Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Järjestyksenvalvojan painajainen?

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojan painajainen?

#76

Viesti Kari Aittomäki »

Kerran tuli ihan opetusmielessä tosin tehtyä sekin temppu, että soitettiin poken esimiehelle, kun kieltäytyi (aiheetta) päästämästä sisälle. Poke sai luurissa suurikirjaimiset ohjeet pomoltaan ja joutui nöyrtymään. Luulin jo, että tyyppi kuolisi ketutukseen sinä iltanam mutta ei se olisi haitannut....
Tästä uskon sen verran kuin huvittaa.
On nimittäin kenties yleisin juttu mitä kuulla saa.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 11249
Lauteille: Kesäkuu 2008

Järjestyksenvalvojan painajainen?

#77

Viesti Jorge »

Kari Aittomäki kirjoitti:
Kerran tuli ihan opetusmielessä tosin tehtyä sekin temppu, että soitettiin poken esimiehelle, kun kieltäytyi (aiheetta) päästämästä sisälle. Poke sai luurissa suurikirjaimiset ohjeet pomoltaan ja joutui nöyrtymään. Luulin jo, että tyyppi kuolisi ketutukseen sinä iltanam mutta ei se olisi haitannut....
Tästä uskon sen verran kuin huvittaa.
On nimittäin kenties yleisin juttu mitä kuulla saa.
Vastuu on aina kuulijalla näissä netissä kirjoitetuissa jutuissa - siis itse kunkin tarinoissa.

Niin kuin sanoin, tuo juttu on tultu tehtyä kerran elämässä, siis yhden kerran ja silloin oli tietoaettä se tulee onnistumaan, kun tietää keltä kysyy - ei tarvinnut mainita "et tiedä kuka olen" tai "soitan pomollesi", kun se pomo saatiin suoraan puheisiin.

Oikeutta ei saa, jos sitä ei hanki ja kukaan ei käskenyt sitä pokea aloittamaan kettuilua. En nyt mainitse missä tapahtui, enkä tiedä missä merkeissä heidän yhteistyönsä jatkui - tuskin se poke ainakaan meitä ylimpinä ystävinään muistelee. Olisi halunnut saada riidan meidän kanssa aikaan, niin olisi saanut syyn pitää meidät ulkopuolella...
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Järjestyksenvalvojan painajainen?

#78

Viesti keskilinja »

Jorge? Oliko tosiaan sen arvoista :?
Te ette välttämättä tosiaan tiedä mitä poke teissä näki, mutta se ketä pääsee sisälle ja ketä ei, niin on täysin jv:n päätettävissä. Joskus tulee tommosia että syyttä estetään(poke arvionut väärin, kuten tässä teidänkin tapauksessa ilmeisesti), niin pitääkö sitä niin kovasti vetää hernettä nenään?

Ainahan ne rahat voi viedä toiseen ravintolaan.

Kyllähän se harmittaa, on itsellenikin käynyt muutaman kerran samalla tavalla, mutta ei tulisi mieleenikään alkaa soitteleen ylemmille tahoille.

Ei millään pahalla, mutta minusta aika väsynyttä toimintaa...
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 11249
Lauteille: Kesäkuu 2008

Järjestyksenvalvojan painajainen?

#79

Viesti Jorge »

keskilinja kirjoitti: Jorge? Oliko tosiaan sen arvoista :?
Te ette välttämättä tosiaan tiedä mitä poke teissä näki, mutta se ketä pääsee sisälle ja ketä ei, niin on täysin jv:n päätettävissä. Joskus tulee tommosia että syyttä estetään(poke arvionut väärin, kuten tässä teidänkin tapauksessa ilmeisesti), niin pitääkö sitä niin kovasti vetää hernettä nenään?

Ainahan ne rahat voi viedä toiseen ravintolaan.

Kyllähän se harmittaa, on itsellenikin käynyt muutaman kerran samalla tavalla, mutta ei tulisi mieleenikään alkaa soitteleen ylemmille tahoille.

Ei millään pahalla, mutta minusta aika väsynyttä toimintaa...
No sillä kertaa se kyllä tuntui sen arvoiselta - asiat voi esittää niin moneen tapaan, eli kärjistämällä ongelmia tai ratkaisemalla ne. Tuotakin kaveria oli varmaan jollain kurssilla opetettu käyttämään käskyttämistä, ja päätti sitten aloittaa sillä. Itselläni on vähän huonot reseptorit käskyjä kohtaan, jos käskijältä puuttuu siihen tarvittava auktoriteetti - sellaisenkin sanonnan olen joskus kuullut, että huutoonsa on vastattava.

Samasta aiheesta on täälläkin keskusteltu fyysisen konfrontaation kohdalla - milloin kävellään pois ja annetaan olla, ja milloin turvaudutaan likaisiin temppuihin ja tuollaisetkin temput ovat osa "henkisen sodankäynnin taitoa".

Niin kuin jo aiemmin mainitsin, en useimmiten yritä tunkea itseäni paikkoihin, joissa naamani ei miellytä, mutta aina ei jaksa olla 100% korrekti.
Kuvake
Paha Kani
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 748
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Lieto

Järjestyksenvalvojan painajainen?

#80

Viesti Paha Kani »

Varsin huonosta kunnioituksesta sitä ovella seisovaa kaveria kohtaan kielii se, jos puhelimitse kävellään paikan päällä tehdyn päätöksen yli. Siis jos.
MBC Kiitos 2006-2013[/linkki]
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Järjestyksenvalvojan painajainen?

#81

Viesti bodyguard »

Paha Kani kirjoitti: Varsin huonosta kunnioituksesta sitä ovella seisovaa kaveria kohtaan kielii se, jos puhelimitse kävellään paikan päällä tehdyn päätöksen yli. Siis jos.
Joo, melkosen urpo esimies. Ja jos pykälien mukaan mennään ni se jv sanoo sen viimeisen sanan ihan oikeasti. Enpä itse ainakaan moiseen baariin uudelleen töihin menisi. Ymmärrän kyllä että monet joutuvat ajattelemaan tässäkin asiassa taloudellisesti.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

Järjestyksenvalvojan painajainen?

#82

Viesti Esa Tyynismaa »

Tuo(kin) kuuluu portsarin ammatin ikäviin puoliin.Osunut omallekkin kohdalle.Urpo joka oli sitä pysyvästi,sai koko oviporukalta yhteisen "älä enää näytä naamaasi,ennenkuin osaat käyttäytyä"-pituisen porttarin,soitti ravintolan omistajalle,ja kun oli "hyvä" asiakas,kumosi baarin omistaja kiellon...
Eipä siinä sitten enää kauan mennytkään,kun lähes koko erittäin pätevä oviporukka lähti baarista muualle töihin.
Jokaisen ravintolapäällikön/omistajan pitäisi ymmärtää,että omaa henkilökuntaa kuunnellaan enemmän kuin yksittäistä asiakasta.
Kuvake
RikuLahdensuo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 392
Lauteille: Lokakuu 2007
Paikkakunta: Lapua

Järjestyksenvalvojan painajainen?

#83

Viesti RikuLahdensuo »

Mä olin tän kuluneen viikonlopun töissä uudessä Baarissa 8-)
ja pääsimme yhteis ymmärrykseen tulevaisuudesta Paikka on mun.

Edellisenä viikonloppuna oli iso joukkotappelu yksi omistaja sai turppaan ja joku sai puukosta.
Tarkoitus olis lopettaa painajaiset. Naapuri Baari menetti juuri jatkoaikalupansa kun ei kyennyt pitämään järjestystä yllä.
Kivaa aluetta kaipaa vain SCHERIIFFIÄ :wedgie:
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. Mutta liian viisaista ihmisistä koko yhteiskunta !
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojan painajainen?

#84

Viesti Kari Aittomäki »

Juujep ja sori Jorgen tuo kärjistynyt sävyni.
Tuo on tosiaankin sellanen tarina jonka kuulee aika hemmetin usein.
Eli kuinka joku on hoitanut jollekulle portsarille potkut.
Se on sellanen tarina joka ei saa ajattelemaan taritsijastaan mitään kovin mukavaa.
Etenki kun niissä jutuissa on joskus aina perääkin.
Mullekin on käynyt niin, useinkin.

En muuten tajunnut että puhelu ilm suuntautui portsarifirman kympille, mä ajattelin jotain ravintolapäällikköä tai semmosta.
Ja ne ei kyllä uskaltaneet käydä alistustoimiin asiakkaitten aikana, eikä muutenkaan.
Vanhankoulun ravinteliduunarit ei keulinu portsareille, ne tiesi että nokkaan voi tulla ja pahastikin. Mäkin olen muutaman selkäsaunan asian tiimoilta antanut.

Ennen oli kaikki paremmin.
Ja tosiaan aika heikkoa johtamista kympiltä, jos tarina on tosi. Duunareita ei sais alistaa.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 11249
Lauteille: Kesäkuu 2008

Järjestyksenvalvojan painajainen?

#85

Viesti Jorge »

Vielä selvennyksen vuoksi tuosta tapauksesta, että myönnän toki, että se oli täysin Mulquist- tempaus ja puhelukin meni suoraan palkanmaksajalle.

Tosin vastapuoli kerjäsi sitä, ja oli oman käsitykseni mukaan itselleen ovi-uskottavuutta hakeva maitoparta, joka etsi tilannetta näyttää, mistä kana pissii ja kuka määrää. Ei vain jaksa olla tuollaisen eksperimenttien koekaniinina.

Ja episodi ei varmaan parantanut portsarin ja ravintoloitsijan välejä, mutta toisaalta ei varmaan ollut ravintolallekaan vahinko jos ovimies vaihtui.


Tämä nyt vain vastaheittona siihen Tyynismaan juttuun aiheesta, miten asiakas on väärässä, jos tulee portsarille asiaa. Kyllä siellä ovillakin seisoo monenlaista sukankuluttajaa.
Ohiampuja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 181
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Järjestyksenvalvojan painajainen?

#86

Viesti Ohiampuja »

Kukahan se täällä joskus kaipasi ovelle sellaista mestari-kisälli perinnettä. Hyvähän se olisi, siinä sellainen vanhempi elämänkokemusta jo hankkinut kaveri opastaisi nuoret kisällit oikealle tielle. Joskus olen nähnyt niitä "yli-innokaita" tai "virkaintoisia" nuorukaisia, jotka sitä mestarin perehdytystä hiukan kaipaisivat.

Muistan tilanteita kavereiden polttareista, kun joku porukasta alkoi jo hiukan torkkumaan, niin sellainen harkitsevampi poke saattoi tulla siihen sanomaan, että katsokaapa tuon teidän kaverinne perään ja älkää kantako sille enää viinaa, tai se pitää viedä muualle nukkumaan. Ja yleensä tuo riitti ja kaverista pidettiin huoli. Siinäkin joku "innokkaampi" olisi voinut heti retuuttaa niskasta pihalle, mutta noihan se kävi "fiksummin" eikä kaverin polttarit menneet poskelleen. Väkivalta on tietysti erijuttu.

Jyväskylässä muutama vuosi sitten hajosi taksin puhelinkeskus parhaaseen pikkujoulu aikaan, joten kadut oli puolillaan ärtyisiä ihmisiä, kun taksia ei saanut mistään. Tietysti humalaiset ihmiset purkivat sitä kiukkuaan sitten syyttömille järkkäreille. Ja ainakin yhdessä baarissa ovimiesten pinna petti sitten täysin ja tilanne karkasi lapasesta. Muistaakseni ravintelin johtaja sitten jälkikäteen pyyteli julkisesti anteeksi henkilökunnan toimintaa.

Ps. Kuinkas vaihdat baaria, jos täällä ei ole kuin yksi kuppila per pitäjä...
Kuvake
mixer
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 47
Lauteille: Tammikuu 2009

Järjestyksenvalvojan painajainen?

#87

Viesti mixer »

Jorge kirjoitti: Tosin vastapuoli kerjäsi sitä, ja oli oman käsitykseni mukaan itselleen ovi-uskottavuutta hakeva maitoparta, joka etsi tilannetta näyttää, mistä kana pissii ja kuka määrää. Ei vain jaksa olla tuollaisen eksperimenttien koekaniinina.
Ei siinä mitään, kunhan ymmärrät että se auktoriteettiongelma on sinulla, eikä sillä portsarilla. Sinä olit se, joka halusi kinata JV:n kanssa, koska hän ei sinun mielestä jostain syystä ollut "uskottava". Omapa päätös, kunhan vain itse ymmärrät, että se oli aikamoista pelleilyä.
mixed, not shaken
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 11249
Lauteille: Kesäkuu 2008

Järjestyksenvalvojan painajainen?

#88

Viesti Jorge »

mixer kirjoitti:
Jorge kirjoitti: Tosin vastapuoli kerjäsi sitä, ja oli oman käsitykseni mukaan itselleen ovi-uskottavuutta hakeva maitoparta, joka etsi tilannetta näyttää, mistä kana pissii ja kuka määrää. Ei vain jaksa olla tuollaisen eksperimenttien koekaniinina.
Ei siinä mitään, kunhan ymmärrät että se auktoriteettiongelma on sinulla, eikä sillä portsarilla. Sinä olit se, joka halusi kinata JV:n kanssa, koska hän ei sinun mielestä jostain syystä ollut "uskottava". Omapa päätös, kunhan vain itse ymmärrät, että se oli aikamoista pelleilyä.
Syykin on selvä : mikään omassa tai ystävieni käytöksessä ei ollut provosoivaa, mutta portsari otti hyökkäävän asenteen. Eli menetti uskottavuutensa aivan itse.

Ja väitän tietäväni, miten "radalla" käyttäydytään. Noin 20 vuoden aktiivisen yöelämän aikana minut on poistettu kerran ravintolasta ja sekin sen takia, että erehdyin "laulamaan karaokessa".

Ne kerrat, kun (perustellusti) en humalatilan takia ole päässyt sisälle lienevät yhden käden sormin luettavissa. Joskus yli 15 vuotta sitten Happy Daysin poke tuli "puoleenväliin" Espaa vastaan ilmoittamaan, että älkää pojat edes yrittäkö sisälle tänään, mutta se oli silloin...
dairyu
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: karkkila

Järjestyksenvalvojan painajainen?

#89

Viesti dairyu »

Kari Aittomäki kirjoitti: Good4U.
Minä taasen olin tossa joku kuukausi sitten leffanjäkeisellä, ekankerran suunnilleen vuoteen.
Viis minuuttia ja joku sattans urpo tuli tuuppimaan.
Kurssinkäynyt järjestyksenvalvoja ei edes huomannut tilannetta.
Paitsi sitten kun häirikön kannikat osu kanveesiin.

Mun silmiin kapakat on nykyään epäviihtyisiä, häiriköinnistä on tullut hyväksyttyä tapakulttuuria. Ei viihdy tää.
Tosin meinasin jo leffateatterissa laulaa tuutulaulut yhdelle huutelijalle, eli ehkäpä vika onki minussa.

Mikä muuten on yleisötapahtuma?
Eri asia kuin huvitilaisuus?


mä lopetin baareissa käymisen kokonaan pari vuotta sitten just p@skanjauhajien takia.aina löyty se yks pöytään tunkeva nuija joka oli ollut legioonassa/vankilassa/bosniansodassa/nyrkkeilyssä etc...ei voi oikeesti rentoutua kun pitää kytätä ympärilleen kokoajan.
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Järjestyksenvalvojan painajainen?

#90

Viesti J. Suojanen »

Järjestyksenvalvojan on estettävä pääsy toimialueelleen henkilöltä, jonka
päihtymyksensä, käyttäytymisensä tai varustautumisensa vuoksi on perusteltua
syytä epäillä vaarantavan siellä järjestystä tai turvallisuutta taikka joka ei
ole täyttänyt sinne pääsyn edellytykseksi asetettua ikää. (JVL 6 § 1 mom.)

Järjestyksenvalvojalla on lisäksi oikeus estää pääsy toimialueelleen henkilöltä:
1) jonka aikaisemman käyttäytymisensä perusteella on syytä epäillä vaarantavan
siellä järjestystä tai turvallisuutta;
2) joka ei täytä ehtoja, jotka tilaisuuden järjestäjä tai alueen haltija on asettanut
sinne pääsemiselle, ottaen kuitenkin huomioon, mitä rikoslaissa
(39/1889) säädetään syrjinnästä; tai
3) jonka on syytä epäillä pitävän hallussaan esineitä tai aineita, joiden hallussapito
siellä on lain taikka tilaisuuden järjestäjän tai poliisin asettamien ehtojen
mukaan kielletty. (JVL 6 § 2 mom.)
Sitä kannattaa aluksi miettiä, että onko omalla käytöksellään tai muulla sellaisella seikalla antanut ylläolevasta epäilystä portsarille, jolloin hän on ollut oikeutettu tai jopa velvoitettu kieltämään sinulta sisäänpääsyn.

Ei sen puoleen... Kyllähän niitä virheitä välillä sattuu ja ylivirkaintoisia olen itsekin nähnyt ja minä en edes juo humalahakuisesti tai käy useinkaan ravintoloiden puolella.
99,9% kerroista olen ollut autokuskina täysin selvinpäin mukana vain seuraamassa sivusta, kun muut juhlivat.
Mainittakoot vielä, että multa on useammin kuin kerran estetty humalatilani takia sisäänpääsy ja joskus ravinteli on ollut täysi ja minut on poistettu jonosta katsomaan miten muille ravintolassa on vielä tilaa ym. :lol:

Itse annan kyllä portsarille anteeksi vaikka oikeuksiani olisikin loukattu ( brushteeth ) Pääasiahan se on ettei tule riitoja, tappeluita tai fyysistä uhkaa ja niin pitkään kun homma ei portsarilta karkaa täydellisesti lapasesta niin olen "kyllä" asiakas.
Joskus jokainen tekee virheitä, hätäsiä tai vääriä arvioita sekä jokainen on joskus ensimmäistä päivää ovella. Tai ensimmäisiä kertoja jne. Eiköhän se ovipersoona sieltä lähde muokkautumaan parempaan suuntaan ajan kanssa suurimmalla osalla niistä töhöistäkin, kun kokemusta vain tulee... Kuitenkin normaalisti portsarin kanssa ei joudu asioimaan ja hommat menevät putkeen kummaltakin osapuolelta ja mikäli toimenpiteitä se poke siellä tekee niin se tekee ne aivan lakipykäliä noudattaen.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 67 kurkkijaa