Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vanginvartijat

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
SirSamuel
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 854
Lauteille: Maaliskuu 2010

Vanginvartijat

#1

Viesti SirSamuel »

Haku ei vastannut oikein kysymyksiin. Jos tämä ketju on jo olemassa niin sori ylipotkijat et teen duunia lisää! Kuitenkin haluaisin potkulaisilta tai heidän tuttaviltaan kysellä vanginvartijan duunista? Ei sillä et itse alalle meinaisin mutta kiinnostuksesta! Ne harvat tuntemani jotka ovat joko nykyisiä tai ex-vanginvartijoita eivät ole kovin puhelaista väkeä. Siis alastaan tai elämästään muutenkaan. Haluankin siis saada selvyyden sekä palkkaan, työnkuvaan, hommiin pääsyyn, duunin ikäviin puoliin ja siihen et päätyykö alalle enemmän juuri sellaisia hiljaisen harkitsevaisia ja jämptejä tyyppejä vai millaista väkeä??? Kaikki tarkeät vanginvartijan työn sivujuonteet tulee toivottavasti myös esiin... ;)
"Ainoastaan erinomaisen lahjakkaita hoitajia, joiden luotettavuutta ja tarkkuutta on monta kertaa koeteltu, voipi lääkäri ottaa lähimmiksi apulaisikseen operationeissa ja haavain sitelemisessä, täten osoittaen ikäänkuin erityistä kunnioitusta hoitajaa kohtaan." (T Billroth: Käsikirja sairainhoidossa, 1885)
toni-f
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 269
Lauteille: Tammikuu 2009

Vanginvartijat

#2

Viesti toni-f »

No paljoo en tiedä, mutta vartijakurssi tai ammattitutkinto kai nykyään vaaditaan.
Palkkaa en tarkkaan tiedä, mutta iso se ei ole. En siis lähe arvuuttelemaan palkkaa ku en tiä.
Työnkuva nyt on aika selkee. Kaikki on suurinpiirtein siitä kiinni missä olet vartijana. Jokainen vankila on hiukan erinlainen ja hommat vaihtelee vankilan osastoilla. Tarkoitan, että oletko vartijana matkasellissä vai kerroksilla jossa sen vankilan lusijat ovat. Sitten täytyy ottaa vielä huomioon se, että esim riksussa on päihteetönkin puoli, että onko siellä vaiko "päihteellisellä" puollella.
Kyllä siellä on kaikenlaisia persoonallisuuksia töissä. Ei siis pelkästään näin "päätyykö alalle enemmän juuri sellaisia hiljaisen harkitsevaisia ja jämptejä tyyppejä".
Toivottavasti tämä nyt raotti edes vähän asiaa.
Ai juu se täytyy sanoa, että mitä elokuvissa näkee, niin se on suomen osalta unohdettava heti. Ei siis ole sellaista yhtään kuin elokuvissa! :)
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Vanginvartijat

#3

Viesti marcus »

Tälleen lähes-on-topic, kävin joskus Mikkelin vankilassa vierailulla, ja pisti vain silmään, että silloin siellä olleet vartijat olivat todella masentuneen näköistä porukkaa. Eivät siis mitenkään yrmeitä tms, vaan ihan vain sen näköisiä, että on ollut rankkaa. Arvailin, että tämä kertoisi työn raskaudesta. Kyllähän työ muokkaa miestä.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vanginvartijat

#4

Viesti Mika »

Potkulaisista ainakin Tapani on toiminut vanginvartijana (ja joitakin lyhyitä kertomuksia on täällä niiltä ajoiltaan jakanut). Vinkkaan hänelle tästä ketjusta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Neo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 245
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Vantaa

Vanginvartijat

#5

Viesti Neo »

yksi varteenotettava vaihtoehto on käydä kurkkimassa tuolla kontrollin foorumilla,(jos et ole jo käynytkin?) ja siellä ainakin tavoittaa luultavasti hieman helpommin alan väkeä, jos vaikka kyssäreitä haluaa esittää...
Rennosti...JUMALAUTA RENNOSTI!
Hennae
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Turku

Vanginvartijat

#6

Viesti Hennae »

Omat tutut jotka on toimineen tuossa duunissa ei ole varmaa hiljaisia nähnytkään.
Hauskaa ja hieman vinksahtanutta seuraa mutta tiukan paikan tullen kyllä pysyy pää kylmänä.
Mitä nyt muistelisin kun kavereilta kyselin tuosta koulutuksesta niin kyllä ne omat väkensä kouluttaa ennen kuin pistää pelipaikalle. (Yllätys, yllätys.)

Korjatkaa toki jos olen väärässä. :D
toni-f
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 269
Lauteille: Tammikuu 2009

Vanginvartijat

#7

Viesti toni-f »

marcus kirjoitti: Tälleen lähes-on-topic, kävin joskus Mikkelin vankilassa vierailulla, ja pisti vain silmään, että silloin siellä olleet vartijat olivat todella masentuneen näköistä porukkaa. Eivät siis mitenkään yrmeitä tms, vaan ihan vain sen näköisiä, että on ollut rankkaa. Arvailin, että tämä kertoisi työn raskaudesta. Kyllähän työ muokkaa miestä.
Joo itseasiassa minäkin olen nähnyt, että mikkelin läänin vankilan väki on kyllä väsyneen näköstä sakkia. En nykyään tiedä mitenkä heillä sitte mennöö.
Hämeenlinnan vankilassa taas naamataulu on jo vähän eri luokkaa. Siel osataan hymyilläkki välillä brushteeth
Kuvake
SirSamuel
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 854
Lauteille: Maaliskuu 2010

Vanginvartijat

#8

Viesti SirSamuel »

Tässähän on tullut jo vaikka mitä esille. Sen tiesin et palkka vanginvartijoilla(kin) on pieni. Se tuli ketjun aloittamisen jälkeen mieleen, että niin tietysti eivät venkulassa olleet voi kovasti duunistaan huudella ulkopuolelle muurien ku onhan heillä pakko olla aika tiukka säännöstö sen suhteen. Sen verran paljon salassa pidettävää tarinaa varmasti kuulee..?!? Enkä epäile ollenkaan etteikö myös olisi töissä sellaisia 'hassuttelijoita' ja leppoisia velikultia..pitää työyhteisön virkeenä ja huumorin korkeella. Sen huumorin muuten luulisi kans olevan vanginvartijoiden kesken aika roisia!?! Kuitenkaan aina niin positiivisten elämänkokemusten äärellä työtä tee ja sillee!!! Mutta joo ei muuta ku pidetään keskustelua yllä..voi tästä joku muukin jotain 'oppia'... 8-)
"Ainoastaan erinomaisen lahjakkaita hoitajia, joiden luotettavuutta ja tarkkuutta on monta kertaa koeteltu, voipi lääkäri ottaa lähimmiksi apulaisikseen operationeissa ja haavain sitelemisessä, täten osoittaen ikäänkuin erityistä kunnioitusta hoitajaa kohtaan." (T Billroth: Käsikirja sairainhoidossa, 1885)
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Vanginvartijat

#9

Viesti Tapani »

No kun Mika tästä vinkkasi, niin jaan hiukan omia kokemuksia. Taustaksi sen verran, että tein vanginvartijan hommia yhteensä puolitoista vuotta opiskeluaikoina ja alan koulutusta mulla ei siis ole. Työhön pääsin kun kysyin, ja selvittivät etten ole mitään suurempia rikoksia tehnyt ja olen suht järjissäni. Taisi huumekoirakin paikalla haastattelussa "pyörähtää". Koulutusta oli kolme päivää, minkä jälkeen eka kesä meni vanhemman vartijan kanssa samassa pisteessä.

Työ on pääosin istumista ja ajan tappamista. Aika moni vartija oli ainakin silloin melko lailla leipääntynyt työhönsä, tosin nuoremmissa oli vielä puhtiakin. Oman kokemuksen mukaan tärkein ominaisuus vanginvartijalla on se, että tulee omien ajatustensa kanssa toimeen ja pystyy asioimaan kaikenlaisten ihmisten kanssa. Aika monta kertaa tuli sellainen olo, että joidenkin vankien kanssa oli enemmän yhteistä kuin joidenkin vartijoiden. Työn mielekkyys on paljolti kiinni siitä, millaisen parin tai porukan kanssa samassa kopissa istuu. Joku urvelo kun jauhaa samoja tyhmiä juttujaan vaikka kaksi viikkoa, niin alkaa jo hiukan päässä tykyttää. Sitten taas mukavan kaverin kanssa tuli juteltua paljonkin kaikenlaista.

Vuorotyötähän tuo sitten tietysti pääosin on, joten muu elämä pitää ajoittaa sen mukaisesti. Ja sitten vankiloissa(ainakin siinä vanhassa jossa minä olin) haisee. Ja se haju ei meinaa lähteä oikein millään omasta nenästä, sen verran testo, hiki, tårta på tårta, kusi ja tupakka yhdistelmänä nokkaan ainakin mulla tarttui. Varmaan moderneissa vankiloissa on tämä asia hiukan mukavammin ainakin aluksi.

Annoin tossa varmaan nyt vähän negatiivisen kuvan, vaikka noilta työjaksoilta on paljon tietty hyviäkin muistoja. Osa vartijaporukasta on tosiaan aika lupsakkaa sakkia, joukossa on aina myös muutama fiksu. Samaten vankien joukossa on tietysti myös fiksua sakkia, vaikkei vankien kanssa nyt kauheasti viitsinyt kaveerata. Ja se on positiivista, että hiljaisissa yövuoroissa on ihan oikeasti aikaa tehdä myös muuta kuin töitä, siis lukea, katsoa leffoja jne. Itse treenailin aika paljon tyhjillä käytävillä liikesarjoja, huomasi kesän jälkeen että edistystä oli tullut.

Tapani
Arsonsa
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12
Lauteille: Heinäkuu 2010

Vanginvartijat

#10

Viesti Arsonsa »

En ole toiminu ikinä vanginvartijana, enkä edes asu Suomessa, mutta olen "alan" kanssa läheisesti tekemisissä joten tungenpa tähän ketjuun. Tuohon vanginvartijan työn henkiseen raskauteen vaikuttaa todella paljon työtehtävät ja "asiakaskunnan luonne". On aivan eri asia olla "ongelmaosastolla" (tällä tarkoitan osastoa, johon on sijoitettu vangit jotka aiheuttaa jatkuvia järjestyshäiriöitä eikä sitoutua päihteettömyyteen) suljetussa vankilassa kuin esimerkiksi missä tahansa avovankilassa. En tiedä miten Suomessa vankilat osastoi, mutta uskoisin että sielläkin on erityisiä osastoja joille sijoitetaan tietynlaiset vangit. Kouluttamatonta (ja pidempää työkokemusta) omaavaa vanginvartijaa ei sijoiteta kaikkein "raskaimpiin paikkoihin", koska se on selkeä turvallisuusriski. Ja vaikka sinne "joutuis" niin ei ikinä yksin parin päivän koulutuksella.

Siihen, et sopiiko joku vanginvartijaksi ei varmasti saa vastausta muuten kuin kokeilemalla. Sen verran erikoista luonnetta se ura kuitenkin edellyttää. Soita vankilaan ja kysäse :) Sijaisia on Suomessakin vaikea saada, joten jos on about jonkinlaisessa fyysisessä kunnossa ja pää hartioilla niin sieltä voi joku sijaisuus löytyäkin. Onhan sielläkin kaikenlaista porukkaa vartijoina, mutta mun tuntemista vartijoista suurin osa on ihan normaaleja ihmisiä, jotka osaa suhtautua työn varjopuolisiin ammattimaisesti (siis varmaan Tapaniki viittasi omien ajatusten käsittelyllä).
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Vanginvartijat

#11

Viesti Kehäkettu »

Pääasiassa vankiloissa on töissä ihan tavallista väkeä ja se on kai tarkoituskin. Henkilökunnan sisältä löytyy sitten voimailija, kamppailija ym. porukoita niinkuin muustakin väestöstä. Vankiloiden välillä on toimintatavoissa ja muutenkin isoja eroja, joten niitä ei voi oikein verrata toisiinsa vrt.avo/suljetut laitokset, henkilökunnan ikärakenne ym.

Vankeinhoito-(nykyisin taitaa olla rikosseuraamusala) kehittyy koko ajan ja samalla vartijoiltakin vaaditaan koko ajan enemmän. Jotain "kesämiestä" ei varmaankaan laiteta kuntouttamaan/sopeuttamaan yhteiskuntaan, mutta se on alan perustavoite. En usko että tulevaisuudessa liimaperseinen kököttäminen enää riittää. Itse olin alalla 2002-2006 kahdessa suljetussa laitoksessa ja kävin suorittamassa myös ammattitutkinnon. Tuona aikana huomasin että omalla työpaikallani satsattiin koko ajan enemmän koulutukseen ja toimintatapoihin sekä asetettiin tavoitteita.

Palkka ei mielestäni ollut mikään huono(viimeinen vuosipalkka oli jotain 30-35t mistä se on varmasti noussut. Kesähessun ja erikoishommissa olevan palkkaero on suuri), eikä työ ole pääasiassa rasittavaa. Pääsee myös hyvin treenailemaan ja syömään jos urheilijan näkökulmasta katsotaan. Meidän talossa pääsi jopa mukavaan lepohuoneeseen nukkumaan ruokatunnilla jos halusi tai sitten salille/nujuamaan.

Työporukka sattui myös olemaan huumorintajuista ja mukavaa, joten töihin oli aina kiva mennä vaikkei päivä ollut aina täynnä vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Työ on siis välillä yksitoikkoista ja tylsää, mutta missä työpaikassa se ei sitä joskus olisi. Paljon on kiinni itsestä sekä siitä toimipaikasta mihin joudut/pääset. Sosiaaliset taidot ja huumorintaju ovat siis tärkeitä ominaisuuksia vanginvartijalle. Vankien kanssa toimii mielestäni jämäkkä mutta rento ote, eli säännöissä ja turvallisuusasioissa ollaan tarkkana, mutta muuten voidaan joustaa ja neuvotella. Mielestäni jotkut "vanhan liiton" vartijat synkistelevät turhan takia ja antavat ehkä siksi itsestään masentuneen ja ylipessimistisen kuvan. Siihen ei kannata lähteä mukaan, koska ei sen työn tarvitse olla niin synkkää vaikka välillä ollaankin ikävien asioiden kanssa tekemisissä.

Etenemis ja erikoistumismahdollisuuksia on, mutta niiden eteen joutuu yleensä näkemään vaivaa ja joillakin paikkakunnilla voi olla vaikeaa päästä esimieheksi tai erikoishommiin, koska paikkoja vapautuu niin harvoin.

Toivottavasti tämä vastasi joihinkin kysymyksiisi...
Arsonsa
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12
Lauteille: Heinäkuu 2010

Vanginvartijat

#12

Viesti Arsonsa »

Kehäkettu kirjoitti: Vankeinhoito-(nykyisin taitaa olla rikosseuraamusala) kehittyy koko ajan ja samalla vartijoiltakin vaaditaan koko ajan enemmän. Jotain "kesämiestä" ei varmaankaan laiteta kuntouttamaan/sopeuttamaan yhteiskuntaan, mutta se on alan perustavoite. En usko että tulevaisuudessa liimaperseinen kököttäminen enää riittää. Itse olin alalla 2002-2006 kahdessa suljetussa laitoksessa ja kävin suorittamassa myös ammattitutkinnon. Tuona aikana huomasin että omalla työpaikallani satsattiin koko ajan enemmän koulutukseen ja toimintatapoihin sekä asetettiin tavoitteita.
Kehäkettu: Anteeksi jos utelen, mutta miksi lähdit alalta pois? Neljä vuotta on kuitenkin aika lyhyt aika etenkin jos suoritit ammattitutkinnon? Vartijakunnassa vaikuttaa olevan aikamoinen vaihtuvuus ja lähes kaikki mun tuntemat entiset vartijat puhuu lähinnä huonoista puolista ja haukkuu keskusvirastoa. Osittain aiheesta. Sä kuitenkin annoit aika positiivisen kuvan alasta niin siksi tahdon erikseen kysyä, että miksi lähdit. Vaikuttaa myös siltä, että olit varsin hyvässä vankilassa töissä? Hyvässä vankilassahan on varsin vähän vauhtia ja vaarallisia tilanteita, koska ihmiset osaa hommansa :smt003

Mä itse pidän kyllä vankilassa työskentelyä osittain varsin stressaavana, en välttämättä vankien vuoksi vaan "ulkopuolisten" vuoksi. Kyseessä on niin oma maailma, että sitä on vaikea selittää ulkopuolisille. Ja ehkä tuon vuoksi avioero on ammattitauti ja kyllä eräs munkin parisuhteista kariutui aika lailla mun työn vuoksi. TV/Elokuvat maalaa sellaisen kuvan, että vankilan henkilökunta on lähinnä sadisteja, joten välttelen yleensä viimeiseen asti työpaikkani mainitsemista (säästyy paljolta). Okei Suomessa voi olla eri asia kun vankiloihin ei liity samanlaisia poliittisia tendenssejä kuin mun asuinmaassa, en tiedä. Samoin ne peruskysymykset eli "pitäisikö murhaajia hakata vähän enemmän" on äärimmäisen ärsyttäviä ja stressaavia.
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Vanginvartijat

#13

Viesti Kehäkettu »

Siirryin toisen viranomaisen puolelle, koska "linnan" hommissa noi kehittymis ja ylenemismahdollisuudet olivat huomattavasti rajoitetummat. Koulutus ei kuitenkaan mennyt hukkaan ja työkokemuksesta on hyötyä nykyisissä hommissa.
Jos ei olisi ollut mitään muuta kiinnostavaa juttua, niin en olisi varmaan lähtenyt mihinkään. Moni on tyytyväinen perusduuniinsa riippumatta siitä millä alalla on töissä.

Vaihtuvuus johtuu varmaan osittain siitä että osaava porukka ei välttämättä saa tietää alasta riittävästi, eikä siitä myöskään tiedoteta. Esim. yksityisellä turvapuolella muhii paljon potentiaalisia vanginvartijoita, jotka eivät varmaan pistäisi pahitteeksi vakivirasta, säännöllisistä vuoroista ja muista"eduista". Yksityinen puoli oli ainakin 10 vuotta sitten pääosin täyttä kuraa niin palkkauksen, työsuhteen kuin työntekijän aseman suhteen. Esim. linnan yölisä 30%, yksityisellä se oli jotain naurettavia markkoja.

Suomessa ulkopuolisten suhtautuminen alaan on mielestäni ollut pääosin asiallista, enemmänkin kiinnostunutta. Omat kaverit ja sukulaiset ovat olleet aina jokseenkin kartalla, joten eivät ole kyselleet tyhmiä. Ulkopuolisten jutuista ei mielestäni kannata välittää, harvemmin sitä ventovieraille muutenkaan heti alkaa kertomaan työstään. Minäkin olen aina vältellyt mainitsemasta missä olen töissä. Pääsee helpommalla...

Työasioita ei kannata murehtia liikaa kotona, varsinkaan vankilan juttuja ei tarvitse tuoda kotiinsa. Työt jää kun portti sulkeutuu takana. Miten työ vaikutti parisuhteeseesi, jos saa kysyä?Missä maassa olet töissä?
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Vanginvartijat

#14

Viesti bodyguard »

Kehäkettu kirjoitti: Vaihtuvuus johtuu varmaan osittain siitä että osaava porukka ei välttämättä saa tietää alasta riittävästi, eikä siitä myöskään tiedoteta. Esim. yksityisellä turvapuolella muhii paljon potentiaalisia vanginvartijoita, jotka eivät varmaan pistäisi pahitteeksi vakivirasta, säännöllisistä vuoroista ja muista"eduista". Yksityinen puoli oli ainakin 10 vuotta sitten pääosin täyttä kuraa niin palkkauksen, työsuhteen kuin työntekijän aseman suhteen. Esim. linnan yölisä 30%, yksityisellä se oli jotain naurettavia markkoja.
En itse kyllä ole viimesen muutaman vuoden aikana kuullut kuin kaikkea negatiivista virassa olevilta pampuilta, kuulemma ero entiseen on melkoinen.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Vanginvartijat

#15

Viesti Kehäkettu »

bodyguard kirjoitti:
Kehäkettu kirjoitti: Vaihtuvuus johtuu varmaan osittain siitä että osaava porukka ei välttämättä saa tietää alasta riittävästi, eikä siitä myöskään tiedoteta. Esim. yksityisellä turvapuolella muhii paljon potentiaalisia vanginvartijoita, jotka eivät varmaan pistäisi pahitteeksi vakivirasta, säännöllisistä vuoroista ja muista"eduista". Yksityinen puoli oli ainakin 10 vuotta sitten pääosin täyttä kuraa niin palkkauksen, työsuhteen kuin työntekijän aseman suhteen. Esim. linnan yölisä 30%, yksityisellä se oli jotain naurettavia markkoja.
En itse kyllä ole viimesen muutaman vuoden aikana kuullut kuin kaikkea negatiivista virassa olevilta pampuilta, kuulemma ero entiseen on melkoinen.

Voi olla. Itse luulen että pääosin syynä on muutosvastarinta ja se että kun on tottunut siihen ettei tarvitse tehdä mitään, niin pienetkin lisäduunit vaativat ponnistuksia. Ei ole kokemusta "oikeista" töistä tai sitten se on unohdettu, niin ei osata arvostaa nykytilaa. Kummasti ne valittajat ovat siellä vuodesta toiseen. Vaihtaisivat sitten muualle jos on niin kamalaa olla töissä. Maitojunalla palanneitakin tuli vastaan...Turva-alalla tapaa universumin laiskimpia eliömuotoja, jotka saisivat yksityisellä/business puolella kenkää samantien...

Mutta turha meidän on tässä spekuloida millaista on olla linnan hommissa tänä päivänä, jos kumpikaan meistä ei siellä tällä hetkellä ole. Itse en ole kuullut mistään ihmeellisistä muutoksista ex-työtovereiltani.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 68 kurkkijaa