Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tornihuhut

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Tornihuhut

#226

Viesti Lasse Candé »

Eikös Mjölnirin mainitsemassa tilanteessa ole kyse pelkästään siitä että tekee duunia ensiksi palvelusarvon mielessä paremmalla sopparilla ja sitten huonommalla?

Nähdäkseni hän ei sekoita mitenkään käsitteitä palvelusarvo ja reservinarvo ja olisi varsin outoa jos sekoittaisikaan...



Itse asiasta en tiedä mitään. Mun aikana reservin alikessut ja vänrikit tekivät näkemissäni tapauksissa kaikki jäädessään duunia ylikersantin palvelusarvolla. Muistan kuulleeni että tämä muuttui joskus.
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Tornihuhut

#227

Viesti Ale »

Lasse Candé kirjoitti:Eikös Mjölnirin mainitsemassa tilanteessa ole kyse pelkästään siitä että tekee duunia ensiksi palvelusarvon mielessä paremmalla sopparilla ja sitten huonommalla?

Nähdäkseni hän ei sekoita mitenkään käsitteitä palvelusarvo ja reservinarvo ja olisi varsin outoa jos sekoittaisikaan...



Itse asiasta en tiedä mitään. Mun aikana reservin alikessut ja vänrikit tekivät näkemissäni tapauksissa kaikki jäädessään duunia ylikersantin palvelusarvolla. Muistan kuulleeni että tämä muuttui joskus.
Nyt sekoitat sopimussotilaat ja ammattialiupseerit.
Silloin -90 luvun lopussa kun itse olin varusmies, sopimussotilaat palvelivat ylikersantteina. Silloin ei ollut nykyistä ammattialiupseeristoa, vaan sen edeltäjä sotilasammattihenkilöstö, joka palveli arvoilla sotilasammattihenkilö - vääpeli (poislukien jotkut jo värvättyjen aikana palvelukseen tulleet res.upseerit joiden arvo saattoi olla sotilasmestari.)
Nykyisin sopimussotilaat palvelevat sotilasarvollaan. (Tosin alikessut saavat yleensä kersantin palvelusarvon.)

Jotta homma olisi mahdollisimman selkeä, niin vielä jokunen vuosi sitten oli myös sotilasmestareita, jotka olivat koulutukseltaan toimiupseereita.
Nykyisen ammattialiupseeriston arvot kulkevat välillä sotilasammattihenkilö - Sotilasmestari. Sotilasammattihenkilö on reservin sotilasarvoltaan miehistöön kuuluva. Vähintään alikersantin reservin arvon saanut palvelee kersanttina ja siitä ylöspäin palvelusarvot myönnetään saadun koulutuksen, kokemuksen, palvelusajan ja tehtävän vaativuuden mukaan.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Tornihuhut

#228

Viesti Lasse Candé »

En sekoita mitään.

En vain turise noista kaikista virkanimikkeistä näköjään ollenkaan vaan pelkistä palvelusarvoista ja reservin arvoista.

Voit tietenkin osoittaa sen kohdan jossa sekoitan mielestäsi jotakin.
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Tornihuhut

#229

Viesti Ale »

Lasse Candé kirjoitti:En sekoita mitään.

En vain turise noista kaikista virkanimikkeistä näköjään ollenkaan vaan pelkistä palvelusarvoista ja reservin arvoista.

Voit tietenkin osoittaa sen kohdan jossa sekoitan mielestäsi jotakin.
Lasse Candé kirjoitti: Itse asiasta en tiedä mitään. Mun aikana reservin alikessut ja vänrikit tekivät näkemissäni tapauksissa kaikki jäädessään duunia ylikersantin palvelusarvolla. Muistan kuulleeni että tämä muuttui joskus.
Sopimussotilaat palvelivat tuolloin ylikersantin palvelusarvolla. Sotilasammattihenkilön virkaan nimitettyinä duuniin jääneet aliupseerit ja res. upseerit palvelivat kersantteina.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Tornihuhut

#230

Viesti Ale »

Ale kirjoitti: PS. Tuolla mereen poistattaneella kapiaisella on todellisuuspohja. Poistutus tapahtui tosin järveen.
Todellisuudessa tapauksen taustana on, kun tst-harjoituksen ja sitä seuranneen marssin jälkeen, patterin päällikkö laski "poikansa" järveen uimaan käskyllä taakse poistu. Kenenkään lomia ei siis poltettu ja käskyn sisältämän huumori ja vapaaehtoisuus oli kyllä käskyn saaneiden tiedossa. Käskyn antanut mies jäi eläkkeelle everstinä ja tapahtui noin vuonna -88.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Tornihuhut

#231

Viesti Lasse Candé »

Ale kirjoitti:
Lasse Candé kirjoitti:En sekoita mitään.

En vain turise noista kaikista virkanimikkeistä näköjään ollenkaan vaan pelkistä palvelusarvoista ja reservin arvoista.

Voit tietenkin osoittaa sen kohdan jossa sekoitan mielestäsi jotakin.
Lasse Candé kirjoitti: Itse asiasta en tiedä mitään. Mun aikana reservin alikessut ja vänrikit tekivät näkemissäni tapauksissa kaikki jäädessään duunia ylikersantin palvelusarvolla. Muistan kuulleeni että tämä muuttui joskus.
Sopimussotilaat palvelivat tuolloin ylikersantin palvelusarvolla. Sotilasammattihenkilön virkaan nimitettyinä duuniin jääneet aliupseerit ja res. upseerit palvelivat kersantteina.
Saattaa olla, mutta kuten sanottua, näkemissäni tapauksissa sekä reservin alikessut että vänrikit palvelivat ylikersantteina. Jos olet oikeassa, niin looginen vaihtoehto on, että näkemäni tapaukset olivat sitten näitä sopimussotilaita ja sellaisen sanan olenkin muistavinani.

En sekoittanut mitään. En vain käynyt läpi sellaisia virkoja joista minulla ei ollut havaintoa. Kersantin lätkiä näin Haminassa vain kolmekymppisillä häröpallopartamiehillä aina kun ne liikkuivat ryppäissä lyhyen jakson ja saapumiserien lopuilla joillain löysäilylinjojen varusmiehillä.

Tämä tapahtui vuosina 2001-2002.

Ja minun noin vanha havainto ei liity siihen mistä väittelit Mjölnirin kanssa vaan oli vain toteamus, kuinka asian varsinaiseen laitaan minulla ei ole pienintäkään kosketuspintaa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Tornihuhut

#232

Viesti Mjölnir »

Ale kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:On yksi tapaus, jossa rauhan aikana sotilasarvo (palvelusarvo) voi alentua: on tullut töihin sopimussotilaaksi ja on reservinupseeri, jolloin palvelusarvo on vänrikki. Sitten päättää jäädä töihin sen jälkeen, kun sopparin pesti päättyy ja ottaa vastaan aliupseerin viran, jolloin reservinupseereilla aloitetaan ylikersantin palvelusarvosta. Reservin sotilasarvo kuitenkin pysyy vänrikkinä, mutta palvelusarvo on aliupseerin
Väärin ja väärin.

Palvelusarvoa ja reservin arvoa ei pidä sekoittaa keskenään.
Ja toisekseen. Reservin upseerikin aloittaa kersantin palvelusarvolla jos ottaa vastaan aliupseerin viran.
Ok, homma on sitten muuttunut muutaman viime vuoden kuluessa. Eikö vänrikkejä enää ole sopparina? Ainakin maru:ja oli jossain vaiheessa, mutta siitä taidettiin luopua
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Tornihuhut

#233

Viesti Mjölnir »

JanneM kirjoitti:
Ale kirjoitti:
JanneM kirjoitti:
Ale kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:On yksi tapaus, jossa rauhan aikana sotilasarvo (palvelusarvo) voi alentua: on tullut töihin sopimussotilaaksi ja on reservinupseeri, jolloin palvelusarvo on vänrikki. Sitten päättää jäädä töihin sen jälkeen, kun sopparin pesti päättyy ja ottaa vastaan aliupseerin viran, jolloin reservinupseereilla aloitetaan ylikersantin palvelusarvosta. Reservin sotilasarvo kuitenkin pysyy vänrikkinä, mutta palvelusarvo on aliupseerin
Väärin ja väärin.

Palvelusarvoa ja reservin arvoa ei pidä sekoittaa keskenään.
Ja toisekseen. Reservin upseerikin aloittaa kersantin palvelusarvolla jos ottaa vastaan aliupseerin viran.
Oletko täysin tietoinen ketä korjaat?
Olen. Oletko tietoinen keltä kysyt?
Olen. Jatkakaa.
Luotan myös siihen, että tässä tapauksessa kyseinen henkilö tuntee aliupseeriston paremmin kuin minä. Reserviläinen.

Entinen kollega on tullut töihin määräaikaiseksi reservinupseeriksi vänrikkinä, ylennetty luutnantiksi, sitten määräaikaisuus on päättynyt ja hän otti vastaan aliupseerin viran ja palvelusarvoksi tuli ylikersantti
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2954
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Yhteystiedot:

Tornihuhut

#234

Viesti Antti »

Olihan Mjölnir kuitenkin oikeassa alkuperäisessä pääpointissaan eli siinä, että kuvatunlaisessa tapauksessa henkilön arvo näennäisesti alenee upseerista aliupseeriksi, ja eikös näin ole ihan riippumatta siitä, onko henkilö siirtynyt määräaikaisen reserviupseerin virasta sotilasammattihenkilöksi tai sopimussotilaasta aliupseeriksi.
Kari Aittomäki kirjoitti:Kerrottiin myös vääpelistä joka ois seivästäny alokkaan terävään kantoon polkasemalla viheltää-räjähti-bileissä liian korkeaa persausta alemma tietämättä jotta sielä oli kanto alla.
Tämän huhun kuulin jo Äijältä, sitä kerrottiin mun inttiaikana 1982-83 ja vielä kymmenen vuotta myöhemmin kertausharjoituksissa, varusmiesten kertomana.
Isävainaa kertoi tämän olleen tosijuttu ainakin siltä osin, että joku varusmies oli tällaisen vamman kärsinyt, sillä hän oli lääkintäaliupseerina siinä varuskuntasairaalassa, johon uhri ensimmäisenä tuotiin. Tämä oli 60-luvun alussa, mutta jos tornari satuttaisiin varmasti tuntemaan jo ennen tuota ajankohtaa, ei kyseinen tapaus voisi olla sen lähde.
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Tornihuhut

#235

Viesti Ale »

Mjölnir kirjoitti: Ok, homma on sitten muuttunut muutaman viime vuoden kuluessa. Eikö vänrikkejä enää ole sopparina? Ainakin maru:ja oli jossain vaiheessa, mutta siitä taidettiin luopua
On soppareina. MARUista luovuttiin tosiaan useampi vuosi sitten.
Mjölnir kirjoitti: kollega on tullut töihin määräaikaiseksi reservinupseeriksi vänrikkinä, ylennetty luutnantiksi, sitten määräaikaisuus on päättynyt ja hän otti vastaan aliupseerin viran ja palvelusarvoksi tuli ylikersantti
MARUt oli oma surullinen henklöstöryhmänsä henkilöstöasioiden hoidon historiassa. MARUn koulutus hyväksiluettiin loppuaika SAMOK1:stä vastaavaksi joten MARUt, jotka saivat alipseerin viran saivat ylikersantin palvelusarvon (joskus myös vääpelin arvon, kun nipunhoitaja ei viitsinyt lukea normia, vaan heitti arvon päästään.)
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Tornihuhut

#236

Viesti Mjölnir »

Jees, eli en täysin väärässä ollut
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Tornihuhut

#237

Viesti saarikko »

Antti kirjoitti:
Kari Aittomäki kirjoitti:Kerrottiin myös vääpelistä joka ois seivästäny alokkaan terävään kantoon polkasemalla viheltää-räjähti-bileissä liian korkeaa persausta alemma tietämättä jotta sielä oli kanto alla.
Tämän huhun kuulin jo Äijältä, sitä kerrottiin mun inttiaikana 1982-83 ja vielä kymmenen vuotta myöhemmin kertausharjoituksissa, varusmiesten kertomana.
Isävainaa kertoi tämän olleen tosijuttu ainakin siltä osin, että joku varusmies oli tällaisen vamman kärsinyt, sillä hän oli lääkintäaliupseerina siinä varuskuntasairaalassa, johon uhri ensimmäisenä tuotiin. Tämä oli 60-luvun alussa, mutta jos tornari satuttaisiin varmasti tuntemaan jo ennen tuota ajankohtaa, ei kyseinen tapaus voisi olla sen lähde.

Joo-ei. "Taisteluharjoituksessa kouluttaja huomasi, että erään alokkaan takapuoli oli liian ylhäällä. Kouluttaja polkaisi sitä alaspäin, jolloin terävä kanto puhkaisi alokkaan vatsan ja alokas kuoli. Tämä jokaisessa varuskunnassa kerrottu tarina löytyy jo Pentti Haanpään novellista Kenttä ja kasarmi (1928)."
Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2954
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Yhteystiedot:

Tornihuhut

#238

Viesti Antti »

saarikko kirjoitti: Joo-ei. "Taisteluharjoituksessa kouluttaja huomasi, että erään alokkaan takapuoli oli liian ylhäällä. Kouluttaja polkaisi sitä alaspäin, jolloin terävä kanto puhkaisi alokkaan vatsan ja alokas kuoli. Tämä jokaisessa varuskunnassa kerrottu tarina löytyy jo Pentti Haanpään novellista Kenttä ja kasarmi (1928)."
Tarinan yksityiskohdat kuulostavatkin sopivan paremmin aikaan ennen valtion korvausvelvollisuutta vammautumisista varusmiespalveluksen aikana. Voi tietty olla, että jokin myöhempi, etäisesti vastaava tosisattumus on sekoittunut jo olemassa olevaan motiiviin varusmiesten vuosittain uusiutuvassa "tapahtui tässä varuskunnassa" -folkloressa.

Oma kokemukseni tornarin henkeäsalpaavasta syntyvauhdista on seuraava tapaus. Eräs aliupseerioppilas piti hyvänä ideana kaataa valopetrolia kamiinaan, minkä tuloksena hänen kulmakarvansa hieman kärähtivät, mutta vakavammilta vammoilta onneksi vältyttiin. Lopputuloksena oppilas vietiin varuskuntasairaalaan, ja valopetrolit kerättiin loppuharjoituksen ajaksi pois. Jo seuraavana päivänä (vai oliko se samana iltana) kuulimme, että veksissä makaa sokeutunut oppilas, jolta on kasvoista palanut iho pois.
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Tornihuhut

#239

Viesti Andy »

En ihmettelisi jos tuota kantojuttua olisi kerrottu jo jääkäreiden keskuudessa Saksassa tai Tsaarin armeijassa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Tornihuhut

#240

Viesti Kari Aittomäki »

Tarkasti ottaen, milloin Suomessa kouluttaja sai vielä käydä käsiksi?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 39 kurkkijaa