Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kyokushinkai karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 74
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

#61

Viesti Jussi Häkkinen »

renne kirjoitti: Pyysin esimerkkiä jostain tilanteesta, jossa kädet olisivat jossain muualla kuin suojaamassa päätä tai kaverin käsissä kiinni etu-/kiertopotkun aikana.
Ah, OK. Ne voivat olla vaikkapa pitelemässä harjoitteluasetta tai sitten suojaamassa muuta paikkaa kuin päätä. Ne voivat myös olla torjumassa (aktiivisesti tai passiivisesti) - tai pitelemässä kaverin jalkaa sieppaustorjunnan jälkeen.

Mitä tahansa mitä tilanteessa voi tulla vastaan.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#62

Viesti Polvi »

Tässähän on vissiin taustalla se, että yleensä käsillä suojataan päätä, silloin kun aletaan potkimaan. Siitä syystä on parasta opetella pitämään käsiä suojauksessa "aina" potkittaessa. Sitten nämä poikkeustilanteet voidaan opetella erikseen.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 74
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

#63

Viesti Jussi Häkkinen »

Polvi kirjoitti: Tässähän on vissiin taustalla se, että yleensä käsillä suojataan päätä, silloin kun aletaan potkimaan.
Kilpaottelutyyppisessä kamppailussa näin. Muutoin (karatessa) potkutilanteessa kädet ovat vastustajassa kiinni ja potkupaikka pedattu (ts. varauduttu hetkelliseen tasapainon heikentymiseen). Ilman "tukea" (ts. otetta vastustajasta) harvemmin vanhemman mallin karatessa potkaistaan.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#64

Viesti Polvi »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Polvi kirjoitti:Tässähän on vissiin taustalla se, että yleensä käsillä suojataan päätä, silloin kun aletaan potkimaan.
Kilpaottelutyyppisessä kamppailussa näin. Muutoin (karatessa) potkutilanteessa kädet ovat vastustajassa kiinni ja potkupaikka pedattu (ts. varauduttu hetkelliseen tasapainon heikentymiseen). Ilman "tukea" (ts. otetta vastustajasta) harvemmin vanhemman mallin karatessa potkaistaan.
Ok, ihan hyvä perustelu. Tosin eipä tuossakaan tapauksessa varmaan ole pahitteeksi, että ne kädet hakeutuvat automaattisesti suojaukseen. Ainakaan jos toisena vaihtoehtona on, että ne heiluu jossain valtoimenaan.. :)
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 74
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

#65

Viesti Jussi Häkkinen »

Polvi kirjoitti: Tosin eipä tuossakaan tapauksessa varmaan ole pahitteeksi, että ne kädet hakeutuvat automaattisesti suojaukseen. Ainakaan jos toisena vaihtoehtona on, että ne heiluu jossain valtoimenaan.. :)
Tästä olen samaa mieltä - jos kaveri ruhtoo itsensä irti ja tilanne jatkuu, räpylöiden on hyvä olla suojaamassa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 50
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Re: Shiai Kyokushin Karatesta

#66

Viesti magamies »

Hokkinen kirjoitti: Osu!

Täsmennän hiukan Shiai Kyokushin Karaten sisältöä, kun siihen on tässä ketjussa viitattu.

Tyylini Shiai Kyokushin on aivan aitoa Kyokushin karatea. Sen sisältöä on vain muuteltu. Tässä erot lyhyesti:

- katat alkaa vasta siniseltä vyöltä

Perustelu:
Nykyään treenaajat harjoittelevat vain joitakin tunteja viikossa. Katan omaksuminen niin, että sillä olisi jotain käyttöä kamppailussa vaatii tosi paljon harjoittelua. Minä en opeta mitään alkeiskatoja (taikyoku ja Pinan), koska tyylini on kamppailutyyli ei perinneseura. Useita vuosia treenannut karateka sen sijaan hyötyy katoista ja kykenee niitä myös itse harjoittelemaan ja hiomaan. Siksi keskitymme muuhun kuin katoihin treeneissä.

- ei perinteistä Kyokushin -ottelua

Perustelu:
Me emme käytä perinteistä Kyokushin -ottelua. Se on mielestäni aivan älyvapaa ottelutapa. Päätä ei suojata, etäisyys väärä, jne. Ottelutavan syntyyn on syynsä. 1. Siinä ei tarvita suojia, eikä varusteita. 2. Oyaman tyyliin sopiva "miehuuskoe-mentaliteetti". Oyama oli otellut paljon haasteotteluita ilman hanskoja, joten hän arvosti kivun sietokykyä ja kovuutta.

Minä kärsin Kyokushin -ottelun katsomisesta enemmän kuin "hippakaratesta" ja väitän, että maamme parhaat hippailijat voisivat hyvinkin voittaa Kiukkareita jos päähän saa lyödä.

Siksi minun tyylissäni otellaan K1 -säännöillä. Ne ovat mielestäni urheilullisesti ja kamppailullisesti hyvin tasapainossa olevat säännöt. Korostan myös, että K1 ei ole mikään kamppailulaji. K1 on ottelusäännöstö. Meidän treenaaminen ei tähtää missään mielessä mihinkään K1 kehiin. Me vain harjoittelemme ottelua säännöillä, jotka parhaiten sopivat tyyliimme. Eli emme ole mikään K1 -seura, vaan karateseura.

- nyrkkeilytekniikat mukana harjoittelussa

perustelu:
Nyrkkeilijät ovat parhaita lyöjiä. Mitä järkeä olisi opetella ottelemaan millään muulla tavalla, kuin parhaaksi tiedetyllä. Siksi treenaamme nyrkkeilytekniikota aivan samoin kuin nekkaajat itse. Kiukkarin potkut ja nyrkkeilyn lyönnit on meidän ottelutyylimme perusajatus.

- paljon välineharjoittelua

perustelu:
Ilmaan potkimalla oppii potkimaan ilmaan, mutta kovat lyönnit ja potkut rakennetaan monipuolisella välineharjoittelulla. Tässäkin matkimme aivan surutta kaikkia (nyrkkeilijät, thaikut, yms.).

Muita kommentteja tähän keskusteluun:

Kai Hallamaa treenasi ja opetti hetken Shiai Kyokushin -tyyliä Nurmijärvellä. Hän ei koskaan vahvistanut tyylistä mitään vyöarvoa, vaan valitsi helpomman tien ja meni Intiaan. Puoli vuotta treeniä nollasta lähtien ja 1. dan. :shock: Itse jouduin Ruotsissa treenaamaan 1,5 vuotta valkoisella vyöllä ennen kuin sain mennä vyökokeisiin. Minä suoritin kaikki kokeet Ruotsissa otteluineen ja lyön pääni pantiksi, ettei Intian dani vastaa EKO:ssa kuin about vihreää vyötä :D . Tähän keskusteluun en enempiä mielelläni lausu.

Minä vain haluan suorittaa vyöarvoa -en hommailla niitä.
Hokkinen kirjoittaa paljon asiaa, Hallamaan puolustukseksi sanoisin kyllä. että miehellä oli jo aiemmin Kokondon 1.dan ja kokemusta muistakin lajeista ja Hallamaa asui Intiassa salilla, eli todella intessiivistä harjoittelua.

Monta on mieltä ja miestä, kohtuuttomalta kuulostaa tuo Hokkisen pompotus Ruotsissa, maailmalla on varmasti paljon helpommallakin myönnettyjä dan. arvoja, kuin Hallamaan dan arvo.



mod.edit TimoS: tagit kuntoon
Magamies
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 110
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#67

Viesti MarkkuT »

Meni muutama hetki ennen kuin sain kaivettua magamiehen postista pointin ulos... Lainaukset kuntoon!
Ain't no one.
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 50
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

#68

Viesti magamies »

mawashi kirjoitti: Meni muutama hetki ennen kuin sain kaivettua magamiehen postista pointin ulos... Lainaukset kuntoon!

Sorry, oli niin pitkä viesti ja tekiikka minulla huonosti hallussa!


Pointtina oli kuitenkin se, että Hallamaa ei varmasti saanut ilmaiseksi daniaa ja pohjia hänelläkin on.



Edelleen Hokkisella on viisaita ajatusmalleja lajissaan!
Magamies
Hokkinen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 119
Viestit: 255
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Magamiehelle

#69

Viesti Hokkinen »

Moi Magamies,

Joo en ihan heti saanut kiinni lainauksesi pointista, mutta viestin lopustahan se selvisi. Ilmeisesti vertaustani eri Kiukkari-vöiden tasoista ei pidetty oikein asiallisena. Ehkä näin.

Taustaa.

Minä olen tuntenut Hallamaan yli 20 vuotta. Tiedän tismalleen mitä mies osaa ja mitä ei. Olimme muuteen samassa Kokondon Danin kokeessa, jonka minä läpäisin yksin (Kaitsu sai kokeen lopulta läpi muutama vuosi myöhemmin). Minä siis tiedän mistä kirjoitin. Näin missä kunnossa Hallamaa Intiaan lähti ja myös missä palasi. Minä tiedän miltä tuntuu ottaa Kiukkari-ottelusarjoja ja tiedän siis minkälaista kuntoa niiden läpivienti edellyttää. Olen aika kokenut karateka ja tunnistan kyllä 6-8 tuntia päivässä treenanneen ihmisen kun näen :D (en ole muuten koskaan sellaista nähnyt, enkä tule näkemään). Puolen vuoden treenillä Ruotsissa (EKO:n seuroissa) olisi saanut ehkä vyöarvon 10 - 6 kyu. Tai sitten ei mitään vyötä.

Sitten Kiukkari-liitoista. EKO-on siis euroopan ykkösliitto, jonka kärkinimiä on Shihanit Collins 7 dan ja Fitkin 7 dan. Ruotsissa on aivan selkeästi korkeampi taso Kiukkarissa kuin jopa Japanissa. Eräskin tuntemani kaveri yritti 2. dania (ja oli todella taitava ja treenannut kaveri) ja hänet reputettiin jonkun katan pienestä tasapaino virheestä. En ole Suomessa nähnyt niin hienoa perustekniikkaa, enkä kataa missään. Kaveri olisi niillä taidoilla monessa maassa 5-6 dan.

p.s.
minä kirjoitan webiin vain silloin kun minulta jotain kysytään tai asia koskee Kyokushin tyyliä (ja erikoisesti Shiai Kyokushinia). Silloinkin vain jos arvelen kommenttini tuovan edes hitusen lisäarvoa keskusteluun. Muista lajeista ja yleisistä aiheista jätän foorumin viisaampien käyttöön.

et simmossii

- Hokkinen -
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 74
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Oman tyylin perustamisesta

#70

Viesti Jussi Häkkinen »

Hokkinen kirjoitti: Lähdin Ruotsiin treenaamaan Kiukkaria ja tutustuin hienoihin opettajiin. Minua pidettiin kuitenkin 1,5 vuotta valkoisella vyöllä ennen kuin pääsin suorittamaan edes ensimmäistä vyökoetta. Jos olisin ollut aivan tavallinen svedupetteri olisin saanut suorittaa jo joukon vyökokeita, mutta minä olin kuulemma "poliittinen-kysymys". Suomessa oli jo pari kertaa pistetty Kiukkusikaa alulle ja aina homma oli johonkin tössähtänyt.
No, ei - näin jälkikäteen miettien - liene kovin ihmeellistä, että Ruotsissa suhtauduttiin noin? Oikeastaanhan tuo "poliittinen kysymys" -titteli on ollut jopa jossain määrin oikeutettukin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Koichi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 281
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Magamiehelle

#71

Viesti Koichi »

Hokkinen kirjoitti: Sitten Kiukkari-liitoista. EKO-on siis euroopan ykkösliitto, jonka kärkinimiä on Shihanit Collins 7 dan ja Fitkin 7 dan. Ruotsissa on aivan selkeästi korkeampi taso Kiukkarissa kuin jopa Japanissa. Eräskin tuntemani kaveri yritti 2. dania (ja oli todella taitava ja treenannut kaveri) ja hänet reputettiin jonkun katan pienestä tasapaino virheestä. En ole Suomessa nähnyt niin hienoa perustekniikkaa, enkä kataa missään. Kaveri olisi niillä taidoilla monessa maassa 5-6 dan.
- Hokkinen -
Voisiko tuossa olla muusta kyse kuin kaverin taidoista? Olisi kiva tietää mitkä olivat vyökokeen pitäjän taidot ja suhde kokeessa olevaan.
Fas est et ab hoste doceri.
Hokkinen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 119
Viestit: 255
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kiukkusika läpinää

#72

Viesti Hokkinen »

Moi Koichi,

Niin tämä kaverini oli siis Ruotsalainen ja hänet oli kutsuttu kokeeseen. Ruotsissa vöitä voi suorittaa leirien yhteydessä ja siellä on kyllä daneja paikalla pilvin pimein. Kokeet arvioi luultavasti 5 - 7 danien raati. Kiukkarissa tehdään joitain katoja myös ura muodossa (käännökset "nurinpäin") ja niissä hänellä oli kuulemma huonohko tasapaino. Kyllä siellä vaan ollaan niin älyttömän tarkkoja tasosta. Kaverini tosin myös purnasi, että Baltiasta tulleet leiriläiset saivat paljon huonommalla tekniikalla daneja. Shihan Fitkin joka oli muuten Dolph Lundgrenin koutsi kertoi, että aikoinaan 2. danin kokeessa iso D tiputteli kaikki 20 vastustajaa, eikä oikein tullut hikikään. Kyllä se on ollut ihan oikee faitteri (ja varmaan vieläkin on) ja käy vieläkin Ruotsissa leireillä sun muuta. En ole tavannut, mutta on kuulemma rento heppu.

- Hokkinen -
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 50
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

#73

Viesti magamies »

Terve Hokkinen!

Kirjoitat hyvin ja tiedät lajistasi.

Miten oli Kari Aittomäen dani-kyokushinkaissa, olen kuullut siitäkin erilaisia versioita, Karihan oli Howard Collinsin opissa, mutta hyväksyikö Collins hänen vyöravoaan?


Entäpä Porilainen Kari Frimodig joka Espanjassa oli suorittanut 80-luvulla kk-danin?


Kerro Jyri lisäää aihe on todella mielenkiintoinen.
Magamies
Hokkinen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 119
Viestit: 255
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kiukkusika äijien vöistä

#74

Viesti Hokkinen »

Moi Magamies,

Aitto oli Collinsin opissa ja oli aivan tosi kova luu. Kari veti luultavasti kovempaa Kiukkaria kuin missään muualla ja se oli ehkä yksi syy, että väki ajan kanssa väheni. Ihan tarkkaan en tiedä vyöasioista, mutta kyllä Aitto ihan salettiin 2. dan väärti faitteri on.

Kari Frimodigin luona olen käynyt jä hän on myös tosi kova Kiukkari. Hän on muuten tietääkseni ainut suomalainen, jolla on lyödä pulpettiin paperit suoritetuista daneista otteluineen. Hän on aikoinaan panostanut Kiukkari-opintoihin kaiken aikansa ja opiskellut huippuopettajien opissa monissa maissa. On muuten vieläkin aivan loistokunnossa. Eli kun puhutaan alkuperäisestä Kyokushin -tyylistä. Niin Frimodig on tietääkseni ainut vyönsä täysin vaatimusten mukaan suorittanut Kiukkari Suomessa. Kokeet olivat muistaakseni jotain 4-5 tunnin kidutussettejä, niin kuin ne oikeasti ovat. Ruotsissa matsit vedetään eri päivänä kuin tekniikka aika usein. Frimodig on suorittanut siis ykkösen, tokan ja kolmos danin matseineen, mutta kolmosesta puuttui tuomarikurssi.

Jos Suomesta pitäisi valita treenaaja, joka vastaisi sosai Oyaman käsitystä mustan vyön Kyokushin treenaajasta - valinta olisi yksiselitteisesti Frimodig.

Erikoisesti arvostan hänen erittäin tiukkaa asennetta harjoitteluun ja fyysiseen kuntoon. Mutta myös sitä, että vyöt on suoritettu, eikä käyty hakemassa sieltä mistä niitä vähän kataa veivaamalla saa.

Eli arvostan kumpaakin Kiukkari-pioneeria tosi paljon. Molemmat ovat nimenomaan kovuusmielessä ihan Kiukkari-aatelia.

- Hokkinen -
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#75

Viesti fatman »

Jostain luin Frimodigin selostuksen 3. danin kokeestaan. Kaveri ilmeisesti suivaantui tuomarikurssin puuttumisesta johtuneesta kokeen "hylkäämisestä", että lopetti kiukarin treenamisen. Muuten koe oli tuon tarinan mukaan mennyt oikein hyvin.

Tiedätkö mitä mies puuhailee tällä hetkellä?
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 66 kurkkijaa