Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sähkölamautin

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Sähkölamautin

#31

Viesti L.K. »

neema kirjoitti: Hyvä artikkeli! Kyllä taserin käyttö (kaatumisriskistä huolimatta) voi olla monessa tilanteessa puolusteltavampaa kuin OC:n käyttö, kun huomioidaan artikkelissakin mainitut ympäristön kontaminaatio ja sivullisten altistuminen. Itse ainakin ottaisin mieluummin taserista...
Luulenpa että mielipiteesi tulee muuttumaan jahka olet molemmat kokenut...

Ainakin mikäli omiin tuttuihin poliiseihin on uskominen..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
neema
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 204
Lauteille: Lokakuu 2007
Paikkakunta: Lahti/Hki/Tre

Sähkölamautin

#32

Viesti neema »

Itse olen kuullut päinvastaista tutuilta, jotka on saaneet altistuksen sekä taseriin että OC:hen. OC:n vaikutus kestää kauan, kun taas taser on (kuulemma) kivusta huolimatta ohi hetkessä ja siksi "inhimillisempi". Omakohtaisia kokemuksiahan mulla ei ole...
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Sähkölamautin

#33

Viesti L.K. »

No juu, onhan OC:sta ihanuutta pidempään. Mut osa tutuista taas sanoo, että taserin 5sek on ollu elämän pisimmät 5sek:)

Sen mitä olen kuullut kenttäsioilta niin hörhöpuolella taseria kerran saaneet on paljon nöyrempiä seuraavan kerran sen kohdatessaan verrattuna OC:hen.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
tänäskän
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 589
Lauteille: Heinäkuu 2006

Sähkölamautin

#34

Viesti tänäskän »

Jos tässä nyt vertaillaan taseria ja OC:tä, taitaa kuitenkin taserin luvallinen hankkiminen ollla huomattavasti hankalampaa kuin OC:n. Mahtaako taseriin saada hankintalupaa mistään, vai onko se vain viranomaiskäyttöön tarkoitettu laite? Tietämättömän on taaas pakko kysellä tyhmiä. :D
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Sähkölamautin

#35

Viesti L.K. »

Viranomaiskäyttöön. Rapakon takanahan sitten taas taitaa saada ihan kuka vaan suurin piirtein..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#36

Viesti Andy »

Mika kirjoitti: maalis 28, 2005, 09.48 :smt015 tota sun trademark-saivarteluas...

Lue se viesti uudelleen. Jos et siitä ymmärrä sitä eroa, jota yritin osoittaa, niin :smt102
Nyt taserit ovat olleet poliisin käytössä Sumessa pian 20 vuotta. Onko olemassa jotain perusteita, miksi niistä pitäisi sinusta luopua? Jos on, niin kerrotko ne minulle? Jos ei, mikä on se ero, jota yritit osoittaa?

Valvomo: Tämä ja seuraavat viestit siirretty toisesta ketjusta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#37

Viesti Kari Aittomäki »

Antti haaftaa jiitaa! :D

Mitä minä haluaisin lueksia ois kuvauksia tapahtuneista kuinka sädepistooli toimii toivotulla tavalla.

Mitä terveyskasvatukseen eli oman toiminnan oikeellisuuteen tulee, mulla itelläni ei ole koskaan ollut vaikeuksia tarinan mulukkupään hahmottamisessa.
Kun Esa T kuljetti Lapualla jotain kekkaletta kapakan läpi hyvin häjynalistavassa ja vaivattomassa kuljetusotteessa, poloisen kaverien ja tuttavien nähden..
Viesti taisi tulla selväksi. Jos perseilet sut alistetaan.
Ja sen tekee kyrväkkäämpi kyrväke.

Tuon kaltaisessa viestinnässä kaikenlainen tiedätkösmiksi-perustelu vain syö tehoja ja on turhaa ja amatörimäistä.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#38

Viesti YJT »

Tuohon 2005 käytyyn keskusteluun viitaten; maailmassa ei ole käsittääkseni vieläkään yhtäkään tapausta, jossa ruumiinavauksessa tai muuten luotettavalla tavalla olisi osoitettu että kuolema olisi johtunut etälamauttimesta. Tämän sanon tietäen, että Amnesty ja muut vastaavat ovat kirjanneet satoja tällaisia tapauksia.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#39

Viesti YJT »

Kari Aittomäki kirjoitti: marras 4, 2023, 05.01 Mitä minä haluaisin lueksia ois kuvauksia tapahtuneista kuinka sädepistooli toimii toivotulla tavalla.
Kyllähän niitä on vaikka kuinka; niistä ei vain yleensä pidetä meteliä kun homma menee suunnitellusti.

Tyypillisesti henkilö jäykistyy; joko menee kyyryyn tai kroppa suoristuu. Sen jälkeen kaatuu ja tulee kiinniotetuksi.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#40

Viesti Kari Aittomäki »

A, sädepistooli taisi olla hiukan vääränpainoinen termi.

Seikkaperäisiä raportteja olisi silti mukava lukea, jo pelkästään tuo jäykistyen kaatuminen maalaa kuvaa onnettomuuden potentista.
Ja eikö siis tosiaankaan kukaan reagoi tälliin karjumalla addrenaliinia.
Luulisi että tarkka raportointi reagoinnista olisi käyttäjän etujen mukaista.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#41

Viesti YJT »

Sädepistooli on sikäli hyvä, että Taser tulee sanoista Thomas A. Swift's Electric rifle. Thomas A Seift oli sellainen Flash Gordon -tyyppinen kioskikirjojen sankari.

Taserin (ja muiden vastaavien) käyttämisessä suurin loukkaantumisriski liittyy juurikin siihen lautana kaatumiseen, kun ei voida ottaa käsillä vastaan.

Kohdehenkilö on periaatteessa toimintakykyinen heti kun sähkövirta lakkaa, mikä huomioidaan koulutuksessa. Eli tarkoitus on suorittaa kiinniotto sinä aikana kun sähköä tulee. Tai sitten katsotaan, josko yksi tälli riittäisi että hemmo antautuu. Usein riittää.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#42

Viesti Oar »

Kari Aittomäki kirjoitti: marras 4, 2023, 15.47 A, sädepistooli taisi olla hiukan vääränpainoinen termi.

Seikkaperäisiä raportteja olisi silti mukava lukea, jo pelkästään tuo jäykistyen kaatuminen maalaa kuvaa onnettomuuden potentista.
Ja eikö siis tosiaankaan kukaan reagoi tälliin karjumalla addrenaliinia.
Luulisi että tarkka raportointi reagoinnista olisi käyttäjän etujen mukaista.
Vaikutus ei perustu kipuun, joten adrenaliinilla ei ole siinä merkitystä.

Ja onhan Youtube pullollaan esimerkkejä Taserin käytöstä. Esimerkiksi:
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Sähkölamautin

#43

Viesti Kari Aittomäki »

Oar kirjoitti: marras 5, 2023, 12.27 Vaikutus ei perustu kipuun, joten adrenaliinilla ei ole siinä merkitystä.
Mä en mielelläni puutu tällasiin mutta syntyy vaikutelma että kokemasi adreboostista kentällä on vähäinen.
Asfaltilla 1+1 ei ole välttämättä 2 vaan 11.

Minua kiinnosti aktiiviaikana kovasti tuon aseen käyttövaikutus, kaskun kokemani sähköistä ja kaasuista on aika suolainen.
Olen edelleen sitämieltä että noihin mainospätkiin valikoituu omanlaisiaan uhrautujia.
Niinkuin tossa esimerkissä, tuo kaveri ei yritäkään varsinaisesti tapella vaan vain pistää hanttiin.

Siksi olisi hyvä lueksia tapauksista joissa Mrmurphy virnahtaa vaikkapa että talvitakki muuttaa peliä jo melkoilailla.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Sähkölamautin

#44

Viesti YJT »

Kun puhutaan etälamauttimista, niin ei pidä sekoittaa sähköpatukoihin tai -lamauttimiin (stun gun). Itsekin olen sellaista kokeillut huvikseni itseeni, eikä tehnyt isoa vaikutusta.

Taserissa on juu paljon olosuhdemuuttujia jotka pitää ottaa huomioon. Paksu vaatetus on yksi tällainen.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Sähkölamautin

#45

Viesti Oar »

Kari Aittomäki kirjoitti: marras 6, 2023, 04.14
Oar kirjoitti: marras 5, 2023, 12.27 Vaikutus ei perustu kipuun, joten adrenaliinilla ei ole siinä merkitystä.
Mä en mielelläni puutu tällasiin mutta syntyy vaikutelma että kokemasi adreboostista kentällä on vähäinen.
Asfaltilla 1+1 ei ole välttämättä 2 vaan 11.

Minua kiinnosti aktiiviaikana kovasti tuon aseen käyttövaikutus, kaskun kokemani sähköistä ja kaasuista on aika suolainen.
Olen edelleen sitämieltä että noihin mainospätkiin valikoituu omanlaisiaan uhrautujia.
Niinkuin tossa esimerkissä, tuo kaveri ei yritäkään varsinaisesti tapella vaan vain pistää hanttiin.

Siksi olisi hyvä lueksia tapauksista joissa Mrmurphy virnahtaa vaikkapa että talvitakki muuttaa peliä jo melkoilailla.
Millä mekanismilla adrenaliini voisi estää etälamauttimen toiminnan?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 36 kurkkijaa