Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Opettajien voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Opettajien voimankäyttö

#91

Viesti obmijoy »

nyt toi tapahtumakuvailu vaikutti uskottavalta... ja noi ratkaisuehdotukset alla olevissa mielipiteissä olivat hyviä...
sakot ja häpeä siitä jos vanhemat eivät hoida velvollisuuksia...

paljastus:
toivomalla täsmenystä koulukuriin toivon samalla hankaluuksia itselleni isänä, exäleni äitinä ja lapselleni koululaisena, mutta toivon niitä siksi koska lapseni on alkanut käytäytyyn saatuaan selkeät sanktiot hölmöilystä. Toisena esimerkkinä: lapseni koulukaveri joutui koulukotiin hetkeksi ja lapseni on kertonut, että kun koulukaveri oli koulukodissa kaikilla oli helpompaa opiskella. Jotkut lapset ovat liian vilkaita ja tarvitsevat tarkiksen. Tarkis vois olla se inhimillisin vaihtoehto niin ei tarvis olla pois kodista. Joillain lapsilla taas kotiolosuhteet ovat selaiset, että tarkis ei ole ratkaisu vaan se, että pääsee kotoa irti koulukotiin jossa on tarkat rutiinit ja turvallisuus.

Itse häirikkönä en tarvinut mitään noista vaan ääritarkka ja hörhöilyyn puutuvat opettajat riittivät.

koulun tarvii olla kuin jing jang symboolin valkea puoli eli se pieni musta piste eli erikoisoppilaille tarkoitettu luokakin löytyy tai ope joka odottaa erillisessä luokassa tunneilta poistettuja ja valvoo heidän opiskeluaan antaen tukiopetusta.
Kykenin itse pitämään luokat oppimisrauhassa eli kurissa ja opiskelun tohinassa samalla kun annoin tukiopetusta(en, ma, fy,ke) VAIKKA olenkin vain keskivertoa heikompi aikuislukiolainen (KA7.2 -- AABC) ja kokenut portsari.

Ei se opiskelurauhanylläpito ole hankalaa tarvii vain uskaltaa ja koulussa tarvii olla reksi joka on jämerä.
Niin ja se luokka ois hyvä paranus jossa ois se JÄMY-ope joka odottelee niitä häröilijöitä:
Sinnä sen open alaisuudessa vois esim keskittyä niihin aineisiin joita ei kotona voi ratkoa jos siellä ei ole tukea... en, ru, ma, fy, ke + oppimis ja muistiin painamistekniikat lukuaineissa.

OPETTAJIEN ON ANNETTU YMÄRTÄÄ ETTÄ NILLÄ EI OLE HAMPAITA?? outoa kuka hyötyy??
No ei oo hanakal korjat koska olaan suomessa ja meillä on toimiva ja turvallinen yhteiskunta tarkoitan jos opilaita aletaan laitaan kuriin kukaan ei tule sen vuoksi räjäyttämään koulua tai edes ampumaan ihmisiä. Sen sijaan Jokelassa poika jonka kaverit muuttivat perheineen pois jäi yksin ja kiusaaminen kärjisti tilanteen...lopulta.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#92

Viesti Mjölnir »

http://m.iltalehti.fi/uutiset/2013052017032324_uu.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Orivetinen opettaja, joka esti ampujaa pääsemästä luokkaan, palkittiin hengenpelastusmitalilla.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#93

Viesti Mika »

Tuo opettaja toimi esimerkillisesti muutenkin. :respect:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Opettajien voimankäyttö

#94

Viesti PDC »

Kyllä. Mahtavaa toimintaa.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#95

Viesti L.K. »

Todella oikeaan osoitteeseen meni, hieno homma!!
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
kyllonen
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11
Lauteille: Heinäkuu 2013
Paikkakunta: Uusimaa

Opettajien voimankäyttö

#96

Viesti kyllonen »

Tervehdys kaikille!

Koskapa oma nimenikin tuolla ketjussa esiintyy, niin liitytäänpä mukaan. Potku-urkintaahan on sinällään tullut harrastettua jo vuosia. Vähintään. Myönnän :) .

Pahoittelen, jos tässä kommentissani on jo täällä aiemmin todettua.

Eli lyhyesti opetushenkilöstön voimankäytöstä... Ja pelkästään siitä. Taustalla 16 erityiskasvatusvuotta, lähemmäs 200 kasvatusalan henkilöstöille annettua vaarallisen käytöksen ehkäisy- ja hallintakoulutusta sekä vuosien varrella useampia koulun turvallisuusasioita käsitteleviä, ammattilaisille suunnattuja laatukoulutuksia itsekin nauttineena. Suorittamiini koulutuksiin kuuluvat myös sosiaali- ja terveyspuolelta HFR-, AVEKKI- ja MAPA-koulutukset. Ammatillisena tutkintonani on kasvatustieteen maisteri (kasvatuspsykologia). Ns. budolajiharrastusta täyttyy nyt 23 vuotta.

Toiminnan peruste ratkaisee - eli toimitaanko fyysisesti vaiko ei. Mieluummin ei. Jos on pakko toimia fyysisesti, niin käytettävien otteiden periaatteet ovat hyvin keskeinen asia.

Opettajalla on virkavelvollisuus huolehtia oppilaan turvallisuudesta koulupäivän aikana (perusopetuslaki 29§). Käytännössä tämä on ennakointia ja ennaltaehkäisyä. Nykyään myös enenevissä määrin sosiaalisten ja tunnetaitojen opettamista oppilaille. Vastoinkäymisiä opetellaan sietämään ja käsittelemään ilman raivokohtausta aika isojenkin oppilaiden kanssa... Aina ei kuitenkaan vältytä holtittomalta tunnemyräkältä, vaikka ennakoiva toiminta olisi kuinka laadukasta. Syistä voisi kirjoittaa oman kirjansa. Näitä tilanteita itse kokemattomalta tai nähneeltä niiden kehittyminen täyteen mittaansa tai intensiteetti ylipäätään voi olla hankalaa hahmottaa.

Kun ennakointi ei ole onnistunut ja kun isokaan sana ei tehoa... Mielestäni ainoa objektiivisen tarkastelun varmasti kestävä peruste fyysiselle puuttumiselle on hätävarjelutilanteessa (rikoslaki 4:4§) suoritettava suojelutoimi. Annanko esimerkiksi itsetuhoisesti käyttäytyvän oppilaan juosta vilkkaalle autotielle tai hakata päätään täysillä koulun kivilattiaan poliisia/vartijoita odotellessani? Katselenko sivusta kun kaksi oppilasta aloittaa pahoinpitelyä kolmatta kohti, vai puutunko asiaan pahemman estämiseksi?

On erotettava toisistaan SUOJELU ja KURINPITO. Suojelutoimena fyysinen puuttuminen voi olla selkeän välttämätöntä. Kurinpito on kokonaan eri juttunsa. Sen suhteen asia on tulkinnanvaraisempi, ellei siis kyseessä ole henkilöturvallisuutta vaarantava käytös. Kannattaa lukea perusopetuslaki 36 b.

Surullisin mielin olen seurannut mediassa joidenkin tahojen jopa tarkoituksellista suojelu- ja kurinpitotoimien sekoittamista keskenään. Tietysti kysymys on joskus myös pelkästä tietämättömyydestä.

Jos päätetään puuttua, käytetään lievimmän keinon periaatetta. Toiminnan tarkoitus ei voi olla, että oppilas vahingoittuu aikuisten toiminnan seurauksena. Lievimmän keinon periaate antaa myös ns. pelivaraa, monellakin tavoin. Tämä kaikki kuitenkin tarkoittaa koulun aikuisten saumatonta yhteistoimintaa. Se taas edellyttää kouluttautumista ja harjoittelua. Tilanteessa olisi oltava vähintään kaksi aikuista - kyseessä ovat aikuisten työturvallisuus, oppilaan fyysinen turvallisuus ja molempien osapuolien oikeusturva.

Jokainen valmistuva opettaja osa suunnitella oppitunnit, opettaa, suorittaa arviointia, antaa mediakasvatusta... Kuitenkin antamissamme koulutuksissa törmää jatkuvaan kokemuksiin, joissa ollaan oltu neuvottomina ilmeisessä väkivaltatilanteessa. Ja hei - kyse olisi sentään oppilaan oikeudesta turvalliseen oppimisympäristöön! Olen itsekin vanhempi. Ajatus koulusta, jossa aikuiset eivät tiedä kuinka hätävarjelutilanteissa parhaiten toimitaan, on pelottava.

Kysymys kuuluukin, miten tuo tieto ja osaaminen saadaan kattavasti kasvatushenkilöstön ulottuville? Nykyinen tiukentuva taloustilanne ei ainakaan helpottane asiaa. Opettajan tai kasvattajan koulutuksessa noita asoita sivutaan vaihtelevasti. Täydennyskoulutusta antavan kouluttajan olisi hallittava koulumaailmaan soveltuvien fyysisten otteiden perusteet, käyttö ja sekä omattava ymmärrys koulumaailman menosta lainsäädäntöineen päivineen.

Oma kirjamme "Henkilöturvallisuus koulussa - vaarallisen käytöksen ennakointi ja hallinta" on yksi askel oikeaan suuntaan. Erityisen suositeltavia ovat myös Markku Poutalan teos "Opettajan valta ja vastuu" sekä Nina Lahtisen teos "Oppilaan oikeudet ja vanhempien vastuu". Tuo kolmikko pitää sisällään kaiken äsken kirjoittamani ja paljon, paljon muuta. Kaikki kolme ovat kasvatusalan tieto- ja ammattikirjojen erikoiskustantamo PS-kustannuksen julkaisemia. En voi suositella muuta, kuin perehtymistä.

Helteistä heinäkuuta kaikille potkulaisille!

Tarmo Kyllönen
Mentality over technique. - Gichin Funakoshi
Reality not formality. - Shihan Taiji Kase

Paikoillanne! Ei ne mitään jyrää.
- Koskela Linnan teoksessa "Tuntematon sotilas"
Kuvake
kyllonen
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11
Lauteille: Heinäkuu 2013
Paikkakunta: Uusimaa

Opettajien voimankäyttö

#97

Viesti kyllonen »

Ja vielä mieletön RESPECT Oriveden suuntaan!

Tarmo Kyllönen
Mentality over technique. - Gichin Funakoshi
Reality not formality. - Shihan Taiji Kase

Paikoillanne! Ei ne mitään jyrää.
- Koskela Linnan teoksessa "Tuntematon sotilas"
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#98

Viesti Mjölnir »

kyllonen kirjoitti: Tervehdys kaikille!
Tervetuloa lauteille. Loistava avauspostaus.
Surullisin mielin olen seurannut mediassa joidenkin tahojen jopa tarkoituksellista suojelu- ja kurinpitotoimien sekoittamista keskenään. Tietysti kysymys on joskus myös pelkästä tietämättömyydestä.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Mutta eipä toimittajilta voi odottaa muuta, kun kansalaisistakaan 90% ei tajua hölkäsen pöläystä siitä, mikä ero näillä on.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Opettajien voimankäyttö

#99

Viesti Vanhakankea »

Erittäin tärkeä huomio tuo käsitteiden erottaminen, jonka soisi toimittajakunnankin sisäistävän.

Tervetuloa.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
G12
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 150
Lauteille: Syyskuu 2007

Opettajien voimankäyttö

#100

Viesti G12 »

kyllonen kirjoitti: Jokainen valmistuva opettaja osa suunnitella oppitunnit, opettaa, suorittaa arviointia, antaa mediakasvatusta... Kuitenkin antamissamme koulutuksissa törmää jatkuvaan kokemuksiin, joissa ollaan oltu neuvottomina ilmeisessä väkivaltatilanteessa. (...)

Kysymys kuuluukin, miten tuo tieto ja osaaminen saadaan kattavasti kasvatushenkilöstön ulottuville?
Hyvä kysymys.
Valitettavasti taitaa olla kuitenkin niin, että tiedon ja osaamisen ulottuville saattaminen ei riitä, koska varsinainen ongelma ei ole tiedoissa ja taidoissa, vaan arvoissa ja asenteissa. - Lähtien aina opettajakoulutuksen haku(=valinta)kriteereistä, opettajakoulutuksen sisällöistä ja ihan jo pelkästään opettajien ammattikunnan vinoutuneesta sukupuolijakaumasta, joka osaltaan luo ja ylläpitää sellaista kulttuuria johon otsikon teema, "Opettajien voimankäyttö", ei mahdu, istu tai (oikea vastaus) sovi.

Tehokas tapa muuttaa kulttuuria on rekrytointi. Koska tässä tapauksessa rekrytoitavien pooli muodostuu opettajakoulutuksen läpikäyneistä, on ensin muutettava opettajakoulutuksen sisältöjä ja haku(=valinta)kriteerejä...

Miksi koulukulttuurimme on sitten ylipäätään niin värittyneesti voimankäyttöön suhtautuva, on hyvä kysymys. Voip olla, että tämä juontuu historiallisilla syillä (Suomi post 1944) ja myöhemmin (Suomi post peruskoulu-uudistus) myös sillä, että nykyistä perusopetusjärjestelmäämme luodessa tukeuduttiin pitkälti sosialistisiin malleihin (lue DDR), joissa koulutuksen pääasiallisena hyveenä pidettiin sen domestikoivaa - tasapäistävää - vaikutetta, johon teema "Opettajien voimankäyttö" istuu huonosti. Ja varsinkin tuota historiallista taustaa vasten peilaten. Tästä päästään taas opettajakoulutuksen sisältöihin, haku(=valinta)kriteereihin jnejne...

Kulttuurilla on taipumus uudistaa itseään.

Sama tiivistetysti: en usko, että tiedon ja taidon saataville tuominen juurikaan lisää sen kysyntää.

Toivottavasti olen väärässä tässä asiassa.

- Tapout tästä ketjusta -
-----------
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Opettajien voimankäyttö

#101

Viesti Lasse Candé »

Loistopostaus kylloselta! Pitänee joskus ottaa finlexi tuohon viereen kun pääsen kunnon koneen ääreen!
En lähtisi G12:n ehdottaman tavoin juurikaan muuttamaan valintaprosessin ja opekoulutuksen painopisteitä. Siinä ehkäpä tehtäisiin kärpäsestä härkänen. Tämä tosin tulee sellaiselta joka ei ole vielä pedagogista puolta suorittanut..
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Opettajien voimankäyttö

#102

Viesti DeusVult »

Kärpäsistä puhuminen kuulostaa kyllä lievästi ilmaistuna ongelman vähättelemiseltä, kun lukee tätä taannoista OAJ:n tiedotetta:
- Kirjattuja uhkatilanteita opetustoimessa oli vuonna 2012 yli 5 300, kun vuotta aiemmin luku oli vajaat 4 600 ja sitä edellisenä vuonna kirjattiin vajaat 2 800 tapausta.
Järjestelmä on siis toiminut aikaisemmin, mutta ei toimi enää. Opettajakoulutuksen valintakriteerit eivät kait ole olennaisesti muuttuneet viimeisen parinkymmenen vuoden aikana (vai ovatko?), joten ongelman ydin on jossain muualla. Toisaalta luvut ei yllätä, juurihan uutisoitiin joka viidennen (!!!) vuonna 1987 syntyneen nuoren olevan siinä määrin "päästään vialla", että vaivaan on täytynyt hakea hoitoa.

Opettajien koulutuksen muuttaminen olisi siis oireen korjaamista, eikä varsinaisen syyn, mutta olisiko se silti perusteltua? Jotainhan täytyy tehdä, jos mielenterveysongelmien ja sitä kautta uhkatilanteiden määrä kasvaa samaa vauhtia vielä pari vuotta, eivät opettajat ehdi enää tappelemiseltaan opettaa yhtään mitään tai ketään.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Opettajien voimankäyttö

#103

Viesti Lasse Candé »

Niin siis en tietenkään tarkoita "kärpäsellä" että ongelmaa ei ole. Kyseinen ilmaisu ehkä sopii tilanteeseen huonommin kuin esim ampua kärpästä tykillä (vai mitä siinä nyt sitten ammuttiin) mutta molempien pointti on lopulta sama. Liian radikaalit keinot niihin nähden pieneen ongelmaan. Jo tässä ketjussa olen kirjoittanut että koulutukset asiaan riittää ja muistaakseni gilmore kertoi että tulokset ovat hyviä. Sitten kun koulut ovat taistelutantereita, laitetaan sinne äidinkielen alkeet osaavia sotilaita. Näin paljon ennen sitä voidaan laittaa ne jotka parhaiten soveltuvat ihan siihen opetustyöhön.

kyllonen,
Minkätyyppistä ratkaisua sinä suosittelisit? Koulutustilaisuuksia? Ymmärsinkö oikein että olet pitänyt tällaisia, Gilmoren tapaan? Jos, niin minkälaista tietoa olet saanut tuloksista?
Kuvake
kyllonen
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11
Lauteille: Heinäkuu 2013
Paikkakunta: Uusimaa

Opettajien voimankäyttö

#104

Viesti kyllonen »

Koulutusta, joka sisältää myös käytännön harjoittelua. Esimerkiksi hätävarjelutilanteita ajatellen koulutuksen olisi hyvä tapahtua max 12 osallistujan ryhmissä. Pienissä siksi, että jokainen osallistuja todella joutuu kohtaamaan käsiteltävät asiat. Pieni ryhmäkoko auttaa myös prosessoimaan pois mahdollisia aiempia traumaattisia kokemuksia, jotka voisivat estää rationaalisen toiminnan itse vaaratilanteessa.

Meillä tuo 12 hlö on peruskoulutusten maksimikoko. Jatko- ja kertauksia on pidetty sitten isommillekin ryhmille, mutta silloin itse asia onkin jo teoriatasolla käytynä. Näitä massaluentojakin on toki pidetty, mutta käytännöllisessä setissä jossa tavoitteena on todella saada aikaan muutosta, pieni ryhmäkoko on toiminut ylivertaisesti parhaiten.

Koulutuksiemme sisällöstä ei tässä enempää, niihin voi perehtyä linkistä http://kyllonen.nettisivu.org/koulutukset/" onclick="window.open(this.href);return false; . Espoossa, jossa toimimme päätoimissamme ja jossa ylivoimaisesti suurin osa koulutuksistamme toteutuu, ne ovat osa työtämme erityisopetuksen parissa. Espoo on toiminut tässä hyvin viisaasti - koulut voivat tilata meiltä näitä koulutuksia tietyn saamamme resurssin puitteissa. Koulutuksia on kertynyt vuodesta 2006 alkaen, jolloin itse menin mukaan, melkoisen reippaasti. On kuitenkin muistettava, että peruskouluja taitaa olla kaikkinensa 80-90 ja esimerkiksi luokkamuotoista erityisopetusta paljon. On toimipisteitä, jotka tilaavat säännöllisesti lukuvuodesta toiseen uusille peruskoulutusta ja vanhoille työntekijöille kertaus/jatkoa.

Palautetta... Lisääntynyt tietoisuus on kuulemma tuonut varmuutta vaikempiinkin tilanteisiin. Ennakointitaidot kehittyneet, uskalletaan nostaa pöydälle mahdollisuus että jotain inhottavaa voi sattua - miten vältetään, suunnitellaan poikkeustoimet ennalta... Arjessa tuo on näkynyt ja tuntunut rauhallisuutena. Tämä kollegiaalisen rauhallisuuden lisääntyminen taasen on heijastunut oppilaisiin niin, että tilanteet eivät välttämättä ole enää räjähtäneet silmille aiemman kaltaisesti. On kerrottu, että koulutus on parantanut aikuisten yhteistoimintaa ja sitä kautta työilmapiiriä. Asiat eivät välttämättä ole edelleenkään sen helpompia, lisääntynyt tietoisuus on saattanut jopa lisätä tuskaa, mutta kyky käsitellä niitä ammatillisesti varmasti kehittyneempi.

Varhainen vaikutus asennetasolla olisi tärkeää. Tämä toteutuisi parhaiten, jos olisi edes jollain tavoin mukana nämä keskeiset turva-asiat jo kasvattajien ammattiin valmistavassa koulutuksessa. Täydennyskoulutus toimii sinänsä OK, ei sillä. Yleisimminhän sellainen toteutuukin reaktiivisella tasolla - eli on jo sattunut jotain hyvin ei-toivottavaa ja on pakko hankkia lisää tieto-taitoa. Tämä lisäopin hakeminen koskee sekä ennaltaehkäisyä, että toimintaa tilanteen ollessa akuutti. Mutta olisihan hienoa, että jotain olisi työkalupakissa jo ennen ensimmäistä työpäivää. Vastuu ihmislapsen hyvinvoinnista on kuitenkin niin iso.

Painopiste nyt on joka tapauksessa myös käytännöllisissä koulutuksissa ennakoinnissa ja ehkäisyssä - hyvä ja turvallinen ilmapiiri kun kuitenkin on se paras varallisen tilanteen ennalta ehkäisijä. Kiusaamiseen jne on puututtava ajoissa, oppilailla on oltava tunne että heitä kohdellaan oikeudenmukaisesti, koulun aikuiset puhaltavat yhteen hiileen ja jeesaavat kollegaa... Mutta sitten kun jotain tulee silmille, niin sekin osataan ottaa turvallisesti kaikkien kannalta... Luottamusta siihen, että aikuiset on aikuisia.

Kylläpäs näistä nyt tulee pitkiä postauksia :? ... Vasta totuttelen tähän sosiaalisen median hektiseen meninkiin...
Mentality over technique. - Gichin Funakoshi
Reality not formality. - Shihan Taiji Kase

Paikoillanne! Ei ne mitään jyrää.
- Koskela Linnan teoksessa "Tuntematon sotilas"
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Opettajien voimankäyttö

#105

Viesti Lasse Candé »

Hyvää tekstiä! Kiitos kattavasta vastauksesta!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa