Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Opettajien voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Gilmore
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1041
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Vantaa

Opettajien voimankäyttö

#61

Viesti Gilmore »

nomad kirjoitti: Ihan normaali 16-kesäinen, joka tekee muutakin kun pelaa wowia on jo sen verran vahva, että fyysinen, dominoiva hallitseminen ilman kipua / huomattavaa epämukavuutta on käytännössä mahdotonta. Voihan niille poliiseille soitella joka päivä pari kertaa, kuten tiedän monessa paikkaa tehtävän. Osaksi vaan siinä kohtaa jää henkilökunnalle olla sylkykuppi. Mut kiva jos maistuu.
Ei muuten pidä paikkaansa. Onnistuu ja tehdään kun tarve. Ihan varmasti tilanteeseen voi liittyä epämukavuutta, mutta sekun on ihan eri asia kuin satuttaminen ja kivun tarkoituksellinen tuottaminen rajaamis/kiinnipitotilanteessa. Asia liittyy oleellisesti havainnointiin ja vuorovaikutukseen jo ennen kuin ryhtyy nyrkit ja tavarat lentelemään. Mitä aiemmin alkaa aikuisten aktiivinen työote, sitä kevyempi tilanne. Meillä ei tarvitse soitella poliiseille, enpä muista koska viimeksi olisi tarvinnut. Sylkykuppirooliin puututaan omin toimin ja kasvatuksen keinoin.

Enempää tuskin kykenen asiaa vakuuttelemaan, usko tai älä. Sun kannattaa joskus tulla/käydä perehtymässä kuin asiaa tehdään. Mun osaltani tämä inttäminen on tässä, palataan kun saadaan uutta kulmaa.
"Olemme raatajia, emme nautiskelijoita. Kestämme, paiskomme ikiaikaisia tappovälineitä, emme me pompi ja loiki kepeästi kuin länsinaapurimme." - Tuomas Kyrö.
HarriN
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 527
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Turku
Etulaji: MMA & BJJ
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#62

Viesti HarriN »

Erittäin hyvää tekstiä Gilmorelta, eipä noihin oikein voi edes mitään lisätä.
Gilmore kirjoitti: Usein ongemana on niin opettajilla kuin ainakin lastensuojelussa, että uusilla työntekijöillä ei ole juurikaan kokemuksia uhkaavasta käytöksesta, puhumattakaan väkivallasta saati voimankäytöstä. Tämän vuoksi heille tulisi tarjota asiallista koulutusta, jotta voivat toimia tilanteissa siellä työkentällä turvallisesti. Työnhallinnan tunteella on iso vaikutus työhyvinvointiin, ja työhyvinvoinnilla siihen työntulokseen. Vaikkakin sitten ne kaikista hulluimmat tilanteet hoitavatkin luonnollisesti virkavalta - sekin on ammattitaitoa tunnistaa ne kohdat, joihin ei kannata mennä isommallakaan porukalla.
Tämän olen itsekin havainnut lastensuojelukentällä ongelmaksi. Uhkatilanteita varten kouluttamattomat ja/tai niitä kokemattomat aikuiset helposti pelästyvät lasten ja nuorten uhkaavaa käytöstä ja silloin monesti menetetään maltti ja maltin mukana ammatillisuus ja harkintakyky. Harkintakyvyn pettäessä alkaa huutokilpailu, joka saattaa sitten pahimmillaan päätyä kiinnipitotilanteeseen, joka olisi ollut täysin vältettävissä ennakoinnilla ja rauhallisuudella.

Olen itse kiertänyt muutamassa oman firman yksikössä puhumassa tilanteiden ennakoimisesta ja välttämisestä ja esimerkiksi niistä adrenaliinireaktioista, joita yllättävästi alkanut tilanne saa omassa kehossa aikaiseksi. Monelle "normaalia" elämää eläneelle nuorelle aikuiselle aggressiivinen teini on pelottava kokemus. Se, että tuollaisen tilanteen käsittelyyn on annettu edes jotain ohjeita, helpottaa jo paljon.

Miespuolisten työntekijöiden kohdalla olen törmännyt myös siihen harhaluuloon, että heidän miehinä olisi jostain syystä aina pakko viedä tilanne fyysiseksi tai uhata sillä. Kokematon miestyöntekijä kokee hyväksi sen, että hänelle kouluttajan toimesta kerrotaan, että on oikein ja ammatillista olla vääntämättä fyysisesti haistattelevan teinin kanssa. Tämän ei pitäisi olla ongelma kenenkään egolle, mutta hyvä siitä on toisinaan muistuttaa. Itse olen korostanut sitä, että kiinnipito ei ole rangaistus, vaan se tehdään aina nuorta (joko riehuvaa nuorta tai muita nuoria/aikuisia) suojelevasta syystä. Haistattelu tai törkeä käytös ei ole siis ole syy tarttua kiinni nuoreen.

Gilmore kirjoitti:
nomad kirjoitti: Ihan normaali 16-kesäinen, joka tekee muutakin kun pelaa wowia on jo sen verran vahva, että fyysinen, dominoiva hallitseminen ilman kipua / huomattavaa epämukavuutta on käytännössä mahdotonta. Voihan niille poliiseille soitella joka päivä pari kertaa, kuten tiedän monessa paikkaa tehtävän. Osaksi vaan siinä kohtaa jää henkilökunnalle olla sylkykuppi. Mut kiva jos maistuu.
Ei muuten pidä paikkaansa. Onnistuu ja tehdään kun tarve. Ihan varmasti tilanteeseen voi liittyä epämukavuutta, mutta sekun on ihan eri asia kuin satuttaminen ja kivun tarkoituksellinen tuottaminen rajaamis/kiinnipitotilanteessa. Asia liittyy oleellisesti havainnointiin ja vuorovaikutukseen jo ennen kuin ryhtyy nyrkit ja tavarat lentelemään. Mitä aiemmin alkaa aikuisten aktiivinen työote, sitä kevyempi tilanne. Meillä ei tarvitse soitella poliiseille, enpä muista koska viimeksi olisi tarvinnut. Sylkykuppirooliin puututaan omin toimin ja kasvatuksen keinoin.

Tässä näköjään tuo kaikki sanottiinkin.

Pieniä asioita huomioimalla voidaan välttää kiinnipitotilanne ja silti päästä haluttuun kasvatukselliseen lopputulokseen. Aikuisilta tuo vaatii hereilläoloa ja oman työn ja asenteiden pohtimista, mutta eikös kaikki työ vaadi sitä?

Varsinaiset kiinnipitotilanteet teinien kanssa ovat parhaimmillaan hallittuja tapahtumia, joissa työntekijät tietävät mitä tekevät ja toimivat maltilla annettujen ohjeiden mukaan. Toki tuo vaatii koulutusta ja kokemusta, mutta on täysin toteutettavissa. Olen itse nähnyt miten kaksi työkaveriani tekivät kertakoulutuksen jälkeen täysin mallikelpoisen kiinnipidon aivan oppien mukaisesti. Heille ei vain aikaisemmin kukaan ollut näyttänyt miten toimia, joten silloin ylilyöntejäkin oli tapahtunut.

Toki realismi koulutuksessa on tarpeen, eikä liikoja pidä lupailla. Kaksi 60-kiloista naistyöntekijää eivät ikinä saa pidettyä paikallaan satakiloista 17-vuotiasta fyysisin keinoin, mutta tuon asian järkevä tiedostaminen saa heidät luultavasti etsimään ajoissa muita keinoja rajoittaa kyseistä poikaa. Ja ainahan vastaan tulee noita erityistapauksia, joiden kanssa ei kannata painia.
Mielipiteet ja möläytykset ovat omiani. Yhdistyksen virallista kantaa edustaessani mainitsen sen kirjoituksessani.

Finnfighters`Gym
HarriN
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 527
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Turku
Etulaji: MMA & BJJ
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#63

Viesti HarriN »

Pätkitään vähän viestiä.

Tuo talkkarimalli ei ainakaan laitoksissa toimisi kasvatuksellisista syistä. Nuoria ei voida opettaa siihen ajatteluun, että vain talkkarin ollessa työvuorossa pitää käyttäytyä kunnnolla. Tuo tapa opettaisi kunnioittamaan vain fyysistä pelotetta ja siirtäisi hölmöilyt joko piiloon tai muiden työvuoroihin.
Tietenkin fyysinen pelote on aina olemassa, mutta se ei saa olla se ensisijainen keino eikä missään tapauksessa rajattu vain yhdelle työntekijälle. Toki miespuoliset työntekijät selviävät arjessa kokonsa ja voimiensa puolesta paljon helpommalla, mutta työympäristönkin hyvinvoinnin kannalta mahdollisimman yhtenäinen työryhmä on tärkeä asia. Kukaan miestyöntekijä ei halua olla se, joka kutsutaan aina paikalle vain vääntämään tai uhkaamaan nuorta.
Lisäksi kutsumalla aina ongelmatilanteissa paikalle vartijan/talkkarin/naapuriosaston bodari-Petrin työntekijät sahaavat vain omaa oksaansa, sillä heidän vaikutusvaltansa pienenee joka kerta kun näin menetellään. Tässäkin taas pitää muistaa erityistapaukset, eli yksinäiset yövuorot, aivan sekaisin olevat nuoret jne.

Erona järkkäri/vartija-maailmaan on se, että lastensuojelutyössä nuorten kanssa pitää pystyä toimimaan kiinnipitotilanteiden jälkeenkin. Siitä syystä tilanteiden pitää olla turvallisia ja jälkikäteen perusteltavissa myös nuorelle.
Mielipiteet ja möläytykset ovat omiani. Yhdistyksen virallista kantaa edustaessani mainitsen sen kirjoituksessani.

Finnfighters`Gym
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Opettajien voimankäyttö

#64

Viesti DeusVult »

HarriN kirjoitti: oikein ja ammatillista olla vääntämättä fyysisesti haistattelevan teinin kanssa. Tämän ei pitäisi olla ongelma kenenkään egolle, mutta hyvä siitä on toisinaan muistuttaa. Itse olen korostanut sitä, että kiinnipito ei ole rangaistus, vaan se tehdään aina nuorta (joko riehuvaa nuorta tai muita nuoria/aikuisia) suojelevasta syystä. Haistattelu tai törkeä käytös ei ole siis ole syy tarttua kiinni nuoreen.
:( Tähän valitettavasti on maailma mennyt.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
HarriN
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 527
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Turku
Etulaji: MMA & BJJ
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#65

Viesti HarriN »

DeusVult kirjoitti:
HarriN kirjoitti: oikein ja ammatillista olla vääntämättä fyysisesti haistattelevan teinin kanssa. Tämän ei pitäisi olla ongelma kenenkään egolle, mutta hyvä siitä on toisinaan muistuttaa. Itse olen korostanut sitä, että kiinnipito ei ole rangaistus, vaan se tehdään aina nuorta (joko riehuvaa nuorta tai muita nuoria/aikuisia) suojelevasta syystä. Haistattelu tai törkeä käytös ei ole siis ole syy tarttua kiinni nuoreen.
:( Tähän valitettavasti on maailma mennyt.
Tarkennatko? Onko mun mun mielipiteeni valitettavaa vai se, että joidenkin mielestä haistattelun vuoksi saa retuuttaa?
Mielipiteet ja möläytykset ovat omiani. Yhdistyksen virallista kantaa edustaessani mainitsen sen kirjoituksessani.

Finnfighters`Gym
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Opettajien voimankäyttö

#66

Viesti T-T »

Miespuolisten työntekijöiden kohdalla olen törmännyt myös siihen harhaluuloon, että heidän miehinä olisi jostain syystä aina pakko viedä tilanne fyysiseksi tai uhata sillä. Kokematon miestyöntekijä kokee hyväksi sen, että hänelle kouluttajan toimesta kerrotaan, että on oikein ja ammatillista olla vääntämättä fyysisesti haistattelevan teinin kanssa. Tämän ei pitäisi olla ongelma kenenkään egolle, mutta hyvä siitä on toisinaan muistuttaa. Itse olen korostanut sitä, että kiinnipito ei ole rangaistus, vaan se tehdään aina nuorta (joko riehuvaa nuorta tai muita nuoria/aikuisia) suojelevasta syystä. Haistattelu tai törkeä käytös ei ole siis ole syy tarttua kiinni nuoreen.
En halua mennä henkilökohtaisuuksiin, mutta onko tätä koulutusta vasten peilaten ihme, että opettajien auktoriteeteissä on nähtävissä puutteita. Ja häiriköinti lisääntyy.

Edustat kuopan kaivamista hyviltä tuntuvilla ratkaisuilla.

Mutta tehkää mitä teette. Väkivalta ja opettajien ongelmat tulevat nykyisestään vielä lisääntymään. Ja nämä opetusmallit vain pahentavat tilannetta.

Lisäksi oppilas ymmärtää hyvin nopeasti näillä opeilla, että oppilas voi mesota todella paljon ja vastakaikuna on rauhallista argumentaatiota.
No oppiipahan sitten ehkä myöhemmin, että ei mene näin. Jos oppii. Usein tulee hämmästynyt "et sä voi et sä voi, rikosilmoitus" Armeija!" huuto.
Taidankin olla ilkeä ja kerto tästä eteenpäin, että koulussa voitte haistatella ja sitten jutella mutta mä en jaksa kuunnella. Sillä näinhän se menee, jos kerran linjaukset on noi.

Toivotan tsemppiä diipadaapaan, ja kertokaa nämä mallit sitten niillekin opettajille, jotka haluavat epätoivoisesti sitä työrauhaa, että teidän pitää ymmärtää sitä v1ttuilua ja haistattelua.
Koitat sitten hyvin rauhallisesti käsiä elekielenä käyttäen puhua "me" muodossa asioista ja jotain.

Jokainen kaveri "kouluavustaja" yms. joka pystyy vähän opettaan, mutta jonka pääasiallinen homma on pitää riehujat aisoissa on aivan varmasti tervetullut jokaiseen kouluun, ja henkilökunta pitää heistä hyvin paljon.

Tällaista henkilöä ei kuitenkaan ole hyvä pitää koska se jotenkin poistaa sen, että yhtenäinen työryhmä olisi tärkeä.

Pitäkää tunkkinne :smt003 Ja vilkaiskaa välillä peiliin, kun ongelmat pahenevat.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Opettajien voimankäyttö

#67

Viesti DeusVult »

HarriN kirjoitti:
DeusVult kirjoitti:
HarriN kirjoitti: oikein ja ammatillista olla vääntämättä fyysisesti haistattelevan teinin kanssa. Tämän ei pitäisi olla ongelma kenenkään egolle, mutta hyvä siitä on toisinaan muistuttaa. Itse olen korostanut sitä, että kiinnipito ei ole rangaistus, vaan se tehdään aina nuorta (joko riehuvaa nuorta tai muita nuoria/aikuisia) suojelevasta syystä. Haistattelu tai törkeä käytös ei ole siis ole syy tarttua kiinni nuoreen.
:( Tähän valitettavasti on maailma mennyt.
Tarkennatko? Onko mun mun mielipiteeni valitettavaa vai se, että joidenkin mielestä haistattelun vuoksi saa retuuttaa?
Valitettavaa on nimenomaan se, että nykyään lapsille opetetaan ettei haistattelulla ja epäasiallisella käytöksellä ole käytännössä minkäänlaisia seuraamuksia, ja että aikuisten ja "ammattilaisten" työnkuvaan tavallaan kuuluu sietää tätä verbal abusea. Minusta asiattomalle käytökselle pitäisi olla ehdoton nollatoleranssi, ja siitä rangaistuksena välitön poistaminen (tarvittaessa voimakeinoin) ja yhteys poliisiin tai sosiaaliviranomaisiin.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Opettajien voimankäyttö

#68

Viesti Alioppilas »

T-T kirjoitti: Mutta tehkää mitä teette. Väkivalta ja opettajien ongelmat tulevat nykyisestään vielä lisääntymään. Ja nämä opetusmallit vain pahentavat tilannetta.
Minä en tiedä nuorisotyöstä tai lasten kasvatuksesta yhtään mitään, mutta eikö ole periaatteessa mahdollista, että sellainen opetusmalli, jossa käydään kiinni vittuilevaan oppilaaseen, opeta näille oppilaille että sellainen on ihan ok?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 93764
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#69

Viesti Mika »

Minustakin tuo vaikuttaisi siltä, että väkivaltaan turvautuminen muussa tarkoituksessa kuin hätävarjeluna (tai itsesuojeluna toisen karatessa päälle tms.; tehän näitä termejä tunnette paremmin, joten antakaa meikämaallikolle vähän tilaa yrittää käyttää niitä oikein, kun kuitenkin ymmärtänette mitä tarkoitan) on ihan hyväksyttävä tapa reagoida, kun joku käyttää alakielistä puhetyyliä.

Ajat ovat muuttuneet. Kyllä minäkin hyvin muistan, kuinka tuollainen ajattelutapa oli ihan normaalia, mutta koulutukseni kautta opin ja omatoimisen analysoimisen kautta opettelin siitä pois. Voin tietysti olla väärässä arvoineni.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Opettajien voimankäyttö

#70

Viesti T-T »

Alioppilas kirjoitti:
T-T kirjoitti: Mutta tehkää mitä teette. Väkivalta ja opettajien ongelmat tulevat nykyisestään vielä lisääntymään. Ja nämä opetusmallit vain pahentavat tilannetta.
Minä en tiedä nuorisotyöstä tai lasten kasvatuksesta yhtään mitään, mutta eikö ole periaatteessa mahdollista, että sellainen opetusmalli, jossa käydään kiinni pipari oppilaaseen, opeta näille oppilaille että sellainen on ihan ok?
Vai opettaisko se sen, että jos pipari, niin opettaja tekee jotain sellaista että pipari loppuu siihen paikkaan. Sellainen asia olis ihan hyvä opetella, koska pipari, niin portsari satuttaa, pipari poliisille, niin saa pipari rauhassa putkassa, pipari sairaanhoitajille, niin silloin (pitäs tulla) kaverit jotka lopettaa piparin huutamisen. pipari missä tahansa ei ole hyvä.

Se kannattais opettaa ihan pienestä lähtien.

Jokainen voi miettiä omaa lapsuuttaan, ja pohtia kumpi olisi ollut parempi ratkaisu. Se että opettaja käyttää osan tunnistaan pyrkien rauhallisesti argumentoimaan kaverin kanssa, joka vain innostuu siitä kun saa huomiota. lisättynä tietenkin sillä, että opettajalla on argumentaatiossa rajat joita voi käyttää, jotka oppilas voi polkea allensa puhtaalla "haista nyt v1ttu" kommentilla.
Näillä nykyisillä linjauksilla siis.

Vai se, että oppilas saatetaan tai kannetaan tai mitä vaan luokasta mahdollisimman nopeasti pihalle. Ja jos ei meinaa onnistua uusillakaan yrityksillä niin laitetaan tarkkailuluokalle (joita siis ei enään ole?? vai onko) jota pyörittää sellainen kaveri, joka laittaa asioita onnistuun.
HarriN
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 527
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Turku
Etulaji: MMA & BJJ
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#71

Viesti HarriN »

DeusVult kirjoitti: Valitettavaa on nimenomaan se, että nykyään lapsille opetetaan ettei haistattelulla ja epäasiallisella käytöksellä ole käytännössä minkäänlaisia seuraamuksia, ja että aikuisten ja "ammattilaisten" työnkuvaan tavallaan kuuluu sietää tätä verbal abusea. Minusta asiattomalle käytökselle pitäisi olla ehdoton nollatoleranssi, ja siitä rangaistuksena välitön poistaminen (tarvittaessa voimakeinoin) ja yhteys poliisiin tai sosiaaliviranomaisiin.
Enhän mä sitä tarkoittanut, että haistattelulla ei olisi seuraamuksia. Tietenkin sillä on. Laitoksissa uhkaava ja haistattteleva nuori saa teostaan aina seuraamuksia. Se seuraamus ei vain ole fyysinen kurittaminen. En tunne koulumaailman pykäliä ja käytäntöjä tarpeeksi, jotta voisin niihin kommentoida, mutta lastenkotiympyröissä kiinnipitojen ja siirtämisten syyt ovat hyvin rajoitettuja ja hyvä niin.

Kouluissa poistaminen rangaistuksena olisi musta erittäin ok, samoin yhteydenotot sosiaaliviranomaisiin yms. Se raja siirtämisen ja kurittamisen välillä vain on hiuksenhieno. Osaatko itse pitää mahdollisena sitä, että poistettaessa oppilasta otteet olisivatkin himpun verran kovempia kuin tarve vaatisi? Ihan vain siksi kun teini käytti rumaa kieltä.

Jos kouluissa olisi koko koulupäivän asiaan koulutetut poistajat ja homma toimisi kiihkottomasti, niin mikäs siinä. Opettajan ei tarvitsisi kuin painaa nappia, niin häirikkö siirtyisi nätisti ulos luokasta. Näin kurinpito olisi täysin ulkoistettua ja opettajat saisivat keskittyä vain opettamiseen.
Mielipiteet ja möläytykset ovat omiani. Yhdistyksen virallista kantaa edustaessani mainitsen sen kirjoituksessani.

Finnfighters`Gym
HarriN
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 527
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Turku
Etulaji: MMA & BJJ
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#72

Viesti HarriN »

T-T kirjoitti:
Alioppilas kirjoitti:
T-T kirjoitti: Mutta tehkää mitä teette. Väkivalta ja opettajien ongelmat tulevat nykyisestään vielä lisääntymään. Ja nämä opetusmallit vain pahentavat tilannetta.
Minä en tiedä nuorisotyöstä tai lasten kasvatuksesta yhtään mitään, mutta eikö ole periaatteessa mahdollista, että sellainen opetusmalli, jossa käydään kiinni pipari oppilaaseen, opeta näille oppilaille että sellainen on ihan ok?
Vai opettaisko se sen, että jos pipari, niin opettaja tekee jotain sellaista että pipari loppuu siihen paikkaan. Sellainen asia olis ihan hyvä opetella, koska pipari, niin portsari satuttaa, pipari poliisille, niin saa pipari rauhassa putkassa, pipari sairaanhoitajille, niin silloin (pitäs tulla) kaverit jotka lopettaa piparin huutamisen. pipari missä tahansa ei ole hyvä.

Se kannattais opettaa ihan pienestä lähtien.
Mä en näkisi hyvänä sitä, että nuorille tai lapsille opetetaan, että vidduilu voidaan lopettaa väkivallalla. Se kun johtaa vain siihen, että ainostaan pienemmille auotaan päätä. Harva mun kohtaamistani ongelmanuorista on kotonaan saamista selkäsaunoista oppinut sitä, että muita ei saa hakata. Kyllä siitä pitäisi lähteä, että asiat selvitetään muilla keinoin.

Mutta kuten sanoin, mikäli kouluihin saataisinn tuollainen koko ajan valmiudessa oleva eräänlainen automaattinen poistopalvelu, niin sehän olisi hieno asia. Lastenkodeissa, joissa kasvatustyö on nimenomaan se työ, en tuollaiselle näkisi käyttöä.
Mielipiteet ja möläytykset ovat omiani. Yhdistyksen virallista kantaa edustaessani mainitsen sen kirjoituksessani.

Finnfighters`Gym
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Opettajien voimankäyttö

#73

Viesti DeusVult »

HarriN kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: Valitettavaa on nimenomaan se, että nykyään lapsille opetetaan ettei haistattelulla ja epäasiallisella käytöksellä ole käytännössä minkäänlaisia seuraamuksia, ja että aikuisten ja "ammattilaisten" työnkuvaan tavallaan kuuluu sietää tätä verbal abusea. Minusta asiattomalle käytökselle pitäisi olla ehdoton nollatoleranssi, ja siitä rangaistuksena välitön poistaminen (tarvittaessa voimakeinoin) ja yhteys poliisiin tai sosiaaliviranomaisiin.
Enhän mä sitä tarkoittanut, että haistattelulla ei olisi seuraamuksia. Tietenkin sillä on. Laitoksissa uhkaava ja haistattteleva nuori saa teostaan aina seuraamuksia. Se seuraamus ei vain ole fyysinen kurittaminen. En tunne koulumaailman pykäliä ja käytäntöjä tarpeeksi, jotta voisin niihin kommentoida, mutta lastenkotiympyröissä kiinnipitojen ja siirtämisten syyt ovat hyvin rajoitettuja ja hyvä niin.

Kouluissa poistaminen rangaistuksena olisi musta erittäin ok, samoin yhteydenotot sosiaaliviranomaisiin yms. Se raja siirtämisen ja kurittamisen välillä vain on hiuksenhieno. Osaatko itse pitää mahdollisena sitä, että poistettaessa oppilasta otteet olisivatkin himpun verran kovempia kuin tarve vaatisi? Ihan vain siksi kun teini käytti rumaa kieltä.

Jos kouluissa olisi koko koulupäivän asiaan koulutetut poistajat ja homma toimisi kiihkottomasti, niin mikäs siinä. Opettajan ei tarvitsisi kuin painaa nappia, niin häirikkö siirtyisi nätisti ulos luokasta. Näin kurinpito olisi täysin ulkoistettua ja opettajat saisivat keskittyä vain opettamiseen.
Se että kuinka paljon tarve vaatii onkin vähän valitettavan subjektiivinen juttu. Poistotilanteessa ei voi olla mitään Newton-mittaria mittaamassa että millaisella voimalla oppilasta pitää työntää tai vetää että sen saa luokasta ulos, ja poistajan oman terveyden ja poiston sulavan onnistumisen kannalta olisi tietenkin aina parempi käyttää vähän liian paljon voimaa kuin liian vähän. Näin etenkin silloin jos poistaja ei ole mikään kokenut vääntäjä - jollain kontrolliammattilaisella tai kamppailijalla voisikin periatteessa olla paremmat valmiudet joka kerta "kokeilla" että mikä juuri siinä tapauksessa on se lievin toimiva fyysinen poistometodi. Minun mielestäni riuska niskaperseote-ja-kaaressa-pihalle pitäisi oletusarvoisesti olla täysin hyväksyttävä keino, jos ei suullinen käskeminen ole riittänyt.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
HarriN
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 527
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Turku
Etulaji: MMA & BJJ
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#74

Viesti HarriN »

DeusVult kirjoitti: Se että kuinka paljon tarve vaatii onkin vähän valitettavan subjektiivinen juttu. Poistotilanteessa ei voi olla mitään Newton-mittaria mittaamassa että millaisella voimalla oppilasta pitää työntää tai vetää että sen saa luokasta ulos, ja poistajan oman terveyden ja poiston sulavan onnistumisen kannalta olisi tietenkin aina parempi käyttää vähän liian paljon voimaa kuin liian vähän. Näin etenkin silloin jos poistaja ei ole mikään kokenut vääntäjä - jollain kontrolliammattilaisella tai kamppailijalla voisikin periatteessa olla paremmat valmiudet joka kerta "kokeilla" että mikä juuri siinä tapauksessa on se lievin toimiva fyysinen poistometodi. Minun mielestäni riuska niskaperseote-ja-kaaressa-pihalle pitäisi oletusarvoisesti olla täysin hyväksyttävä keino, jos ei suullinen käskeminen ole riittänyt.
Tiedän kyllä poistamisen perusteet, joskus olen ihmisiä roudannut ulos baareista enemmänkin...

Mutta edelleen korostan sitä, että sen poistamisen pitäisi olla vain pelkkä poisto. Ei siis opetustilanne tai rangaistus. Mikäli poistajat ottavat tilanteen henkilökohtaisesti, muuttuu poisto herkästi fyysiseksi rangaistukseksi.
Lisäksi on hyvä muistaa, että nyt puhutaan yläasteikäisistä lapsista. Poistojen pitäisi siis olla turvallisia.

Itselläni oli ovivuosien alussa tapana tönäistä suunsoittajat pois oviaukosta reippaalla tuuppaisulla (defendon whiplash-tyyppinen), joka toimikin hyvin kunnes vanhempi ovimies huomautti asiakkaiden lentelevän aika vaarallisen näköisesti pitkin jalkakäytävää. Samoihin aikoihin Turussa kuoli parikin baariasiakasta lyötyään päänsä katuun. Lopetin tönäisyn, vaikka se hyvin poistamisessa toimi.
Mielipiteet ja möläytykset ovat omiani. Yhdistyksen virallista kantaa edustaessani mainitsen sen kirjoituksessani.

Finnfighters`Gym
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Opettajien voimankäyttö

#75

Viesti DeusVult »

Minusta taas sen poiston tulisi nimenomaan olla se p3rseilystä seuraava rangaistus, ei pelkkä poisto. Näin lapsi oppii että huonolla käytöksellä on välitön seuraus, eikä pelkästään mahdollisesti joku keskustelu joskus myöhemmin joka ei voisi vähempää kiinnostaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että lasta pitäisi "vahingossa" paiskoa päin ovenkarmeja poiston yhteydessä, mutta pelin henki olisi se jos ei totella hyvällä niin sitten pahalla. Näin se toimii yhteiskunnassa sitten isonakin kun asioidaan vaikka poliisin kanssa.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 9 kurkkijaa