Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4155
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

#31

Viesti YJT »

Esa Tyynismaa kirjoitti: Jos poliisi tulee yleensäkään edes paikalle,kun humalainen asiakas on tehnyt ilmoituksen väärinkohtelusta,ollaan jo pahasti hakoteillä...
Minkälaisesta väärinkohtelusta tässä nyt puhutaan? Jos asiakas ilmoittaa poliisille että on tullut esim. pahoinpidellyksi ravintolassa, eikö poliisi saisi reagoida asiaan millään tavalla? Mielestäni on varsin luontevaa, että poliisi käy selvittämässä molempien (kaikkien) osapuolten kannan tapahtumista, ja päättää sen jälkeen, miten asiassa on tarvetta edetä. Varmaan olet tietoinen siitä, minkälainen esitutkinnan aloittamiskynnys poliisilla lain mukaan on?

Olen itsekin ollut useita kertoja epäiltynä mm. pahoinpitelystä virkatoimen johdosta (tosin joka kerta on todettu että rikosta ei ole tapahtunut), enkä minä pidä tätä asiaa mitenkään outona tai koe, että minun ammattitaitoani kyseenalaistetaan tällä tavalla. Itse asiassa minä en edes haluaisi elää sellaisessa yhteiskunnassa, jossa virkamerkkiä/vartijakorttia/JV-korttia/pressikorttia/tms. vilauttamalla pääsee kuin koira veräjästä.
Esa Tyynismaa kirjoitti: Mikäköhän saisi nuo virkamiehet hyväksymään sen tosiasian,että osa asiakkaista ei välitä lakitekstistä mitään,ellei siitä ole heille itselleen etua?
Olet siinä käsityksessä, että vastaavat asiat eivät koskaan tule poliiseille vastaan?
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

#32

Viesti L.K. »

Tuosta baarin maineesta ja sen aiheuttamasta ilmoitusherkkyydestä on omakohtaisia kokemuksia.
Urbaanit legendat ja Suomi24-jutut alkavat nopeasti synnyttämään pienemmillä paikkakunnilla todella isoja "hysterioita".

Ikäviä juttuja, jonka jälkeen jokainen voimakeinoin taltutettu riehuja on pahoinpidelty ja kerää oman ketjunsa jonnekin netin syövereihin...

Olen toki YJT:n kanssa samaa mieltä siinä, että jos asiakas kokee että haluaa poliisit paikalle niin hänellä on siihen oikeus. Mutta ainakin näillä nurkilla päätöksen partion lähettämisestä tekee hätäkeskus.

Jos ravintolan järjestyksevalvojien mielestä ei ole tarvetta kutsua poliisia, voi asiakas itse soittaa ja pyytää.
Yleensä näissä tapauksissa mitä itse olen nähnyt, ei partiota ole tullut. Joskus olen itse keskustellut hätäkeskuksen päivystäjän kanssa ja kertonut oman kantani tapahtuneesta, joka on saattanut vaikuttaa asiaan toki myös.
Silti, olettaisin että häken päivystäjät osaavat arvioida nämä asiat.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

#33

Viesti Kari Aittomäki »

Mites, kun mulla on sellanen hyrinä munasissa että hätäkeskukset ei ole enää paikallisia?
Ei riitä enää ilmotus "Aininkrillillä tapellaan taas", pitää tietää jotta Kokkolassa, Rantakatu 9:ssä sijaitsevan grillikioskin edessä on käynnissä välienselvittely viittomakielellä, osallistujia 2-20.
Totaalisen sivuseikkana vaikka asiaan liittyvänä ontää asia että hälyreagoinnin viivettä lisää se seikka että pikkukaupungit hahmotetaanmaamerkkien´mukaan, oikeissa kaupungeissa taas katunimin. jpe.

Muutoin on mielestäni sivuseikka näitten turhia hälyjä tehtailevien tahvojen kohtelu virkamiestaholta.
Olettaisin, näkemiini ilmeisiin perustaen, että kys ilmiö on tasan yhtä kypsyttävä poliisipartiolle kuin portsareille, poliiseille kenties enemmän koska kuvittelisin duuniin sisältyvän kirjaamisvastuun.
On aika kiva kirjottaa lokikirjaa ovitapahtumistakin, poliisin täytynee vielä pitää mielessä mahdolliset jatkot. Lie duunin kypsyttävimpiä osioita, joka tympääntyminen ois luettavissa siitä "yksinteoin"-jargonista.


Kyse lie virkamiesaseman suojaaman ammattikunnan suhtautumisesta räkäsemmän tason duunareihin.
Airakti sai nyt kuraa.. mutta mäkin olen ollu tossa mielentilassa.
Mä olen muutaman kerran napannut pilkkihaalarista kiinni ja heittäny tilanteesta veks, olen myös ettiny paria huonostikäyttäytynyttä virkanmiestason yksilöä pyytääkseni heitä kanssani harrastustoimintoihin. Kaskun toinmintansa makso mulle duunipaikan. Taas yhden.
Se, etten ole ikinä lusinut tai edes putkassa käynyt kertonee kys pyrkimyksistä kaiken oleellisen.

Sillä poliisia suojelee virkapuku, portsaria nyrkit.
Siinä on se ero. Ennenvanhaan siis, nythän asia on mennyt jollainlailla johonkinsuuntaan.
Minun mielestäin päin karjalan mäntyä, mutta se on kai sivuseikka.
Nyt on nyt.

edit, pointerseja ja typoja.
Kuvake
RikuLahdensuo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 392
Lauteille: Lokakuu 2007
Paikkakunta: Lapua

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

#34

Viesti RikuLahdensuo »

Poliisit, Vartijat ja Järkkärit on vain ihmisiä. aina kemiat ei vain Toimi ja EGOT Törmäilee.
Itse järkkäkinä toimiessani kokemukset poliisista on vain Myönteisiä.
Ainakin Seinäjoella Poliisin ja Järkkärien Yhteistyö on saumatonta.
Vaihdoin juuri Baaria ja kaupunkia, Ollessani uuden Baarin ovella ajoi Poliisi ohi ja oikein pysähtyi moikkaamaan
ja juttelemaan niitänäitä.
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. Mutta liian viisaista ihmisistä koko yhteiskunta !
Sardaukar
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 223
Lauteille: Syyskuu 2008

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

#35

Viesti Sardaukar »

Yhtenä näkökuntana sanoisin, että poliisi on virassa, poke ja järkkäri on töissä. Eri asioista, työstä ja oikeuksista sekä velvollisuuksista kyse.

Joskus pokena hommia tehneenä, kun lähin poliisiasema on 30 km päässä, niin poliisipartion saapuminen on ihan hyvä juttu.

Asialliset hommat hoidetaan asiallisesti.
m4G-
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 604
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Sipoo

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

#36

Viesti m4G- »

Itselläni vain positiivisia kokemuksia poliiseista töissä ollessani. Espoossa ainakin ottavat ihan asiallisesti. Ei kylläkään itse ole ikinä tarvinnut niitä soitella, mutta jos nyt ovat tuohon eteen jostain syystä pärähtäneet.
wut...
Kuvake
SirSamuel
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 854
Lauteille: Maaliskuu 2010

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

#37

Viesti SirSamuel »

Muistan että keskustorin mäkin ovelle poliisit tuli kyllä ripeästi ja kohtasivat poken kuin ihmisen. Toki hekin tiesivät millainen villieläinpuisto se nurkka kaupungilla on ja hoitelivat asiakkaatkin autoon riittävällä nopeudella! Vaan hervannan mölykellareihin harvoin halusivat nopeasti ilmestyä ja vähän halveksuivatkin jopa. En tiedä miksi!?! Muuten kyllä täytyy nostaa pipoa poliisin puolelle. Kerran ollut todistamassa kuinka etevästi kahden partion voimin(ilman haukkuvaa 'virkamiestä') varmistivat pienkerrostalon kolme rappua! Se kävi ku elokuvissa!!!
"Ainoastaan erinomaisen lahjakkaita hoitajia, joiden luotettavuutta ja tarkkuutta on monta kertaa koeteltu, voipi lääkäri ottaa lähimmiksi apulaisikseen operationeissa ja haavain sitelemisessä, täten osoittaen ikäänkuin erityistä kunnioitusta hoitajaa kohtaan." (T Billroth: Käsikirja sairainhoidossa, 1885)
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

#38

Viesti nomad »

YJT, Toisessa ketjussa mainitsit että poliisin asenne ei olisi muuttunut jv:tä tai väijyjä kohtaan viime aikoina. Nyt kiinnostaa kysäistä sinulta poliisin edustajana onko jv:llä tai vartijalla lähtökohtaisesti enemmän vai vähemmän uskottavuutta kuultaessa. Osaisin sano perusteet kummallekkin puolelle mutta mikäs vallitseva fiilis poliisin keskuudessa nykyisin on?
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4155
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

#39

Viesti YJT »

En ole tehnyt asiasta mitään tutkimusta tai asenneilmaston mittausta, vaan seuraava perustuu omaan näppituntumaani:

En usko, että asenne yleisesti olisi muuttunut suuntaan tai toiseen. Asenne riippuu hyvin paljon ihmisistä; on niitä joilla asenne on ollut vahvan negatiivinen jo viime vuosituhannen puolella eikä se ole siitä muuttunut, ja toisilla asenne on lähtökohtaisesti positiivinen.

Toki asiayhteys vaikuttaa, ja jos esim. on töissä ovella josta poliisille tulee paljon ilmoituksia pokejen tekemistä pahoinpitelyistä ja poliisi tulee nimenomaan sellaista selvittämään, niin lähtökohdat eivät välttämättä ole niin hyvät kuin jossain toisessa yhteydessä.

Toki esim. vartijoiden vaihtuvuus on nykyään aika suurta, ja se helposti näkyy ammattitaidossa tai sen puutteessa. Toisaalta, nykyään ei enää voi toimia ilman koulutusta kesävartijana niin kuin vielä 90-luvulla, joten sen suhteen ammattitaito on parantunut niista ajoista (tai ainakin sen olisi pitänyt parantua). Ammatin hallinta taas liittyy siihen, kuinka ammattilaisena kenttäsikaa pidetään, ja tokihan ammattimiehellä on enemmän uskottavuutta.

Se, että ihmisten kynnys tehdä valituksia tai ilmoituksia poliisille ei uskoakseni laske alan ammattilaisten uskottavuutta. Poliisi osaa suhtautua asiaan, koska sama ilmiö kohdistuu myös poliisiin. Mutta, kuten heti alussa totesin, asiassa on paljon yksilö- ja tapauskohtaista vaihtelua.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

#40

Viesti Clancy B. »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mites, kun mulla on sellanen hyrinä munasissa että hätäkeskukset ei ole enää paikallisia?
Ei riitä enää ilmotus "Aininkrillillä tapellaan taas", pitää tietää jotta Kokkolassa, Rantakatu 9:ssä sijaitsevan grillikioskin edessä on käynnissä välienselvittely viittomakielellä, osallistujia 2-20.
Totaalisen sivuseikkana vaikka asiaan liittyvänä ontää asia että hälyreagoinnin viivettä lisää se seikka että pikkukaupungit hahmotetaanmaamerkkien´mukaan, oikeissa kaupungeissa taas katunimin. jpe.
näin on ja jopa todennettuja kuolemantapauksia on muutamia ollut julkisuudessa kun ollaan menty oikeaan osoitteeseen mutta väärään kaupunkiin jossa samanniminen katu...

mietin tossa kerran ajaessani helsinki-turku väliä etten tiedä (jos ei navia mukana) mikä osoite on missäkin kohdassa. helsingintie mutta numeroita ei metsässä ole...kai ne sitte hädän hetkellä peilais puhelimen.

itse kohtaamani yhteistyöt poliisi / jv ovat olleet positiivisia. Toki ei ole ollut paljon(vrt.rapatessa roiskuu) mutta kun itse tietää toimineensä ns.vilpittömästi näkyy se ulospäinkin. Kun tulee ihmisten kanssa toimeen auttaa se kaikessa.diplomatiaa.
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Mika Luostarinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1131
Lauteille: Maaliskuu 2009

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

#41

Viesti Mika Luostarinen »

Clancy B. kirjoitti: mietin tossa kerran ajaessani helsinki-turku väliä etten tiedä (jos ei navia mukana) mikä osoite on missäkin kohdassa. helsingintie mutta numeroita ei metsässä ole...kai ne sitte hädän hetkellä peilais puhelimen.
Käytännössä kannattaa kertoa hätäkeskukselle soittaessa 1. mistä lähti liikkeelle ja minne aikoi mennä 2. milloin lähti ja mitä kautta ajoi. Sijainti selviää kohtuulisella tarkkuudella jos keskinopeus ei ollut aivan poikkeuksellinen.

Ymmärtääkseni puhelinta ei saada paikannettua kovin nopeasti, mm. tietosuojan tai oikeastaan nimenomaan sen takia. Hengenvaara antaa oikeuden paikantaa puhelimen, jonkin aikaa kestää kun pyyntö lähetetään teleoperaattorille ja tiedot tulevat.

Tekniikka ei tietääkseni hidasta paikannusta, vaan tämä moniportaisuus asian hoitamiseksi laillisesti. Tarkkuus ei ole erityisen hyvä maaseudulla, mutta muutaman kilometrin epävarmuus ei haittaa jos kohde on kuitenkin valtatiellä.
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

#42

Viesti nomad »

Mika Luostarinen kirjoitti: Tekniikka ei tietääkseni hidasta paikannusta, vaan tämä moniportaisuus asian hoitamiseksi laillisesti. Tarkkuus ei ole erityisen hyvä maaseudulla, mutta muutaman kilometrin epävarmuus ei haittaa jos kohde on kuitenkin valtatiellä.
Tuo kännypaikannuksen pitäisi pystyä kaikkialla ymmärtääkseni semmoiseen 300-500m kanttiinsa olevalle alueelle, AGPS jos löytyy niin sitten ihan muutaman metrin säteelle.


Clancy B. kirjoitti: itse kohtaamani yhteistyöt poliisi / jv ovat olleet positiivisia. Toki ei ole ollut paljon(vrt.rapatessa roiskuu) mutta kun itse tietää toimineensä ns.vilpittömästi näkyy se ulospäinkin. Kun tulee ihmisten kanssa toimeen auttaa se kaikessa.diplomatiaa.
Yleensä juu, tämän takia mä vähän tätä kyselinkin kun vastaan on tallannut laidasta laitaan. Jotkut kovastikkin tuntuu arvostavan ja kysyvän jopa mielipidettä esim. "kannattaako päästää raudoista?" ja toiset samassa tilanteessa haistattavat pitkät ennenkuin ovat sanoneet päivää. Näissä pokanhakukeikoissa on hyvä verrata kun pääsääntöisesti ilmoitus, toiminta paikan päällä, usein paikka ja jopa vastapuolen vauriot ovat varsin yhteneväisiä niin suurta eroa ei pitäisi keikoissa olla.

Hyvänä esimerkkinä yt-toiminnan kannattavuudesta oli pari vuotta sitten kekkereillä kun tuotiin viranomaisille nitku paketissa. Jannu oli koko matkan sätkinyt kun kala kuivalla maalla eikä ollu kovin yhteistyökykyinen verbaalisestikkaan. Noh, paikalle päästiin ja huikkasin maijalle, että haluatteko suoraan kyytiin vai laitetaanko konttiin eka, vastaus kuuluu huokaisten että tuo tänne se. Asennettiin kaveri turvilleen maijan takaboksiin ja miliisi rupesi renkomaan rautoja auki- tässä kohtaa huikkasin että vaihtakaa mielummin, tuo ei tykkää auktoriteeteista; "Elä poika ruppea mua neuvvoon!" No ei sitten, raudat auki, jannu sinkoaa ylös ja tempaasoo ekaa konstaapelia käkättimeen. Meinasin sanoa "mie vissiin sanoin jotain", mutta en viittinyt kun tuntui olevan käpälät täynnä hommaa sen riukupetterin kanssa. :badgrin:
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
Mika Luostarinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1131
Lauteille: Maaliskuu 2009

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

#43

Viesti Mika Luostarinen »

nomad kirjoitti:
Mika Luostarinen kirjoitti: Tekniikka ei tietääkseni hidasta paikannusta, vaan tämä moniportaisuus asian hoitamiseksi laillisesti. Tarkkuus ei ole erityisen hyvä maaseudulla, mutta muutaman kilometrin epävarmuus ei haittaa jos kohde on kuitenkin valtatiellä.
Tuo kännypaikannuksen pitäisi pystyä kaikkialla ymmärtääkseni semmoiseen 300-500m kanttiinsa olevalle alueelle, AGPS jos löytyy niin sitten ihan muutaman metrin säteelle.
Olen kuullut erilaisista tarkkuuksista, etsinnöissä noita alueita on joskus annettu. Tiheä tukiasemaverkko antaa ehkä kymmenien metrien tarkkuuden kaupungissa, maaseudulla tarkkuus olisi paljon huonompi.

GPS on toki tarkka, antaako joku puhelinmalli muuten mahdollisuuden että vastapuoli (hätäkeskus) kaivaisi sen tiedon soittajan kännykästä? Eikös tähän pyritä että hätäkeskus saisi sijainnin kaikin mahdollisin tavoin? Hätäkeskuspäivystäjät eivät taida hevillä luottaa koordinaatteja luettelevaan soittajaan, ymmärrän sen kun itsekin olen etsinnöissä huomannut monenmoista sekaannusta koordinaattien käytössä.

Otsikon aiheeseen saa vastauksen lukemalla Sokeri-Sakari-sarjakuva-albumin.
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

#44

Viesti nomad »

GPS:stä en suoraan tiedä, mutta A-GPS toimii datayhteyden pohjalta ja se ainakin pitäisi saada häkenkin irti. Ja miksei saisi GPS:kin kun onhan noita varastetun luurin paikannussoftiakin? Nuo arvot olivat viitteellisiä ja kuuleman mukaan tuollaiselle puolen neliökilometrin alueelle pitäisi päästä aikalailla kaikkialla suomenmaassa, mutta voihan olla että minullakin on väärää tietoa kun en etsintähommissa itse ole.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

#45

Viesti Presenter »

Miten se häke sieltä sen saisi? Se vaatii jonkun tavan, jolla se puhelin sen lähettäisi, eli sen käyttäjän aktiivista toimintaa asian eteen, eli käytännössä jonkun softan. Puhelimessa on GPS-vastaanotin, sen paikkatiedon voi kyllä välittää netin yli, mutta ei häke sitä voi mitenkään automaattisesti katsoa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 55 kurkkijaa