Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Poliisien asenne vartijoita ja järkkäreitä kohtaan?

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Sami Tolvanen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Lauteille: Huhtikuu 2009
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Sami Tolvanen » huhti 29, 2009, 21.32

Kertokaapa aikanne kuluksi omia kokemuksianne ja mielipiteitänne siitä, miten poliisit :hivutus: suhtautuvat yksityisen turvallisuusalan työntekijöihin eli vartijoihin :nunchaku ja järjestysmiehiin :naka: ? Onko asenne usein sellainen "te ootte vaan niitä jotka ei päässy poliisikouluun" :bootyshake: vai arvostetaanko lapy näitä "avustavia tehtäviä"? Ihan mielenkiinnosta :thinking: vaan kyselen, itselläni ei ole juuri kokemuksia.

Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Lauteille: Syyskuu 2005

Viesti bodyguard » huhti 29, 2009, 21.45

Sanoisin että ammattimies saa ammattimaisen kohtelun.

Kusipäitähän nyt mahtuu joka ammattiin (joskin veikkaisin että turva-alalla työskentelevien keskuudessa sekin prosentti on aika korkea) mutta yksittäistapauksista ei nyt voi kauheasti johtopäätöksiä vetää. Itselläni tosin ehkä enemmän kokemusta muiden kuin järjestyspoliisien kanssa yhteistyöstä mutta en muista että ikinä olisi mitään ongelmia ollut.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi

Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Lauteille: Helmikuu 2006
Tykännyt: 83 kertaa
Tykätty: 315 kertaa

Viesti Kari Aittomäki » huhti 29, 2009, 21.55

Mulla on sekä huonoja että erittäin huonoja kokemuksia poliisimiehistä.
Mutta on hyviäkin.
On niin laaja aihe että pitäsi lähestyä tarinanmuodossa mutta mä oon saanu senverran uhkailujaki tarinoistani jotta antaap'olla.

Sanosin että pääsääntösesti se asenne on alentuva.
Jolla teenvääryyttä niitä hyviä tyyppejä kohtaan.
Mutta ku ne on vähemmistö.

Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Lauteille: Elokuu 2007

Viesti Esa Tyynismaa » huhti 29, 2009, 22.02

Totta!
Poliisit on ihan niinkuin muutkin ammatit,toisista on siihen ja toiset keskittyy siihen tärkeilyynsä.Valitettavan monet keskittyy siihen omaan tärkeyteensä ja "ylempään asiemaansa",ainakin noissa ovihommissa kohtaamissani yksilöissä.
Toki on myönnettävä,että on kyllä myöskin ammatti,jonka valinneita en voi ymmärtää.Asenne kun heitä kohtaan yleensä on mikä on...
Miksi kukaan alkaa "mulkun" ammattiin?

MikkoT
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Lauteille: Joulukuu 2008

Viesti MikkoT » huhti 30, 2009, 12.15

Oman kokemuksen perusteella ainakin Jyväskylässä poliisin suhtautuminen järkkäreihin on yleensä erittäin asiallinen. Kyllä ne poliisit tietää ettei ne kerkee jokaista kaljakuppilaa vahtimaan ja sekin homma on jonkun tehtävä.

Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu
Tykännyt: 17 kertaa
Tykätty: 1 kerran

Viesti Presenter » huhti 30, 2009, 12.47

Esa Tyynismaa kirjoitti: Toki on myönnettävä,että on kyllä myöskin ammatti,jonka valinneita en voi ymmärtää.Asenne kun heitä kohtaan yleensä on mikä on...
Ai vähän niin kuin portsariksi tai vartijaksi vaikka?

Kuvake
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Lauteille: Helmikuu 2005
Tykännyt: 7 kertaa
Tykätty: 80 kertaa

Viesti YJT » huhti 30, 2009, 14.14

Olen havainnut oman työyhteisöni sisällä aika suurta hajontaa suhtautumisessa. Osalla suhtautuminen on melko alentuvaa, toiset suhtautuvat melkolailla tasa-arvoisina toimijoina, ja osalla suhtautuminen on jotain siltä väliltä; osittain kohteestakin riippuen. Esim. jos poliisi käy jossain yökerhossa enemmän keikalla kuin kaikissa muissa keskustan yökerhoissa yhteensä, se kieltämättä pistää hieman ihmettelemään ko. paikan henkilökunnan työtapoja - erityisesti jos ko. paikka ei ole tunnettu mitenkään karujen äijien kokoontumispaikkana tai etnisten ristiriitojen näyttämönä.

Itse toteaisin, että joissakin tapauksissa alentuva suhtautuminen on lähestulkoon perusteltua: jos työn aivan perusteetkin ovat hakusessa, ei kannata odottaa kauhean suurta kunnioitusta alan ammattilaisilta. Se onkin sitten toinen asia, onko työntekijän vai työnantajan vika, jos työntekijää ei ole perehdytetty kunnolla työhönsä, ja ammattitaidossa on muutenkin pahoja puutteita. Joka tapauksessa sellainen rakentava, opastava suhtautuminen lienee paras ratkaisu useimmissa tapauksissa.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)

Kuvake
TRU
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Lauteille: Lokakuu 2008

Viesti TRU » huhti 30, 2009, 14.38

Joo-o, poliisit ovat ammattiryhmä joka muodostuu tämän ammatin valinneista ihmisistä. Siihen joukkoon sopii ne mulkut, tärkeilijät ja hyvät tyypit. Kaikkia löytyy.

Itse olen törmännyt yhteen mielenkiintoiseen ilmiöön keskusteltaessa "poliisi sitä taikka tätä", nimittäin joskus olen kohdannut ihmisen jolla on asenne virkamiestä kohtaan lähtökohtaisesti negatiivinen, jopa vihamielinen. Sitten kun asiasta hieman keskustelee ja pintaa raaputtaa niin paljastuukin että vähän rattiakin on ajettu ja vahingonteostakin on tuomiota tippunut jne. Tältä pohjalta sitten lähdetään liikkeelle viranomaiskontakteissa. Mulkkuhan se puhalluttanut poliisikin oli. Ihan selvästi.

Eihän meistä kukaan itsestään ensimmäisenä niitä vikoja rupee hakemaan mutta jos jatkuvasti on vaikeaa pysyä yhteiskunnan sääntöjen puitteissa, kaikki viranomaiset on mulkkuja ja aina väärässä niin ehkä aamulla kylppärissä leegoja harjatessa hieman pidempi vilkaisu peiliin olisi paikallaan.

Itse en ole havainnut mitenkään alentuvaa tai sen kummempaa suhtautumista portsareihin kuin putkimiehiinkään. Jokainen hoitaa omaa leiviskäänsä tässä yhteisessä systeemissä.

Ammattimies saa ainakin minulta kunnioitusta ja arvostusta, alasta riippumatta.

TRU
Sometimes one's greatest asset is simply an ability to withstand longer than anyone else.

Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Lauteille: Elokuu 2007

Viesti Esa Tyynismaa » huhti 30, 2009, 22.20

Presenter kirjoitti:
Esa Tyynismaa kirjoitti: Toki on myönnettävä,että on kyllä myöskin ammatti,jonka valinneita en voi ymmärtää.Asenne kun heitä kohtaan yleensä on mikä on...
Ai vähän niin kuin portsariksi tai vartijaksi vaikka?
Portsarin ei tartte käsittääkseni yleensä ihan niinpaljon kuukaudessa työskennellä kuin poliisin?
Ja tuosta poliisin suhtautumisesta portsareihin...Aaaiiivan liian vähän tuntuvat poliisit ymmärtävän hallintaotteista ja niiden käytöstä ovitöissä.Eikö edes järjestyspoliisin koulutukseen voisi sisällyttää edes välttävät tiedot väkivallan mekaniikasta?
Kun omien kokemusteni mukaan ovat asiakkaan taltuttamisesta ulkona kuin tamppoonin naru...

P.s. Varmasti on päteviäkin "katujyriä",mutta ehdottomasti liian vähän.

airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Lauteille: Marraskuu 2007
Tykännyt: 54 kertaa
Tykätty: 118 kertaa

Viesti airakti » huhti 30, 2009, 22.39

Poliisi...Kaikkien kaveri, yhtä paljon kuin karavaarani :-) Pari esimerkkiä elävästä elämästä: Jökötin ovella Jakomäessä ja sisään tuli psykoosissa oleva hemmo jolla oli vedetty dynyä teipillä ympäri ruhoa ja raivosi onko se hu0ra jota myös mun vaimoksi kutsutaan, taas jakamassa itseänsä tämän paikan vessassa, no, käytiin yhdessä tarkastamassa vessa, ei ollut tällä kertaa, hemmo suostu lähtee seuraavaan baariin kattelee, joku oli soittanut tällä välin poliisit paikalla ja ne tuli heti 45 minuutin kuluttua pelokkaan näköisinä kyselee mitä täällä tapahtuu ja mihin se hemmo meni, kerroin missä on se seuraava lähin baari, pojat lähti toiseen suuntaan....
Toinen: Jökötin Tikkurilassa ovella, ja sisään tuli kymmenkunta erittäin hyvin pukeutunutta ja kovan näköistä herraa, ja sen mukaiset kissat mukana, arvasin samantien että tästä ei hyvää seuraa, no, meni suunilleen tunti kun yhdeltä vakkari kovikselta oli tämän porukan toimesta vedetty puukolla kurkku auki, oli tosi nasta tilanne kun sai näitten koviksien kanssa vääntää siihen asti että virkavalta saapui heti tunnin kuluttua paikalle, paikalle saapui yksi tyttö poliisi ja hiiren oloinen poikapoliisi, haastattelivat siinä sitten porukan pienintä sillä aikaa kun itse puristin viimeisillä voimillani kaikkein vihaisinta hemmoa, joka suureen ääneen uhkas tappaa mut ja mun perheen jos joutuu puduääriin, potkaisin skoudea selkään ja kysyin että etsä kuule mitä tää pelle uhkailee mua, niin vastaus oli että ei ole kuullut mitään ja nyt heillä on tarvittavat tiedot ja he lähtevät seuraavaan paikkaan, esimerkillistä toimintaa, kiitos suomen poliisi.
Kolmas: Tulin töihin vuorooni Oulunkylän asemabaariin ja pöydässä nukkui spurgu niin sikeästi että en saanut hereille ja oli niin tårta på tårta että en viitsinyt itse alkaa kantaa ulos, siispä soitin pollisille ja kerroin tilanteen, ei mennyt kuin 7 minuuttia niin oli 3 partiota pillit paikalla hoitamassa homman kotiin. Näin niitä hommia priorisoidaan. Kiitos näistä kaikista kasvattavista kokemuksista virkavallalle jonka palkka me kaikki maksestaan. Ammattimiehiä.

-Timppa-

Ps, viitaten alkuperäiseen kyssäriin miliisin asenteeseen, nuoremmista en osaa sanoa, mutta vanhemmat oli tosi katkeria kun heiltä otettiin oikeus pois jököttää ovella, ehkä nää kaikki on historian peruja...?
TimppaA

Kari Aittomäki
päähänpotkija

Viesti Kari Aittomäki » huhti 30, 2009, 23.03

Mites tään nyt laittas..
Muutama pelimieskyttä on osannu tulla kertoon jotta tietynnäkönen tapaus ois haussa siitä-ja-siitä asiasta.
Ja että kyseessä ei ole pelimies vaan joku sekopallo.
Kaskun portsari ei voi alkaa vasikaksi mutta yhteisön suojelemisessa intressit on monasti samankaltaiset.
Ja ei ole yksi eikä kaksi tapausta jotka on tullut raudoitettua tekaistulla/provosoidulla syyllä ja eteenpäin luovutettua...
Ja kas, jätkällä oli haku päällä.
Sattuipas somasti.

Eli kyllä ne pelijätkät on pelijätkiä poliisissakin.
Negatiivisen puolen tapauksista en viitti alkaa taritsemaan.

airakti
munillepotkija

Viesti airakti » huhti 30, 2009, 23.12

Tää on taitanut tapahtua siellä kaukana Kokkolassa, ei täällä Helsingissä ole näkynyt noita pelimiehiä kyseisestä ammattikunnasta. Voisin laittaa useita lisäesimerkkejä, muttamutta.. :-)
TimppaA

Kari Aittomäki
päähänpotkija

Viesti Kari Aittomäki » huhti 30, 2009, 23.29

Hehe, ihan stadisssa näitä oli.
Niinku vaikka se Malminkartanon sylkylä jota Timurin ja Artturin kans luututtiin oli sellanen kaatopaikka jossa kaikenlaista kamanheittoa tapahtu verrattain avoimesti, eikä itäkään niin varsinaisesti rauhan tyyssija ollu.

Mä revin yhä ylpeyttä siitä etten ikinä ole soittanu kyttiä apuun, ainoastaan hakeen pois.
Ja Timppa, meillä on kaikilla aika happoisia kokemuksia nuoremman polven poliiseista. Siis näistä jotka ei ehtiny ite tekeen ovihommia.
Siihen kieltoon kun loppu eräs ajanjakso.

Mä en lähtis räävään poliiseja, ne on se kontaktipinta mitä järjestyksen valvonnan työmiesosastolla on virkamiesportaaseen.
On sielä aivan pirun hyviä tapauksiakin, vaikka muitakin on.

airakti
munillepotkija

Viesti airakti » huhti 30, 2009, 23.55

Sorry Kari, olen täysin eri mieltä. En ole nähnyt yhtäkään oikeasti hyvää tapausta, ovat anaalin nuolijoita kun tulevat paikalle jos ja homma on muitten toimesta hoidettu siisitisti, mutta jos alkaa älämölö, niin portsari se on aina viime kädessä jota ne syyttää. Voisin laittaa tähän yhden täydellisen esimerkin veljeni tapauksesta Green starissa, mutta en jaksa nyt kirjoittaa niin pitkää tarinaa kun taidat kumminkin tietää tapauksen. Siis lyhyesti: Älä rupee kehuu tina nappeja :-) oot tainnu ottaa jotain positiivisesti vaikuttavaa efetriiniä.
TimppaA

Kari Aittomäki
päähänpotkija

Viesti Kari Aittomäki » touko 1, 2009, 00.14

Juumuistan ton Oden tapauksen, naurattaa vieläkin.
Mutta kutes olet kaiketi huomannut niin vaikka Potku on paras jutteluosasto.. ei niitä rivoimpia juttuja voi pöydälle laittaa.
Netti on netti, kaikki ei ole aikamiehiä.
Mullakin meni hyvä kaks vuotta ennenku opin mitä voi sanoa ja millä tavalla.
Rajuimmat jutut onsyytä jättää kertomatta ja tätä poliisin suorituskykyyn luottamista/tukeutumista ei tule horjuttaa.
Koska on sielä tosipaljo lujaranteisia tapauksia.

Potkua lukee muutkin kuin tännekirjoittelijat, poliisin katu-uskottavuus on arka aihe.
Ja meillähän on aika kapea otanta siihen duuniin, eller hur?
Siks portsarit on ovella että paketoivat tampiot noutokuntoon, eller hur?
Vaikka itte olen tietenkin sitämieltä että voisin hoitaa pollaritonttia niinkutostavaan. Koska olen tapellu enemmän ku tarpeeks.
Joka ei välttämättä tee väittämästä totta.

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 kurkkijaa