Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Opettajien voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Opettajien voimankäyttö

#31

Viesti obmijoy »

SYYT miksei ehkä haluta kameroita opetustiloihin

Ymmärrän kyllä jos opettajista jotkut tunnit saatavat vaikuttaa siltä kameralta katsottuna, että opettaja ei tee mitään.
Hyvän opettajan tunnistaa mielestäni siitä, että hän saa lapset opiskeleen ja käy antamassa apua tarvittaessa.

Ymmärrän kyllä jos opettajista jotkut tunnit saatavat vaikuttaa siltä kameralta katsottuna, että opettaja ei saa pidettyä kuria.
ei se haitta rittää kun sanoo rexille:
"katso tallenne viimetunnilta ja neuvo mitä tehdään. Itse olen sitä mieltä että fysiikan maikka Matti kun jää tänne aina tekeen jotain kokeen tarkastuksia. Hän on kyllä luvannut pitää jälki-istuntoja, jos on tarve.
Oletko rehtorina myös sitä mieltä, että olis nyt sellaine jälkärin tarve? Minä muuten osoitan sormella ja käskytän olemaan hiljempaa kohdassa 12:31 ja kiellän tönimästä Maijaa tisseihin kohdassa 12:35, näet ne tallenteella ja minulla on sanelimella koko tunti haluatko kuulla kyseiset kohdat.

Alla pari youtube videota: Koskisitko oikeasti noin agresiiviseen yksilöön ja jos ottaisit kädestä kiinni yksi nuoren riuhtisu tekis käteen jäljet ja syylinen olet sinä aikuinen jos sinulla ei ole kameratallenetta josta näkee kuka on riuhtoja.

http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 77#p756477" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 85#p756485" onclick="window.open(this.href);return false;
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Opettajien voimankäyttö

#32

Viesti T-T »

ei tarvitse edes pitää kiinni kun toinen riuhtaisee, kun voimankäyttösäännösten tulkinnat tässä tapauksessa ei oikeuta edes ulos työntämiseen.
Ja kun kameratallenteet näyttävät että opettaja menetti malttinsa eikä saanut puhumalla hoidettua asioita.

Yleisesti tuossa Nomadin linkissä nopeasti vilkaistuna käytetty terni "reasonable force" on huomattavasti parempi kuin "puolustettavien voimakeinojen käyttö, joissa pitää ottaa tämä ja tämä ja tämä huomioon"

Suomi on vienyt tämän vain fiksuuttaan liian pitkälle, ja tehnyt (monesti aiemmin mainitun) tilanteista robottien vuoropohjaisen pelin.

(nää on sitten vain mielipiteitä, eikä totuutena toitotettuja asioita)
Lybeck
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 430
Lauteille: Lokakuu 2012

Opettajien voimankäyttö

#33

Viesti Lybeck »

Tuossa nomadin linkittämän ohjeistuksen mukaan siitä reasonable forcesta:

Senior school leaders should support their staff when they use this power.

School staff should always try to avoid acting in a way that might cause injury, but in extreme cases it may not always be possible to avoid injuring the pupil.

Reasonable force can be used to prevent pupils from hurting themselves or others, from damaging property or from causing disorder.

Every school is required by law to have a behaviour policy and to make this policy known to staff, parents and pupils. The governing body should notify the head teacher that it expects the school behaviour policy to include the power to use reasonable force.

By taking steps to ensure that staff, pupils and parents are clear about when force might be used, the school will reduce the likelihood of complaints being made when force has been used properly.

Schools need to take their own decisions about staff training. The head teacher should consider whether members of staff require any additional training to enable them to carry out their responsibilities and should consider the needs of the pupils when doing so.

Some local authorities provide advice and guidance to help schools to develop an appropriate training programme.


Kritiikkiä näitä ohjeistuksia kohtaan? Minusta aika hyviä.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Opettajien voimankäyttö

#34

Viesti DeusVult »

Hyvältä kuulostavat. Ilmeisesti briteissä on vähemmän kukkahattuja päättävissä asemissa.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
sihteerilintu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 126
Lauteille: Lokakuu 2008

Opettajien voimankäyttö

#35

Viesti sihteerilintu »

DeusVult kirjoitti:
Mika kirjoitti: Pitäisin kuitenkin peruskouluja hieman erilaisena ympäristönä väkivallan uhan suhteen kuin takseja tai linja-autoja.
No enpä tiedä.

Jos kouluja ja takseja/busseja haluaa verrata keskenään, niin olisi hyvä myös muistaa, että esimerkiksi takseja käyttää kaikenlaiset asiakkaat normiasikkaiden lisäksi: jurriset, kamapäiset, mentaalitapaukset ja ne, joilla on jo valmiiksi mielessä pahat tai vilpilliset aikomukset...Ja taksikuski on yksin. Kouluissa on hieman toisin. Joskus kuitenkin pahemmin (kouluampumiset).
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Opettajien voimankäyttö

#36

Viesti Lasse Candé »

Mikan pointin ymmärtäminen taksin ja koulun vertautumattomuudesta vaatii hieman yritystä, ellei sitä suoraan näe etteivät nämä ole verrattavissa. Hieman näyttää saivartelulta. Samalla täytyy sanoa että vertaus tuli nyt viime kerralla mukaan yleisen yhteiskuntakehityksen ja asioiden vaikean ennustettavuuden kautta, joten oikeastaan eron tekeminen ei tuota pointtia silmälläpitäen ole kovin oleellista.

Mutta uskoisin että ymmärrys että takseissa on kamerat on erittäin paljon laajempi kuin yhteisymmärrys siitä että luokkiin muka pitäisi tulla kamerat. Itse vastustan tuota. T-T kirjoittaa tästä asiasta hyvin. Kamerat tuskin hyödyttäisivät opettajia juurikaan. Päinvastoin. Pidän myös täysin mahdollisena ansan virittämistä kameran avulla.

Allekirjoitan Mikan näkemyksen hieman paisuttelevasta pessimismistä ja Pointin pointin siitä että ammutaan kärpästä tykillä. (Kummassakohan ketjussa se oli..) Mediaa ei kiinnosta pätkääkään että koulussa lapset viettää kouluelämää ja opettajat kasvattavat heitä. Tällöin mediasta saa täysin väärän kokonaiskuvan.

(Ehdottaisin että kamerakeskustelua jatkettaisiin toisessa ketjussa, koska perustelupuoli koskettaa hyvin vähän tätä otsikkoa ja paljon sitä toista. Tuosta syystä itsekin jätän nyt kirjoittamatta joitain perusteluja. Hieman itsekuria olisi hyvä olla aiheen suhteen eikä "kokeillaan nyt sitten täällä kun ei siellä lähtenyt lentoon".)




Olen ERITTÄIN vahvasti eri mieltä tämän ketjun tarpeellisuudesta. Aihe on itseasiassa harvinaisen mielenkiintoinen niin opettajien kuin voimankäyttöammattilaisten/-kouluttajien näkökulmasta. Opetushommia silmälläpitäen täältä voi saada menettelyajatuksia ja laillista näkökulmia. Muiden hommien kannalta taas avarampaa mieltä järjestyksenvalvonnan erilaisista olosuhteista. Sitten on vielä tekijä X, kuten Gilmoren kirjoitukset aihepiiristä. (Taisivat tulla toiseen ketjuun..) Ei voida tietää mitä vastaavia aika tuo tullessaan.

Toki jos oikein ymmärrän Mikan pointin, eli kasvatuksen painottaminen JÄRRRJESTYKSEN sijaan, olen samoilla linjoilla. Tällainen ketju on kenties tuomittu ufo-settiin. Nämä asiat pitää laittaa oikeaan kontekstiin. Gilmoren ajatuksia olisi varmaan tässä mielessä todella mielenkiintoista lukea lisää..
sihteerilintu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 126
Lauteille: Lokakuu 2008

Opettajien voimankäyttö

#37

Viesti sihteerilintu »

Tässä muutama asia, jotka mietityttävät opettajien voimankäyttö teeman tiimoilta. En ole kuitenkaan varma, miten asiat pitäisi tulkita tai miten niiden lain mukaan pitäisi tarkkaan ottaen mennä. Alla olevat mietelmät perustuvat siihen, mitä olen viime aikoina aiheesta lukenut.

1) Jos opettajan ja oppilaan välille syntyy sanasota, jonka seurauksena oppilas hyökkää opettajan kimppuun, niin opettajan ainoa vaihtoehto on ns. itsesuojelu (tyyliin Purjo) ja luokasta poistuminen. Eli käytännössä, jos oppilas tulee päälle vaikka kioskiheijarilla, niin opettaja voi (vain) laittaa "kilven" kiinni ja saman tien juosta luokasta ulos hälyttämään apua. Opettajan ainoat työkalut ovat siis suojautuminen, irrottautumien ja pakeneminen. Kadulla voi puolustautua, mutta koulussa vain suojautua.
Myös kaikki valistuneet häiriköt tietävät, että opettaja ei saa vastata voimaan voimalla, eikä varsinkaan lyöntiin lyönnilla (mikä taas kadulla tapahtuvassa itsepuolustuksessa voisi olla puolustettavaa).

2) Jos opettaja joutuu rajoittamaan oppilasta fyysisesti tai saattamaan ulos luokasta, niin sen tulisi tapahtua ilman kipua tai sen uhkaa (eli hyvästi hanhenkaula, sormilukko, sankyo yms.). Sallitua on ainakin "rakkaudella" tehty karhunsyleily tai vastaava, mikäli oppilas on vaaraksi itselleen tai muille. Mutta oppilasta ei saa satuttaa, eikä hän saa tuntea kipua (?).

3) Poliisin tai vartijan voimankäyttö on eri asia, kuin opettajan suorittama fyysinen rajoittaminen (opettaja on työtehtäviensä puitteissa estynyt voimakäytön /itsepuolustuksen hyödyntämisestä).


Mikäli asiat ovat ymmärretyt oikeaan suuntaan, niin vaikuttaa siltä, että opettajille luvallinen "voimankäyttö" on varsin kaukana varsinaisesta voimankäytöstä, eikä siis mitään opettajille suunnattua voimankäyttömentelmää ole tarpeen edes suunnitella. Kaikki mitä on, on valmiiksi paperilla. Toisaalta olen kyllä edelleen sitä mieltä, että opettajien ei pitäisi muuta kuin mahdollisen harrastuksen kautta perehtyä voimakäyttöön. Pitäisin ulkopuolisen turvahenkilön fyysistä läsnäoloa kouluissa suotavana (kuitenkin matalalla profiililla). Tällaisen henkilön voimankäyttöoikeudet tulisi olla täysimittaiset, mutta kouluympäristöön sovitetut, sekä hyvä yhteisymmärrys koulun henkilökunnan kanssa toimintatavoista. Missään tapauksessa en kannata kuitenkaan sitä että kouluihin tulisi mikään kova, kerrasta poikki ja pakettiin linjaus, vaan ymmärtävä, välittävä ja rajat asettava kohtaamisen keskiö. Tiukkoihin paikkoihin tulisi kuitenkin varautua ja siihen tarvitaan sitä "tukihenkilöä".

Näyttää siltä, että koulujen nykyiset itseuojeluperiaatteet ovat ammennetut Timo Purjola tai hänen hengenheimolaisiltaan. Näihin en kuitenkaan ota sen enempää kantaa. Yksi vaihtoehto opettajille voisi olla Gilmoren mainitsema MAPA-tekniikat. En tunne asiaa paremmin, mutta MAPA voi olla paremminkin suunnattu sairaala-ja teveydenhoitoympäristöihin. Pääideana on kuitenkin tekniikoiden väkivallattomuus ja se, että asiakkaalle ei tuoteta kipua. En kuitenkaan näe, että nämä sulkisivat pois turvahenkilön läsnäolon.

http://www.mapafinland.fi/koulutukset" onclick="window.open(this.href);return false;
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Opettajien voimankäyttö

#38

Viesti T-T »

Kiitos, että jaksoit panostaa!

Mutta mitä väliä sillä on, vaikka olisi käyty abcd-kurssit tai minkä tahansa hyvän ja tärkeän kokonaisuus, jos asioita ei saa tehdä! :rant:

jos tällä oikeudella:
Rehtorilla ja opettajalla on oikeus poistaa luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta taikka koulun tilaisuudesta opiskelija, joka ei noudata poistumismääräystä.
jos poistettava opiskelija koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää sellaisia opiskelijan poistamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina opiskelijan ikä, tilanteen uhkaavuus, vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen.
pyyhitään lattiaa siten, että ei ole perusteltua kantaa häirikköä pihalle. Niin ei se oppilas ilmassa leiju ulos voimankäyttökurssienkaan jälkeen.

Ja jos paikalle hommataan vahtihenkilökuntaa, niin heillä on tuo ihan sama poisto-oikeus.

Elikä opettajien voimankäyttö ei ole kaukana esimerkiksi vartijan voimankäytöstä lain mukaan. Tulkinnat ovat.

Laki antaa perusteet. Opetuspuolen päättävät kukkahatut vetelevät (tai vetelivät) vaan omilla linjoilla.
sihteerilintu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 126
Lauteille: Lokakuu 2008

Opettajien voimankäyttö

#39

Viesti sihteerilintu »

Lasse Candé kirjoitti: Mikan pointin ymmärtäminen taksin ja koulun vertautumattomuudesta vaatii hieman yritystä, ellei sitä suoraan näe etteivät nämä ole verrattavissa.
Olen Mikan kanssa tässä asiassa samalla kannalla, mikäli kirjoituksestani - joka oli vastaus DeusVultille, syntyi toinen mielikuva.

Lasse Candé kirjoitti: Toki jos oikein ymmärrän Mikan pointin, eli kasvatuksen painottaminen JÄRRRJESTYKSEN sijaan, olen samoilla linjoilla. Tällainen ketju on kenties tuomittu ufo-settiin. Nämä asiat pitää laittaa oikeaan kontekstiin. Gilmoren ajatuksia olisi varmaan tässä mielessä todella mielenkiintoista lukea lisää..
Kasvatus on kyllä perustava lähtökohta, mutta ikävä kyllä sekään ei aina auta. Usein ongelma on myös kasvattajassa tai heidän kasvattajassaan tai... Varmasti Gilmore ja moni muu voisi kertoa asiasta enemmänkin. Ja itsekin, mutta joskus toiste.
Toisaalta kyllä, erääseen perinteiseen kasvatusmenetelmään on puututtu: ruumiillinen kuritus on Suomessa lailla kielletty. Tätä taustaa vasten kun ajattelee opettajan voimankäyttömahdollisuuksia, niin sen rikkominen veisi pohjaa lailta, sillä koulu ja opettaja kuitenkin toimivat kasvatuksellisessa tehtävässä. Jos kakkaa kuitenkin tulee tuulettimeen, niin kuka siivoaa ja miten?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Opettajien voimankäyttö

#40

Viesti Lasse Candé »

Olen jälleen kerran T-T:n kanssa samaa mieltä tässä tulkinta vs laki -asiassa.
Ongelma saattaa olla siinä että opettajat ovat väkenä sellaista että haluavat asioihin selvät sävelet, eli about että pitäisi tietää mitä tekniikoita saa käyttää.

Mielestäni lakiteksti kuitenkin sanoo oleellisen. "Ikä" ja "tilanteen kokonaisarviointi" ovat ne kohdat jotka muuttavat pelikentän sinne ns kukkahattuilun suuntaan aivan oikeutetusti. Ikä vaikuttaa siihen miten tilanne koetaan. Kokonaistilanne taas muodostuu myös ympäristöstä, joka pitäisi kokea tässä tapauksessa turvalliseksi. Tuossa myös se miten muut paikallaolijat (lapset) asian kokevat on oleellista.

Juuri tästä syystä tuolla ihan ketjun alussa ehdotin shown tekemistä. Tilanne pitää johtaa sellaisella tavalla että mahdollinen voimankäyttö koetaan todella laajalti huolenpitona, kaikkien turvan lisäämisenä, pakollisena toimenpiteenä jne. Ja työtä pitää jatkaa mahdollisen tilanteen jälkeenkin, ettei jää traumoja.

Ellen muuten väärin muista niin on joko suositus tai jopa suoranainen velvoite tehdä oppilas tietoiseksi lain suomasta oikeudesta poistaa hänet tilasta. Hätätilanteessa varmaan helposti unohtuu, mutta noin muuten siis edelleen ainakin itse suosittelen.



En muuten usko tuota ettei opettaja voisi puolustautua (hätävarjelu) tarvittavilla menetelmillä. Tosin puolustautuminen vs suojautuminen on joskus terminologinen vääntö.
sihteerilintu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 126
Lauteille: Lokakuu 2008

Opettajien voimankäyttö

#41

Viesti sihteerilintu »

T-T kirjoitti: Elikä opettajien voimankäyttö ei ole kaukana esimerkiksi vartijan voimankäytöstä lain mukaan. Tulkinnat ovat.
Mä olisin aika varovainen sen suhteen, mitä laki sanoo - ainakin nyt, kun asia on epäselvä. Voi tietysti olla, että muodollisesti ei ole eroa. Mutta en itse lähtisi kouluun käyttämään voimaa opettajana tai vartijana.
T-T kirjoitti: Laki antaa perusteet. Opetuspuolen päättävät kukkahatut vetelevät (tai vetelivät) vaan omilla linjoilla.
Olen nyt parhaillaan lueskellut kirjaa jossa käsitellään näitä asioita. Siinä ainakin voimankäyttö on lähinnä itsesuojelua (À la Purjo).
https://www.ps-kustannus.fi/hae_tuottei ... 34752.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ylipotkija: Lainaukset korjattu.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#42

Viesti Mika »

nomad kirjoitti:
Mika kirjoitti: Siksi toiseksi tämän ketjun aihe on mielestäni oikeasti aika turha, jos tarkoituksena on miettiä oikeaa elämää laajemassa mittakaavassa. Mitään laajamittaista voimankäyttökoulutusta ei uskoakseni lanseerata sen paremmin Suomessa kuin monessa muussakaan maassa. Kyllä niiden ongelmien juuret ovat se tärkein mietintäkohde.

Mielenkiintoinen teoreettinen keskustelunaihe tämä toki on.
Wanna bet?

https://www.education.gov.uk/publicatio ... 00028-2012" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä minä olen tuosta valmis lyömään veikkaa. Ohjeistuksia on vaikka minkälaisia, mutta kuten sanoin, opettajien standardinomaisesta voimankäyttökoulutuksesta puhuminen on uskoakseni täyttä utopiaa useimmissa maissa. Gilmoren esittämät koulutukset ovat erittäin marginaalisia, joskin itse tietysti toivoisin että yhä useampi opettaja kiinnostuisi sellaisista.

Noin pääsääntöisesti opettajat ja kamppailijat edustavat ihan täysin erilaisia maailmoja mitä tulee kiinnostukseen ja ymmärrykseen voimankäytöstä. Tämä on hyvä muistaa tällaisissa keskusteluissa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lybeck
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 430
Lauteille: Lokakuu 2012

Opettajien voimankäyttö

#43

Viesti Lybeck »

Gilmoren mainitsema MAPA-malli (Management of Actual or Potential Aggression) ei näyttäisi antavan suoraan välineitä häiritsevän oppilaan poistamiseen, vaan kyse on enemmänkin aggression "hoidollisesta" kontrolloimisesta. Mutta järkevältä ajattelutavalta se vaikuttaa.

Sujuva ja roolitettu yhteistoiminta opettajien kesken sekä selvät yhteiset koulun sävelet, joihin on rehtorin ja opetusviraston tuki, niin a vot. Sama koskee KiVa-kouluhanketta ja varmaan mitä tahansa muutakin hanketta.

Tuossa juttua ja kuvia MAPA:sta:
http://www.mapafinland.fi/toiminta" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa jonkun rustailema wikipedia-artikkeli MAPA:sta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/MAPA" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei tuommoinen MAPA:kaan itsestään kouluissa tapahdu, se vaatii koulutusta ja yhteistä suunnittelua. Miksi sama ei koskisi pelkästään voimankäyttöön liittyvää toimintaa, joka siis varmaan voidaan yhdistää tuollaiseen MAPA:aan.
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Opettajien voimankäyttö

#44

Viesti T-T »

sihteerilintu kirjoitti:
T-T kirjoitti: Elikä opettajien voimankäyttö ei ole kaukana esimerkiksi vartijan voimankäytöstä lain mukaan. Tulkinnat ovat.
Mä olisin aika varovainen sen suhteen, mitä laki sanoo - ainakin nyt, kun asia on epäselvä. Voi tietysti olla, että muodollisesti ei ole eroa. Mutta en itse lähtisi kouluun käyttämään voimaa opettajana tai vartijana.
T-T kirjoitti: Laki antaa perusteet. Opetuspuolen päättävät kukkahatut vetelevät (tai vetelivät) vaan omilla linjoilla.
Olen nyt parhaillaan lueskellut kirjaa jossa käsitellään näitä asioita. Siinä ainakin voimankäyttö on lähinnä itsesuojelua (À la Purjo).
https://www.ps-kustannus.fi/hae_tuottei ... 34752.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ylipotkija: Lainaukset korjattu.
Kuinka varovainen pitäisi olla, kun jos tosta tuomio tulee, niin kymmenet vartijat, portsarit poliisit yms. muut jotka toimivat samaan voimankäyttösäännökseen tukeutuen (poliisilla varsinkin tietenkin riippuen tilanteesta) rikkovat lakia useita kertoja päivässä.
Tietenkään tää että tällaiseen päätökseen päästäisiin, niin ei kyllä mua mitenkään yllättäisi :smt003
Mitä toi tarkoitti että et lähtisi kouluun käyttämään voimaa? Joo en mäkään tästä shortseissani heti nyt pamauttaisi kouluun...Vai tarkoititko sitä, että et olisi kykeneväinen hoitamaan tilannetta siltä osin, jos oppilas ei suostu puheella poistumaan? No kyllä siellä aina joku on, joka on sitten ongelmissa kun "itsesuojeluvoimankäyttölaitontekniikkatyöntöhyppy" on jollekin tättähäärälle liikaa, kun on kirjoitettu kirjakin siitä että se on liikaa.
Olen nyt parhaillaan lueskellut kirjaa jossa käsitellään näitä asioita. Siinä ainakin voimankäyttö on lähinnä itsesuojelua (À la Purjo).
Tuleeko siitä sellainen fiilis, että voisit kantaa allekirjoittaneen läskin ketään vahingoittamatta pihalle? tai että oppilaiden työympäristö ja opettajien toimintamallit paranisivat kun pyrkisivät toteuttaan kirjan antamia mielikuvia voimankäytöstä.
Vai onko se vaan jonkun henkilön omaa lakitulkintashaissea ilman todellisuuspohjaa?

Eli toisinsanoen sopiiko se todella hyvin tähän kyseiseen päätökseen tämän opettajan kohdalla?
Kuvake
Gilmore
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1041
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Vantaa

Opettajien voimankäyttö

#45

Viesti Gilmore »

Ajattelin olla kommentoimatta asiaa jatkossa ja antaa asioiden tapahtua. Mutta kun nousi taas asia esille niin hypätään takaisin kehiin.

Just tänään päätin Mapa-setin yhden koulun kanssa ja kokivat hyödylliseksi. Ja lisää on tulossa Helsingin alueella. Joten siltä kannalta olen luottavainen järjen äänen voittoon tässä asiassa. Järjen äänen siltä kannalta, että koulumaailma ei kaipaa järkkäreitä vaan opettajia, jotka tarvittaessa osaavat myös riittävät taidot aggren kohtaamiseen ja hallintaan. Ja se on saavutettavissa ihan taviksille. Nyt oli kyseessä koulu, jossa on todella haastavia oppilaita moninkertainen määrä normikouluun nähden.

Lybeck kommentoi, ettei suoranaisesti anna eväitä oppilaan poistamiseen. Olen hieman eri mieltä, menetelmässä on sovelluksia perusotteesta, jota voi käyttää saattaamiseen ja tarvittaessa poistamiseen. Mapa ei lähtökohtaisesti ole tarkoitettu poistoihin, pikemmin hankalan asian turvallisen selvittämisen välineeksi. Tärkeintä on vuorovaikutus ja oppilaan fyysinen hallitseminen ilman tarpeetonta alistamisen makua.

Mun nähdäkseni ero järkkärien voimakäyttöön tulee täysin siitä, että sosiaali -ja terveysalan sekä koulun tilanteiden hoitamisessa tulee ottaa huomioon asiakkaat ihan toisella tavalla - niiden ihmisten kanssa tulee kyetä toimimaan toisessa hetkessä kun asiakkaan paha olo poistunut. Se kun on hippasen hankalaa kun ollaan tehty hanhenkaulaa yms. kivuntuottoa kontrolloinnin merkeissä. Tämä on nähdäkseni tärkein asia muistaa kun pohditaan tätä asiaa. Toinen ero on, että Mapan lähtökohdista ei edes mietitä yksin esim. Alppilan tapauksessa ollutta yksin asian hoitamista. Talutellaan kahdella tai useamman aikuisen voimalla pois toiseen tilaan, mikäli ei tule kyseeseen siirtää muita oppilaita pois.

Rankaisun linja on kauhean hankala. En usko, että näihin nuoriin, jotka noin voimakkaasti oireilevat, rankaisun olevan järkevä linja. Kyllä niihin asioihin on viisaampaa puuttua toisella tapaa. Tosin olen sitä mieltä, että koulu ei siinä näyttele pääroolia - he hoitavat sitä opetusta pääasiassa. Muut kasvattavat ja hoitavat ehjänä/ehjämpänä aikuisuuteen. Määrätietoinen, mutta asiallinen kohtaaminen hankalissa tilanteissa tuottaa parempaa tulosta pitkällä juoksulla. Tästä on ihan omakohtaista kokemusta vuosien ajalta kun olen työskennellyt ikäryhmän vaikeimmin hoitoisten nuorten kanssa - rankaisulla ei ole kyllä tuloksia tehty.
"Olemme raatajia, emme nautiskelijoita. Kestämme, paiskomme ikiaikaisia tappovälineitä, emme me pompi ja loiki kepeästi kuin länsinaapurimme." - Tuomas Kyrö.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Tsaar1 ja 8 kurkkijaa