Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Portsarit

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 50
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Portsarit

#256

Viesti L.K. »

Iiro Kampman kirjoitti: En myöskään lukenut aikaisempaa viestiäsi kunnolla. Hanhenkaula on siis ilmeisesti semmoinen hauska rannelukko http://www.yumedojo.net/images/GOOSE NECK 2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Beefcaken viesti sai heräämään asiaan. Tuli nimittäin hanhenkaulasta mieleen mata leão, mutta sehän on leijonankesytystä.
Kyllä, tuo on juuri se tekniikka. Tosin, itse teen ja opetan tuon aina käänteisenä. Se on helpompi
hakea koska kohdehlön käsi on usein valmiiksi jo melkein siinä asennossa kun hän alkaa haraamaan vastaan. Lisäksi käänteisestä hanhenkaulatsa on liki mahdoton päästä irti, ainaknaa kättä siitä ei juurikaan saa pois jos ote on kunnolla kohdalla, vaikka kipua ei edes olisi niin paljon.
Tuosta perinteisetsä pääsee kyllä irti jos tietää miten se tehdään.

suppulamille, olen samaa mieltä. Minusta hyvä kouluttaja taas osaa ja uskaltaa myös tuoda tämän julki kouluttaessa ja ehkä jopa kannustaa jv-kokelaita hakeutumaan jonkun lajin tai ammattitreeniporukan pariin. Hän myös ehkä jopa uskaltaa teetättää sellaiset harjoitteet
osana koulutusta, jossa jengi tajuaa ettei kaikki ongelmat ratkeakaan sillä hanhenkaulalla tahi vartalokaadolla.. ;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Portsarit

#257

Viesti NCP »

L.K. kirjoitti: Kyllä, tuo on juuri se tekniikka. Tosin, itse teen ja opetan tuon aina käänteisenä. Se on helpompi hakea koska kohdehlön käsi on usein valmiiksi jo melkein siinä asennossa kun hän alkaa haraamaan vastaan. Lisäksi käänteisestä hanhenkaulatsa on liki mahdoton päästä irti, ainaknaa kättä siitä ei juurikaan saa pois jos ote on kunnolla kohdalla, vaikka kipua ei edes olisi niin paljon.
Tuosta perinteisetsä pääsee kyllä irti jos tietää miten se tehdään.
Onko käänteinen hanhenkaula muuten sama, mutta sormet olkapäätä kohti? Olen joskus nähnyt kuvan vastaavasta tekniikasta. Taisi olla jonkunlainen HFR-tekniikka. (HFR= Hallittu Fyysinen Rajoittaminen)
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Portsarit

#258

Viesti Mjölnir »

NCP kirjoitti: Onko käänteinen hanhenkaula muuten sama, mutta sormet olkapäätä kohti?

On
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
SirSamuel
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 854
Lauteille: Maaliskuu 2010

Portsarit

#259

Viesti SirSamuel »

suppulam kirjoitti: Yleensäkään se, mitä keskiverto ravintolan asiakas tai muutaman vuoron festarin porttia vartioinut JV-wannabe tietävät portsarin työstä, on suurin piirtein yhtä paljon kuin minä tiedän ydinvoimateknologiasta. Itselläni meni useampi vuosi jo siihen, että osasin suurinpiirtein poimia joukosta todennäköisimmät tappelijat, varkaat, kemikaalikauppiaat ja omien nautintoaineiden käyttäjät. Valitettavasti jokainen peruspullianen kuvittelee tietävänsä, miten poken tulisi työnsä hoitaa, vaikka en minä anna kirurgille leikkausohjeita...
Mä niin komppaan! Kyl sitä jos neuvomaan tulleelta rouva tai herra henkilöltä kysyy et mites on sun kokemuksen laita? Yleensä se vastaus on "Olin mä toissa kesänä ruisrockissa talkoolaisena!" Selvä!!!
Se jos oikeesti on alalla ollut asiansa osaava kollega niin mahdollisiin tilanteisiin joko on puuttumatta täysin ja katsoo kuinka virkaveli hoitaa homman tai sit tarjoaa ymmärtäväisesti auttavaa kättä.
Poikkeavia mielipiteitä..???
"Ainoastaan erinomaisen lahjakkaita hoitajia, joiden luotettavuutta ja tarkkuutta on monta kertaa koeteltu, voipi lääkäri ottaa lähimmiksi apulaisikseen operationeissa ja haavain sitelemisessä, täten osoittaen ikäänkuin erityistä kunnioitusta hoitajaa kohtaan." (T Billroth: Käsikirja sairainhoidossa, 1885)
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Portsarit

#260

Viesti bodyguard »

SirSamuel kirjoitti: Poikkeavia mielipiteitä..???
Eipä tuohon paljon voi olla. Ammattilainen osaa keskittyä siihen omaan hommaansa vapaallakin (oluen juonti). Toki jos kollega on saamassa käkättimeen niin toki voi jelpata mutta kuka helvetti sitä edes vapaalla jaksaa puuttua hommiin jos viikonlopusta toiseen istuu siinä tuulikaapissa muutenkin?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6416
Lauteille: Lokakuu 2009

Portsarit

#261

Viesti Ile »

bodyguard kirjoitti: Ammattilainen osaa keskittyä siihen omaan hommaansa vapaallakin (oluen juonti). Toki jos kollega on saamassa käkättimeen niin toki voi jelpata mutta kuka helvetti sitä edes vapaalla jaksaa puuttua hommiin jos viikonlopusta toiseen istuu siinä tuulikaapissa muutenkin?
Mä oon taas niin ootee, mutta aika laajalta kuulostaa tuo portsarin elinpiiri... olohuone ihan siinä työhuoneen viereessä... :D
Tuomo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 300
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Terrestrial North Pole

Portsarit

#262

Viesti Tuomo »

L.K. kirjoitti: Tuosta perinteisetsä pääsee kyllä irti jos tietää miten se tehdään.
Tuota tuota... Eikö kyseinen ohje toimi myös hanhenkaulaan sormet ylöspäin ja oikeastaan jokaisen tehtävään tekniikkaan?! :D
-Jos smurffia kuristaa, niin minkä väriseksi se muuttuu-
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Portsarit

#263

Viesti Kari Aittomäki »

ootee, mutta otteen ollessa perillä on aika turha alkaa räpiköinti. Lukot perustuu enimmin uhkaan ja se vastus voi sitte olla juuri se tunnoton joka vinttaaki otteen pohjaan riks-raks. Ei hyvä.
Tulee tunnistaa yritettävä tekniikka ja alottaa vastatoimet ajoissa.
Suunnitelma bee on vähä ku luotiase, jotain on pahasti mokailtu jos siihen joutuu turvautuun.

Itse aiheesta, mä olen kerran päätynyt kiusaamaan erästä häirikköpariskuntaa. Seurueineen.
Ne piti perkeleellistä meteliä kapakassa, hoilotti jotain futislauluja ja v'ttuili henkilökunnalle. Portsari joutu sitte poistaan ne, kyseessä ol siis pieni pubi ja sälli yksin töissä. Joukkiolla oli kuningatar, joka oli juuri niin sietämätön kuin ämmät kykenee oleen.
Sai provosoitua ukkonsa tarttumaan portsariin, joka peli päätty siihen että ukko lensi tihkusateeseen ja muu seurue siirty sinne myös, kiekumaan kommenttejaan portsarille.
Minä siirryin ulos myös, heitin pokelle ansaitsemansa, kattelin Orca-vaarat ja siirryin toiminnan puolelle.
Eli väänsin emäntää nenästä!
- Tööt-tööt, mitäs kanttura mökästää oikeen?
Se suunnilleen halvaantu.
Ukkonsa koki velvollisuudeksensa yrittää äkistä jotain, otin leukaluun alta kiinni, painoin purulihaksia peukulla:
- Nyt ei ole oikea hetki leikkiä ritariässää, mä saatan hyvinkin repiä sulta naaman irti ja pyyhkiä siihen p*rseeni.
Runopoika Kari.

Koko seurue järjesteli jurrisia havaintojaan - ja teki juuri sen mitä uumoilin. Käänty hakeen portsarilta apua.
Joka oli pelimies, ilmoitti jotta hänellä on justiinsa nyt astiankeräämisvelvollisuuksia ja että sitäpaitsi hänen asiansa on vain kapakan sisäiset jutut. Viittaus seurueen solvauksiin minuutteja aiemmin "tiskinkerääjä", "sun valtuutes loppuu tohon ulko-oveen".

Parasta oli että tää pääemäntä kaiveli silmät kiiluen käsveskaansa - ihan mun edessä.
Arvasin oikeen, kaasuhan se sieltä sitte meinas nousta.
Otin pois ja pistin taskuun.
- Tusen tack, nää on kysyttyjä. Kiva kun pääsen tienaamaanki vielä.
- Anna se takasi (x10)
- Enpäs anna, lällällää.
- Anna se takasi, se ei ole mun vaan seuran.
- Kiitos tiedosta.

Ja sitte käppäilin vamonos tieheni.
Ois oikeesti aika kiva tietää miten nuo kampakeraamikot sen tilanteen hahmotti. Nehän kun ei koskaan ole väärässä.
Kaasun tarina oli se, että vein vempeleen kys seuran toimistoon ja kerroin tapahtuneen.
Osoittautui, että koko se osasto on samanlaista, pikkusieluista tosikkoa pullollansa.
Eli tein vakavaa vahinkoa omalle seuratoiminnalleni.
Kivoja nää maalaiskaupunkikuviot.

Ois pitäny vaan päästää tööteriin koko osastoa.
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Portsarit

#264

Viesti Vanhakankea »

Ei ole hyvän tekijällä sijaa, jos toisen hyvää uhkaa. Seuraavan haltuunotetun aseen varmaan pidit viemättä sitä minnekään...

Tuosta nenästä tarttumisestä tuli mieleen Bob Breenin kiteytys: "Control nose and head will follow" ja sitten seurasi useampiakin tekniikoita joissa minua vietiin nenästä... Tämä suku kolvi tarjoaa oivan tarttumapinnan. ;-)
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Portsarit

#265

Viesti tohtorismies »

Olen lueskellut tätä ketjua ja uutisia ja tyly totuus on paljastunut, eihän sitä saa portsari saa nykyisin tehdä mitn ilman syytettä. Eikö olisi aika tehdä jonkinlainen kansalais liike ja alkaa ajaa voimankäytön ammattilaisten etuuksia? Tehtävähän nyt on käytännössä mahdoton mutta että edes yrittäisi? Varsinkin kun fakta on se väkivalta mitä portsarit ym kohtaa nykyisin on helkkarin paljon raaempaa, tai ainakin silloin kun aloitin 14v sitten 13vuotiaana nassikkana keppanan kanssa kylillä pyörimään niin ne kahaukset oli vielä reiluja. Aika usein hävinnyt vain käveli pois ja hävinnythän oli se joka lensi tonttiin ekana mutta näistä nykynuorten kahnauksista kun saa kuulla niin on se reiluus kaukana, on ruuvimeisseliä, moraa, ketjua ja tontissa olevaa yleensä pitää potkia tietenkin porukalla. Tehtävä on melkein toivoton saada lisää oikeuksia, mutta kannattaisiko yrittää edes laittaa lakialoitetta menemään?

Edit. Joo, kertaus on opintojen äiti, eli kannattaisiko... :D Minä onnistun toistelemaan melko lahjakkaasti mielipiteitäni kirjoituksissa. Ja jv kortin suorittaneen kaverin juttuihin perustuu omat mielipiteeni kortin sisällöstä. Ihan naurettavaa oli ollut se voimankäyttö osio.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Portsarit

#266

Viesti bodyguard »

tohtorismies kirjoitti: Olen lueskellut tätä ketjua ja uutisia ja tyly totuus on paljastunut, eihän sitä saa portsari saa nykyisin tehdä mitn ilman syytettä.
Alkaa jo väsyttämään saman toistelu mutta tämähän ei pidä missään nimessä paikkaansa.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Portsarit

#267

Viesti Mjölnir »

bodyguard kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Olen lueskellut tätä ketjua ja uutisia ja tyly totuus on paljastunut, eihän sitä saa portsari saa nykyisin tehdä mitn ilman syytettä.
Alkaa jo väsyttämään saman toistelu mutta tämähän ei pidä missään nimessä paikkaansa.
Samoin. Ei todellakaan pidä paikkaansa...

edit: nykyään ollaan entisaikoja tarkempia tuon katuoikeuden jakamisen suhteen, eli se kun on ihan laissa kiellettyä, niin sitä myös nykyään tarkemmin valvotaan. Rangaistuksia jakaa eri organisaatio kuin se, joka valvoo sääntöjen noudattamista
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Portsarit

#268

Viesti Kari Aittomäki »

No munhavainnot on tosiaan ne, että ovimieheltä edellytetään kykyä taltuttaa räyhäri jotenkin maagisesti ilman näkyviä vammoja, ilman potentiaalista vammariskiä, silleen silmää miellyttävästi reilunpelin hengessä.
Jo pelkkä takaisinvíttuilu on ikäänkuin epäsopivaa.

Ja sehän on pelkästään positiivistä.
Ei katko portsarit sormia enään. Kai?
Tai taputtele mawalla poskeja. Kai?
Uramawatärykalvoon-ajat on takana.

vanhakankea kirjoitti: Ei ole hyvän tekijällä sijaa, jos toisen hyvää uhkaa. Seuraavan haltuunotetun aseen varmaan pidit viemättä sitä minnekään...

Tuosta nenästä tarttumisestä tuli mieleen Bob Breenin kiteytys: "Control nose and head will follow" ja sitten seurasi useampiakin tekniikoita joissa minua vietiin nenästä... Tämä suku kolvi tarjoaa oivan tarttumapinnan. ;-)
Kyllä mä nuo poisotetut kaasut olen vieny joko asianomaiselle itselleen (kun on kyse luvallisesta) tai sitte polliisiasemalle. Kas kun ne on ikäänkuin ampuma-aseita lain edessä, ja siitä kohtaa en tahdo rikesmerkintöjä, ei.
Ja kaasuja tartten yhtä paljo ku hiuslakkaa.
Ei niitä viitti tänkokosessa kaupungissa edes myydä eteenpäin, toi tapahtu siis muutama vuosi taakkepäin ihan täällä kökkölässä.

Nenviennit on muuten uusi juttu, olen kyllä sekä hieronut että alistanut nenästä (sormet nokkaan takaapäin, "vingu kuin sika, boyo") mutten sentään lähtis nenästä ketään tonttiin viemään.

Kuuno kertoili jostain olikohan buurista, joka anto tällejä masseettereihin ja repi jätkiä leuasta maahan..
Sitäkän temppua en osaa.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Portsarit

#269

Viesti tohtorismies »

No joopa joo, kyllä minusta kuristukset ym pitäisi olla "peruskauraa" ja sallittujen listalla, ainakin yksi tuttava poliisi on kovasti noitunut sitä miten vaikea on tehdä mitään laillisesti jos asiakas pistää tosissaan kampoihin, enkä minä mitään katuoikeuden jakamisesta ole puhunut. Mielestäni on vain hiukan tyhmää lähteä rosikseen "jokaisesta" hiukan vaikeammasta poistosta, kun se on ihan varma että "pikku timon" ego ei kestä sitä kun käyttäytyy raflassa kuin sika ja tappelee pokea vastaan kuin hullu ja poke joutuu käyttämään hiukan enemmän voimaa ja vaikka niitä oikeuksia olisi hiukan enemmän niin ammatti taitoinen jv osaa lukea tilanteen ja sen voiman mitä siihen tarvitaan en maa jaksa uskoa siihen että, mutta kait se nykysysteemi on sitten hyvä kun ammattimiehet niin sanovat. Ei minusta siinä nyt mitään vikaa olisi jos ne kuristukset olisivat aivan laillisia käyttää ilman mitään pelkoa, sitten mentäisi sinne rosikseen vasta oikeiden vammojen synnyttyä. En tiedä sitten kun en ammattimies ole.


Edit. Ja Karin kysymyksiin niin on positiivista on, mawa poskeen vielä menee mutta sormien katkonta ja korvahommia en asiakkaana toivoisi. (nimim tinnittää ja sormi pafkana)
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Portsarit

#270

Viesti Mjölnir »

no, itse olen myös portsarina ainakin toistasataa kertaa käyttänyt fyysistä voimaa, välillä jopa kaasua / aerosolia. Koskaan en ole ollut rikoksesta epäiltynä.

En voi siis yhtyä mielipiteeseen, että MITÄÄN ei saa tehdä, tai ei ole MITÄÄN keinoja taltuttaa riehuvaa asiakasta laillisesti.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 66 kurkkijaa