaisin.
Juu, ei ole perusopetuslaissa mitään mainintaa kiinnipitämisestä.

Opettaja voi puuttua oppilaan fyysiseen koskemattomuuteen ainoastaan hätävarjelutilanteessa, yleisen kiinniotto-oikeuden perusteella tai poistaessaan oppilasta luokasta, muusta opetustilasta tai koulun tilaisuudesta, mikäli oppilas tekee vastarintaa.
Joo hyvä kun näitä käydään läpi täällä tarkasti. Ei tarvi sitten kenenkään tehdä töitä luulon varassa.

Sitten se toinen puoli. Mitäs jos opettaja ei olisi puuttunut yhtään mitenkään käynnissä olleeseen pahoinpitelyyn? Heitteillejättö vai?
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Opettajien voimankäyttö

#170

Viesti Pyrkele »

Veikkaisin että virkavelvollisuuden rikkomisena tuo lähtis. Ja jos ois puhasta huolimattomuuttaan tapahtunu niin oisko sitten tuottamuksellinen em.?
Oisko?
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#171

Viesti Mjölnir »

Pyrkele kirjoitti: Veikkaisin että virkavelvollisuuden rikkomisena tuo lähtis. Ja jos ois puhasta huolimattomuuttaan tapahtunu niin oisko sitten tuottamuksellinen em.?
Oisko?
jos opettaja olisi kokenut, että ei uskalla fyysisesti puuttua tilanteeseen, koska hän oli pieni ja heikko, hyökkääjä taasen iso ja vahva sekä aggressiivinen, ei mielestäni voida odottaa muunlaista toimintaa kuin käskeminen lopettaa ja poliisin soittaminen.

Perusopetuslaki sanoo, että opetuksen järjestäjän on koulutuksella ja ohjeistuksella järjestettävä turvallinen oppimisympäristö, mutta laissa ei ole mitään mainintaa opettajan puuttumisvelvollisuudesta, ainoastaa oikeudesta poistaa häiritsevä oppilas.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#172

Viesti Mjölnir »

Täytyy sen verran heittää tähän mainosta väliin, että Defendo White -ohjelmassa nimenomaan perehdymme näihin sosiaali- ja terveys-, pelastus-, sekä opetusalan haasteellisiin tilanteisiin. Korostettu väkivallattomuusvaatimus siellä taustalla.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#173

Viesti Andy »

Jos se väkivallan estäminen ei ole fyysisesti mahdollista niin eihän sitä tietenkään edellytetä. Eihän edes sotilailla ole velvollisuutta mihinkään kamikazehyökkäyksiin jos tavoite ei ole saavutettavissa ja johtaisi vain omiin tappioihin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Opettajien voimankäyttö

#174

Viesti Aihki »

Andy kirjoitti: Eihän edes sotilailla ole velvollisuutta mihinkään kamikazehyökkäyksiin jos tavoite ei ole saavutettavissa ja johtaisi vain omiin tappioihin.
Mjälnir varmaan osaa kommentoida paremmin kuinka hölmöltä tämä kuulostaa. Jos katsotaan asiaa historiallisesti niin vastaesimerkkejä löytyy paljon. En ole kuullutkaan oikeudesta kieltäytyä hyökkäämästä perusteena: "tämä tulee olemaan kamikaze-hommia, en mene".

Eräs tuttavani, opettaja, kohtuullisen kokoinen, mutta ei kamppailija, kyseli minulta taannoin mikä laji tukisi parhaiten kouluympäristössä esiin tulevia tilanteita, myöskin lainsäädäntö huomioon ottaen. Pienellä potkukyselykierroksella ykköseksi tuli DW, ei sinänsä yllätys. Sen sijaan yllätys oli mitä ko. alueen jonkinlainen turvallisuusvastaava totesi kyselyyn voisiko harkita edes seminaaria aiheesta. "Ei ole tarvetta!" Tuttuni totesi kuitenkin joutuvansa jonkinlaiseen käsikähmään kuukausittain, pahimmillaan viikottain. Olisi kiva kuulla selitykset jo näin etukäteen jos (kun?) asiasta jossain välissä nousee isompi haloo.
Viimeksi muokannut Aihki, syys 5, 2015, 11.57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Opettajien voimankäyttö

#175

Viesti saarikko »

Mjölnir kirjoitti:
Pyrkele kirjoitti: Veikkaisin että virkavelvollisuuden rikkomisena tuo lähtis. Ja jos ois puhasta huolimattomuuttaan tapahtunu niin oisko sitten tuottamuksellinen em.?
Oisko?
jos opettaja olisi kokenut, että ei uskalla fyysisesti puuttua tilanteeseen, koska hän oli pieni ja heikko, hyökkääjä taasen iso ja vahva sekä aggressiivinen, ei mielestäni voida odottaa muunlaista toimintaa kuin käskeminen lopettaa ja poliisin soittaminen.

Perusopetuslaki sanoo, että opetuksen järjestäjän on koulutuksella ja ohjeistuksella järjestettävä turvallinen oppimisympäristö, mutta laissa ei ole mitään mainintaa opettajan puuttumisvelvollisuudesta, ainoastaa oikeudesta poistaa häiritsevä oppilas.

Eiköhän tuossakin tilanteessa tulisi työturvallisuuslaki (738/2002) sovellettavaksi. (Ei muuten koske sotilaita, mutta poliiseja kyllä 8-) ). Ei koulutusta tilanteeseen ja 23 pykälä => ei velvollisuutta.

Ja opetetaanko opettajia (työnantajan puolesta) suhtautumaan tuollaisiin tilanteisiin muuten kuin tuimalla katseella ja voimakkaalla hyi -sanalla?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#176

Viesti Andy »

Tämä menee nyt off-topiciksi mutta käsittääkseni sodassa on suhteellisen tavallista sellainen että herra isoherra käskee valllata vihollisen puolustaman maastonkohdan. Hyökkäystä yritetään mutta vihollistulen takia valtaus ei onnistu. Tällöin hyökkäysosaston johtaja lopettaa hyökkäyksen ja ilmoittaa tilanteen esimiehelleen.

Tällaisessa tapauksessa sotilaat eivät ainakaan yleensä joudu sotaoikeuteen vaikkeivät tehneetkään Keisarillisen Japanin Armeijan tyylistä banzai-hyökkäystä, jossa olisivat kaatuneet viimeiseen mieheen.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Opettajien voimankäyttö

#177

Viesti Aihki »

Andy kirjoitti: Hyökkäystä yritetään mutta vihollistulen takia valtaus ei onnistu. Tällöin hyökkäysosaston johtaja lopettaa hyökkäyksen ja ilmoittaa tilanteen esimiehelleen.
On niinkuin ihan eri asia ensin kieltäytyä tai sitten yhden epäonnistuneen yrityksen jälkeen sanoa "ei onnistu näin".
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Opettajien voimankäyttö

#178

Viesti sinappi »

saarikko kirjoitti: Eiköhän tuossakin tilanteessa tulisi työturvallisuuslaki (738/2002) sovellettavaksi. (Ei muuten koske sotilaita, mutta poliiseja kyllä 8-) ). Ei koulutusta tilanteeseen ja 23 pykälä => ei velvollisuutta.
Pahoittelen off topicia, mutta kiinnostaa tuo sulkeissa mainittu kohta poliisien oikeudesta pidättäytyä työstä Työturvallisuuslaki 23 §:n perusteella. Minä nimittäin olen ollut siinä käsityksessä, että mitään oikeutta pidättäytyä vakavaa vaaraa hengelle ja terveydelle aiheuttavasta työstä ei ole, vaan virkavelvollisuus on esimerkiksi active shooter -tilanteessa (esim Hyvinkää ampuja) mennä tulta päin. Koulutuksessa tätä on perusteltu muun muassa sillä, että työnantaja kuitenkin tarjoaa asiaan kuuluvat suojavarusteet ja jokaisella poliisimiehellä on koulutus tilanteessa toimimiseen.

Ja näin sen ilman muuta pitää mennäkin. Eihän siitä mitään tulisi, jos partio sanoisi vaikka pyssykeikan kohdalla että ei mennä. Kuka muu sinne sitten menisi.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#179

Viesti Mjölnir »

saarikko kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Pyrkele kirjoitti: Veikkaisin että virkavelvollisuuden rikkomisena tuo lähtis. Ja jos ois puhasta huolimattomuuttaan tapahtunu niin oisko sitten tuottamuksellinen em.?
Oisko?
jos opettaja olisi kokenut, että ei uskalla fyysisesti puuttua tilanteeseen, koska hän oli pieni ja heikko, hyökkääjä taasen iso ja vahva sekä aggressiivinen, ei mielestäni voida odottaa muunlaista toimintaa kuin käskeminen lopettaa ja poliisin soittaminen.

Perusopetuslaki sanoo, että opetuksen järjestäjän on koulutuksella ja ohjeistuksella järjestettävä turvallinen oppimisympäristö, mutta laissa ei ole mitään mainintaa opettajan puuttumisvelvollisuudesta, ainoastaa oikeudesta poistaa häiritsevä oppilas.

Eiköhän tuossakin tilanteessa tulisi työturvallisuuslaki (738/2002) sovellettavaksi. (Ei muuten koske sotilaita, mutta poliiseja kyllä 8-) ). Ei koulutusta tilanteeseen ja 23 pykälä => ei velvollisuutta.

Ja opetetaanko opettajia (työnantajan puolesta) suhtautumaan tuollaisiin tilanteisiin muuten kuin tuimalla katseella ja voimakkaalla hyi -sanalla?
..eikä taida olla tarpeellista koulutusta ja suojavarustusta, että voitaisiin velvottaa puuttumaan

edit: enpä huomannut, että se olikin jo sanottu siinä. Eli olen täysin samaa mieltä, tää oli vain komppausviesti
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Opettajien voimankäyttö

#180

Viesti saarikko »

sinappi kirjoitti:
saarikko kirjoitti: Eiköhän tuossakin tilanteessa tulisi työturvallisuuslaki (738/2002) sovellettavaksi. (Ei muuten koske sotilaita, mutta poliiseja kyllä 8-) ). Ei koulutusta tilanteeseen ja 23 pykälä => ei velvollisuutta.
Pahoittelen off topicia, mutta kiinnostaa tuo sulkeissa mainittu kohta poliisien oikeudesta pidättäytyä työstä Työturvallisuuslaki 23 §:n perusteella. Minä nimittäin olen ollut siinä käsityksessä, että mitään oikeutta pidättäytyä vakavaa vaaraa hengelle ja terveydelle aiheuttavasta työstä ei ole, vaan virkavelvollisuus on esimerkiksi active shooter -tilanteessa (esim Hyvinkää ampuja) mennä tulta päin. Koulutuksessa tätä on perusteltu muun muassa sillä, että työnantaja kuitenkin tarjoaa asiaan kuuluvat suojavarusteet ja jokaisella poliisimiehellä on koulutus tilanteessa toimimiseen.

Ja näin sen ilman muuta pitää mennäkin. Eihän siitä mitään tulisi, jos partio sanoisi vaikka pyssykeikan kohdalla että ei mennä. Kuka muu sinne sitten menisi.
OT. Joku toinen.

Tuota pykälää ei tietääkseni ole koeponnistettu, liikapalvelualttiudesta partiot ovat saaneet tuomioita. Mutta, laki on laki riippumatta poliisijohdon mielipiteestä. /OT
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 38 kurkkijaa