Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2206

Viesti ninja »

Tänä päivänä kaikki tuntuvat kaivavan kännykkäkameran esille tällaisissa tilanteissa. Onko mitään arsyttävämpää..
Olen miettinyt miten oikeusopillisesti asia menee, jos joku sinulle täysin tuntematon ihminen työntää kameran naamaasi ja alkaa räpsiä kuvia. Onko kyseinen toiminta laillista jos ihminen ei itse halua tulla kuvatuksi. Yleisellä paikalla saa vapaasti kuvata, mutta miten tuollainen provosoiva henkilöön käyvä kuvaus. Mitä laillisia keinoja kuvattavalla on, lähteä pois..?
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2207

Viesti Mika »

Portsari on ilmiselvä murre- eli slangisana. Kolme konsonanttia peräkkäin suomenkielisessä sanassa on yhtä kaunista kuin stressi. Googlaamatta väitän alkuperäisen sanan olevan portinvartija. Jos siinä sanassa näkee jonkinlaista ylenkatsetta, on kyse vinosta asenteesta.

Kari, Turku ja Tampere ovat eri kaupunkeja. Turku on Suomen entinen pääkaupunki. Tampere on Pohjoismaiden suurin sisämaakaupunki.

Kertaus on opintojen äiti, kuten Göbbelskin tiesi. Edelleenkään se sormen heristäminen ei ole mitään iholle käymistä.

Täsmäväkivallasta ja kolimoukulin haitattomuudesta puhuminen on juuri sitä soturiyhteiskunnasta fantasioimista, jossa taustalla pyörii Conan ja Manowarin ensimmäisen albumin musiikki. Näen myös dinosauruksia ja jättikokoisia saniaisia.

Se, miksi kukin on aloittanut kampittelun, on oma kysymyksensä.

Miksi aloitit lajisi?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2208

Viesti Mika »

[mention]sikajudoka[/mention], kiitän linkistä. Aloin lukea sitä, mutta mielenkiintoni loppui sivulla 255. Lainaisitko sieltä sen, mitä halusit keskusteluun tuoda?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2209

Viesti PetriP »

ninja kirjoitti: loka 21, 2018, 10.42 Tänä päivänä kaikki tuntuvat kaivavan kännykkäkameran esille tällaisissa tilanteissa. Onko mitään arsyttävämpää..
Olen miettinyt miten oikeusopillisesti asia menee, jos joku sinulle täysin tuntematon ihminen työntää kameran naamaasi ja alkaa räpsiä kuvia. Onko kyseinen toiminta laillista jos ihminen ei itse halua tulla kuvatuksi. Yleisellä paikalla saa vapaasti kuvata, mutta miten tuollainen provosoiva henkilöön käyvä kuvaus. Mitä laillisia keinoja kuvattavalla on, lähteä pois..?
Julkisella paikallla saa kuvata (on siihenkin poikkeuksia), mutta kuvan levittäminen onkin sitten paljon monisyisempi ongelma.

Ja ei siihen kuvaukseen ole muita keinoja kuin sietää sitä tai lähteä pois.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2210

Viesti Kari Aittomäki »

Kiintoisa linkki sikajudokalta, kiitos. Vetävästi kirjoitettukin vielä.
Tämä kiinnitti huomiota:

"Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on katsonut useasti, että voimakeinojen käyttäjälle
ei tule asettaa epärealistista taakkaa."

Kerrattakoon vielä, että olen ollut noissa oikeuksissa aivan liian monta kertaa uskoakseni minkäänlaisen yhteiskäytännön olemassaoloon.
Ne ovat selkeitä kauneuskilpailuja.
Tässä vängätyssä tapauksessa olisi pitänyt veistää tulkinta siten, että portsari ei käyttänyt liikaa mitään koska jankuttaminen jatkui ja jatkui ja henkilökohtainen koskemattomuus tuli rikotuksi. Raja ylittyi, joskus olen kuullut perusteen "ei voinut mieltänsä malttaa".
On aivan kohtuutonta selittää että jonkun pitää vaan ottaa loputtomasti sitä perseilyä vastaan koska marakatista tuntuu siltä.
Eli laki on varsin monitulkintainen.

Mika, taisin olla hiukan hyökkäävä. Älä silti alita tasoasi.
- Portsari on vakiintunut termi, lyhennettynä poke. Portinvartija on alentuva ja alentava ilmaisu ja sellaisena sitä käytetään jo Vaahteramäen eemelissä ja muussa korkeakirjallisuudessa.
- Olen tietoinen Turun ja Tampereen sijainneista ja profiileista. Nimenkäyttö oli vitsi joka tarkoitti "jonkin kaupungin portsarit". Korostus oli omasi.
- Sormen heristely ja tökkiminen on provosointia joka on usein katsottu riittäväksi syyksi siirtyä viittomakieleen. Miksi ei tolla kertaa?
Mä olen kerran vastannut tökkimiseen niistämällä sankarin solmioon. Meni itkeen poliisille tottakai mutta juttu kuivu "näytön puutteessa". Oli kuiva niisku nääs. Poliisipartio puri poskiaan ku vapaustaisteljia pomppi tasajalkaa.
- Solvaus kuvaa enemmän solvaajaa. Jos sinä hahmotat ympäristösi teorian ja fantasioinnin kautta niin olkoon niin.
Mulla kieltämättä on ikävä aikoihin jolloin väkivalta ei ollut umpeendemonisoitua. Olen siihen kasvanut ja tottunut.
Se ei tee menneestä elämästäni sarjakuvaa, jolsei kenties smurffeja (strumffeja), ne on kivoja. Conan ei ole.

Mä kerran olin aivan vähällä täräyttää riistetyllä astalolla apinan viinahissin sisään, oli niin hyvin hollilla. En tällännyt, kaduttaa hiukan yhä.
Perusteet olis ollu, kenties.
Kuten monesti sanottu, se lätkä ei suojele kantajaansa.
Taitaa olla kohtuullisen outo mielenliike muillekuin?


edit.
Tosta kuvaamisesta, olen kyllä nähnyt tapauksia kun kamera..
Tai tårta på tårta, olen itse vienyt kameran erään apinan kädestä kun otti kiellosta huolimatta, kehitin kuvat ja poistin materiaalia.
Vain kameran ja kuvat/negat kotiinsa, joka toimi itsessään ankarana varoitteena.
Eli julkinen paikka lienee tulkinnanvarainen termi sekin?
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 40
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2211

Viesti tapsaattori »

Kari Aittomäki kirjoitti: loka 22, 2018, 03.07
"Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on katsonut useasti, että voimakeinojen käyttäjälle
ei tule asettaa epärealistista taakkaa."
mutta asetetaan. Työn tavoitteet ja laki ei kohtaa. Siksi pitää osata raportoida kauniisti ja huomioida milloin ollaan valokeilassa/kamerassa. Näin mielenpahoitusaikoina kun kovin harmittomista sutkautuksista voi lähteä työt, puhumattakaan rapsakasta osoto garista.

Mika, dinosaurukset osuu eri aikajanalle kuin soturiyhteiskunnat. Komeita saniaisia kuten kotkasiipiä löytää edelleen lehdoista.
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2212

Viesti Atticora »

Kari Aittomäki kirjoitti: loka 22, 2018, 03.07 On aivan kohtuutonta selittää että jonkun pitää vaan ottaa loputtomasti sitä perseilyä vastaan koska marakatista tuntuu siltä.
Ei se taida niin mennä? Sikajudokan linkkaamassaa jutussa oli pari esimerkkiä, joissa pahemman vamman aiheuttanut judoheitto oli ok, koska oli käsketty poistumaan ja yritetty taluttaa.

Jos tää judoheitto oli oikeutettu, niin varmaan olisi ok heittää samassa tilanteessa katuun 4 x 50kg naispuolinen pikkujouluseurue, koska se kaakatushan vasta on helvetillistä. Varsinkin jos heristivät sormea vielä.
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 138
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2213

Viesti sikajudoka »

Tässä Mikalle kooste artikkelista:

- Varsinaisten pykälien ja muiden kirjallisten lähteiden puuttuessa tuomioistuimet tukeutuvat ratkaisuissaan pitkälti virallisiin poliisihallituksen hyväksymiin voimankäyttöohjeisiin ja peilaavat jv:n toimintaa näihin. Esimerkiksi eräässä tapauksessa todistajan lausunto siitä, että hanhenkaulaote on yleisesti hyväksytty lievä hallintaote, vapautti jv:n rikosvastuusta kohdehenkilön saamasta rannevammasta huolimatta.

- Oikeuskäytännössä elää edelleen vahvasti voimankäytön porrastusajatus ja linkittyy tarpeellisuusvaatimukseen. Esimerkiksi häirikön kaataminen ei saa olla itsestäänselvyys, vaikka perusteet voimankäytölle ovat selkeästi olemassa. Jos kohdehenkilö saadaan raudoitettua pystyssä, peruste kaatamiselle poistuu. Myös alusta on otettava huomioon ennen maahanvientiä. Kyllösen mukaan "kohdehenkilö kaadetaan vain, jos lievemmät keinot eivät riitä ja kun näin joudutaan tekemään, maahanvienti tehdään hallitusti ote ja kontrolli säilyttäen sekä paikka valiten."

- Voimankäyttö- tai hätävarjelutilanteessa kokeneelta jv:ltä voidaan vaatia voimankäytön suhteen enemmän kuin kokemattomalta. Järjestyksenvalvojan asema tuo korostettuja vaatimuksia myös hätävarjelutilanteessa. Heikomman koulutuksen ja varustuksen takia korostava vaikutus on kuitenkin vähäisempi kuin poliisin kohdalla. Nykyisessä poliisilaissa poliisi toimii virkavastuulla myös hätävarjelutilanteessa.

- Samaa väkivaltatilannetta voidaan jälkikäteen arvioida sekä voimankäyttönä että hätävarjeluna ja joskus myös pakkotilana. Esimerkiksi jos asiakkaan poistamisen yhteydessä tämä ottaa esille puukon ja jv repäisee tuolin jalan tilapäisaseeksi, kaikkia pykäliä sovelletaan oikeudessa. Poistamista arvioidaan voimankäyttönä, veitsipuolustusta hätävarjeluna ja tuolin rikkomista pakkotilana.

- Kyllösen mukaan oikeuskäytännössä on paljon vaihtelua, eikä yhtenäistä linjaa ole havaittavissa. Joskun oikeus asettaa tuomioiden perusteella jv:n harteille suhteellisen ankaran vastuun, joskus taas sallitaan kovakin voimankäyttö. Joskus jopa jv:n oikeutta hätävarjeluun on rajoitettu, vaikka tälle ei löydy sinänsä perustetta pykälistä. Tuomioistuinten perinteinen näkemys voimankäytöstä on johtanut siihen, että tapauksia arvioidaan Kyllösen mukaan liian mustavalkoisesti: joko kyseessä on sallittu voimankäyttö tai pahoinpitely. Päätösharkintaa pitäisikin monipuolistaa.

Korostetaan vielä, että Kyllönen on itse hovioikeudenneuvos Hgin hovioikeudessa ja siten kirjoitus on painavaa tekstiä.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 90
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2214

Viesti YJT »

Poliisirikoksiin erikoistuneille syyttäjille pidetään Poliisiammattikorkeakoulussa koulutuksia, joiden tarkoituksena on mm näyttää, minkälaisia voimankäyttötilanteet voivat olla, miten ihminen niissä toimii ja miten voimankäyttötilanteita tulisi arvioida jälkikäteisessä arvioinnissa. Eli ideana on opettaa ymmärtämään voimankäyttötilanteita ja niiden dynamiikkaa sellaisille henkilöille, joilla ei ole omakohtaista kokemusta aiheesta.

Koulutuksen järjestää Poliisihallitus ja se siis toteutetaan Poliisiammattikorkeakoululla. Yksityisen puolen toimijoilla ei taida olla ketään, joka järjestäisi vastaavia koulutuksia, eikä toisaalta varmaan ole myöskään tuomareita jotka olisivat erikoistuneet yksityisen turva-alan rikossyytteisiin. Voisi kuitenkin olla hyvä jos jotain vastaavaa järjestettäisiin (esim ammattiliitto/liitot voisi järjestää), ja ylipäätään rikosjuttuja istuvien tuomareiden tulisi kautta linjan saada oppia voimankäyttötilanteista, koska samat dynamiikat toimivat myös normaaleissa kadun miesten välisissä yhteenotoissa.

Koska ei voida luottaa siihen, että omaa juttua istuvalla tuomarilla on mitään käsitystä todellisista kamppailutilanteista, niin oma toiminta tulisi rakentaa mahdollisimman paljon sen varaan, että voidaan osoittaa että pyrkimys on ollut toimia kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. On vanha totuus, että voimankäytön tulee olla YouTuben kestävää, ja sitä varten voimankäyttötilanne tulisi selkeästi porrastaa eskaloituvasti - paitsi tietenkin jos tilanne jostain syystä ei salli sellaista pikku hiljaa kiristyvää otetta. Mutta vaikka olisi 100% varmaa että känniääliö ei usko puhetta kun käsketään pois, tai ei pysy poissa vaikka talutetaan kauemmas, niin nämä toimenpiteet tulisi kuitenkin tehdä jo sen takia, että voi sanoa että näin on toimittu.

Joku voisi jopa sanoa, että sopivasti toimimalla tilanne saadaan tahallisesti eskaloitumaan siten, että kohdehenkilö voidaan perustellusti viedä tonttiin niin että itse ei kastuta. Minä en tietenkään kehota näin tekemään, mutta jos on 100% varmaa että mikään muu kuin fyysinen palaute ei asiakkaalle riitä, niin on ainakin oman oikeusturvan kannalta hyvä että tilanne voidaan käydä kohta kohdalta läpi ja perustella oma toiminta siten, että voimankäyttö oli lopulta seurausta asiakkaan omasta käyttäytymisestä.

Itse olen tässä asiassa sillä tavalla juniori, että en ole ikinä ollut syytettynä pahoinpitelystä tai vastaavasta, vaikka olenkin aloittanut hommat jo 1900-luvulla. Mutta olen kuitenkin pyrkinyt toimimaan niin, että esim kuulusteluissa tai jopa heti tuoreeltaan paikan päällä olen pystynyt kertomaan, että totta kai käyttämäni tekniikka aiheuttaa kipua ja sen takia minä sitä käytin.

Yksi hyvä harjoitus on perustella itselleen aina jälkikäteen oma toimintansa ikään kuin olisi kuulustelussa tai oikeudessa ja miettiä, kestäisikö tämä perustelu oikeasti. Pikku hiljaa ne voimankäytön rajat ja perustelut iskostuvat takaraivoon. Vaikka totta kai jokainen on ihminen ja jokaisella tulee raja jossain kohdassa vastaan. Täytyy vain toivoa, että voimankäytön eskalaatio on ehditty aloittaa hyvissä ajoin ennen sitä, että siinä vaiheessa kun käpy palaa kunnolla, on jo perustellut syyt käyttää fyysistä voimaa.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
rasvavalas
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 54
Lauteille: Maaliskuu 2013

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2215

Viesti rasvavalas »

Mika kirjoitti: loka 21, 2018, 11.17 Turku on Suomen entinen pääkaupunki.
Tsot tsot tsot, nyt tuli höpöhöpöä. Suomen pääkaupunki on aina ollut Helsinki. Suuriruhtinaskuntien ja Ruotsin maakuntien paikallisista hallintokeskuksista ei kannata yrittää käyttää pääkaupungin titteliä.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2216

Viesti MikaM »

Rasvavalaan materiaali on härskiintynyttä. Kyllähän itsenäisen Suomen ensimmäinen pääkaupunki on Vaasa.
YJT, hyvä ja asiallinen teksti.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
rasvavalas
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 54
Lauteille: Maaliskuu 2013

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2217

Viesti rasvavalas »

MikaM kirjoitti: loka 22, 2018, 18.33 Rasvavalaan materiaali on härskiintynyttä. Kyllähän itsenäisen Suomen ensimmäinen pääkaupunki on Vaasa.
Tämä menee nyt aihealueen ulkopuolelle koko jankkaus ja lopetan julkisen jänkäämisen tähän: Suomi itsenäistyi 1917 ja itsenäisen Suomen ensimmäinen pääkaupunki oli Helsinki. Jatkot yksityisviesteinä, jos joku katsoo aiheelliseksi.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2218

Viesti Kari Aittomäki »

Atticora kirjoitti: loka 22, 2018, 10.01
Kari Aittomäki kirjoitti: loka 22, 2018, 03.07 On aivan kohtuutonta selittää että jonkun pitää vaan ottaa loputtomasti sitä perseilyä vastaan koska marakatista tuntuu siltä.
Ei se taida niin mennä? Sikajudokan linkkaamassaa jutussa oli pari esimerkkiä, joissa pahemman vamman aiheuttanut judoheitto oli ok, koska oli käsketty poistumaan ja yritetty taluttaa.

Jos tää judoheitto oli oikeutettu, niin varmaan olisi ok heittää samassa tilanteessa katuun 4 x 50kg naispuolinen pikkujouluseurue, koska se kaakatushan vasta on helvetillistä. Varsinkin jos heristivät sormea vielä.
Niin.. tämähän on tapahtunut tilanne, legendaarisessa Lulussa (stripparibaari Bulevardilla) legendaarisella 90-luvulla.
Sinnehän teki kotkoti-hyökkäyksen jonkinlainen naisten vapaustaistelija-ryhmä, siis pelkästään rettelöimään aivan tulivat.
Tulivat poistetuiksi, ja koska laittoivat hanttiin niin voimaakin käytettiin.
Mukana oli (tottakai) journalisteja ja juttu päätty siihen että portsari lähti lusimaan. Ehdotonta.

Eli juuri kuten
sikajudoka kirjoitti: - Kyllösen mukaan oikeuskäytännössä on paljon vaihtelua, eikä yhtenäistä linjaa ole havaittavissa. Joskun oikeus asettaa tuomioiden perusteella jv:n harteille suhteellisen ankaran vastuun, joskus taas sallitaan kovakin voimankäyttö. Joskus jopa jv:n oikeutta hätävarjeluun on rajoitettu, vaikka tälle ei löydy sinänsä perustetta pykälistä. Tuomioistuinten perinteinen näkemys voimankäytöstä on johtanut siihen, että tapauksia arvioidaan Kyllösen mukaan liian mustavalkoisesti: joko kyseessä on sallittu voimankäyttö tai pahoinpitely. Päätösharkintaa pitäisikin monipuolistaa.
Kuten olen tässä yrittänyt kertoa.
Mitään yhtenäistä linjaa istunnoissa ei ole, ja oikeussalin kontaktipinta katutilanteisiin on nolla. (nyt vois tietysti miettiä että taitaa se kontaktipinta olla yhtä nirkonen aivan niinku kaikkeen.)
Tuo YJT:n kuvailema kurssitus maistuu aika laihalta. Katu on katu, mutta onhan se kiva että yritetään.

Silti, mites esimerkiksi käännettäisiin päivämaailmahahmotukseen tapaus jossa superkyrväke sai sormiaan poikki ja poskestaan palasen irtipurruksi?
Tapahtunut tapahtuma stadissa, ovella. Ja se toimi. Rotta vipelsi koloonsa.

Katu on katu.
Joku silta pitäisi löytyä.

Turkutamperevaasahauho.. aivan sama. Stadi on stadi.
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2219

Viesti Atticora »

Kari Aittomäki kirjoitti: loka 23, 2018, 03.16
Jos tää judoheitto oli oikeutettu, niin varmaan olisi ok heittää samassa tilanteessa katuun 4 x 50kg naispuolinen pikkujouluseurue, koska se kaakatushan vasta on helvetillistä. Varsinkin jos heristivät sormea vielä.
Niin.. tämähän on tapahtunut tilanne, legendaarisessa Lulussa (stripparibaari Bulevardilla) legendaarisella 90-luvulla.
...
Eli juuri kuten
sikajudoka kirjoitti:
Ilmaisin kai itseni epäselvästi. En väitä oikeuskäytännön olevan epäselvää, kyllähän tuo Korhonen varmasti tietää mistä kirjoittaa. Ihmettelin vain mikä asia selkeytyisi, jos jv:lle sallittaisiin kostaa kotkotus fyysisesti, kun "ei voinut enää mieltään malttaa". Kuvittelin, että jotain tämmöistä haikailtiin

Taidan muistaa hämärästi tuon Lulun, olihan nolo tempaus mennä häröilemaan seksibaariin. Eihän tämä nyt asiaan liity enkä ole asiantuntija, mutta jos ehdoton tuli oikeasti pelkästään feministin kovakouraisesta poistosta, siinä on tapahtunut oikeusmurha.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 90
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2220

Viesti YJT »

Kari Aittomäki kirjoitti: loka 23, 2018, 03.16 Tuo YJT:n kuvailema kurssitus maistuu aika laihalta. Katu on katu, mutta onhan se kiva että yritetään.
No joo, kurssit on kursseja, mutta paljon on kiinni siitä, miten ne toteutetaan. Esimerkiksi puhdas luento stressireaktioiden vaikutuksista vs skenaarioharjoittelun seuraaminen vs skenaarioharjoittelussa suorittaminen (tyyliin se Rikospaikka-ohjelman jakso jossa toimittaja pääsi kokeilemaan muutamaa FX-harjoitusta jotka eivät edes olleet skenaarioita vaan lähinnä todistelutarkoituksessa tehtyjä drillejä).

En ole ollut näkemässä tällaista koulutusta, mutta olen kuullut että ne ovat olleet silmiä avaavia kokemuksia. Toki kertojat ovat olleet niitä, jotka näitä koulutuksia ovat vetäneet, joten voi olla että eivät ole täysin objektiivisia. Mutta joka tapauksessa pienikin näkemys asiasta on parempi kuin ei minkäänlaista näkemystä, puhumattakaan että se näkemys tulisi jostain fiktiosta - joka kyllä tajutaan fiktioksi mutta kun valhetta toistetaan tarpeeksi monta kertaa, se muuttuu totuudeksi.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa