Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kysymykset työnhaussa

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Kysymykset työnhaussa

#76

Viesti NCP »

Jutoka kirjoitti:
Professorin mukaan laki on tulkinnanvarainen osittain siksi, että ammatit ovat erilaisia. Esimerkiksi raskaus on lähes aina kielletty kysymys työhaastattelussa.
Taas näitä juttuja, joita en ole ikinä tajunnut.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Kysymykset työnhaussa

#77

Viesti nomad »

Kyllä se mun mielestä vaikuttaa aika selkeästi työntekoon jos on pöngertämässä mukulaa ja sen jälkeen vapaalla ennaltamääräämättömän ajan. Ja työnantajahan tämänkin lystin pääsee maksamaan, mutta ei semmoinen käy, että kerrottaisiin etukäteen moisesta.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
Kuvake
Katariina
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 77
Lauteille: Elokuu 2012

Kysymykset työnhaussa

#78

Viesti Katariina »

nomad kirjoitti: Kyllä se mun mielestä vaikuttaa aika selkeästi työntekoon jos on pöngertämässä mukulaa ja sen jälkeen vapaalla ennaltamääräämättömän ajan. Ja työnantajahan tämänkin lystin pääsee maksamaan, mutta ei semmoinen käy, että kerrottaisiin etukäteen moisesta.
Väärin. Ainakin osittain. Työnantaja ei kustanna äitiyslomaa eikä hoitovapaata.
Joissain firmoissa on sovittu että työnantaja kustantaa esim. ensimmäisen kolme kuukautta äitiyslomasta, mutta se ei ole käytäntö joka paikassa,vaan KELA maksaa ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa äitiysloman ajalta, ja kun lapsi on (muistaakseni) 9kk, se tippuu kotihoidontuelle joka taitaa nykyään olla kuutisen sataa kuussa.

Sitä kyllä ihmettelen, että jos nainen jo töihin hakiessaan on raskaana, on käsittämätöntä ettei työnantajalle tarvitse kertoa asiasta kuin vasta ollessaan kuudennella kuukaudella.
Kuitenkin suunnitelmista perheenliäyksen suhteen on mielestäni asiatonta udella.
Se ei kuulu muille, ja jos nuori nainen hakee töihin, voi olettaa että jossain vaiheessa perheen perustaminen tulee ajankohtaiseksi.
Kuvake
Katariina
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 77
Lauteille: Elokuu 2012

Kysymykset työnhaussa

#79

Viesti Katariina »

Täytyy sen verran lisätä että omasta äitiyslomalle jäämisestä on liki kahdeksan vuotta enkä sittemmin ole aiheeseen perehtynyt, joten voipi olla väärää tietoa mullakin osittain 8-)
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Kysymykset työnhaussa

#80

Viesti nomad »

Korvaavan työntekijän kouluttaminen maksaa. Samoin ylityöt, lomajärjestelyt, sijaisten rekrytointi ja niin edelleen. Kela maksaa takaisin lomarahan eikä koko palkkaa, lomakertymät tulee työnantajan niskoille, saikkuilut etc. Kyllä se vaan kummasti hintaa kerää.

edit: M' en edes halua ajatellä sitten näitä älyköitä kun tulevat tälle alalle hommiin 4kk paksuna ja ilmoittavat sitten kun kupu huutaa pallmuotoa, että ainiin, mä oon vähän raskaana. Sinä väliaikana likkaa on pidetty riskipaikoissa hommissa. Näitäkin näkee.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
Kuvake
Katariina
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 77
Lauteille: Elokuu 2012

Kysymykset työnhaussa

#81

Viesti Katariina »

nomad kirjoitti: Korvaavan työntekijän kouluttaminen maksaa. Samoin ylityöt, lomajärjestelyt, sijaisten rekrytointi ja niin edelleen. Kela maksaa takaisin lomarahan eikä koko palkkaa, lomakertymät tulee työnantajan niskoille, saikkuilut etc. Kyllä se vaan kummasti hintaa kerää.

edit: M' en edes halua ajatellä sitten näitä älyköitä kun tulevat tälle alalle hommiin 4kk paksuna ja ilmoittavat sitten kun kupu huutaa pallmuotoa, että ainiin, mä oon vähän raskaana. Sinä väliaikana likkaa on pidetty riskipaikoissa hommissa. Näitäkin näkee.
Se mitä tapahtuu sitten kun kersa on syntynyt ja työntekijä palaa töihin, on toki ihan eri juttu, mie puhuin vaan äitiyslomasta ja hoitovapaasta aiemmin :D
Niiden aikaiset tulot kun maksaa kela, eikä vapailla ollessa tartte pohtia lomia, ylitöitä, saikkuja tms.
Kun palaa töihin vapailta, kustannuksia kyllä tulee väkisinkin, koska lapsen sairastelut ei tule kello kaulassa ja parhaassa tapauksessa käy niinkuin meillä; ensin on muksu kipeä, ehdin päivän tai pari olemaan töissä, ja olen itse kipeä, ja kun olen lapsen kanssa kaksin, ei ole toista aikuista jakamassa kipeän lapsen hoitovuoroja. Se tuo kustannuksia, tottakai.
Lomajärjestelyt ei ole ollut mun kohdalla sen kinkkisempiä kuin muidenkaan, enkä tee ylitöitä paitsi jos satunnaisesti on tilaisuus.

Mitä tulee tohon riskipaikoissa työskentelyyn raskaana ollessa, vian ei tartte olla iso kun se on päässä.
Tää ala on ehkä viimesimpiä joihin edes raskaana ollessa hakisin, kun ei ne respatkaan aina ole niin rauhallisia, ja mun tuurilla just mun vuorossa tulis se "kerta sataan vuoteen"- vatipää.


Pitäis ehkä tutustua enempi tuohon käytäntöön työntekijän jäädessä vanhempainvapaalle, kun siitä on tullut jaettua ystävien kanssa monelta alalta, monesta eri firmasta, ihan erilaisia kertomuksia ja kokemuksia.
Itse olin toisen alan hommissa aikoinaan, ja otin lopputilin ennen äitiyslomaa kun ei kaikki mennyt niinkuin elokuvissa, ja työn jatkaminen olis ollut liian iso riski sekä mulle että vauvalle.
Mulle olisi silloin maksettu yks kuukaus vanhempainvapaasta, jonka jälkeen olisin siirtynyt ansiosidonnaiselle kelan äitiyspäivärahalle.

Edit: mahottoman nuijasti sijoteltu teksti.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Kysymykset työnhaussa

#82

Viesti Totte »

Caronyas kirjoitti:
nomad kirjoitti: Korvaavan työntekijän kouluttaminen maksaa. Samoin ylityöt, lomajärjestelyt, sijaisten rekrytointi ja niin edelleen. Kela maksaa takaisin lomarahan eikä koko palkkaa, lomakertymät tulee työnantajan niskoille, saikkuilut etc. Kyllä se vaan kummasti hintaa kerää.

edit: M' en edes halua ajatellä sitten näitä älyköitä kun tulevat tälle alalle hommiin 4kk paksuna ja ilmoittavat sitten kun kupu huutaa pallmuotoa, että ainiin, mä oon vähän raskaana. Sinä väliaikana likkaa on pidetty riskipaikoissa hommissa. Näitäkin näkee.
Se mitä tapahtuu sitten kun kersa on syntynyt ja työntekijä palaa töihin, on toki ihan eri juttu, mie puhuin vaan äitiyslomasta ja hoitovapaasta aiemmin :D
Niiden aikaiset tulot kun maksaa kela, eikä vapailla ollessa tartte pohtia lomia, ylitöitä, saikkuja tms.
Kun palaa töihin vapailta, kustannuksia kyllä tulee väkisinkin, koska lapsen sairastelut ei tule kello kaulassa ja parhaassa tapauksessa käy niinkuin meillä; ensin on muksu kipeä, ehdin päivän tai pari olemaan töissä, ja olen itse kipeä, ja kun olen lapsen kanssa kaksin, ei ole toista aikuista jakamassa kipeän lapsen hoitovuoroja. Se tuo kustannuksia, tottakai.
Lomajärjestelyt ei ole ollut mun kohdalla sen kinkkisempiä kuin muidenkaan, enkä tee ylitöitä paitsi jos satunnaisesti on tilaisuus.
No niin puhui kai nomadkin. Sen ajan kun vanhempi on äitiys-, tai vanhempainpäivävapaalla, niin työnantajan pitää palkata sijainen. Tämä maksaa. Kela ei myöskään korvaa koko paikkaa, vaan äitiyspäiväraha maksetaan työnantajalle (vuosilomakustannuksista maksetaan myös korvausta). Tämä ei varmaan kuitenkaan kata läheskään kaikkea. Vanhemmalle kertyy kai myös lomapäiviä äitäys- ja vanhempainvapaan aikana. Tämä tarkoittaa että työnantaja joutuu antamaan palkallista lomaa sekä sijaiselle että sille vanhemmalle, vaikka on saanut vain kertymäajalta yhden henkilön työpanoksen.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Katariina
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 77
Lauteille: Elokuu 2012

Kysymykset työnhaussa

#83

Viesti Katariina »

Totte kirjoitti: Sen ajan kun vanhempi on äitiys-, tai vanhempainpäivävapaalla, niin työnantajan pitää palkata sijainen. Tämä maksaa.
Se maksaa mitä? Saman verran kuin jos vanhempainvapaalla oleva olis itse töissä.
Ei tuolla vapaalla oleva saa firmalta palkkaa.
Eri asia olis toki jos firma maksais sekä vanhempainvapaalla olevan palkan plus sijaisen.
Kysyn ihan tietämättömyyttäni kun en ole aiheeseen perehtynyt, enkä voi ymmärtää miten kelan tuloilla elävä voi olla kulu firmalle.
Ehkä sen alun mikäli firma edes maksaa ensimmäistäkään kuukautta äitiyslomasta.

Tosta lomakertymäjutusta en osaa sanoa, kun ei ole kokemusta, sen takia edellisessä viestissäni sanoinkin että pitäisi ehkä tutustua tarkemmin vaikken ole ajatellut enää lisääntyä.
Kuvake
Katariina
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 77
Lauteille: Elokuu 2012

Kysymykset työnhaussa

#84

Viesti Katariina »

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110701133339EH" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020103135411MH" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä on kaikki tulot jota kotona oleva vanhempi saa kunnes lapsi täyttää kolme vuotta.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Kysymykset työnhaussa

#85

Viesti Totte »

Caronyas kirjoitti:
Totte kirjoitti: Sen ajan kun vanhempi on äitiys-, tai vanhempainpäivävapaalla, niin työnantajan pitää palkata sijainen. Tämä maksaa.
Se maksaa mitä? Saman verran kuin jos vanhempainvapaalla oleva olis itse töissä.
No nomadhan mainitsi jo että se henkilö pitää kouluttaa niihin tehtäviin. Uuden työntekijän työteho kun ei koskaan ole samanveroinen vanhan kanssa. Sen lisäki että työteho ei ole korvaavalla työntekijällä samaa luokkaa, niin se perehdytys on pois jonkun kokeneen työntekijän ajasta, mikä taas syö tehokkuutta. Mikäli sitä uutta työntekijää ei sitten voida pitää firmassa, niin koulutukseen satsattu raha, aika ja vaiva on ollut puolittain hukkaan heitettyä.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Katariina
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 77
Lauteille: Elokuu 2012

Kysymykset työnhaussa

#86

Viesti Katariina »

Totte kirjoitti: No nomadhan mainitsi jo että se henkilö pitää kouluttaa niihin tehtäviin. Uuden työntekijän työteho kun ei koskaan ole samanveroinen vanhan kanssa. Sen lisäki että työteho ei ole korvaavalla työntekijällä samaa luokkaa, niin se perehdytys on pois jonkun kokeneen työntekijän ajasta, mikä taas syö tehokkuutta. Mikäli sitä uutta työntekijää ei sitten voida pitää firmassa, niin koulutukseen satsattu raha, aika ja vaiva on ollut puolittain hukkaan heitettyä.
Noin katsottuna totta, mikäli työskentelisi vaikka jonain assarina tms. jonka korvattavuus on haastavampaa kuin esim. meillä.
Olen ehkä vähän sokea muille aloille, kun itse olen työskennellyt isommissa firmoissa joissa yhden pois jäänti ei ole maailmaa kaatanut eikä aiheuttanut mittavia koulutusoperaatioita ja ajanhukkaa määräaikaisen työntekijän perehdytyksellä.
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Kysymykset työnhaussa

#87

Viesti nomad »

Laskea voi vaikka niin, että koulutuspäivä on aina palkka x3. Yksi koulutettava, sille kouluttaja ja joku kuka tekee sen kouluttajan työt- tai sitten tukee koulutusta. Eli siis oletuksena, että liksa on vaikka 150e per päivä, kertaa 1.6 työnantajakuluihin. Näin laskien se on vaivaset 240- 480e per päivä mitä menee ylimääräistä. Tuon kun kertoo parilla viikolla niin ollaan jännän äärellä.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4152
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: Kysymykset työnhaussa

#88

Viesti YJT »

Näissä "laittomissa" kysymyksissä on kysyjällekin riski: jos kysyy vaikka, onko hakija raskaana, tämä myöntää eikä sitten tule valituksi, on valinta helppo riitauttaa riippumatta siitä, mistä valitsematta tuleminen johtui.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Kysymykset työnhaussa

#89

Viesti nomad »

..Jonka takia koko pelleily pitäisi lopettaa. On varsin erikoista, että työnantaja ei saa valita haluamaansa työntekijää riippumatta mistä se johtuu.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Kysymykset työnhaussa

#90

Viesti NCP »

Caronyas kirjoitti: Se ei kuulu muille, ja jos nuori nainen hakee töihin, voi olettaa että jossain vaiheessa perheen perustaminen tulee ajankohtaiseksi.
Tuolta kantilta ajateltuna ei kenenkään kannata palkata nuoria naisia.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 65 kurkkijaa