Oikein hyvää itsenäisyyspäivää!

Kuva

Poliisin voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 125
Lauteille: Helmikuu 2006
Tykännyt: 72 kertaa
Tykätty: 290 kertaa
Kuukauden kynäilijä

Poliisin voimankäyttö

Viesti Kari Aittomäki » marras 20, 2019, 15.26

Varmaankin totta vaikka jyrkkä tulkinta.

Vanha hahmotus poliisista Järjestystä ylläpitävänä voimana, jopa pelotteena kun oli myös hamuilua turvallisuudentunteeseen.
Kyllähän nämä tutkimukset ovat osoittavinaan että poliisiin yhä luotetaan mutta kenttävärinät kertovat toista.
Se mitä nyt mulle asti tulee..

Lisäksi, olen kuullut että vartijatportsaritpyykkärit ovat luopuneet "täällä vartioin minä"-ylpeydestä ja tekevät hommia kasvottomammin, helpommin luopuen.

Se ei ole yhtään romanttista vaikka pitkällä juoksulla varmaan jopa tehokkaampaakin.

Kuvake
OlliM
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Lauteille: Elokuu 2018
Tykännyt: 11 kertaa
Tykätty: 5 kertaa

Poliisin voimankäyttö

Viesti OlliM » marras 27, 2019, 09.50

https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisist ... asta_86040

Tähän yksittäiseen keissiin sen syvällisemmin menemättä, kuinkahan usein Suomen poliisi käyttää sokaisukranaatteja?
Löytyykö noita ihan perus pakettiautosta vai joutuuko kutsumaan kuperkeikkamiehet paikalle?

Ja onko noiden virallinen nimi tosiaan "sokaisukranaatti" sen kansankielisen "valokranaatin" sijaan? :ha:

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 119
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 40 kertaa
Tykätty: 261 kertaa
Viesti:

Poliisin voimankäyttö

Viesti Mjölnir » marras 27, 2019, 10.02

Meillä intissä niitä silloin ennenvanhaan (ennen vuotta 2017) kutsuttiin käyttäjien suussa fläshbängeiksi (joka sitten tietysti muuttui gang bangiksi nopeasti) ja virallinen nimi taisi olla valo- ja ääniheite
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Liikuntafilologia
Tykännyt: 15 kertaa
Tykätty: 50 kertaa

Poliisin voimankäyttö

Viesti Antti » marras 27, 2019, 11.10

Kurantti nimitys on uskoakseni "paukkuvaloheite". Sotilaskirjallisuudessa näkee kyllä "paukku- ja valokranaattia" sekä "sokaisukranaattia". Valokranaatti lienee sama asia kuin valaisuammus tai -kranaatti.
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 kurkkijaa