Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Karaten rakennemuutos

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Karaten rakennemuutos

#271

Viesti TimoS »

luupää kirjoitti: Lakkaisivatko karate/karate olemasta karatea/karatea jos esim. treenien lopussa harjoiteltaisiin moderneista ip lajeista tuttua gangbang:iä (suojilla ja kontaktilla).
Ei, mutta käytännön esteenä on suojien puute. Seuralla ei ole varaa sellaisia hommata ja vaikka olisikin varaa, ei ole tilaa säilyttää
Tai jos treenien kuormitusta/teemoja jaksotettaisiin suunnitelmallisesti?
Teemoja pyritään jo suunnittelemaan, mutta se ei ole, vielä ainakaan, kovin järjestelmällistä. Omaa laiskuutta osin :)
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Sheephead
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 109
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Espoo

Karaten rakennemuutos

#272

Viesti Sheephead »

luupää kirjoitti:
injunjack kirjoitti: siksi että sitten äkkiä se karate ei olisikaan karatea. Sanoisin noin äkkiä...Kun se vanha laulu, karate on tapa harjoitella...

Jos esim. me haettaisiin kovastikkin ulkopuolelta harjotusdtapoja, olisimme (omasta mielestä) hyvin lähellä moderneja ip-lajeja
pallin puristeluineen silmiin tökkimisineen ja muinen roisine temppuineen. Urheulupuolelle jos taas mennään niin oltaisiinko sitten kiksispoksis...mene ja tiedä

Lakkaisivatko karate/karate olemasta karatea/karatea jos esim. treenien lopussa harjoiteltaisiin moderneista ip lajeista tuttua gangbang:iä (suojilla ja kontaktilla).

Tai jos treenien kuormitusta/teemoja jaksotettaisiin suunnitelmallisesti?

Itse väittäisin että vapaa soveltaminen on kaken ytimessä...tosin mitä mä tiedä...musta ashiharassakin on liian kalkkismeininkiä.

;)
Käsittääkseni esim. Porvoon Tora on modernisoinut omaa opetustaan aika lailla tuohon suuntaan, vaikka nimellisesti onkin Shotokan-seura karaten puolella.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Karaten rakennemuutos

#273

Viesti TimoS »

Dojon Jäykin kirjoitti: Paitsi ainakin nyt chintossa on hei hei hei, Mae-tobi-geri! Ja varmaan joku muukin löytyy? Ei perhana! Ei mulle ainakaan tule muita mieleen, mutta enhän mä ole mikään asiantuntija...
No Renshinkanissa muistaakseni on Kusanku katassa sellainen ihmeellinen hyppytakakiertopotku, mutta se on vain Renshinkanissa, mahdollisesti vain Matsuoi-ha Renshinkanissa
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Sheephead
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 109
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Espoo

Re: Karaten rakennemuutos

#274

Viesti Sheephead »

TimoS kirjoitti:
Dojon Jäykin kirjoitti: Paitsi ainakin nyt chintossa on hei hei hei, Mae-tobi-geri! Ja varmaan joku muukin löytyy? Ei perhana! Ei mulle ainakaan tule muita mieleen, mutta enhän mä ole mikään asiantuntija...
No Renshinkanissa muistaakseni on Kusanku katassa sellainen ihmeellinen hyppytakakiertopotku, mutta se on vain Renshinkanissa, mahdollisesti vain Matsuoi-ha Renshinkanissa
Ei ole.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Karaten rakennemuutos

#275

Viesti TimoS »

Sheephead kirjoitti: Ei ole.
No sitten se on poistunut. Oli minun aikaan, muistan vielä kun sitä jollain leirillä Genbukailla treenattiin. Siinä kohdassa tehtiin oikealla jalalla komawashigeri ja sitten liikettä jatkettiin hyppypotkulla, jonka jälkeen sitten mentiin maahan.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Sheephead
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 109
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Espoo

Re: Karaten rakennemuutos

#276

Viesti Sheephead »

TimoS kirjoitti:
Sheephead kirjoitti: Ei ole.
No sitten se on poistunut. Oli minun aikaan, muistan vielä kun sitä jollain leirillä Genbukailla treenattiin. Siinä kohdassa tehtiin oikealla jalalla komawashigeri ja sitten liikettä jatkettiin hyppypotkulla, jonka jälkeen sitten mentiin maahan.
Aika moni asia on muuttunut.... parempaan.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1619
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Re: Karaten rakennemuutos

#277

Viesti injunjack »

TimoS kirjoitti:
luupää kirjoitti: Lakkaisivatko karate/karate olemasta karatea/karatea jos esim. treenien lopussa harjoiteltaisiin moderneista ip lajeista tuttua gangbang:iä (suojilla ja kontaktilla).
Ei, mutta käytännön esteenä on suojien puute. Seuralla ei ole varaa sellaisia hommata ja vaikka olisikin varaa, ei ole tilaa säilyttää
Tai jos treenien kuormitusta/teemoja jaksotettaisiin suunnitelmallisesti?
Teemoja pyritään jo suunnittelemaan, mutta se ei ole, vielä ainakaan, kovin järjestelmällistä. Omaa laiskuutta osin :)
Toisaalta aika usein treenien lopussa on sellainen ( en ole ihan varma mitä Luupäää tarkoittaa gang bangilla) setti jossa yksi on keskellä ja 3-4 hyökkää (tosin aikalailla sovitulla tavalla) ja tarkoitus on käyttää treeneissä opeteltuja / treenattuja torjunta-vastahyökkäys juttuja mahdollisesti vielä lisäten jotain omaa siihen. Kontakti ihmisen/vyöarvon mukaan, huomioiden kuitenkin se, ettei, niinkuin Timo sanoi, suojia ole...
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1619
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Karaten rakennemuutos

#278

Viesti injunjack »

pitää vielä lisätä...kyllä meillä jotka treenejä vedetään on ohjenuora/teema melkeinpä koko ajan takaraivossa. teeman kesto kuukaudesta ehkä hieman pitempään. :smt003

Jossei se aina tule ihan selväksi harjoittelijoille....ei sitä aina ääneen sanota. :badgrin:

don't ask - just do.

ja nyt tää alkaa mennä aikalailla aiheesta ohi, kai....
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
jarkko
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 318
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Turku

Karaten rakennemuutos

#279

Viesti jarkko »

injunjack kirjoitti: don't ask - just do.
Oon samoilla linjoilla, että treenin aikana ei paljoa kysellä. Korkeintaan sen verran, että harjoittelijat varmasti tietävät, mitä ollaan tekemässä.

Sen sijaan treenien ulkopuolella pitää kysyä, ja kysyä uudelleen. Opettajan/ohjaajan/valmentajan rooliin kuuluu kysymyksiin vastaaminen parhaan kykynsä mukaan.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20857
Lauteille: Joulukuu 2007

Karaten rakennemuutos

#280

Viesti Lasse Candé »

luupää kirjoitti:
injunjack kirjoitti: siksi että sitten äkkiä se karate ei olisikaan karatea. Sanoisin noin äkkiä...Kun se vanha laulu, karate on tapa harjoitella...

Jos esim. me haettaisiin kovastikkin ulkopuolelta harjotusdtapoja, olisimme (omasta mielestä) hyvin lähellä moderneja ip-lajeja
pallin puristeluineen silmiin tökkimisineen ja muinen roisine temppuineen. Urheulupuolelle jos taas mennään niin oltaisiinko sitten kiksispoksis...mene ja tiedä

Lakkaisivatko karate/karate olemasta karatea/karatea jos esim. treenien lopussa harjoiteltaisiin moderneista ip lajeista tuttua gangbang:iä (suojilla ja kontaktilla).

Tai jos treenien kuormitusta/teemoja jaksotettaisiin suunnitelmallisesti?

Itse väittäisin että vapaa soveltaminen on kaken ytimessä...tosin mitä mä tiedä...musta ashiharassakin on liian kalkkismeininkiä.

;)
Olen luupään kanssa jossain määrin samoilla linjoilla. Jos lähtee siitä liikkeelle että perinteisen lajin pääasiallinen tehtävä on pitää perinne vahvana ja elävänä sekä opettajan opettaa sopiva määrä riittävän pitkälle kyseisessä perinteessä, on varmasti tilaa oppimiselle itse kullakin. Perinteet taipuvat ihan opettajan oman kehittymisen mukana ja tälle ei voi yhtikäs mitään. Olen siis samaa mieltä opettajatasolla. Liittotasolla olen eri mieltä. Liittojen ei kannata aloittaa mitään "karaten rakennemuutoksia" vaan panostaa ennemminkin siihen että sitä omaa karatea opitaan mahdollisimman hyvin. Siis mitä tulee tyyleihin. Sellaiset kansalliset tyylipomot ovat hyviä, jotka ymmärtävät että tehtävä pomona on pitäytyä perinteessä, vaikka sitten kamppailijana tutkisikin itse laajemmin. Omalta kokemuspohjalta sanoisin näkemäni perusteella että jos opettajisto heittelee oppilaita sinnetänne, saa lähinnä sellaisia oppilaita joita on heitelty sinnetänne ja joiden näkemys asioista on hieman sekava.

Uskon että sovelluspuolella voi oppia paljon muista lajeista. Esim meillä pidän lähes varmana että yksi todella korkean luokan opettaja on ottanut vaikutteita opinnoistaan liikuntaopin tms parissa. Kuten myös ristiintreenaamisestaan. Onko muuttanut mitään? Ei. Pyörittelee omaa settiä jossakin uudessa valossa. Erinäisissä puolivapaissa harjoitteissa voi taidon oppimisen periaatteita luultavimmin pyöritellä lähes minkä tahansa perinteisen lajin kontekstissa valkaten tekniikat vain lajista. Myös ottelumuotoja voi kehittää. Samaten juurikin liikunnallisen puolen voinee melko monessa lajissa laittaa lajin kontekstissa toteuttamaan liikuntaoppia.

Jopa joissain koryu-lajeissa on ymmärretty että perinteisyys ei tarkoita sitä että suljetaan silmät muulta. Päinvastoin, perinteisyys tarkoittaa sitä että etsitään parempia tapoja treenata sitä perinnettä. Melko hauskasti olen itse päätynyt siihen että suurimmaksi osaksi opettajalta perimäni sisältöalusta on hemmetin hyvä ja että sitä voi välillä hieman muuttaakin.

Jos perinne taas määrittää että esim tietty osuus tulee käyttää tiettyyn sisältöön tai treeneissä tehdään asioita näissä järjestyksissä, jää siltikin aina tilaa kehittymiselle opettajana. Ja tuossa kehityksessä vaikutteita otetaan sieltä mistä niitä saadaan.

Koska Seibukan on mainittu, täytyy sanoa että heidän pohja treenille (ainakin käymissäni kolmen eri opettajan ryhmätreeneissä) on melko samanlainen kuin oman opettajani. Vaikuttaisi että melko samansuuntaista settiä kuin mitä nykyaikainen valmennusoppikin sanoisi, kunhan toteutus on hyvä. Joskus Timo ja injunjack kirjoittavat vähän sellaisella tavalla että ehkä tyyli näyttäisi ns muumioituneelta ( :) ), mutta en ihan usko että näin on tosiasiassa. Mitä tavannut opettajistoa ovat muutenkin melko laajapohjaisesti ymmärtävää ja fleksiibeliä väkeä.



Uskon siis että mitä paremmin treenattua väkeä, sitä helpompi on pitää porukalla perinnettä hengissä. Perinneopettajan on hyvä miettiä kuinka perinnettään opetetaan mahdollisimman tehokkaasti ja eläväksi kääntyvästi. Tässä kohtaa on varmasti joka perinteessä melkoisesti liikkumatilaa ihan siellä perinteen sisälläkin pysytellen ja kiviä ei kannata jättää kääntämättä.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Karaten rakennemuutos

#281

Viesti Aihki »

Sikäli kuin minä asiaa näen niin lyhyen periinteen lajeilla on varmaan helpompi muutella asioita kun sitä pitkää perinnettä, joka voi olla sekä rasite että etu, ei ole.

Jos lisäksi laji nimenomaisesti sanoo orientoituvansa vain IP:hen ilman ns "tyylisuuntaa" niin sen ehkä on myös helpompi seurata kehitystä. Joskin täytyy aina muista, että kaikki muutokset eivät ole parannuksia.

Vanhoilla Karate-tyyleillä on tietty perinne, joka ehkä sinänsä on säilyttämisen arvoinen jos nyt vanhoja asioita yllensä arvostetaan. Sitten toisaalta olen ymmärtänyt, että kyllä nämäkin lajit ovat jollain lailla pikku hiljaa muuttuneet maailman mukana. Nimenomaan aseettoman tappelun kohdalla ei lie niin oleellisia muutoksia ole ihmisessä tapahtunut, että tapoja pitäisi pistää kokonaan tai edes suureksi osaksi uusiksi. Monissa vanhoissa lajeissa on kuitenkin kerätty yhteen pitkänkin ajan kokemuksia ja näkemyksiä siitä kuinka vastustajaa saa helpoimmin ja tehokkaimmin mukiloitua. En oikein näe ovatko uudet lajit siinä suhteessa jotenkin etevämpiä. Harjoittelumetodeissa - varsinkin siinä soveltamisessa - on sitten kyllä saattanut tapahtua edistystä.

Itseäni on aina hieman vaivannut tietyn harjoittelun kaavamaisuus verrattuna tappelun kaoottisuuteen. On jotenkin - ainakin ajoittain - sellainen tunne, että soveltamisen kohdalla on joku vaihe saattanut jäädä matkan varrella pois tai sitten se soveltaminen opittiin dojon ulkopuolella tavoilla, joista on jäänyt heikommin dokumentteja. :)

Viimeksi tällä viikolla DV pyöritti hyvää sekaista randori-harjoittelua, jossa taasen kertaalleen totesi miten aika pienikin ja jopa täysin tunnettu ja ennalta sanottu häiriö pistää tekniikkaosaamista sekaisin. Puhumattakaan veitsiharjoittelun yleisestä masentavuudesta. :evil:

Sitten toisaalta JJ:n sparreissa on kyllä selvästi huomannut Karate-harjoittelun edullisen vaikutuksen. Ja kyllä sillä puhtaalla liikerataharjoittelulla on paikkansa. Hmmm ... kai minulla joku pointtikin oli ...
:smt003
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20857
Lauteille: Joulukuu 2007

Karaten rakennemuutos

#282

Viesti Lasse Candé »

Aihki kirjoitti: Itseäni on aina hieman vaivannut tietyn harjoittelun kaavamaisuus verrattuna tappelun kaoottisuuteen. On jotenkin - ainakin ajoittain - sellainen tunne, että soveltamisen kohdalla on joku vaihe saattanut jäädä matkan varrella pois tai sitten se soveltaminen opittiin dojon ulkopuolella tavoilla, joista on jäänyt heikommin dokumentteja. :)
Uskon samoin. Kaoottisuutta saa lisättyä erinäisin puolivapain harjoittein. Jo vaikkapa se että yhtä ja samaa hyökkäystä tms vastaan saa tehdä kaksi tai kolme eri tekniikkaa vaikeuttaa asiaa. Sitten kun leikkiä laajentaa vielä vaihtoehtoisiin hyökkäyksiin tai johdettuun ottelumuotoon aletaan olemaan oikeilla jäljillä. Asiaa voi myös vaikeuttaa monin muin tavoin joita esim moderneissa ip-lajeissa käytetään. Jotkut voivat yllättyä, mutta tosiasia taitaa olla se että tällainen harjoittelu parantaa ihan sitä perinteen opettamista ja oppimista eikä suinkaan tarvitse olla settiä mikä on ns pois itse perinteestä. Taito ei kehity pelkällä mukavuusalueella optimaalisesti. Opetus kehittyy myös kun huomaa että aina ei ole niin helppoa. Siinä kohtaa saattaa esim oppia arvostamaan sitä perinteistä helppoa tapaa kun huomaa että se toimii jopa kun on vähän pyörällään siitä mitä pitäisi tehdä. Helpottaa monesti sitten opettajan asemassa vastaamista kysymykseen "miksi ei näin?"

Uskon myös että monet opettajakohtaiset sovellusjutut ovat jääneet unholaan ja toisekseen että niitä saattaa joutua vähän hakemaan hengailemalla sellaisten tyyppien kanssa jotka ovat näitä oppineet ja näyttämällä heille että perusteet ovat hanskassa ja että on muutenkin hyvä tyyppi. Eihän kukaan vastuullinen opettaja opeta lopulta melko epäoleellista settiä mitä oppilas ei pysty tekemään silloin kun oleellisuudet ovat perustavanlaatuisella tasolla.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Karaten rakennemuutos

#283

Viesti TimoS »

Ylipotkija: No niin, nyt on painikeskustelut siirretty omaksi ketjukseen Saunaan. Jatketaan täällä edes jotenkuten aiheeseen liittyvää keskustelua
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18966
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#284

Viesti Andy »

luupää kirjoitti: Mas Oyama perusti ensimmäisen dojon 50luvun alussa ja otteli perimätiedon mukaan itse Thaimaan Lumpinee Stadiumilla 1954-1955. Varsinainen tyylisuunta (kyokushin) perustettiin virallisesti vasta 1957 ja IKO järjestö vuonna 1964. Edellämainitun perusteella veikkaisin että alapotkut ovat aina kuuluneet kyokushiniin, muttei välttämättä vielä kyokushinia edeltäneellä "oyama dojo" aikakaudella...
:?:
Perimätieto lienee väärässä, koska Lumpinee stadion avattiin vasta joulukuussa 1956. Joko hän on otellut Lumpinilla myöhemmin tai sitten esimerkiksi Rachadamnoella, joka on avattu jo 40-luvulla ja oli varmaan siihen aikaan arvostetumpikin areena. Sinänsä ei varmaankaan ole mitenkään mahdotonta että hän olisi jommallakummalla otellutkin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 65 kurkkijaa