Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vartijoiden ja JV:en oikeuksista

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

R-Bounce
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2
Lauteille: Syyskuu 2011

Vartijoiden ja JV:en oikeuksista

#16

Viesti R-Bounce »

ruuvari kirjoitti:
Vartijat ja järjestyksenvalvojat ovat huolissaan oikeusturvastaan. Kenttämiesten mukaan varsinkin voimankäyttö- ja hätävarjelutilanteiden osalta tuomioistuimet eivät ymmärrä katujen todellisuutta. Nettikommentoijia kiinnosti portsareiden ja poliisin välinen työnjako. Minkälaisia valtuutuksia portsareilla on tätä nykyä?

Nimimerkki Yksiylitsemuiden. Eli minä! arvostelee poliisia.

"sdfsdf.... Johtuisikohan siitä että portsarin on pakko mennä tilanteeseen ja poliisi voi aikansa katsella autosta. Yleensä ainakin täälläpäin on niin että kun poliisi tulee paikalle on tilanne käytännössä jo ohi."

Nimimerkki Sami pitää vartiointialan keskustelua ongelmallisena.

"Usein tuntuu että turva-alan suurin ongelma on tämä ns. suuri yleisö joka ei tiedä ja/tai ymmärrä (eikä itse asiassa haluakaan) alasta ja tästä "katujen todellisuudesta" mitään mutta ovat kyllä "epäkohtia" kommentoimassa niin kovaan ääneen että ei meinaa suupielet riittää."

Nimimerkki SP muistuttaa portsareiden velvollisuuksista.

"Pitää muistaa, että vain poliisilla on oikeus rikkoa henkilökohtaista koskemuutta ja tätä oikeutta ei vartijoilla ja portsareilla ole. Se merkitsee sitä, että portsareiden pitää tulla asiakkaan lähelle, mutta he eivät voi tarttua asiakkaaseen millään tavalla kiinni tai taluttaa esimerkiksi käsivarresta ulos."

Nimimerkki akaa syynäisi läpi koko turvallisuusalan.

"Koko turva-ala pitäisi ottaa tarkastelun kohteeksi. Lyhyt koulutus ja ilmiselvän valikoimaton aines ovat itse asiassa turvallisuusriski, joka kohdistuu jokaiseen."

Nimimerkki Waldemar osoittaa sormella tuomioistuimia.

"Vika on ainoastaan tuomioistuimissa, jotka eivät noudata lakia hätävarjelusta ja pakkotilanteesta vaan ne ovat miehitettyinä entisistä taistolaisista ja stalinisteista, joiden mielestä Suomi ei ole oikeusvaltio eikä ihmisillä oikeutta puolustautua missään tilanteessa vaan aina pitäisi paeta."

Nimimerkki AH pelkää väkivallan lisääntyvän.

"Joo, annetaan vaan lisää väkivaltavaltaa vartijoille ja portsareille, heistähän kukaan ei koskaan ole pätemisen tarpeesta kärsivä laholatva jonka uravalinta on syntynyt lähinnä sen takia että haluaa leikkiä poliisia mutta poliisiksi ei pääse."
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/06/p ... origin=rss" onclick="window.open(this.href);return false;

Voi luoja :lol:
tällai työyön päätteeksi tuon AH:n kommentin taas kuulleena vois sanoa, etten edes harkitse poliisin uraa.. :D naurattaa ajatus, kun nuori sälli huutelee: "sä olet v*ttu käyny 32h koulutuksen ja luulet olevas joku v*tun poliisi".. En jaksanu samalle tasolle lähteä vaan totesin siihen, että jos nyt kuitenkin menet pois, jotta pääset huomennakin sisälle.. Olisinhan voinut todeta, että onhan tässä käyty vartijan työn perusteet (40h), vartijan peruskurssi (60h), tkp-koulutus (9h), Oc-koulutus (9h), järjestyksenvalvojan peruskurssi (32h), Järjestyksenvalvojan voimankäytön lisäkurssi (9h), IBA:n henkilösuojauksen peruskurssi (40h) ja yli 160 yön kokemus siihen päälle jv-töistä ja vaksihommista 3kk kokemus. :D huhhuh.. Eipä se kuitenkaan olisi sille junnulle mennyt perille.
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Vartijoiden ja JV:en oikeuksista

#17

Viesti T-T »

Tossa toi oli, ja mä olen yrittänyt jopa etsiä tota kommenttia! :D
"Pitää muistaa, että vain poliisilla on oikeus rikkoa henkilökohtaista koskemuutta ja tätä oikeutta ei vartijoilla ja portsareilla ole. Se merkitsee sitä, että portsareiden pitää tulla asiakkaan lähelle, mutta he eivät voi tarttua asiakkaaseen millään tavalla kiinni tai taluttaa esimerkiksi käsivarresta ulos."
Mun huumoria on ollut töissä havainnollistaa miten täntyylinen poisto voisi mennä. Esim. jos kaveri horjahtaa sua kohti, tai tarjoaa kättänsä, niin nopea väistö (havainnollistus hidastettuna), ja sitten heti takaisin lähelle. työkavereille siis...

Tohon poliisikoulujuttuun työkaveri on jo vuosia vastaillut tarpeen tullen sillai ääntään korottaen ja "kiihtyen", että ei ne ota sinne tällaisia v.tun sekopäitä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 70 kurkkijaa