Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Pieni mies ovihommissa

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Pieni mies ovihommissa

#1

Viesti Riviharrastaja »

Jotenkin oon aina kuvitellut, ettö ovimiehen pitäis olla kohtuullisen kokoinen ollakseen uskottava. Onko näin? Joutuisko hukkapätkä alituiseen konflikteihin kun asiakkaiden pitäis päästä todistelemaan?

Mites sitten se mahdollinen voimankäyttö? Jos ei voima, massa ja taito riitä vääntämiseen, mutta lyönti ja potkupuoli pelaa kuin unelma? Ei kai sitä oikein voi heti kättelyssä liipasta käkättimeenkään jos toinen vaan kävelee päin?
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Pieni mies ovihommissa

#2

Viesti PDC »

Oma panos topikkiin on minimaalinen, mutta tuntuu (korjatkaa jos olen väärässä), että jos on yksin ovella niin silloin olen nähnyt hiukan kookkaampia jamppoja. Mutta jos on isompi paikka missä vuorossa on joku 4-6, niin sillon siellä on erilaista ihmistä, eri tilanteisiin.

Tää siis ihan oikeastaan kysymyksenä, onko näin yleensä? Koska kun muistelen omia baarireissujani, tuntuu näin olleen.
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Pieni mies ovihommissa

#3

Viesti nomad »

Ei mitään lukkoonlyötyjä sääntöjä ole, mutta pieneltä vaaditaan enemmän sekä pelisilmää että toimintakykyä tarvittaessa. Kyllä niitäkin on, mutta harva on oikeasti hyvä. Aina tulee se älykkö kun keksii että ovella on mikkihiiri ja sille pitää vähän näyttää kuka määrää.

Lyönnit ja potkut on- kuten varmaan arvaat vähän kyseenalaisia vaikka niillekkin on paikkansa. Mielummin reenailemaan vääntämistä pystyssä. Defendo on hyvä yleisvastaus ja sieltä löytyy sitä alan juttuakin. Senshidosta löytyy kanssa paljon nopeasti opittavaa hyvää settiä.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Pieni mies ovihommissa

#4

Viesti obmijoy »

voimankäyttö alkaa selkeällä puheella jossa kerotaan rauhallisesti että nyt on parempi istua ja ottaa renosti tai tulla sivumalle juttelemaan

jos ei käytös muutu on lähdettävä mukaan joko niin että seuraa mikkihiirtä tai niin että menee mikkihiiren edellä narikkaan---
tässä tulee yleensä se "ei mun ei tartte lähteä mihinkään"

johon "äh eiköhän mennä" -mä en lähe- Tässä vaiheessa saatetaan olla jokin tovi tästä voi viellä antaa tilaisuuden...
"jos mä nyt lähen tästä tarviiko mun tulla takas vai saatteko sovun aikaan tai osaatko olla pois tuolta pöydästä?"

mutta yleensä tässä vaihessa jo menään siihen että taputetaan tai laitetaan asiakkaan olkapäälle käsi ja aletaan avittaan haluamaan suuntaan. Ja nyt tuli se lyönti asiakkalta tai vastaan pyngertäminen ja ... koita raapia kättä irti kaulalta

[
paljastus:
paljastus](näet vain yhdellä silmällä toinen on asiakaan takaraivossa kiinni, askeltesi mukaan näet 180asteen sektorilla ympäristöäsi vaihtamalla pääsi puolta näet nopeamin toiseen suuntaan, on pakko pitää otetta aika tiukaalla jotta +1 kohdalle ehdit samalla puristaa kunnolla ja kääntyä askeliasi käyttäen koska sieltä taaka se +1 hamuaa kimppuun, myös hartiat täytyy olla ylhäällä jotta niskan heiko piste kutistuu ylösnouseen niska/hartialihasmassan vuoksi tuo on muutenkin luonolista kun asetaudutaan gorilla/taistelu moodiin) jos selkäsi/kylkesi on kokoajan seinustan puolella ja etenet taaksepäin siten että asiakkan selässä kiinnioleva kylkesi jalka on kokoajan lähellä asiakasta eli laahaus askellat taksepäin niinettä jalat eivät vuoroaskella kertaakaan eivätkä mene
ristiin jos vaihdat edessä olevan jalan puolta kätesi kaulalla myös vaihtuu
tämä turvaa sen että painosi pysyy takksepäin sillä poka voi pudotautua vahvasti polvileen ja silloin lennät yli
tätä ei ole tosipaikoissa tapahtunut allekirjoitaneelle mutta siinä tilanteessa säilytäisin otteen ja jos menetäisin sen pyrkisin vaikuttamaan pokan silmiin jotta pääsisin taas hyvään oteeseen eli poka ajatukset pitää ohjata selviytymiseen ja pelkoon pelkoon silmien tai munien turvallisuudesta johonkin mihin tavallinen ihminen ei ole varautunut
siksi sinun kuluis painia myös joskus silmät kiinni ja sopia että silmiin saa painaa kevyesti joloin joutuu puristaan silmiä kiinni täysillä ja päätäliikutaen poistamaan peukalon silmästä
en tunne asiaa kunolla mutta jos poka käy silmiin pitäisi olla totuttu rutiini miten ja minne liikutaan että se peli pokalta loppuu
asiakas lasketaan maahan josta virkoaa koska hapetuksessa on ollut kontrolli tai kävellään takapakkia poistumisuuntaan asiakaan olessa puoli pökkyrässä

monasti sopu tulee kujetuksen aikana
sopuisaa asiakasta kohdelaan asialisen ystävällisesti ja toivotetaan parempaa iltaa toisessa ravintolassa. Varuilaan olet koko työvuoron terveellä tavalla
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Pieni mies ovihommissa

#5

Viesti obmijoy »

asiakkat uskoo siten ku oppivat tunteen
jokainen joutuu näytön paikaan pienempi ehkä aluksi useemin

asenne ja olemus ratkaisee sekä suhtautuminen koettelemuksiin eli rekointi asiakaan jutuihin
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Pieni mies ovihommissa

#6

Viesti Jorge »

PDC kirjoitti: Oma panos topikkiin on minimaalinen, mutta tuntuu (korjatkaa jos olen väärässä), että jos on yksin ovella niin silloin olen nähnyt hiukan kookkaampia jamppoja. Mutta jos on isompi paikka missä vuorossa on joku 4-6, niin sillon siellä on erilaista ihmistä, eri tilanteisiin.

Tää siis ihan oikeastaan kysymyksenä, onko näin yleensä?
Tekisi mieleni vastata häkkismäinen: "ei ole".

Potkulaisisissakin on ei-niin-isoja kavereita, jotka tekevät yksin ovia hieman karkeammissakin paikoissa. Toki kykyä on myös vääntämiseen. Ja tietenkin pelisilmää siihen, että ei joudu mihinkään "yksin kymmentä vastaan" -juttuihin, joissa ei iso kokokaan auta.

Omilta vilkkaammilta baariajoiltani muistan kyllä montakin varsin hyvää pokea, joita ei ollu massiivisuudella pilattu. On sitten toisenlaisiakin kokemuksia (joista olen joskus avautunutkin), kun kevyt kaveri päättää sitten heti käsittelyssä esittää "voimiaan" ja jää ryysyihin roikkumaan saamatta asiakasta liikkumaan mihinkään. Mutta silloin on tainnut mennä jo ammatinvalinta pieleen.
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Pieni mies ovihommissa

#7

Viesti Ralle Ryökäle »

Juu... Pienempi pärjää siinä missä isompikin, mutta joku 165cm ei ihan hirveen hyvin enää toimi.
Esim Kuuno on kävelevä legenda, vaikka ei ole mikään isomies. Komeasti on poka lentäny jo vuosikymmeniä.
Kuvake
Oskari
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 702
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: ...

Pieni mies ovihommissa

#8

Viesti Oskari »

Mä oon nyt pari vuotta tehny ovea säännöllisen epäsäännöllisesti, pituutta on sellanen 170cm ja painoa karvan alle 80kg. Eli menen kyllä aikalailla siihen mikkihiiri kategoriaan. Tykkään tosin uskoa että kamppailu ja voimailuharrastukset näkyvät olemuksesta, joka osaltaan enneltaehkäisee tilanteita.

Riippuu varmaan tosipaljon paikasta missä tekee, mutta esim. tossa keskustan yökerohoissa homma on pyöriny ihan ok. Ikinä ei ole tullut tilannetta etteikö siitä olis voinut yksin selvitä. Jos oon arki-iltoina (kun ollaan monesti yksin vuorossa) ovella, niin lähtökohtasesti hoidan ovea siihen malliin että katon aika tarkkaan kenet otan sisälle. Vähemmällä vaivalla pääsee kun ei edes ota sinne sisälle niitä mahollisia riitapukareita.

Helpompi vaan sanoa jo ovella "Ei tänään" kuin vartin päästä roudata sama sälli tukasta pois.

En ole edes huomannut että asiakkaat yrittäis testata mua jotenkin enemmän kuin isompia körmyjä, saattaa tosin johtua siitä että yleensä heitän pikkasen jotain läppää kaikille sisääntuleville, näkyy kivasti sitten tipeissä kans.

Sitten taas jos vääntämään joutuu, niin muistetaan kuitenkin se, että ne asiakkaat on pääsosin enemmän tai vähemmän mittavassa sekavuustilassa, yleensä enemmän. Treeneissä oon kyllä kohdannut kymmenen kertaa haastavampia tilanteita kuin ovella. Oikeestaan siellä ne tuntuu olevan jotenkin yllättävän helppoja.

Tämä siis noista muutamasta keskustan paikoista joissa olen tehnyt, varmasti jakomäki, kannelmäki, mellunmäki tai mikävaan- mäki päätteinen paikka on sitten taas ihan eri maailma :)
------------
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Pieni mies ovihommissa

#9

Viesti sinappi »

Itseluottamus, ammattimaisuus ja virka-aseman osoittavat merkit sekä jv/vartijatunnukset saavat pienen miehenkin näyttämään isommalta. Jostain syystä. Joidenkin silmissä.
Kuvake
Fubarbarian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1332
Lauteille: Lokakuu 2007

Pieni mies ovihommissa

#10

Viesti Fubarbarian »

Oskari kirjoitti: Mä oon nyt pari vuotta tehny ovea säännöllisen epäsäännöllisesti, pituutta on sellanen 170cm ja painoa karvan alle 80kg. Eli menen kyllä aikalailla siihen mikkihiiri kategoriaan.
Mikkihiiri? Jätkähän on jo ihan raavas mies, 15 kiloa meikää painavampi massahirmu!
A suspicious mind is a healthy mind
Kuvake
Oskari
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 702
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: ...

Pieni mies ovihommissa

#11

Viesti Oskari »

sinappi kirjoitti: Itseluottamus, ammattimaisuus ja virka-aseman osoittavat merkit sekä jv/vartijatunnukset saavat pienen miehenkin näyttämään isommalta. Jostain syystä. Joidenkin silmissä.
Totta, auktoriteettiasema tuo lisää kokoa ja ikää. Tästä hyvänä esimerkkinä tuli mieleen kun olin intissä hommissa, tehtiin spollarikoulutusta suorittaville varusmiehille rasti jossa esitettiin valokuvia nopeassa tahdissa epäillystä murtovarkaasta. (meikäläinen siviiliasussa) Veijarit tottakai tunnisti valokuvista kuka on kyseessä ja täyttyivät kaavakkeisiin tuntomerkkejä mitkä muistivat minusta. Iän keskiarvoksi määrittyi n. 30-35 vuotta (Oikeesti siihen aikaan 20-21), pituutta tuli 10 senttiä lisää jne.. Hyvin vaikutti esimiesasema niiden muistiin.
------------
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Pieni mies ovihommissa

#12

Viesti taikaviitta »

Itse olen huimat 170 cm pitkä ja massaa on rapiat 80 kg ja hyvin olen ovella pärjännyt jo toistakymmentä vuotta. Enimmäkseen olen tehnyt laitakylien kippoloita ja vähemmäkseen ihan keskustaravintoloita. Onhan sitä monta kertaa mielessä käynyt kun on kakka meinannut iskeä tuulettimeen, että olisi kiva kun olisi työkaveri. Sitä herkkua ei tosin ole kun keskustan baareissa.
Hyvin vähillä vääntämisillä sitä on silti laitakylien paikoissa selvinnyt. Melkein jopa liian helpolla. KOP KOP..parempi koputtaa puuta tässä kohtaa.
Vaikka on kaikki mahdolliset aseet tulleet vastaan töissä, niin niistäkin on enemmän puhumalla kuin hien vuodatuksella selvinnyt. Ehkä se kokemuksen tuoma pelisilmä on auttanut paljon asiaan. Se mitä omasta mielestäni olen huomannut, niin oikeasti isot miehet ei ees ala haastelemaan kovinkaan helposti tämmöstä pikkupoikaa. Ne katsoo pahan näköisesti ja tietää olevansa isompia joten mieluummin säälivät ja tottelevat kun olettavat ettei musta ole vastusta. Tai sitten ovat aina olleet kuitenkin sen verran järjissään, että ovat ymmärtäneet mun rinnasta lukemansa tekstin eikä halua mahdollisia jatkoseuraamuksia.

Auktoriteettiasemasta... on hauska huomata varsinkin nuoremmissa ovijanttereissa kuinka se JV kyltti + romut vyöllä + liivit päälle saa egon kasvamaan ja melonit kainalossa ja luullaan olevansa voittamattomia.
Kuvake
SirSamuel
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 854
Lauteille: Maaliskuu 2010

Pieni mies ovihommissa

#13

Viesti SirSamuel »

Mitä pienempi koira sen kipeämmin se puree vai miten se sanonta meni!?! Ei se koko vaan se kuinka on munaa! Aittomäen jossain ketjussa mainitsema henkinen yliote kun saadaan urposta niin ei sillä koolla ole väliä! Mulla oli erään mäkkärin ovela parina joskus mies jota sanottiin pikku-Jaskaksi. Joku voi tunnistaa mutta tietääpä kenestä on kyse ja se siitä! Se mies tais painaa liivit päällä ja kahdet raudat vyöllä ehkä just ja just 70kiloa mutta luotettava ja tehokas työpari oli huolimatta kooostaan..sillä oli kova ääni ja röyhkeä luonne!
"Ainoastaan erinomaisen lahjakkaita hoitajia, joiden luotettavuutta ja tarkkuutta on monta kertaa koeteltu, voipi lääkäri ottaa lähimmiksi apulaisikseen operationeissa ja haavain sitelemisessä, täten osoittaen ikäänkuin erityistä kunnioitusta hoitajaa kohtaan." (T Billroth: Käsikirja sairainhoidossa, 1885)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 33 kurkkijaa