Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Putsaajat

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Putsaajat

#16

Viesti bodyguard »

JonneP kirjoitti: Henkilötietojan ottaminen taas tapahtuu kätevästi yhteisymmärryksessä ja suostutellen. Jos/kun tekijä ei halua tietojaan antaa, voidaan vaihtoehdoksi tarjota poliisin paikalle kutsuminen ja putkareissu. Sitten joko saat henkkarit tai käsirysyn...
Niin, kiinniotettu on kyllä aina luovutettava poliisille kuten tuosta lakitekstinpätkästä ilmi kävikin.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
JonneP
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 9
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Putsaajat

#17

Viesti JonneP »

bodyguard kirjoitti: Niin, kiinniotettu on kyllä aina luovutettava poliisille kuten tuosta lakitekstinpätkästä ilmi kävikin.
Juu, tässä vaiheessahan kiinniottoa ei vielä ole suoritettu, vaan vaihtoehtoina on joko kiinniotto TAI henkilötietojen luovuttaminen... Toisinsanoen uhataan kiinniotolla.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Putsaajat

#18

Viesti Kari Aittomäki »

En jaksa lukea noita lakirämpyttelyjä läpi kun tuntuu että sällit elää jossain omituisessa rinnakkaistodellisuudessa.
Vaikka itseasiassa sielä taidan piereksiä minä.
Point kirjoitti: Näin pääkaupunkiseutulaisena en ole ko. ilmiään törmännyt, mutta pitääkö tämä käytäntö paikkaansa ja tapahtuuko sitä muuallakin kun "pikkupaikkakunnilla"?
Ei kai voi puhua käytännöstä vaan muistumasta, ennenaikaan tätä tehtiin paljonkin.
Mutta pitää kovasti paikkansa, onhan eräs firma oikeen HS:n lehti-ilmotuksella etsinyt siivoojia.
Mulla on se ilmo yhä tallella jossain kai.

EI ole ensinkään sidottu paikkakuntiin, eikä niin alleviivattu juttu kuin Apu ymmärtää antoi.
Mut otettiin erääseen ketjuun duuniin koska uhkakuvat oli.. melko vakavat, hoisin annetun jutun ja sain palkinnoksi normaalipestin hyviltä ovilta eli liksat oli varsin mehukkaat.
Olen käynyt topputtelemassa Kannelmäessä, Malminkartanossa, itähelsingissä, haagassa, espoossa..

Ei se ole niin dramaattista.
Sinne vaan halutaan sälli joka pystyy tehdä yksin vähä arveluttaviakin mestoja, hoitaa tilanteita joskus hiukan epäortodoksisesti..
Samaa duunia se kuitenkin vaan on.
Se, ettei toimeksiantajakaan tienny nimee ja sai vaan yhden numeron oli vaan sellasta alkeellista turvataktiikkaa.

Mä tein sitä vaan sen takia että en ole hyvä nuoleskelija.
No tuo nyt oli hiukan ylentävä tapa ilmaista se, että mun sosiaaliset taidot ei ole järin mainittavat. Mun de-eskalointi ei ole tämänpäivän vaatimusten tasalla ensinkään.
Mutta mä olenkin eilisen miehiä.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Putsaajat

#19

Viesti bodyguard »

JonneP kirjoitti: Juu, tässä vaiheessahan kiinniottoa ei vielä ole suoritettu, vaan vaihtoehtoina on joko kiinniotto TAI henkilötietojen luovuttaminen... Toisinsanoen uhataan kiinniotolla.
Kiinniotolla uhkaaminen kuulostaa hieman hassulta mutta tarkemmin kun ajattelee niin onhan sitä tullut itsekkin tehtyä moneen kertaan :lol:

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Putsaajat

#20

Viesti J. Suojanen »

Tässä näin taitaa porukat taas ajatella asioita eri kanteilta. Tottakai poliisi tekee arvion sen mukaan, että mitä hän on mieltä tilanteesta ym... onko esim niin pieni tapaus ja niin kiireinen ilta, että kotiin passittaminen on se sopiva vaihtoehto.

Mä itse ajoin vähän tätä poken ylikävelemistä siltä kantilta, että ekana tyyppi on riehunut ja weetuilut ja poke on hänet poistanut jossa vaiheessa on roikuttu joka ovenkarmissa kiinni.
Sitten tyyppi tulee myöhemmin uudelleen esim ja aiheuttaa hankaluuksia ja jatkaa veetuilemista, jolloin portsari päättää, että poistaminen ei ole riittävä toimenpide vaan kyllä siihen on poliisit soitettava.
Ystävämme malliasiakas pistää kiinniottoa kaikin tavoin vastaan ja se henkilö on ihan oikeasti otettava kiinni, koska muuten hän aiheuttaisi muille asiakkaille ongelmia ja vaivaa poliisin tuloon asti ja se poistaminen ei olisi riittävä toimenpide...
Poliisien tuloon asti asiakkaamme kitisee ja valittaa milloin raudat ovat liian lujalla, milloin juuri nyt pitäisi päästä vessaan ja poket ovat sellaisia pissiäisiä, kun eivät edes vesilasia tuo. Tarkoittaahan se täyden palvelun ja viiden tähden etuoikeutta mikäli on vähän oikeuksiin puututtu.

Siinä vaiheessa, kun poliisit tulevat paikalle asiakkaamme muuttuukin säyseäksi ja kiltiksi henkilöksi, joka on yhteistyökykyinen, ymmärtäväinen ja mukava. brushteeth
Poliisi arvioi tilanteen uudelleen, että "voidaanhan me tämä kadulle laskea" ja asiakkaamme myös poliisien puhuttelujen jälkeen varmasti menisikin kotiinsa nukkumaan... tai ei ainakaan tähän samaan baariin enää menisi saman illan aikana.

Onhan tämäkin ongelmaan ratkaisu ehdottomasti ja tyyppi lopetti haitanteon poliisien tulemiseen.
Ei se putka mikään rangaistus ja välttämätön ehto aivan kaikkeen saa olla, mutta kun kyseinen henkilö jo jouduttuaan käsirautoihin olettaa joutuvansa putkaan ja portsari ei ole kyennyt itse asiakasta selvittämään niin ne poliisit on ollut pakko soittaa paikalle. Pienempi toimenpide portsarin toimesta ei olisi riittänyt.
Sen jälkeen kun kyseistä kaveria ei rangaistakaan millään näkyvällä tavalla vaan ne raudat avataan siihen pihalle niin se on asiakkaalle "erävoitto." hän sai apinoida ja häiriköidä, tuhlata jopa yhden poliisipartion aikaa, mutta portsarit eivät mahtaneet hänelle mitään. Siinä sivussa myös asiakkaan kaverit ottavat oppia, että portsarin yli voidaan kävellä ja ilta jatkuu vain viereisen terassin puolella ilveillen.

Se on vähän kuin sakon tai nuhtelun saaminen ylinopeudesta. Kun poliisi pysäyttää auton ja tulee ikkunaan ja itse tietää, että vauhtia oli liikaa. Sitä odottaa sakkoja ja rahanmenetystä, mutta kun kuuleekin, että tällä kertaa selviää pienellä puhuttelulla, että jatkossa kaasujalka pysyy maltillisempana niin siinä on mieli pirteänä ja ääni kirkas, koska ei saatukaan sakkoja... Teit edelleen väärin ja poliisi antoi nuhtelut, mutta siitä huolimatta olo on kuin olisi päässyt ilman rangaistusta.
Jos aina saa pelkät suulliset nuhtelut eikä niistä tule mitään haittaa niin pian ihmiset alkaisivat ajamaan lujempaa, koska sakko ei enää pelottaisi. ;) Nuhtelu ei tunnu rangaistukselta.

Mun mielestäni vain portsari on menettänyt sitä auktoriteettiaan aika tavalla ja aina, kun asiakas tuntee pääsevänsä kuin koira veräjästä niin se opettaa, että porsarille saa pistää vastaan. Mun on pakko sanoa, että en tiedä mikä olisi se kaikkia osapuolia tyydyttävä paras ratkaisu (en ala tarjoamaan vanhanajan pampulla vauhtia pihalle pistämistä ratkaisuksi brushteeth ), mutta tuonkaltaisessa tilanteessa pitäisi saada se rangaistus siitä jo aiheutetusta ongelmasta ja haitasta, koska mikäli mitään rangaistusta ei tule siinä vaiheessa, kun poliisi saapuu paikalle niin porukka oppii että sitä saa pyöriä ja sikailla miten päin tahansa. Kynnys siihen vastaanpistämiselle alenee vaan. Vaikka ei nyt putkia alettaisi täyttämään niin se voittolipuke kouraan tasaisi tilannetta varmasti monen kohdalla. brushteeth
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Putsaajat

#21

Viesti Kari Aittomäki »

Köh..
I can feel joor pain.

Mun kokemusten mukaan se nurinniitattu tampio on hipihiljaa siihenasti että poliisi tulee.
Ja sitte alkaa se älämölö.
No, kenties ajat oli toiset.
Ja kyllähän ne kytät silloinkin oli taipuvaisia päästään rauhottuneen tapauksen takas kadulle, kaskun ovat käyneet vuoden kurssin ja oppineet kysymään "onko vaatimuksia".
Ja kun oikeastikaan ei ole kovin vakavasta asiasta kyse.

Joskushan niitä urpoja tuli siihen oven taakse pärisemään mutta aina riitti ilmoitus että tähän muuten loppu lipputanko ja tästä etiäppäin tuleeki sitte hyvääsanomaa ja molemmille poskille.
Nykyäänhän näin ei voi menetellä.
Siksi ne juottolat on nykyän niin sietämättömiä.
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Putsaajat

#22

Viesti J. Suojanen »

Mä tuossa 5 vuotta takaperin juttelin erään portsarin kanssa, joka kertoi meiningistä, joka siellä perähikilän juottolassa keskellä metsää jumalan, poliisin ja valvovan silmän näkymättömissä oli.
Tyypit aika surutta kaivoivat pampun esille ja löivät sillä pöydänkulmaa ensiksi, ja seuraavaksi ellei asiakas ollut pelimies ja saanut tarpeeksi etumatkaa niin lyötiin asiakasta. :D
Sivistys tulee, mutta se tulee hitaasti ja varmaan tuollakin on jo nykyisin ammattitaitoiset asiakaspalvelijat ovella verenhimoisten barbaarien tilalla.
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Putsaajat

#23

Viesti Ralle Ryökäle »

Täytyy todeta että, aika usein putsaaja sattuu putsaajaksi ihan sattuman kautta.
Tarkoittaa sitä, että ammattijätkä tulee uuteen työpaikkaan, jossa väki on saanut temmeltää siihen asti rauhassa ja jopa baarihenkilökunta ottaa sen jo toimeen kuuluvana osana.
Ammattijätkä putsaa paikan ihan itseään varten, ajatellen työssä viihtymistään ja turvallisuuttaan.

Siihen asti ovella on päivystänyt joitain kerjäläisen kelkan naruja, jotka ovat ovihommiin päätyneet vahingossa tai lähes pakon sanelemana, vailla sen suurempaa kykyä hoitaa pestiä.
Eli sanalla sanoen p@skoja pokeja, joilla ei tee yhtään mitään. Nykypäivänä toki kaiken puolinen kyyläys sisältäen kännykamerakuvat paikallislehteen, yliherkän virkakoneiston ym, tekee työn lähes sietämättömäksi hoitaa.

Jokaisen itseään kunnioittavan ovimiehen tulee mielestäni tavallaan käsittääkin itsensä putsaajaksi, jos tilanne yhtään siltä näyttää. Mikäli sitä tunnetta ei tule, on väärässä paikassa.

Kuten aiemin olen todennut, jos pitäisi tänäpäivänä hanttihommiin lähteä, niin helvetin paljon mieluummin valitsisin vaikka vossikalla suhaamisen.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Putsaajat

#24

Viesti L.K. »

En itse suoranaisesti syytä millään tapaa jos poliisit tekevät ratkaisun laskea kaverin kävelemään himaan. Hehän tekevät
ratkaisunsa sen mukaan miltä tilanne näyttää kun saapuvat paikalle. Toki yleensä olettaisi että heidän näkemys on se, että
jos poke on tosiaan rautoihin esim. jonkun veijarin vääntänyt, ei sitä ihan huvikseen ole tehty ja näin ollen sheriffit vain
korjaavat paketin talteen ja vievät eteenpäin. Myös viestinä juuri siitä että moinen käytös ei vetele.

Mutta poliisinkin on nykyään varmaan hyvin tarkkaan mietittävä joka keikka kun resurssit ovat rajatut ja keikkoja jonossa.Putkakeikka vie aina aikaa ja on pakko priorisoida ja toteuttaa vähimmän haitan periaatetta.

Elämme kummallisia aikoja, pitää vain toivoa ettei yksikään poke pääse hengestään raha-tai resurssipulan aiheuttamien lieveilmiöiden takia..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Putsaajat

#25

Viesti J. Suojanen »

Jeps en mäkään poliisia tuosta syytä. hehän tekevät oman työnsä ja arvioivat tilanteen omalta kantiltaan. Ongelma tässä on vain se, että mikäli sitä rangaistusta ei jo tehdyistä töppäilyistä sille humalaiselle tule niin se opettaa toimintamallia missä saa töppäillä.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Putsaajat

#26

Viesti L.K. »

Kyllä,totta. Se on huono homma kyllä.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Tumppi.H
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 31
Lauteille: Tammikuu 2010

Putsaajat

#27

Viesti Tumppi.H »

Itse olen törmännyt tilanteeseen missä portsariystäväni joutui ottamaan kiinni n.18-vuotiaa sällin joka voimiensa tunnossa uskalsi repäistä jv-laatan rinnasta ja lähteä juoksemaan karkuun.No kiinniotetun ystävä sitten yritti kaveriansa vapauttaa ja tässä painin tiimellyksessä pokelta murtui sitten varvaskin.Poliisien tullessa paikalle portsari ilmoitti vaativansa sakkorangaistusta järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta sekä hajonneen jv-laatan korvausta.No mitä teki poliisit? Otti pojat kyytiin ja edes henkilötietoja kysymättä tiputti vähän matkan päähän.
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

Putsaajat

#28

Viesti Esa Tyynismaa »

Lieneeköhän jommankumman virkamiehen sukulaispoika/poikia...
Koska kyllähän virkavaltakin on vain ihmisiä,säästävät tutun/sukulaisen rekisteriltä,kun tilaisuus tulee.Vie röyhkeästi hommaa eteenpäin,ja oletkin jo pian työtön portsari.
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Putsaajat

#29

Viesti tonik »

Vaatii olla kokenut että pätevä kaveri että putsaa paikan.
Mutta mitäs sen jälkeen, 2kk? Ehkä jos kaveri käy välillä niin toimii.
Tohon lehtijuttuun:).Ei pahalla mut toi että meet hakkaa jotain rikollisjengiä niin ei hyvä.
Kostaako?
Toimiihan tuo jos ei oteta ampuma aseita huomioon.
Aika veemäinen duuni, uskon kyllä että toimii joissakin paikoissa
Tumppi.H
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 31
Lauteille: Tammikuu 2010

Putsaajat

#30

Viesti Tumppi.H »

Esa Tyynismaa kirjoitti: Lieneeköhän jommankumman virkamiehen sukulaispoika/poikia...
Koska kyllähän virkavaltakin on vain ihmisiä,säästävät tutun/sukulaisen rekisteriltä,kun tilaisuus tulee.Vie röyhkeästi hommaa eteenpäin,ja oletkin jo pian työtön portsari.
Ja isoistahan rangaistuksista tässä ei edes ole kyse.Enemmänkin hatuttaa juurikin se että pojat pääsivät pelkällä säikähdyksellä. Oli meinaan kovan jätkän asenne hieman eri kun poliisiauton vierellä seisoivat,itkua siinä pidättelivät.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa