Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Eläimet sotilas-, suojelu- ja turva-alalla

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Erikoisjoukkojen videoita/videoita näytöksistä yms.

#16

Viesti tonik »

Kyllä vaan olen ollut ja se erottaa mut teistä kahdesta.
Mun mielestä mitä mä olen tehnyt ei ole kovin ihmeellistä. En kehuisi.
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Erikoisjoukkojen videoita/videoita näytöksistä yms.

#17

Viesti T-T »

Aloitat sillä tän keskustelun, että koiraa ei käytettäisi tuollaisessa hyökkäyksessä, (navy seal pätkässä) kyllä käytetään. Ihan perusjuttuja joihin koiraa käytetään. Riippumatta ympäristöstä. Eli sulla ei ole mitään hajua tästä asiasta.
Sulla ei ollut myöskään hajua, että koiraa kuljetetaan mm. helikopterissa, joka luulis olevan aika selvää konfliktialueilla työskentelevälle.

"köydellä läpi ikkunan" on sellaista termistöä, että nyt ei ole mitään hajua tästäkään asiasta.

Myöskään et keksi yhtään reaalitilannetta jossa navy seals voisi koiria käyttää....eli ei mitään hajua tästäkään asiasta.

Erottelet sotatoimialueella työskentelevät koirat totaalisesti poliisikoirista, kun luulet, että tehtävät ovat yleisesti hyvinkin erilaisia....Eli sulla ei ole mitään hajua tästäkään.

Ja en mä nyt pahimmassa paikassa ole...tästä on muutamia kymmeniä kilometrejä kunnon jytinään, mutta koirat on meille aika tärkeitä juttuja täällä.

Miksi sä et voinut vaan aluksi kysyä asioista ennenkuin aloit laukoon omia "totuuksias" potkussa on hirvee määrä kokemusta monista eri kontrollialan hommista. Ja siitä vielä hienoa porukkaa että varmasti vastaa kun asiallisesti kysyy.

ps. Afganistanissa ja Irakissa jenkeillä oli vuonna 2010 noin 600 koiraa käytössä.
Se on aika paljon.

Tosin taidan vieläkin jutella trollin kanssa....
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Erikoisjoukkojen videoita/videoita näytöksistä yms.

#18

Viesti nomad »

tonik kirjoitti: Kyllä vaan olen ollut ja se erottaa mut teistä kahdesta.
Mun mielestä mitä mä olen tehnyt ei ole kovin ihmeellistä. En kehuisi.
Epic.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Erikoisjoukkojen videoita/videoita näytöksistä yms.

#19

Viesti tonik »

Vähän jurrissa kirjoitettu mutta sanojeni takana edelleen.
Olikos TT:llä sieltä afganistanista kokemusta kun kirjoitat?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Erikoisjoukkojen videoita/videoita näytöksistä yms.

#20

Viesti Mika »

T-T kirjoitti: Tosin taidan vieläkin jutella trollin kanssa....
Tahaton trolli on tahaton :(

:secret: Luepas kaverin viestihistoriaa hieman...
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
TRU
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 293
Lauteille: Lokakuu 2008

Erikoisjoukkojen videoita/videoita näytöksistä yms.

#21

Viesti TRU »

tonik kirjoitti: ...Kuonokoppainen koira yritti purra niskaan ja päähän....
Tässä ei ole käsittääkseni mitään erikoista...koira joka ei ole ehdollistunut mihinkään ruumiinosaan pyrkii puremaan vaikka niskaan tai päähän jos tilaisuus tulee. Ihan koulutuskysymys. Olen omistanut ja tehnyt töitä aikoinaan kolmen näin koulutetun otuksen kanssa. Kokosuojapukutreeneissä maalimiehen varusteisiin kuului moottoripyöräkypärä. Aina. Vaati myös ohjaajalta tietoisuuden siitä mitä koira voi/pystyy tekemään jos saa tilaisuuden.

Koirathan koulutetaan sen mukaan mitkä voimankäytön säännökset kyseistä viranomaista/yksikköä sitoo...SEAL-yksikköä tuskin kovin tiukat rajoitteet sitoo kun rytisee, joten eipä varmaan hirveästi haittaa vaikka koira puree kohteelta pään irti :smt003

Noin yleisesti ottaen samat lainalaisuudet koirankoulutuksessa pätee puhutaan sitten sotilas- tai muun viranomaispuolen koirista. Suomessa koirapuolella viranomaisten (ml. sotilaspuoli) yhteistyö on erittäin tiivistä.

Kannattaa huomioida myöskin se että jos on jossakin päin maailmaa ollut ja havainnut jonkin yksikön tms. käyttävän tai olevan käyttämättä koiria, se ei ole yleismaailmallinen totuus. Toisin paikoin koirien käyttö on perinne ja siihen panostetaan (esim. Israel)....toisissa paikoissa siihen ei ole panostettu, koulutustaso on huono ja eipä moisia otuksia sitten paljoa käytetäkään.

Irakissa oli ainakin vuonna 2008 CAG-Deltalla Bagdadissa oma koiraryhmä ja heidän partioidensa mukana oli useimmiten koira kun vastaan hurruuttelivat ja jutulle pääsin (ryhmäni varajohtaja oli entinen ko. yksikön jäsen). Afganistanista en sitten tiedä.

TRU
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Erikoisjoukkojen videoita/videoita näytöksistä yms.

#22

Viesti Jorge »

Vaikuttaako koirien käytön yleisyyteen Lähi-Idässä se, että "asiakkaat" pelkäävät ja inhoavat koiria kenties keskimäärin enemmän, kuin jossain muualla?
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Erikoisjoukkojen videoita/videoita näytöksistä yms.

#23

Viesti T-T »

Jorge kirjoitti: Vaikuttaako koirien käytön yleisyyteen Lähi-Idässä se, että "asiakkaat" pelkäävät ja inhoavat koiria kenties keskimäärin enemmän, kuin jossain muualla?
Mä luulen, että sillä on merkitystä koirakäytön määrään. Ja sitten taas kun on huomattu koirankäytön monet edut, niin "käyttökulttuuri" on päässyt kasvamaan...suomalaiselle kun ehdottaa koiraa, niin ensimmäisenä alkaa pyöriin päässä lakitekniset asiat ja viralliset todistukset ja oikeusturvat. Lähi-idässä ei kiinnosta niin paljoa, jos vaan elikosta on mahdollista saada jotain hyötyä...ja onhan siitä.
Tämä siis ihan mutulla.

Mutta yllättävän avoimia ovat kyllä tän asian suhteen. Pari vuotta sitten kaveri oli demoamassa koirankäyttöä yhdelle isolle henkivartijafirmalle ja päättävistä elimistä lähtien oltiin erittäin kiinnostuneita. Pyyntökin näyttöön tuli firman puolelta.
tonik kirjoitti: Vähän jurrissa kirjoitettu mutta sanojeni takana edelleen.
Olikos TT:llä sieltä afganistanista kokemusta kun kirjoitat?
Ei ole, ja ei se myöskään ole ainut paikka jossa virallisesti voi joutua ammuttavaksi. Esim. Frontexilla on suomalaisia koirapartioita töissä, ja menevät milloin mihinkin jos pyydetään.
Kuvake
TommyV
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 362
Lauteille: Marraskuu 2009

Eläimet sotilas-, suojelu- ja turva-alalla

#24

Viesti TommyV »

Näin tämän aiheen ja mulla tuli heti mieleen
http://en.wikipedia.org/wiki/Wojtek_(soldier_bear)" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.badassoftheweek.com/voytek.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jälkimmäinen vähän viihdyttävempää tekstiä, kaikkee sitä näkeekin.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 50 kurkkijaa